nieuw fretje in huis oningeënt, beter wachten en eerst laten...

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za jul 08, 2006 10:44 am

Dag lieve frettenliefhebbers allemaal,

Ik heb weer een vraagje, zoals jullie weten is Charlotje vorige zondag gestorven.
Nu zit ik natuurlijk met Marieke die zich een beetje alleen voelt en die zelfs een beetje
kwaad is omdat ze geen speelkameraadje meer heeft (want Oscar is geen sociale, integendeel).
Dus er is een meisje dat een fretje heeft die aangevallen wordt door zijn broertje,
en zij zoekt voor dat fretje een nieuwe thuis. Ik zou dat beestje misschien dus zijn nieuwe
thuis kunnen geven.
Dat fretje is 3 mnd oud maar het is nog niet
ingeënt of gecastreerd. Kan dat kwaad als ik het zou adopteren en een weekje later laat inenten?
Of is het beter dat dat meisje het fretje laat inenten vooraleer het bij mij zou terecht komen?
Mijn Marieke en Oscar zijn correct ingeënt maar het zou kunnen dat ze misschien drager zijn van een
bepaald virus ofzo, hé?
En op welke leeftijd worden de rammetjes gecastreerd?
Alle advies welkom! Thankx, toedeloe! XXX
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Markata

Berichtdoor Markata » za jul 08, 2006 11:45 am

Er is niet echt een probleem voor het inenten, zolang je de pup in een afzonderlijke kooi laat zitten totdat hij
is ingeent. Zolang ze niet in onmiddelijke aanraking komen met elkaar. Maar het is natuurlijk wel aan te raden om hem zo vlug mogelijk te laten inenten.
EN ZEKER NIET VERGETEN OM 3 TOT 5 WEKEN LATER DEZE OOK EEN BOOSTER TE GEVEN.

Een pup kan je laten castreren vanaf dat hij 7 à 8 maanden oud is.
Je kan hem dus laten castreren vanaf midden November.

Verder wens ik je veel succes met je nieuwe aanwinst.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za jul 08, 2006 4:57 pm

Moest dat kereltje eerder te overweldigende avances maken tegenover Marieke, dan mag je hem al vanaf een maand of 5 laten castreren hoor. Het is mss niet het beste, al zegt onze DA dat het absoluut geen kwaad kan, maar anders kunnen ze nog niet spelen met elkaar hé. Bij moertjes wacht onze DA liever tot ze een maand of 6, 7 zijn, kwestie dat alles vanbinnen al wat groter is en ze er zekerder van zijn dat ze alles weggenomen hebben. Anders krijg je het probleem wat je soms hoort vertellen, dat ze toch terug loops worden. Maar vroeger castreren bij rammetjes schijnt echt geen probleem te vormen. Veel succes, geniet er maar van, dat verzet je zinnen wat :) .
Afbeelding

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za jul 08, 2006 6:23 pm

Dank jullie maar ik heb dat nieuwe fretje nog niet hoor.
Ik heb wel al dat meisje gecontacteerd. Ik moet dat beestje natuurlijk wel in
contact laten komen met Marieke en Oscar om te zien of het een beetje klikt
en om te zien of Oscar er niet te aanvallend tegen doet. Dus kan het dan nog
steeds geen kwaad dat dat beestje niet ingeënd is? Anders vraag ik aan dat
meisje dat zij het al laat doen, voor ik dat fretje neem. En stinken niet gecastreerde
mannetjes hard? Want mijn onderburen zijn de eigenaars van mijn appartement
en die zouden wel eens lastig kunnen doen, anders moet ik een moertje nemen voor
ons Marieke..... :?
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Markata

Berichtdoor Markata » za jul 08, 2006 10:34 pm

Een ongecastreerd rammetje ruikt altijd harder.
Je kan hem natuurlijk altijd laten castreren en dan ruikt ie even hard als een moertje.

Maar een fret STINKT NIET, dat RUIKT.

Ook wil ik je er nog even bij vertellen dat een rammetje over het algemeen wel gemakkelijker is in de omgang dan een vrouwtje. Ze passen zich ook sneller aan in groep.

VROUWTJES zijn EIGENWIJZER

PS : hou ons op de hoogte hé

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » zo jul 09, 2006 1:54 pm

een ram van 3 maanden riekt nog niet hoor dat begint pas als hij geslachtsrijp is dus dat kan nog geen probleem geven voor de buren maar wel binnen enkele maanden
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jul 09, 2006 9:08 pm

Ook, en dan kan ik hem gewoon laten castreren als ik merk dat het zover is, hé. Dus dat is op zich al geen
probleem, ok! Nu zou ik alleen nog moeten weten of het kwaad kan van hem in contact te laten komen
met mijn fretten als hij nog niet ingeënd is. Ik veronderstel dat de huidige eigenares hem nu niet gaat laten
inenten, aangezien ze voor dat fretje toch een nieuwe thuis zoekt. Hij is dus drie maand oud en nog nooit
ingeënd geweest....
Dus zou dat fretje iets kunnen opdoen de eerste week van mijn fretsels? Ik moet het contact tussen de mijne
en de nieuweling wel uittesten voor ik de stap neem van hem over te nemen hé, snap je? :?
Sorry dat ik zo zaag, hé, ik kan daar wel wat van, hihihi....maar ik neem liever geen risico's....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
Papaver
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 09, 2004 1:25 pm

Berichtdoor Papaver » zo jul 09, 2006 9:27 pm

Als ik de eigenaar was van de 3 maand oude pup zou ik hem NIET in contact laten komen met andere fretjes alvorens hij zijn 1é inenting gekregen heeft. Dit om de overdracht van besmettelijke ziektes te vermijden.
Je merkt het wel wanneer het tijd is om het rammetje te laten castreren. Hij zal met Marieke beginnen slepen, begint sterker te ruiken, zal zijn sporen gaan uitzetten etc. Wijzelf wachten steeds tot deze tekenen zich voordoen alvorens de fretjes te castreren, zo zijn we er zeker van dat er niet onnodig tevroeg gecastreerd wordt.

Markata: "vrouwtjes zijn eigenwijzer" Wij vrouwen weten toch gewoon alles veel beter! Niet dames?

Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » zo jul 09, 2006 10:02 pm

Daarin kan ik je alleen maar gelijk in geven, dit ga ik zeker niet tegenspreken :P :D

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jul 09, 2006 10:40 pm

Hihihi,

inderdaad, wij hebben gewoon altijd gelijk, daar kunnen wij toch ook niets aan doen, hé? %)
Ik ga dat meisje vragen of ze haar fretje eerst wilt laten inenten, tenslotte vraagt ze 35€ voor haar fretje, dan mag die wel ingeënd zijn hé. Is de boost na een maand ook
noodzakelijk vooraleer ik het neem, of kan ik dat fretje als na de eerste inenting in huis nemen
en dan zelf na een maand terug laten enten? Of misschien kan ik dat fretje halen, laten enten, en dan mee
nemen naar huis en hopen dat dat ventje goed overeen komt met mijn Marieke.
Pfft, ik ben zo ongeduldig omdat ik zie dat Marieke zich verveelt, aan Oscar heeft ze niets.
Vandaag heeft ze al in de teen van een vriendin van mij gebeten om te spelen.
Ze heeft echt een speelmaatje nodig....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » zo jul 09, 2006 10:58 pm

Hoi Annick,

2 weken na de inenting heeft de fret voldoende anti-stoffen (tegen hondenziekte) opgebouwd om beschermd te zijn en kun je je fret bij de jouwe plaatsen. Dus tot dan apart houden.

groetjes,
Alwin

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » ma jul 10, 2006 9:43 pm

Okidoki,

dank jullie wel, nu heb ik de info die ik nodig had, toch wel handig dat er zoveel frettenkenners zijn ;)

Toedeloe. XXX
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten