Ferret Complete ?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
fret_gyzmo
Berichten: 93
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 6:06 pm

Berichtdoor fret_gyzmo » ma mar 12, 2007 9:31 am

is dit een goede voeding? ze kost de helft van TF.

kip >30 %, rijst, tarwe, maïs, maïsgluten, kippenvet, bietenmeel, gedehydreerde vis, gehydroliseerd kippeneiwit, gedroogde hele eieren, biergist, visolie, mineralen, FOS(min. 1 %.), lecithine (0,25 %.), yucca-extract, goudsbloemextract.

36% ruw eiwit, 19% ruw vet, 3% ruwe celstof, 6,5% ruwe as, 1% calcium, 0,9% fosfor, 0,09% magnesium, 20 mg kopersulfaat, 25000 I.E. vit A, 2000 I.E. vit D3, 150 mg vit E, 50 mg vit C, 2000 mg taurine, 10 mg caroteen.

momenteel meng ik deze met TF


[Gewijzigd door fret_gyzmo op 2007-03-12 09:32:43]
merry meet, merry part and merry meet again
blessed be
Conny en Gyzmo, Rune, Chanelle, Casper en Luna
http://be.msnusers.com/frettigefretsels/shoebox.msnw
http://usera.imagecave.com/fret_gyzmo/

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » ma mar 12, 2007 12:57 pm

Ik ken nu niet veel van die samenstellingen, maar heb hans het ook horen zeggen dat dat goede voeding is.

ik heb die dozen ook eventjes gebruikt, maar ik vond wel dat hun uitwerpselen veeeel harder stonken als anders dus ik gebruik ze niet meer.

groetjes
Mieke

P.S. ik ben er vrij zeker van dat onze Dokus één van jouw pupjes was! het is een superlieve fret geworden, met af en toe wat agressieve buien.. maar ja.
hij kan het alleen niet laten om met mijn sloefen, kousen, hangmatjes, .... te gaan lopen
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma mar 12, 2007 11:39 pm

Wij geven het hier in combinatie met TF en dat smaakt goed zo te zien én je hebt de nadelen van de ergere geur niet erbij, enfin, toch niet noemenswaardig. Dat de voeding goed zou zijn is ons idd zoals Skiwi zegt door Hans verteld, en ik zie hier toch geen verschil in stoelgang ofzo, ook geen grotere eetlust of net minder, ik denk dus ook dat het oké is, maar zoals ik al zei, ik meng het met TF.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » di mar 13, 2007 4:52 pm

Wat betreft het feller ruiken van uitwerpselen na het wisselen van voeding:

Het is niet meer dan normaal dat uitwerpselen feller gaan ruiken na het veranderen van voeding.

In de darmen bevinden zich bacterieën (darmflora) die er voor zorgen dat de voeding "afgebroken" wordt. Zeg maar verteerd. Maar er bestaan gigantisch veel verschillende soorten bacterieën die er elk apart voor zorgen dat welbepaalde stoffen afgebroken worden.

Wanneer men van voeding verandert, dus ook meestal van samenstelling en grondstoffen, gaan sommige aanwezige bacterieën afsterven omdat er voor hen niets te verteren valt. Andere bacterieën gaan dan weer in de plaats komen zodat het fretje op termijn de voeding weer perfect kan verteren.

De minder goed verteerde voeding, in combinatie met de afgestorven bacterieën en het verstoren van de darmflora, veroorzaakt een extra geurhinder die gemakkelijk 2 tot 3 weken kan aanhouden.

Oordeel dus niet te snel dat je fret z'n uitwerpselen feller ruiken omwille van de nieuwe voeding. Wacht en geef de fret de mogelijkheid om zich aan te passen en vel je oordeel pas na 1 maand.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » di mar 13, 2007 8:39 pm

Origineel gepost door Chuckie
Oordeel dus niet te snel dat je fret z'n uitwerpselen feller ruiken omwille van de nieuwe voeding. Wacht en geef de fret de mogelijkheid om zich aan te passen en vel je oordeel pas na 1 maand.
zolang kon ik het niet uithouden :-))

Mieke
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mar 14, 2007 12:53 am

Rustig aanpassend hebben de darmen het blijkbaar gemakkelijker, maar dan heb je wel datgene aan de hand wat Chuckie indertijd bij de testvoeding beschreef. Je hebt dan nu de aanpassing van volledig TF naar half TF en een deel Complete, dus de darmwerking verandert, de geur dus ook en achteraf als de darmen dan hieraan gewend zijn, zou je ze dan weer overhoop gaan halen met de andere helft Complete in de plaats van TF te vervolledigen. Twee maal aanpassen dus. Daarom heb ik hier ook altijd verschillende voedingen samen in mijn grote tonnen, zowel TF, als Complete als Hill's kitten, als nog steeds de testvoeding van de Ark die ze hier allemaal even graag lusten. Veel kans op erge geurveranderingen heb ik hier dus niet. Waar ik tot nu toe altijd wel op blijf letten is dat de TF altijd voor 50% aanwezig blijft. Dit tot er ergens bewezen wordt dat een andere voeding beter zou zijn. Voordeel met zo 'n gemengde voeding is dat er hier niemand moeilijk doet over een brokje, ze lusten alles!!
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo mar 14, 2007 3:22 pm

ik werk ook op deze manier en tot op heden nog geen problemen gehad , het voordeel is ook als een van de voedingen veranderd van samenstelling of niet meer te krijgen is je fretten steeds blijven eten want de andere kennen ze nog
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » wo mar 14, 2007 4:26 pm

Origineel gepost door Chuckie

Wat betreft het feller ruiken van uitwerpselen na het wisselen van voeding:

Het is niet meer dan normaal dat uitwerpselen feller gaan ruiken na het veranderen van voeding.

In de darmen bevinden zich bacterieën (darmflora) die er voor zorgen dat de voeding "afgebroken" wordt. Zeg maar verteerd. Maar er bestaan gigantisch veel verschillende soorten bacterieën die er elk apart voor zorgen dat welbepaalde stoffen afgebroken worden.

Wanneer men van voeding verandert, dus ook meestal van samenstelling en grondstoffen, gaan sommige aanwezige bacterieën afsterven omdat er voor hen niets te verteren valt. Andere bacterieën gaan dan weer in de plaats komen zodat het fretje op termijn de voeding weer perfect kan verteren.

De minder goed verteerde voeding, in combinatie met de afgestorven bacterieën en het verstoren van de darmflora, veroorzaakt een extra geurhinder die gemakkelijk 2 tot 3 weken kan aanhouden.

Oordeel dus niet te snel dat je fret z'n uitwerpselen feller ruiken omwille van de nieuwe voeding. Wacht en geef de fret de mogelijkheid om zich aan te passen en vel je oordeel pas na 1 maand.
Niet helemaal mee eens!

Bacteriën en/of micro-organismen (schimmels) sterven raar of zelden af. D.w.z. tenzij men totaal zou omschakelen van voeding, bv van vlees naar groente.... hierdoor kunnen... bepaalde bacteriënen/of micro-organismen afsterven of zeer sterk verminderen waardoor andere weer gaan toenemen.
Net zoals bij de mens is de darmflora en zuurheidsgraad voor ieder dier of individu verschillend en reageren we allemaal verschillend op voeding (dezelfde voeding) zo kan het zijn dat eentje of meerdere toch ietsje meer stinkt of anders afgaat of reageert op dezelfde voeding en dit zal blijven doen!
Men kan zeggen dat teveel aan koolhydraten, zetmeel en suikers slecht is voor de darmen en flora daar dat deze aanzetten tot gisting waarbij de slechte schimmels toenemen in de darmen.
De hoeveelheid eiwitten bepaald ook de geur en het rottingsproces in de darmen.... dus lees stinken!
De bacteriën en/of micro-organismen goede en slechten plus de zuurheidsgraad bepalen deels onze gezondheid..... en dit van kop tot teen.
Slecht voor de darmflora is:
Antibiotica
Cortisonen
Zware medicatie
Alcohol

Greetz,
Raven

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » wo mar 14, 2007 6:16 pm

hu.......khoop dan maar dat niemand hier zijn fretten alcohol heeft LOL
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » ma mar 19, 2007 8:34 am

Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt Raven, ik licht me verder in ... ;)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten