doorbijten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
syl
Berichten: 120
Lid geworden op: zo jul 16, 2006 2:16 pm
Contacteer:

Berichtdoor syl » ma aug 07, 2006 12:19 am

hallokes

Heb een vraagje aan jullie.
Onze sylvester is nu 5 maand en half en nu begint hij soms serieus door te buiten.
In het begin heeft hij dat totaal niet gedaan, was hij poeslief gewoon.
Soms staat hij wel heel zottekes en denken da hij daarom doorbijt van zotigheid %)
Of kan het te maken hebben met hormonen en moeten we zien voor een castratie.
De DA heeft al wel gezegd dat hij de balletjes al goed kan voelen.
Ofwel is het van zotigheid ofwel is het zijn hormonen die een beetje aan het werken zijn
Hij krijgt dan naar zijn voeten maar toch blijft hij het soms doen.
En hoe straf je hem dan het beste?
Zou niet willen dat hij een bijtertje wordt :(
Een fretje blijft natuurlijk een fretje maar toch zou hij niet zo hard mogen doorbijten.
Voor de rest is hij super :D maar alleen dat bijten.
Alle info is welkom

Groetjes inge sylvester en shiela de hond, arnold electra tarzan de katten :D

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » ma aug 07, 2006 12:33 am

De castratie kan veel helpen, maar dat wil ni zeggen dat je nu al zijn grillen
maar moet aanvaarden.
Iedereen heeft hier zn manier van straffen denk ik.
Ik neem ze bij hun nekvel en duw ze tegen de grond, soms zelfs slepen.
Dus hem straffen zoals de mama...

Gebruikersavatar
R6-konijn
Berichten: 67
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:08 pm

Berichtdoor R6-konijn » ma aug 07, 2006 8:31 am

ik neem ze ook bij hun nekvel, geef een tik tegen de snuit, en maak mij boos, zodat ze da horen aan mijn stem dat ze verkeerd waren, en zet ze dan in hun kot en negeer hem/haar dan een tijdje...
wanneer ze bijten en niet lossen zou koud water helpen...

Gebruikersavatar
R6-konijn
Berichten: 67
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:08 pm

Berichtdoor R6-konijn » ma aug 07, 2006 8:46 am

ps: mijn rammetje doet da nu ook... beet anders nooit! en nu wel, daarnet wou hij mij ff aanvallen... :( dan maar terug het kot in...
denk ook door zijn hormonen... al is hij bijna nog maar drie maandjes oud... of anders door de darmpjes... (denk da mijn beiden fretsels er wa last van hebben...
sewes naar da sé... ben benieuwd wat hij gaat zeggen.
see ya

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma aug 07, 2006 2:57 pm

hoi
een goede tip laat u rammen niet te vroeg castreren(als er geen moer bij zit natuurlijk!!)voor de ram is dat niet schadelijk voor u hoogsten nu en dan een pleister hihi.
door castratie stopt de hormoneaanmaak zorgen ook voor de groei, dus u mooie rammen kunnen niet hun maximale grote krijgen wacht tot ze 9-12 maand zijn
die extra geur neem je er maar even bij net zoals overmoedigheid!
zo weet je tenminste dat je een fret hebt!
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
R6-konijn
Berichten: 67
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:08 pm

Berichtdoor R6-konijn » ma aug 07, 2006 7:58 pm

dan zit ik wel met een probleem... :( heb een moertje, die al drie weken ouder is dan mijn rammetje... een rammetje kan één maand vroeger loops zijn dan een moertje.... dus in principe heb ik maar één week... (ik weet wel dat de praktijk soms anders is dan theorie)
maar zou toch graag hebben dat ik een volgroeid rammeke heb... hij is nu al zo schoon,
zit nu met mijn handen in het haar...

topz&saske
Berichten: 0
Lid geworden op: do aug 17, 2006 5:57 pm
Contacteer:

Berichtdoor topz&saske » do aug 17, 2006 9:51 pm

onze fret is ook zo.
soms is die zo lief dat je denkt dat die een engeltje is.
andere dagen byt ie gewoon in je vingers of kruipt hy in de broekspypen en byt hy in je been.
hy byt overal waar die maar byten kan.
in het begin moesten we hem vastpakken met handschoenen
na 4 dagen dat te doen beet die ook al minder en durfden we hem soms zonder handschoenen nemen.
maar nu is hy weer zo bezig.
je kan hem enkel uit zyn kot nemen zonder handschoenen omdat hy daar niet in byt.
hoe kunnen we hem het afleren? en hoe kunnen we hem dan ook het beste straffen?
alle hulp en uitleg is welkom.

groetjes

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » vr aug 18, 2006 12:58 am

Bij het nekvel nemen helpt als hij stout is.
Een tik op de neus als hij het opnieuw doet. (niet knock out :D )

En eventjes nagaan waarom hij zou kunnen bijten...
Dan kan je daarop een oplossing zoeken.

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr aug 18, 2006 8:44 am

@ladywolf:je bent nog een stukje vergeten.lol

@topz&saske:tik op de neus als je die straft je vinger naast zijne neus houden da hij je vinger ziet en heel hard "pas op" of " da mag ni" roepen en er mag veel speek bij te pas komen! :P

en denk nu ni als je dit doet en hij geeuwt das normaal he das ni van da je hem pijn doet. wilt hij je terug bijten terug nen tik op de neus en altijd zo maar voort tot hij het afleert. en er zijn zo al veel fretjes handtam geworden dus jullie moet het ook lukken.veel succes er mee.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


topz&saske
Berichten: 0
Lid geworden op: do aug 17, 2006 5:57 pm
Contacteer:

Berichtdoor topz&saske » vr aug 18, 2006 12:15 pm

da deden we al maar hy blyft byten en nu op andere plaatsen. armen, benen, knieën, echt overal :s
en echt aflere doet die het niet hoor...
tis wel al geminderd en hy kan wel lief zyn enz hoor
maarja
zou het komen omdat hy nog zo jong is?
hy is 16 weken oud...

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » vr aug 18, 2006 12:20 pm

Je moet echt kordaat blijven,
Tonen dat jij de baas bent...

@Knorry: stukje vergeten? (@)

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr aug 18, 2006 2:11 pm

sorry ladywolf maar ik kost het ni laten :P :D
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » zo aug 20, 2006 4:56 pm

Stem verheffen, de intonatie van uw stem is op dat moment belangrijk! Als ik dan zijn aandacht heb neem ik hem in zijn nekvel en sleep hem naar de kooi, eenmaal opgesloten negeer ik hem!
Maar tikken tegen de neus? Waarom zou een fret dat aanzien als een straf?
De neus van een dier is een belangrijk orgaan!! En daarop gaan we tikken geven??
Doe even een test, tik eens even hard onderaan je eigen neus, ter hoogte van je neusgaten en bovenlip.... nu dat gevoel kun je x 30 doen bij een fret!

Groeten!
Raven!

Margot
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 23, 2006 3:01 pm

Berichtdoor Margot » do aug 24, 2006 2:17 pm

Hallo,
Ik heb ook dat probleem mijn klein fretje is nu 3 maand en bijt ook nog geregeld, ze is niet rap onder de indruk als je haar straft, blazen helpt helemaal niet daar reageert ze niet op. Ze bijt in onze tenen en als we haar opnemen dat bijt ze ook, lieve kanten? Hmm...
Dat heeft ze voorlopig nog nie
Mijn vriend heeft de hoop al opgegeven maar ik blijf proberen, het is echt een mooi fretje en ik blijf proberen, de
aanhouder wint he zeggen ze altijd
Vele groetjes
Margot

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do aug 24, 2006 2:22 pm

de hoop ni opgeven!!!
zeker en vast ni op een dag leren ze dit gedrag wel af
en zoals je zegt de aanhouder wint!!!
wij hebben ook een fretje ons belle die bijt in alles van vlees da passeert
en haar gedrag is al fel vermindert het is gewoon op de juiste manier straffen en belonen. daar leer je ze het mee af als ze bijt straffen neem je haar op en bij ze ni dan belonen met een knuffel of een snoepje.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » vr aug 25, 2006 1:22 pm

hoi
@raven idd dat doet pijn ook bij ons , bij de fret ook maar zo leren ze het af.
hoe leer jij dan het bijten af(echt bijten he)
@r6-konijn mss kan je ze tijdelijk apart zetten, zolang u moer niet uiterlijk loops is (opgezette koffieboon) kan ze ook niet gedekt worden he
als ze natuurlijk te veel last krijgt van het rammetje is tijdelijk scheiden een oplossing tot hij oud genoeg is om te castreren, het moertje kan gecastreerd worden zodra ze goed loops is .

Jonge rammen die beginnen bijten moeten met een stevig hand eerst op hun plaats gezet worden. Dit is idd door de hormoontjes.dat is dus ook u testen lijk pubers doen he.
Dit kan een beetje in de kiem gesmoord worden door een iets oudere gecastreerde fret te laten helpen bij hun opvoeding.zo'n fret die hen aan kan en durft te corrigeren, het moet wel eerlijk blijven he .een pup die te ver gaat mag een corrigerende beet krijgen maar daar houd het dan ook op.
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr aug 25, 2006 3:09 pm

Origineel gepost door Raven

Stem verheffen, de intonatie van uw stem is op dat moment belangrijk! Als ik dan zijn aandacht heb neem ik hem in zijn nekvel en sleep hem naar de kooi, eenmaal opgesloten negeer ik hem!
Maar tikken tegen de neus? Waarom zou een fret dat aanzien als een straf?
De neus van een dier is een belangrijk orgaan!! En daarop gaan we tikken geven??
Doe even een test, tik eens even hard onderaan je eigen neus, ter hoogte van je neusgaten en bovenlip.... nu dat gevoel kun je x 30 doen bij een fret!

Groeten!
Raven!
Ik heb al vele wijze dingen van je gelezen Raven, maar hier sla je de bal behoorlijk mis.
Stel, je wordt gebeten door een fret die onlangs werd aangekocht omdat hij liever heeft dat je hem met rust laat. Je straft hem op jouw manier en gaat hem dan negeren. De fret bekomt uiteindelijk wat hij wil, je laat hem met rust. Met andere woorden, je beloont hem terwijl hij jou gebeten heeft.

Je moet ten eerste niet verwachten van een dier dat het mensentaal gaat kennen/leren, maar je moet zelf zo veel mogelijk communicatiesignalen overnemen van hen. Eén van de communicatietechnieken is, om elkaar pijn te doen als er iets gebeurt wat ze niet willen. Of elkaar pijn doen om dingen af te dwingen van elkaar.

Het is net van uiterst groot belang dat je het fretje duidelijk maakt dat jij de baas bent, en niet zij. Dat doe je door hen ten eerste te onderwerpen aan wat JIJ wil door hen vast te nemen bij het nekvel en de vier pootjes van de grond te halen (verlies van zelfcontrole), ten tweede te verplichten tot aandacht schenken, wat je doet door kordaat en hard "foei" te roepen, en ten derde ga je hen duidelijk maken dat wanneer zij jou pijn doen, jij hen dubbel zo hard kan straffen. Deze lijfelijks straf moet op de juiste plaats, omwille van de juiste reden, op het juiste moment, en in de juiste proportie gegeven worden. Anders mist ze haar doel compleet. En dat is idd de befaamde tik tegen de zijflank (nooit tegen de voorkant of bovenkant) van de neus. Deze plek is gekozen omdat daar het neusbeen vrij dik is, en de slag kan geabsorbeerd worden door het draaien van het hoofdje. De tik wordt gegeven met gestrekte vinger, NIET door je vinger "af te laten schuiven" van je duim !!!

Héél belangrijk is het, om je fret na deze straf het idee te geven dat hij je kan bijten. Dit doe je bv door je vinger vertikaal binnen de 15cm van zijn zichtsveld te houden. Wanneer het bekje open gaat én ook de tandjes worden ontbloot, is het tijd om weer die lijfelijke straf te geven. Hij wil JOU weer pijn doen, tijd dus om hem in z'n eigen taal duidelijk te maken dat jij het alfa-mannetje bent in zijn groep, en hij op de onderste trede van de hiërarchische ladder staat.

De bedoeling is, om pas te stoppen met deze straf als het fretje aangeeft dat het voor hem genoeg is geweest. Dit doet hij NIET door te geeuwen (staat verkeerdelijk op sommige websites), maar door likjes te gaan geven. Na dit signaal is het het moment om je fretje terug op de grond te plaatsen en met rust te laten.

Ik benadruk dat je steeds een dier moet straffen in verhouding tot zijn grootte, sterkte en karakter. Niet te hard, maar ook niet te zacht.
Een fretje waar je nog geen band mee hebt, straf je niet door hem te negeren. Vergelijk het met je kinderjaren. Een straf van mama kwam toen veel harder aan dan de straf van de juf op school.

Niets persoonlijks hoor Raven, alleen maar voer ter discussie :D
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr aug 25, 2006 3:13 pm

Voor diegenen die opvoedkundige problemen hebben, deze kunnen terecht op onze speelnamiddagen, waar met veel enthousiasme kan uitgelegd worden hoe je fretten het best "opvoedt".
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » vr aug 25, 2006 3:35 pm

Origineel gepost door Chuckie
De tik wordt gegeven met gestrekte vinger, NIET door je vinger "af te laten schuiven" van je duim !!!
door je vinger "af te laten schuiven" van je duim: bedoel je dan de beweging die je maakt waarmee je ook iets kleins kan 'wegschieten', 'wegkatapulteren'? want dit zouden inderdaad wel héél harde tikken zijn...
Origineel gepost door Chuckie
De bedoeling is, om pas te stoppen met deze straf als het fretje aangeeft dat het voor hem genoeg is geweest. Dit doet hij NIET door te geeuwen (staat verkeerdelijk op sommige websites), maar door likjes te gaan geven. Na dit signaal is het het moment om je fretje terug op de grond te plaatsen en met rust te laten.
mag je hem dan zolang bij zijn nekvel vasthouden? kan dat geen kwaad bij een volwassen fret? dat de ouders dat doen bij pups, oké, maar is een volwassen fret daar niet te zwaar voor?

En moet je dan ook nog 'blazen', zoals hier af en toe aangehaald wordt? om de verwarring te vermijden: met dit blazen wordt toch het geluid bedoeld dat katten en fretten tegen elkaar maken, en niet het werkelijk 'lucht blazen' in hun gezicht hé?

sorry vr de vele vraagjes(@)

groetjes,
lies

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » vr aug 25, 2006 8:46 pm

hoi lies
het wegschieten doe ik idd ook niet, mss iets te hard maar met mijn vlakke vinger een stevige tik kan wonderen doen.Een zware volwas ram kan natuurlijk meer hebben dan een 8 weken oude pup ....
het nekvel is een heel stevig vel zeker een pup kan daar niets van overhouden als je hem een tijdlang laat hangen, een zware grote fret laat ik niet al te lang hangen een ferme tik en een hard woord soms even in de kraag een neep geven is bij mij al genoeg(zo 2kilo die daar hangt ge zou voor minder eens bijten he)

over dat blazen beide kan worden gebruikt vb de lucht in hun gezicht vinden nie erg onprettig, het geluid maken ze zelf als ze aangeven dat ze iets niet leuk vinden

he woon rond Gent zin in een frettenbabbel???
wil er altijd een geven hoor!!!
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr aug 25, 2006 11:18 pm

Origineel gepost door Chuckie

Ik heb al vele wijze dingen van je gelezen Raven, maar hier sla je de bal behoorlijk mis.
Stel, je wordt gebeten door een fret die onlangs werd aangekocht omdat hij liever heeft dat je hem met rust laat. Je straft hem op jouw manier en gaat hem dan negeren. De fret bekomt uiteindelijk wat hij wil, je laat hem met rust. Met andere woorden, je beloont hem terwijl hij jou gebeten heeft.

Je moet ten eerste niet verwachten van een dier dat het mensentaal gaat kennen/leren, maar je moet zelf zo veel mogelijk communicatiesignalen overnemen van hen. Eén van de communicatietechnieken is, om elkaar pijn te doen als er iets gebeurt wat ze niet willen. Of elkaar pijn doen om dingen af te dwingen van elkaar.

Het is net van uiterst groot belang dat je het fretje duidelijk maakt dat jij de baas bent, en niet zij. Dat doe je door hen ten eerste te onderwerpen aan wat JIJ wil door hen vast te nemen bij het nekvel en de vier pootjes van de grond te halen (verlies van zelfcontrole), ten tweede te verplichten tot aandacht schenken, wat je doet door kordaat en hard "foei" te roepen, en ten derde ga je hen duidelijk maken dat wanneer zij jou pijn doen, jij hen dubbel zo hard kan straffen. Deze lijfelijks straf moet op de juiste plaats, omwille van de juiste reden, op het juiste moment, en in de juiste proportie gegeven worden. Anders mist ze haar doel compleet. En dat is idd de befaamde tik tegen de zijflank (nooit tegen de voorkant of bovenkant) van de neus. Deze plek is gekozen omdat daar het neusbeen vrij dik is, en de slag kan geabsorbeerd worden door het draaien van het hoofdje. De tik wordt gegeven met gestrekte vinger, NIET door je vinger "af te laten schuiven" van je duim !!!

Héél belangrijk is het, om je fret na deze straf het idee te geven dat hij je kan bijten. Dit doe je bv door je vinger vertikaal binnen de 15cm van zijn zichtsveld te houden. Wanneer het bekje open gaat én ook de tandjes worden ontbloot, is het tijd om weer die lijfelijke straf te geven. Hij wil JOU weer pijn doen, tijd dus om hem in z'n eigen taal duidelijk te maken dat jij het alfa-mannetje bent in zijn groep, en hij op de onderste trede van de hiërarchische ladder staat.

De bedoeling is, om pas te stoppen met deze straf als het fretje aangeeft dat het voor hem genoeg is geweest. Dit doet hij NIET door te geeuwen (staat verkeerdelijk op sommige websites), maar door likjes te gaan geven. Na dit signaal is het het moment om je fretje terug op de grond te plaatsen en met rust te laten.

Ik benadruk dat je steeds een dier moet straffen in verhouding tot zijn grootte, sterkte en karakter. Niet te hard, maar ook niet te zacht.
Een fretje waar je nog geen band mee hebt, straf je niet door hem te negeren. Vergelijk het met je kinderjaren. Een straf van mama kwam toen veel harder aan dan de straf van de juf op school.

Niets persoonlijks hoor Raven, alleen maar voer ter discussie :D
Deel 1

En ja het staat der discussie dus niets persoonlijks opgevat :)

Chuckie, of ik de bal mis sla doet er niet toe.
De wijsheid bezit ik niet daar ik alleen maar kan observeren en leren van fretten en hun gedrag, houding, speelsheid en wangedrag. Maar wat er allemaal in dat kopje rondspookt............... sla ik als mens de bal volledig mis.
Tikken. (nu de verduidelijkte manier)
Het bewijs lees je even verder op hieronder, alleen de vraag hoe en wat van Lies.... een leek doet gegarandeerd wat ik bedoel!
Verder lees ik nergens in deze topic hoe men straft, alleen het woord tikken tegen de neus komt regelmatig terug! Dus voor te beginnen maak hiervan al een sticky “Hoe te straffen” of zoals in je replay “ Voor diegenen die opvoedkundige problemen hebben enz....” is al een goede start.
Maar toch lees ik tegenstrijdigheden!
@raven idd dat doet pijn ook bij ons , bij de fret ook maar zo leren ze het af.
hoe leer jij dan het bijten af(echt bijten he)
Dus?
Stel, je wordt gebeten door een fret die onlangs werd aangekocht omdat hij liever heeft dat je hem met rust laat.

Dat kan! Maar dit is een van de vele redenen waarom een fret kan of wil bijten!
En is ook de aanvang van de topic niet dus mijn antwoord is op het aangegeven van Syl.
Je moet ten eerste niet verwachten van een dier dat het mensentaal gaat kennen/leren
Klopt, maar verwacht dit andersom ook niet.
maar je moet zelf zo veel mogelijk communicatiesignalen overnemen van hen. Eén van de communicatietechnieken is, om elkaar pijn te doen als er iets gebeurt wat ze niet willen. Of elkaar pijn doen om dingen af te dwingen van elkaar.
Klopt, intonatie en negeren is ook een vorm van communicatie techniek. (zie ook lijfstraffen)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr aug 25, 2006 11:19 pm

Deel 2.
Het is net van uiterst groot belang dat je het fretje duidelijk maakt dat jij de baas bent, en niet zij. Dat doe je door hen ten eerste te onderwerpen aan wat JIJ wil
Klop bijna! Maar dat rechtvaardigt niet het pijn doen op hun neus.
door hen vast te nemen bij het nekvel en de vier pootjes van de grond te halen (verlies van zelfcontrole), ten tweede te verplichten tot aandacht schenken, wat je doet door kordaat en hard "foei" te roepen
Nu even mijn eigen woorden “ Stem verheffen, de intonatie van uw stem is op dat moment belangrijk! Als ik dan zijn aandacht heb neem ik hem in zijn nekvel en sleep hem naar de kooi, eenmaal opgesloten negeer ik hem!“
Dus geen zelfcontrole, gezag en aandacht komt hier aanbod!
Dus?
Deze lijfelijks straf moet op de juiste plaats, omwille van de juiste reden, op het juiste moment, en in de juiste proportie gegeven worden. Anders mist ze haar doel compleet.
Lijfstraffen bij een dier missen altijd hun doel, daar wij als mens niet in staat zijn dit op een natuurlijke wijze (dieren onderling) uit te voeren.
Alleen in het nekvel grijpen en slepen, optillen of wat dan ook benadert een beetje de dierlijke afstraffing.
Héél belangrijk is het, om je fret na deze straf het idee te geven dat hij je kan bijten. Dit doe je bv door je vinger vertikaal binnen de 15cm van zijn zichtsveld te houden. Wanneer het bekje open gaat én ook de tandjes worden ontbloot, is het tijd om weer die lijfelijke straf te geven. Hij wil JOU weer pijn doen, tijd dus om hem in z'n eigen taal duidelijk te maken dat jij het alfa-mannetje bent in zijn groep, en hij op de onderste trede van de hiërarchische ladder staat.
Mooie theorie, maar ik zie de leek, vrouw, man of wie dan ook, niet mikken op de juiste plaats van de neus of hoofdje draaien als de fret met op gebalde opgetrokken neus zich heeft vast gebeten op je hand, handpalm, tussen de vingers enz..
Tikken tegen neus komen niet voor in de opvoeding of het leef gedrag van de fret.
De bedoeling is, om pas te stoppen met deze straf als het fretje aangeeft dat het voor hem genoeg is geweest. Dit doet hij NIET door te geeuwen (staat verkeerdelijk op sommige websites), maar door likjes te gaan geven. Na dit signaal is het het moment om je fretje terug op de grond te plaatsen en met rust te laten.
Mijn bedoeling is hieromtrent zeer duidelijk en word ook toegepast bij fretten onderling, afstraffen (indien we dit kunnen benaderen via nekvel en slepen) blazen (intonatie) negeren (wat soms uitsluiting in de groep tot gevolg kan hebben) en gevoel van uitsluiting (eenzaam) bij de fret zelf.
En hier moeten we het gedrag van de fret verder ontleden ivm zijn karakter, sociaal, speelsheid, nieuwschierigheid, slimheid, rebel en wangedrag.
Bijkomend is ook nog, leeft hij in groep of?

En wat verstaat hij niet..... Het bijten algemeen? Het speelse bijten? Hormonen of wat dan ook!
Kortom:
Bijt hij dat de tanden er diep indringen........ of bijt hij gewoon hard en speels zoals ze onderling doen maar wij niet gewoon zijn met ons dun vel en lage pijngrens.
Dus we gaan gewoon tikken tegen de neus gewoon om dat we het alfa mannetje willen zijn?
Waar blijft het vertrouwen of het respect? Dat winnen we of verdienen tegenover de fret en ook tegenover ons eigen zelf.
Ik benadruk dat je steeds een dier moet straffen in verhouding tot zijn grootte, sterkte en karakter. Niet te hard, maar ook niet te zacht.

Dus een temperament volle Jack Russell krijgt de volle lading tikken qua karakter? Hoe dan met katachtigen?
Een fretje waar je nog geen band mee hebt, straf je niet door hem te negeren.
Niet van toepassing!
Vergelijk het met je kinderjaren. Een straf van mama kwam toen veel harder aan dan de straf van de juf op school.
Niet van toepassing! Maar toch een antwoordje:
Dezelfde situatie maar dan wat jaren later. Laat ons zeggen ouderdom 12 a 15 jaar, tja daar kwam dan de rebelse puberteit op kookpunt.... Het waren de hormonen maar........... :D

Groeten!
Raven.

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » za aug 26, 2006 1:16 am

Ik ga nu weer niet quoten op je quots, want dan wordt het voor de meesten hier helemaal niet meer volgbaar :P .

Ik merk dat je idd op vele punten gelijke opvattingen hebt betreffende inleving, observatie van fretten en hun gedragingen. Alleen is het voor de meeste frettenliefhebbers een onbegonnen taak om zoveel tijd en energie vrij te maken om hun dieren tot in detail te observeren en te analyseren. Het wil nu net lukken dat ik met Niwla (Alwin) naar limburg reed vanavond, en bij het terugkomen hebben we het idd over deze doorgedreven psychologie gehad. Het zou mooi zijn moest iedereen zich de moeite getroosten om zich even diep te verdiepen in deze materie. De meesten blijven echter ergens halverwege steken.

Het is idd zeer belangrijk dat mensen in eerste instantie gaan uitzoeken waarom hun fret z'n tanden gebruikt. Is het om te tasten? Om te proeven? Om te spelen? Om zich te verweren? Om zich vast te grijpen? Om iets te verzamelen? Omwille van hormonale driften? Om iets af te dwingen? Al deze redenen verdienen een aparte aanpak. Een fret die bijt uit angst mag je bv NOOIT lijfelijk straffen. Een fret die jouw door de tralies gestoken vinger wil verzamelen omdat hij jou graag bij zich in de kooi heeft, ga je ook geen lijfelijke straf geven. Je zou zijn liefde voor jou afstraffen. Als je een fret niet met zelfvertrouwen vastneemt, hoe kan hij jou dan vertrouwen? Ook dan gaat hij zich vastgrijpen met z'n tanden. Ook weer geen reden om hem te pijnigen.

Er zijn idd nog een paar andere technieken zoals blazen zoals een kat, slepen, je stem verheffen. Je zal deze technieken ook op onze site tegenkomen. Maar fretten doen elkaar ook pijn. Ook dat maakt dus deel uit van hun "taal", ongeacht op welke wijze je ze pijn doet. Op de jaren dat we als vereniging informatie verstrekken over opvoeding, en ook deze techniek mee behandelen, heeft er ons nog nooit iemand verteld over blijvende pijn/schade als er op deze manier wordt gestraft. Wel mochten we reeds honderden malen horen dat na enkele dagen doorgedreven opvoeding, de meeste fretten een zeer opmerkelijke gedragsverbetering vertoonden. Een gelukkige fret, is een fret die zijn plaats kent binnen de groep.

Eén ding ga ik je nog wel even meegeven betreffende opvoeding en pijn doen (straffen). In de natuur geldt de wet van de sterkste, zeker bij roofdieren. Respect wordt afgedwongen door de sterken, door de zwakkeren pijn te doen, of op zijn minst te intimideren. Vandaar ook dat ik bij het standpunt blijf; een gepaste straf, op het juiste moment en in de juiste proportie, haalt zeer goede resultaten. Fretten moeten ten allen tijde de mensenhand leren kennen als streng, maar rechtvaardig. Straffend, maar ook zalvend.

@ Lies, dat is idd een techniek die ik ten zeerste afraad en zelfs catalogeer onder mishandeling. Deze tikken komen TE HARD aan !!!

Het oppakken bij het nekvel kan geen kwaad, ook niet voor volwassen fretten.

Wat betreft het blazen, blazen als een kat verstaan ze, blazen in hun aangezicht ervaren ze als "niet leuk". Beiden kunnen dus gebruikt worden.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » za aug 26, 2006 10:45 am

Origineel gepost door daikiri
he woon rond Gent zin in een frettenbabbel???
wil er altijd een geven hoor!!!
hoi dai,
ik heb nog geen fretjes, ben me nog maar aan het 'informeren' :P en ik vind het allemaal heel interessant, vandaar dat ik af en toe ergens op inga. tijdens t 'schooljaar' (vanaf eind september) zit ik in gent op kot. ik zou dan anders wel graag es komen kijken nr je fretjes, als dat kan. ik heb er hier en daar wel al gezien, maar nog niet echt veel contact mee gehad..

groetjes,
lies

Lies
Berichten: 109
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 3:22 pm

Berichtdoor Lies » za aug 26, 2006 10:47 am

Origineel gepost door Chuckie
@ Lies, dat is idd een techniek die ik ten zeerste afraad en zelfs catalogeer onder mishandeling. Deze tikken komen TE HARD aan !!!

Het oppakken bij het nekvel kan geen kwaad, ook niet voor volwassen fretten.

Wat betreft het blazen, blazen als een kat verstaan ze, blazen in hun aangezicht ervaren ze als "niet leuk". Beiden kunnen dus gebruikt worden.
bedankt vr de verduidelijking! ik was niet meteen van plan op de wegschiet-techniek toe te passen hoor, kan me niet goed voorstellen dat er wél mensen zijn die dat gebruiken... als je fret net dan beweegt, en je 'schiet' in z'n oog... :? liever niet dus ;)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten