vraag

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
fluffie
Berichten: 7
Lid geworden op: di mei 09, 2006 6:06 pm

Berichtdoor fluffie » di jul 18, 2006 2:12 pm

Ik heb een leiband gekocht voor men fretjes wiske & fluffie maar het probleem is ze luisteren niet aan de leiband. de ene wil naar links en de andere naar rechts ookal probeerde ik het met 1tje. Ze trekken te hard.Over straat kunnen ze makkelijk overreden worden. Als ik hun nu oppak worden ze lastig en bijten ze :(

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di jul 18, 2006 2:37 pm

euhm, fretten en luisteren? Zelden dat dat gebeurd hoor hehe (@) Als je echt een hechte band hebt met je fretjes dan zullen ze binnenhuis weleens komen als je ze roept.

buitenshuis is er echter veels te veel nieuwe dingen om te ontdekken en hebben ze het hier te druk mee om op elkaar of op jou te letten. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ze lichtjes van hun afbijten, ze willen immers de wereld nog wat verder ontdekken :)

Wij hadden destijds ook leibandjes gekocht, maar die liggen al meer dan een jaar ongebruikt in de kast. Ze wandelen niet graag, en bij ons is het ook te gevaarlijk om te lopen (ivm autos enzo)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jul 18, 2006 9:25 pm

Tja Fluffie, ik wil je niet teleurstellen hoor, maar of je nu met 1 of met 5 fretsels gaat wandelen, je zal altijd véél meer kilometers achteruit en zijwaarts afgelopen hebben dan vooruit, de richting in die je had gewild!! Als ik het hier af en toe toch nog eens aandurf mijn zenuwen tot het uiterste te testen, neem ik er 2 of 3 mee de tuin in, aan het leibandje en begin er al mee met de tegenovergestelde richting aan te geven!! Afbeelding Dan heb ik tenminste iets of wat kans dat ze uiteindelijk even vooruit lopen!!

Nee, ff serieus, mijn allereerste fretje heb ik vanaf zijn 6 weken (ik had hem veel te vroeg meegekregen) overal mee naartoe genomen. Hij ging mee de kinderen naar school brengen, shoppen, in de tuin werken, enfin, hij liep altijd mee aan zijn leibandje of stak in de binnenzak van mijn jas. Een maand later werd mij dan gezegd er beter 2 samen te nemen en ja, dat leek me wel fijn voor onze Mike. Halleluja!! Dat was dus totaal het tegenovergestelde van onze Mike, hé!! Geen seconde zat Domino stil, als ze kon wegritsen ging ze zich ergens verstoppen om "kiekeboe" te spelen en de leiband was een gevaarlijk iets, ze knoopte zich er mee op ja, maar wandelen aan dat ding, niks dus!!

Ondertussen heb ik 7 fretten, en op onze laatste na, die nu bijna 10 weken is, kan ik concluderen dat dat wandelen aan het riempje niet zo vlot gaat als Mike liet blijken. Tijdens de frettenwandeling op één van onze speelnamiddagen in Elewijt, was ik bijlange na niet de enige die na enkele meters rechtsomkeer maakte hoor!! Veel frettenbaasjes kwamen teruggestapt, beter dat dan moeten grommelen en reclameren op je fretseltje, want het is tenslotte geen hondje hé. Met heel veel geduld en heel veel proberen, zal het je hoogst waarschijnlijk wel lukken om het hem aan te leren hoor, maar maak je niet boos, het diertje doet alleen wat de natuur hem ingeeft : kattekwaad uithangen, overal tegelijk willen zijn en .... een schat zijn!! Afbeelding


[Gewijzigd door margit op 2006-07-18 21:26:42]
Afbeelding

Tami
Berichten: 38
Lid geworden op: za mei 07, 2005 3:56 pm

Berichtdoor Tami » za jul 29, 2006 8:08 pm

Mijn fretje wandelt meestal wel behoorlijk goed mee.
Misschien enkele tips:
Neem een aantal keer dezelfde weg. Mijn fretje loopt alleen maar daar waar hij het kent, wil ik is een nieuwe weg nemen dan duurt het toch weer enkele keer voor hij vlot mee loopt
Laat hem lopen in de weg terug naar huis dat gaat meestal al iets beter
Zoek misschien ook een rustige weg, mijne held heeft enorm schrik van auto's en wanneer er een zware moto passeert, blijft hij altijd eventjes plat op de grond liggen van schrik
Misschien is het belangrijkste om vooral in het begin proberen koppiger te zijn dan je fret (en dat is behoorlijk koppig). als de mijne naar links wil en ik naar rechts dan blijven we staan. Na een paar minuten heeft hij dan meestal wel door dat het alleen naar rechts vooruit gaat en geeft hij het op.
Maar ja, misschien heb ik geluk dat de mijne juist goed meewandelt (hij gaat vaak samen met de hond wandelen en kan die goed volgen ondanks het feit dat het een duitse herder is en dat die dus behoorlijk hard wandelt) en zijn er fretjes waar je het gewoon niet kan aan leren.
PS je moet natuurlijk ook niet proberen te gaan wandelen op bv het strand want daar is graven natuurlijk veel leuker dan wandelen

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » zo jul 30, 2006 9:25 am

een paar van onze fretsels wandelen doodgraag maar er zijn sommige
da echt ni mee willen.
wij rijden ook naar het bos waar ze geen verkeer tegen komen
en daar laten we ze gewoon hun gang gaan. van wandelen komt er ni veel van in huis want dan graven ze constant maar we laten ze maar doen als ze maar even in de buiten lucht zijn maar als we dan richting auto terug keren zijn ze allemaal van de partij en dan kun je ni meer volgen. echt grappig om te zien
vroeger als ik alleen met ons nicka was da was precies of ik met den hond ging wandelen als hij maar ne muur had om tegen aan te wandelen ging het vooruit.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.



Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 26 gasten