vraagjes...

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » wo mar 15, 2006 6:18 pm

ahja, nog 2 functionele vraagjes, die ik me aan het afvragen was:

- je hebt dus 2 kattenbakken: één in de kooi, en één ergens in de kamer voor het geval de fretten loslopen. maar wat doe je als je ze naar ergens meeneemt? als ze bijvoorbeeld ergens anders meegaan naar binnen, waar je eventjes blijft, heb je dan steeds iets op zak waar ze toch hun behoefte in kunnen doen?

- ik had ergens gelezen dat je fretten ook op je schouder/in je nek kan meenemen. maar zijn die daar niet te groot voor?

groetjes!

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » wo mar 15, 2006 6:25 pm

als je ze meeneemt, dan kan je wat papieren zakdoekjes of zo meenemen.
een mobiele kakbak lijkt me nogal veel om mee te sleuren.

fretten kan je in je nek zetten maar ik zou het persoonlijk niet doen.
ze zijn nieuwsgierig en reageren zowat op alles wat beweegt.
mee gaan wandelen aan een tuigje gaat dan weer wel of ze meenemen in een frettenrugzakje.
ik heb hier een fret van 1,7 kg en die wil ik niet meezeulen in mijn nek.
is bijna zo groot als een kat. :P
molly daarentegen die weegt maar 700gram maar is gek van oren dus je zult wel inbeelden wat voor gevolgen dat heeft :P

EefVL
Berichten: 43
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 8:32 pm

Berichtdoor EefVL » wo mar 15, 2006 9:38 pm

als ik mijn fretten ergens naartoe neem dan draag ik mijn buikzak en doe hun leiband aan ,als ik dan ergens binnen zit en er is een fret die zijn behoeften moet doen dan maakt hij/zij dat duidelijk door dat ze dan onrustig word en mij aandacht vraagt dan weet ik dat ik naar buiten moet om een grasperkje of iets dergelijks te zoeken , op mijn schoot of in de buikzak doen ze nooit hun behoeften

mijn ratten vroeger nam ik idd op mijn schouder mee ze bleven mooi zitten of kropen eens naar de andere kant of in mij kap of zak, dat is bij een fret wel anders ze lopen liever mee aan de leiband
Groetjes Eef
katten: Luna - Azraël
Frettenin gedachten: Tarzan-Choco-Charel-Totser-Tipsy-Quinto-Gust-Doke

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » wo mar 15, 2006 10:22 pm

oké, bedankt!
ik neem m'n ratten ook mee op m'n schouders, maar doe dan een grote trui aan, waar ze zich in kunnen wegsteken als ze dat willen. maar fretten leken mij nu ook wel redelijk groot voor in de nek.. :)

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » do mar 16, 2006 8:48 am

zou voor in de winter wel handig zijn natuurlijk ... zo een warm fretje in de nek :D
(maar dieje 'sjaal' zou nogal 'rondhuppelen' vrees ik) :D

Hope

Berichtdoor Hope » do mar 16, 2006 9:44 am

Freya is daar heel gemakkelijk in.
Als je haar ergens mee naartoe neemt, dan zet je ze gewoon op je schoot
en blijft ze liggen.
Vaak gaat ze dan zelfs slapen.
Maar in mijn nek moet ik ze ook niet zetten, want da ligt ni gemakkelijk genoeg
voor madam. :P

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » do mar 16, 2006 9:56 am

gewoon hooded sweaters dragen, met een kap dus, dan blijven ze in je kap zitten, geen prob, toen ik er nog maar 2 had gingen ze af en toe zo met me mee, of in de zak vooraan m'n sweater, nu met onze 6 fretjes heeft kim een tas gemaakt waar ze allen inkunnen, maar je kan ze dus gewoon meenemen, of aan de leiband laten meelopen (als je veeeeel tijd hebt)

groeten
Hostekes

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » do mar 16, 2006 6:53 pm

@ snoopyke: hm, dat lijkt me ook wel lekker warm, z'n frettensjaal :) ooit dat fimpje gezien van die 'frettenbontjas'? als ik wist hoe dat moest (zoals met foto's?) dan zette ik het hier wel efkes op...

@ hoste: zo'n trui heb ik idd, dit valt mee met de ratten, die vinden het geweldig, maar als ze met z'n twee wat beginnen te vechten in m'n kap, dan heb ik soms echt het gevoel dat ze samen aan het spannen zijn om me te wurgen of zo! ze hebben alleszins geen medelijden met hun 'drager' %) laat staan dat er dan twee fretten in zouden beginnen ravotten! dan hang ik helemaal :P

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr mar 17, 2006 9:11 am

@ Hoste : ze kunnen idd gemakkelijk mee aan de leiband, maar 't is dat je niet echt weet waar en wanneer je er gaat geraken hé ? :P :D :P :D

@ Lies : het is gelijk Hugo zei nogal een gedoe om met kattebak enzo te sleuren, maar als ik vroeger met Domino en Mikado eens een keertje naar iemand ging die thuis geen bak had voor zijn eigen kat, nam ik toch een klein kattebakje mee in de auto. Dan waren mijn fretten ook gemakkelijker geneigd er iets in te doen als we langer bleven en moest ik niet alles gelijk in't oog houden. Nu met mijn 4 fretsels zien ze mij al minder graag komen, denk ik!! :P
Afbeelding

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » vr mar 17, 2006 10:40 am

@ lies: ja, heb da filmpke al verschillende keren gezien. Is wel grappig :D

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » vr mar 17, 2006 12:17 pm

bedankt allemaal ;)

ik studeer dus in gent, maar ga in het weekend terug naar brugge. meestal wel met de auto, maar soms ook met de trein: is dat haalbaar, fretten op de trein?
eerst dus met de tram, een 10 minuutjes, en dan met de trein, zo'n 25 minuutjes. kunnen ze dan gewoon mee aan de leiband, of is een carrier dan noodzakelijk? m'n ratten neem k gewoon mee in m'n trui, maar heb wel zo'n klein vervoerbakje mee voor als ze hun behoefte moeten doen, of willen eten. maar zo'n carrier is natuurlijk wel een heel stuk groter.

en als je op vakantie gaat: is het moeilijk een frettenopvang te vinden? ik laat dat namelijk liever niet over aan mensen die geen fretjes gewoon zouden zijn (dat doe ik ook niet met m'n ratjes), of kunnen ze ook makkelijk mee op reis? en moet de hele kooi dan mee?

sorry voor de nieuwe lichting vragen... :~

groetjes, lies, elmo en ofso!

mega
Berichten: 34
Lid geworden op: do okt 13, 2005 9:14 pm

Berichtdoor mega » vr mar 17, 2006 12:46 pm

hallo,

ik studeer in brussel en ga ieder weekend op en af naar izegem met m'n fretje in de trein. das redelijk lang op de trein zitten maar denk nie dat ze er erg veel last van heeft. ik heb een kleine carrier die ik onder mn bank dan zet. omdat ik wel een redelijk klein fretje heb heeft ze toch nog genoeg plaats erin om rond te lopen. soms is ze het wel wat beu en hoor ik haar krabben maar dan gaat ze weer slapen...het is wel te zien of je een of twee fretjes neemt, ik denk niet dat ze met twee comfortabel zitten in zo een kleine carrier...maar het is wel een zeer handige die je ook gewoon op je schoot kan zetten
groetjes an en sita

EefVL
Berichten: 43
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 8:32 pm

Berichtdoor EefVL » vr mar 17, 2006 12:55 pm

Het is idd het best als je een carriér mee neemt om met fretten op de trein en tram te zitten
Zo'n carriérs zijn er in alle maten en 't is nog handig ook
En fret is heel nieuwsgierig en dat is niet zo makkelijk op de trein als u fret overal wil tussen kruipen ;)
Groetjes Eef
katten: Luna - Azraël
Frettenin gedachten: Tarzan-Choco-Charel-Totser-Tipsy-Quinto-Gust-Doke

Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » vr mar 17, 2006 3:33 pm

Ik zit ook op kot in Leuven en ga in het weekend ook naar huis en neem ook altijd 2 fretjes mee.
Ik heb wel het voordeel dat ik niet met de trein moet ik ga gewoon met de auto op en af met een vriendin van mij.
Maar een kattencarrier is inderdaad het beste en inderdaad als ze met 2 zijn ook ene die groot genoeg is voor hun 2. Je moet er natuurlijk ook op letten of ze nergens met hun kopje kunnen doorwringen, de tralies bv vanvoor aan een carrier.

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » za mar 18, 2006 11:52 am

ja, ik ga ook wel meestal met de auto op en af, maar dan zullen ze ook nog best in een carrier zitten hé.

en nu kwam er nóg een vraagje op...: fretten mogen geen rooster-verdiepjes in hun kooi hebben, omwille van hun pootjes. maar mogen ze wel zo'n roostertrapjes hebben? dus zo'n trapje met horizontale en een paar verticale ijzerstaafjes (mja, wat klungelig omschreven, maar kom..). m'n ratten hebben dit helemaal niet nodig, trapjes, die vliegen langs de tralies van de kooi omhoog! maar fretten best wel, dacht ik hé? en kunnen fretten op die driehoekige ferplastverdiepjes gehouden worden? kunnen die verdiepjes fretjes dragen? ik zie dat die nu al redelijk doorbuigen onder het gewicht (ong. 350g) van m'n ratten, als die erop springen.. niet dat ze zouden doorkraken of zo, maar fretten zijn toch nog een beetje zwaarder hé?

EefVL
Berichten: 43
Lid geworden op: vr dec 09, 2005 8:32 pm

Berichtdoor EefVL » za mar 18, 2006 3:09 pm

Trallie trapjes kan je enkel voor moetjes (vrouwtjes) gebreuken
een ram (mannetje) heeft een penisbeentje met een haakje aan(dit is niet zichtbaar zit binnen in) en dit beentje zou achter een trallie kunnen blijven haken met als gevolg een breuk en ondierlijkepijn dat de fret dan heeft

Goeie raad als je een kooi koopt koop er dan een met platieke trapjes je weet nooit dat je eens een ram in huis haalt
Groetjes Eef
katten: Luna - Azraël
Frettenin gedachten: Tarzan-Choco-Charel-Totser-Tipsy-Quinto-Gust-Doke

Gebruikersavatar
theis
Berichten: 20
Lid geworden op: do dec 15, 2005 4:21 pm

Berichtdoor theis » za mar 18, 2006 6:34 pm

ik heb hier ook 2 van die plastic ferplast verdiepjes en ze zijn normaal zeker stevig genoeg, ikzelf heb 1 trapje maar dit is eigenlijk niet echt nodig fretjes geraken er ook zo op via de kooi.
"tip": fretten vinden het wel fijn om door buizen e.d. te kruipen daarom wordt er veel gebruik gemaakt van buizen die deze verdiepingen met elkaar verbinden ;)

grtz

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » zo mar 19, 2006 9:55 am

mja, ik heb van die ferplastbuizen die bij de Jenny zaten, maar die heb ik uit de rattenkooi gehaald: ze plasten erin, en dat begon serieus te stinken, dus mocht ik meerdere keren per dag die buizen uit die kooi proberen te wringen.. maar die kan ik dus inderdaad ook gebruiken!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo mar 19, 2006 10:51 am

Ja Theis, dat heb je toch per toeval niet bij ons gezien, hé?? :P Inderdaad, de helft van mijn fretsels is gewoon te lui om via de tralies te gaan. Domino doet het alleen als ze er heel echt fel uit wil, meestal ben ik ruim op tijd bij haar en wacht ze op het platfompje of aan de deur, maar onze Mike heeft dat dus van ze gans frettenleven niet gedaan!! Die ging altijd via de buis, zowel op als af. Als je de buis er eens uithaalde om ze extra te kuisen, stond hij beneden verloren te wachten ocharm. Twee van ons opvangertjes vliegen er idd aan op, maar onze Balou is helaas voorzien van een brede achterkant, hij krijgt die blijkbaar niet omhoog!! :D :D Heeft ook wel het voordeel dat hij niet in de zetel geraakt!! ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten