Soort vlees?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » wo jul 12, 2006 4:10 pm

Hey, ik vroeg me af welk soort vlees je aan je fretje mag geven als 'tussendoortje' ;)
En je moet het toch koken of geldt dat alleen voor sommige soorten vlees,en kan je bepaalde van die vleessnacks gewoon in de winkel kopen?
Ik ben vegetarisch en dus niet echt de mens die graag vlees aanraakt... :)

Groetjes

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » wo jul 12, 2006 4:46 pm

Wat stukjes kip koken en fijn malen in de blender, kan er bij die fretsels altijd wel in :D

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » wo jul 12, 2006 5:01 pm

Gewoon in de winkel zal ni simpel zijn om te vinden.
Maar ozlas Rachel zegt, kip gaat er wel in :D

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » wo jul 12, 2006 5:02 pm

Bedankt, en ja...wat kan er bij de fretjes niet in ? :P

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo jul 12, 2006 7:31 pm

Geen varkensvlees Stich, ni goed voor fretjes. En steeds behandeld vlees geven, nooit rauw.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

veerle

Berichtdoor veerle » do jul 13, 2006 12:18 am

Origineel gepost door Chuckie

En steeds behandeld vlees geven, nooit rauw.
waarom?
:? (@)

groetjes, veerle

edit: aub Stitch, NOOIT 'behandelde' botjes geven ! Splinters verhit bot kunnen levensgevaarlijk zijn voor je fretjes, omdat de structuur van bot verandert door de verhitting ...


[Gewijzigd door veerle op 2006-07-13 00:20:58]

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » do jul 13, 2006 1:15 am

botjes geef ik zoiezo niet, juist voor die splinters, en van varkensvlees wist ik het al ;)
Bedankt voor jullie advies :)

maxi

Berichtdoor maxi » do jul 13, 2006 6:46 am

Hier geef ik ze , sinds kort , ook al eens een stuk rauwe kipfilet . En ik moet
zeggen : het gaat erin als zoete koek ;)
Alleen durft Molly zich achteraf al eens vergissen . Ze ziet mijn lip dan aan voor
een stukje vlees (@) :P

gupke
Berichten: 9
Lid geworden op: do jun 01, 2006 12:22 pm

Berichtdoor gupke » do jul 13, 2006 8:06 am

:D :D :D Maxi, je bent niet alleen ! Gisteren dacht onze BamBam ook dat mijn neus een lekker hapje was .... ~0 :?
Groetjes van Gupke en mokjes van Bubbles, Pebbles, Squid, Ginger, Sidney en BamBam.

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » do jul 13, 2006 8:26 am

@ Maxi: :D dan aanzien ze jou ook als een 'kieke' :D :P :) :D :P

maxi

Berichtdoor maxi » do jul 13, 2006 8:34 am

Origineel gepost door gupke

:D :D :D Maxi, je bent niet alleen ! Gisteren dacht onze BamBam ook dat mijn neus een lekker hapje was .... ~0 :?
Pijnlijk he . Mij hebben ze ook al een neuspiercing willen zetten .
Ze waren alleen het juweel vergeten :P

maxi

Berichtdoor maxi » do jul 13, 2006 8:35 am

Origineel gepost door Snoopyke

@ Maxi: :D dan aanzien ze jou ook als een 'kieke' :D :P :) :D :P
Kan wel eens kloppen ja , maar dan wel één zonder pluimen :D

gupke
Berichten: 9
Lid geworden op: do jun 01, 2006 12:22 pm

Berichtdoor gupke » do jul 13, 2006 11:23 am

:P :P allé Maxi dan zijn we toch al met 2 gepluimde kiekens :D !

Ik was eigenlijk meer geschrokken dan wat anders. Ik wilde BamBam eens lekker knuffelen en ineens ... lap ! Tis nen echte hooligan ook al is hij nog maar 3 maanden jong (en nu al groter dan al mijn andere fretseltjes) :~
Groetjes van Gupke en mokjes van Bubbles, Pebbles, Squid, Ginger, Sidney en BamBam.

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » do jul 13, 2006 12:24 pm

Invasie van de super fret :D

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do jul 13, 2006 7:50 pm

Overlaatst hoorde ik van iemand dat we ze rauwe kippehartjes en kippelevertjes zouden mogen geven, dat daar
veel meer ijzer in zit dan in kippewit gekookt.
Wat denken jullie?
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Markata

Berichtdoor Markata » do jul 13, 2006 7:58 pm

Ik heb mijn vorige fretjes vroeger ook altijd kippehartjes gegeven.
Rechtstreeks van de slagerij. (eerst diepgevroren)
Zij kregen dit als hoofdvoeding, en moet zeggen, van bijten was er evenveel sprake als nu, waar ze gewone
fretten-brokjes krijgen.
Een fret is verzot op kip en gevogelte, zolang er geen beendertjes of knooken bij zitten, kan het geen kwaad.

veerle

Berichtdoor veerle » do jul 13, 2006 8:01 pm

idd, verhitten (koken) zorgt er voor dat veel voedingsstoffen verloren gaan... en het mooie aan onze kleine carnivoortjes (die in goede conditie en gezond zijn) is dat hun maagsappen erop gemaakt zijn om af te rekenen met schadelijke bacteriën op een manier die wij niet kunnen :D

groetjes, veerle

(of had je al eens een bunzing gezien met een konijntje op de BBQ ~0 :P )

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 13, 2006 9:00 pm

Nu zegt Chuckie hier enkele postjes terug dat je geen rauw vlees mag geven? Nu hoor ik dus van de DA dat als je ze bv kippennekjes geeft, dat net rauw moet zijn, anders versplinteren die botjes dus idd na verhitting, zoals Veerle al zei. Mijn fretten lusten het gewoon niet, vinden het alle 9 (nu met mijn visite erbij dus) even vies, net als ik, dus ik ben allang content!!

Maar om op dat rauw zijn van het vlees weer terug te komen, wordt dat niet vooral vermeden uit schrik voor salmonella?? Een fret kan dat volgens onze DA niet krijgen hoor, ook weer zoals Veerle zei door die maagsappen van hun die afrekenen met bepaalde schadelijke bacteriën. Wat is er nu van waar eigenlijk??
Afbeelding

Markata

Berichtdoor Markata » do jul 13, 2006 9:13 pm

Zoals ik al eerder zei, haalde ik mijn vlees rechtstreeks bij de groothandel slagerij.
Thuis gekomen, werden deze dan verdeeld in porties en gingen ze de diepvriezer in.
Nadien werden ze ontdooid in de frigo en versneed ik ze in 4 stukjes, maar ze kregen natuurlijk ook niet meer dan dat ze met hun allen samen opkregen.
In het begin is dat natuurlijk wel even zoeken, zoals met alles, maar eens je het weet is dat geen probleem niet meer. Als er dan in het begin nog wat overblijft, het vlees onmiddellijk uit de kooi halen en weggooien.

Maar het is zeker niet slecht voor een fret om ze vlees te geven.

Gebruikersavatar
Papaver
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 09, 2004 1:25 pm

Berichtdoor Papaver » do jul 13, 2006 9:28 pm

Vlees waar botten inzitten dient STEEDS rauw gegeven te worden. Als de botten gekookt of gebakken worden, worden ze hard en gaan ze splinteren tijdens het eten. Rauwe botten zijn buigzaam en splinteren niet, waardoor je deze met een gerust hart mag geven.
Kipfilet, kalkoenfilet e.d. (vlees zonder botten) kan je wel koken uit angst voor Salmonella.
Stichting De Fret heeft hier ook goede info over op hun website: http://www.fret.nl/fretten/voeding_rauw.htm
Veerle had ook een heel goede website waar heel veel info opstond over BARF.
Kan je deze link hier nog eens plaatsen Veerle, ik ben hem zelf helaas kwijt.

veerle

Berichtdoor veerle » vr jul 14, 2006 12:11 am

tuurlijk hoor hier komt ie: http://users.pandora.be/muvadi/
ik denk (zoals ik eerder al schreef) dat het niet persé rauw moet zijn als je vlees wil geven als snoepje... als je het regelmatiger geeft of in grotere hoeveelheden dan zou ik toch echt zorgen dat het rauw is omwille van die voedingsstoffen. En dan niet éénzijdig dus alleen maar spiervlees of orgaanvlees, maar een mix van spier, orgaan en bot, maar daarover heb ik al genoeg gezaagd denk ik (@)

groetjes, veerle

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr jul 14, 2006 5:42 pm

Chuckie trekt zijn woorden in (ik wil niet dat men niet leert van mijn fout dus verwijder ik ze ook niet).

Lees wat Papaver en Veerle eerder meldden ... SOOOOOOOORRRRRRRRRYYYYYYYYY (@) (@) (@)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten