furet xl of niet?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
darklighter
Berichten: 17
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 12:45 am

Berichtdoor darklighter » zo nov 12, 2006 1:26 am

Haay, ik ben Ilaria en ik overweeg al een tijd fretten als huisdier te nemen.
I kon nooit door men ouders, als punt 1 waarschijnlijk omdat het teveel geld kost.
Maar nu ik vakantiejobs kan doen, kan babysitten, enz om geld te verdienen, kan ik ze misschien overtuigen.
Ik ben ondertussen al een lijst aan het opstellen van alle benodigdheden, medische kosten,... met de prijs daarbij
zodat ik weet hoeveel ik toch ongeveer moet sparen, en ik zeker reserves heb voor als er iets gebeurt.
Natuurlijk heb ik ook een kooi nodig, omdat ik nog steeds schoolplichtig ben en toch zo'n 8 uur niet thuis ben,
en natuurlijk ook voor als ik in mijn bed lig.
Nou overweeg ik een furet xl te nemen, het leek me wel een goede kooi, maar ik zou jullie ervaringen willen weten.Is de kooi groot genoeg voor 2 fretjes? (eventueel drie, sinds ik nogal uitbreidings gebonden ben :D )
Is het een handige kooi opzich?
Als je voor een beginner een furet xl niet ziet zitten welke kooi dan wel?
En als de kooi niet groot genoeg zou zijn, heb je misschoen eventuele oplossingen?

Bedankt, en groetjes uit Gent ^^.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo nov 12, 2006 2:26 am

Hallo Ilaria, welkom op ons geweldige forum, met geweldige mensen en vrienden en natuurlijk nog geweldigere fretsels!! :D Je zal hier gauw merken dat het een leuke bedoening is, maar als we vragen krijgen van mensen zoals jij die echt geinteresseerd zijn in bepaalde dingen en ons serieus om inlichtingen vragen, kunnen wij even serieus antwoorden hoor!!

Ik denk dat velen onder ons idd met een Furet Xl begonnen zijn, wij hier alleszins ook en ook dadelijk met 2 fretjes gelijk. Dat was idd ruim voldoende, vooral omdat ze er dagelijks toch een uurtje of 4 uitmochten in 't totaal. Ondertussen zijn we ook aan 't uitbreiden geweest en hebben we nog 2 Furet XL's in gebruik en één kooi met voorlopig 4 fretsels in, maar daarbij hebben we bewust voor een Ferret Nation met 2 etages gekozen, in mijn ogen de meest gemakkelijke kooi van allemaal. Ze heeft wel één nadeeltje, je fretje kan zich in sommige gevallen kwetsen in de kooi, maar dat kan je voorkomen met de adviezen op te volgen die op ons forum gegeven worden bij de topic "Ferret Nation". Die Nation is dan ook groot genoeg om er eventueel zelfs nog één à twee fretjes in te zetten, maar wij hebben er hier een grote jongen van 1.750gr inzitten en dan heb ik zoiets van 5 is het absolute maximum, als ik nog meer uitbreiden ga komt er eerst een verdiepje bij. We wensen je heel veel plezier op het forum en voor de toekomst geweldige fretjes!! ;)
Afbeelding

darklighter
Berichten: 17
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 12:45 am

Berichtdoor darklighter » zo nov 12, 2006 11:55 am

Bedankt voor je reactie :D
Ja ik overweegde de furet xl omdat het nog een redelijke prijs heeft, en er uitbreidings mogelijkheden zijn
(een kooi ernaast en een paneel eruit halen) das als ik kan, kan ik nog een furet bijzetten.
Het zag er me wel een leuke kooi uit :) .

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » zo nov 12, 2006 1:34 pm

ik heb tweedehands zo'n 2 furet xl gekocht. Heel handig, want je kan de kooen aan elkaar vastzetten, en als er een fretje ziek is, kan je ze weer scheiden ;) Ik heb 2 fretsels, en ze zitten in 2 van die furet xl (aan elkaar vastgemaakt).

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo nov 12, 2006 8:08 pm

hoi
welkom hier!
de furet is een super kooi gemakkelijk in onderhoud, in de mijne huizen momenteel 6 fretsels in , normaal maar 4 hoor(2 opvang)
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

darklighter
Berichten: 17
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 12:45 am

Berichtdoor darklighter » zo nov 12, 2006 8:34 pm

bedankt voor jullie replies en hulp :) .
Het is hier erg gewaardeerd!
Ik wou een furet kopen maar toen ik zag welke paliezen vele fretten hadden, begon ik te twijfelen
of een furet wel groot genoeg was, want zo'n super grote kooi kan ik namelijk niet betalen, ook omdat ik
toch zeker wat in de post wil houden voor andere medische kosten dan castratie en vaccins.

Hoe dan ook, zeer wel bedankt! Nu kan ik toch wel met een gerust hart een furet xl bestellen :) .

minoes

Berichtdoor minoes » zo nov 12, 2006 11:11 pm

Allereerst ook welkom van van mij,

Je hebt er zo te lezen wel goed over nagedacht. :D :D :D
Wat de kooi betreft, denk ik dat we allemaal hier eerst met een "normale" :D kooi begonnen zijn ipv. de villa's of zoals jezelf zegt de paleizen die we nu hebben.
De reden dat de meeste nu die paleizen hebben is omdat het frettenvirus ons zo besmet heeft dat de meesten onder ons die begonnen zijn met 2 fretten nu een heel scala aan fretten thuis heeft. (is trouwens wel heel gezellig hoor zo een bende fretsels om je heen).
Als het zover is dat je de fretjes hebt plaats dan maar lekker veel foto's, daar is iedereen gek op hier.
Pas wel op met frettengekken uit te nodigen (binnenlaten zonder tas) want er zijn er die als het ff kan aan fretnapping doen hihihihihi ( ik noem geen namen ) *pakt alvast haar tas met dubbele bodem en wacht op de eerste foto's*

Alvast veel leesplezier hier!!!!

groetjes,

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di nov 14, 2006 5:08 am

Afbeelding Toch niemand in mind, Minoesje?? Afbeelding

Moet je halemaal niks van geloven hoor, Darlkighter, koop gerust een paar prachtexemplaren, ik kom heel graag eens kijken achteraf :D :D Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di nov 14, 2006 1:22 pm

Hey,
ik gebruik 2 furet xl (2x2 fretjes) en voor mij is het een goede kooi. Nadeel is dat de fretjes soms met de pootjes in de deuropening blijven steken , kan je oplossen met een doek over het deurtje te leggen. Voor de kleinere fretjes heb ik een heel grote hangmat gemaakt om onderin te hangen, zij springen (vallen) van de bovenste verdieping naar beneden als ik de kamer binnenkom. Ook opletten als er een rammetje bovenop de kooi zit en naar beneden klimt, blijft soms met het piemeltje vasthaken aan de tralies. Ook het bijgeleverde poepbakje is te klein, koop er liever een ander poepbakje bij. Bij fretten.nl valt de prijs echt wel mee voor deze kooi.
Afbeelding

darklighter
Berichten: 17
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 12:45 am

Berichtdoor darklighter » di nov 14, 2006 6:31 pm

ja een nieuwe poepbak staat ook al op men lijstje hoor ;) .

En ja hoor, ik ben heel gesteld op foto's, dus je zal er velen zien, wees maar gerust
:) .

Jah ik denk over dieren liefst even na, het is al zo'n 2 jaar dat ik fretten wil, en na info opzoeken en wachten word het nu wel tijd :D .
Ik ga men eerste fretjes toch bij een fokster kopen, sinds ik die mevrouw goed ken, en ja, zoals ik in men eerste post zei, ik ben nogal uitbreidings gezind, dus de volgenden zullen zeker en vast van de opvang komen. Maar ik wil echt eerst eens met puppies beginnen :) . Ik weet niet waarvan het idee komt, maar jah ik begin graag van nul.

Ik heb al een dierenarts, maar ik zoek alleen nog een vakantie opvang, weten jullie mischien 1 in de buurt van Gent? Ik zou de fretten graag meenemen op vakantie, maar dat is gewoon niet mogelijk omwille van de warmte, we gaan elke zomer naar Italië en we hebben een eigen huisje, maar het is daar meestal boven de 30 ° dus ja.

En Jeanine bedankt voor de tips :)


[Gewijzigd door darklighter op 2006-11-14 18:32:58]

Peef
Berichten: 39
Lid geworden op: di nov 28, 2006 2:18 pm
Contacteer:

Berichtdoor Peef » wo nov 29, 2006 1:54 pm

Hey,

Ik las in je post ivm de fretjes dat je een dierenarts in de streek van gent zocht, ikzelf ben van Drongen en ga met al mn diertjes (hopelijk ook binnenkort fretjes) naar mn dierenarts in Drongen zelf, zou deze arts zijn adres je kunnen helpen?

Check even je PM's :)

Groeten,
Steven

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo nov 29, 2006 3:15 pm

eerst en vooral welkom op het forum.

ik heb vroeger ook altijd een ferplast xl gehad en nu nog alijd als we op vakantie gaan.nu zitten ze in een omgebouwde frette kastdaar kan je er gemakkelijk 5 in zetten.

ik ben heel content van die kooi. :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » vr dec 22, 2006 10:22 pm

Hoi Darklighter,

jij zocht een frettenopvang (hotel) voor tijdens de zomermaanden??
Daikiri hier op het forum heeft een frettenopvang in evergem... das vlakbij gent ;)

over die kooi, die heb ik ook... heel handig !!

je zocht ook een dierenarts in de buurt? Viviane Vanassche in Ledeberg doet wonderen met fretjes !!!

groetjes en veel succes !
Julie
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Gebruikersavatar
fie
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 2:05 pm

Berichtdoor fie » wo dec 27, 2006 7:44 pm

ik heb er ook twee aan elkaar gezet voor vier fretten, is zeer ruim en leuk, vooral de buizen worden hier goed gebruikt
***We vergeten Oscaartje nooit...Maneki en Basiel geven een dikke kus... Wees welkom Fiona en Dodge, lieve kleine albinootjes met puppy-kuren*** Welkom lieve hondje: chevy!!!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten