HELP

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » di jul 24, 2007 10:11 am

bwa, zolang er nog geen draadjes inmoeten.... :D

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jul 24, 2007 10:45 am

hehe, nee dat nu ook weer niet.
Maar kvroeg me af: Kan je een fretje pijn doen door het stevig bij zn nekvel te pakken? (ma echt stevig he, zodat ik weet of ik hem geen pijn doe)

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » di jul 24, 2007 11:36 am

pijn doen niet, maar je fretje wordt dan machteloos.

wel oppassen met de tik op de snuit, nooit recht op de neus, maar wel langs de zijkant, frontaal zou wel eens slecht kunnen aflopen.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jul 24, 2007 2:23 pm

Ja hoor, daar pas ik voor op. Eigenlijk geef ik hem zelden een tik. Ik neem hem eerder stevig bij zn nekvel en roep eens goed :D

Kan dat fataal aflopen? een tik tegen de neus? Hebbet al ns gedaan maar was niet hard. Allé, denkik toch niet, anders had ik dat dat toch al gemerkt aan hem?

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » di jul 24, 2007 4:37 pm

Ik ben het ook een beetje eens met maxi en daikiri. Dat een fretje bijt, is niet eens ongewoon, en dan zeker niet bij een pup, maar als je nu al zo radeloos bent %) Maar ik vind wel dat je goed bezig bent met het tam maken ;) Mijn twee eerste pups heb ik opgevoed door hun bij het nekvel te pakken, te blazen in het gezicht, en dan luid foei te roepen. Het is me zelf gelukt bij mijn dove fret, dus dat moet bij jou zeker lukken. Je moet vooral veel geduld hebben, je pupje test nu tot waar hij kan gaan, en hoe meer je hem aait (daarna pas vastpakken), hoe meer hij aan je handen zal wennen. Ik vind de handschoen niet zo'n goed idee, omdat huid nu eenmaal anders aanvoelt dan een stuk stof ;) Wat ik ook deed (en dit zal raar klinken) was nadat een van mijn pupjes had gebeten, en ik hem gestraft had, was een seconde erna terug mijn hand voor zijn neus houden, zodat hij verplicht was om ofwel te bijten, ofwel mijn hand te negeren ;) En na 3 keer hadden ze het dus begrepen ;) iig veel geluk! :D


[Gewijzigd door Stitch op 2007-07-24 16:38:34]

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » di jul 24, 2007 4:56 pm

diene tik is ni dodelijk zolang het opzij van de neus is,
maar diene tik hoort er wel bij anders leert hij het ni
door alleen de nekvel te nemen gaat hij het nooit ni afleren.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » di jul 24, 2007 5:07 pm

als je te hard vanvoor op het snuitje tikt kan dit fataal zijn ja!

maar dat is bij alle levende wezens zo hoor.
zelfs bij de mens, als je neusbeentje breekt en naar boven schiet, bij een frontale klap in het aangezicht boort het zich in de hersenen en dan.......
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

maxi

Berichtdoor maxi » di jul 24, 2007 6:37 pm

Ollike , hoe oud is je fretje eigenlijk ?

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jul 24, 2007 8:15 pm

hoi,
vandaag hebben we Yoshi binnen gezet in een soort ren. We hebben hem ook los laten lopen in de gangen.
ik mocht hem precies toch al wat meer aaien dan anders, en daarnet (toen hij in bad was gekropen) hebbek em er uitgehaald zonder handschoenen. Hij komt zelfs al wat naar mij toe. Maar nu: hij kwam op mijn knieën, ik dee niets, en plots HAP in mijn mouw, ik trek me weg en HAP in mijn vinger! ik nam hem meteen bij zn nekvel en zette hem terug in zn ren. Nu negeer ik hem. Is dit goed of niet?

groetjes

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jul 24, 2007 8:16 pm

Oja, dat wou ik nog zeggen. Kan het kwaad dat als je fret je eigen bloed geproefd heeft? ik weet dat het wansmakelijk klinkt maar ik had dat voor toen hij mij beet daarnet. En wat ik nog wou zeggen is dat hij een sissend geluid maakt als ik hem stevig bij zn nekvel heb. Is dit normaal?

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jul 24, 2007 8:17 pm

Aan Maxi: mijn fretje is nu ongeveer 3 maanden oud.

maxi

Berichtdoor maxi » di jul 24, 2007 8:30 pm

Het kan absoluut geen kwaad dat je fretje bloed geproefd heeft.
Hem bij zijn nekvel nemen , in het gezichtje blazen en hem terug zetten in de ren is prima. Dat is corrigeren
met de zachte hand.

Je moet je eens voorstellen : je pup is nu drie maanden . Dat kun je vergelijken met een "mensenpup" van
een jaar. Toen jij pas begon te lopen en met je vingers overal op en aan zat , heb je dat ook van de eerste
keer afgeleerd ? En wat een geluk dat je dan niet iedere keer een tik tegen je neus kreeg hé ? ;)

Wat ik bedoel is dat je met positieve aandacht (belonen van goed gedrag en negeren van slecht gedrag ) vaak
meer bereikt dan steeds maar weer straffen. Je moet op de één of andere manier aan je pupje duidelijk
maken dat je handen positief zijn. Dat kan door hem bvb, regelmatig en bij goed gedrag, een snoepje te geven.
Succes !

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo jul 25, 2007 6:18 am

Ach Ollike, ik snap je helemaal hoor!! Ik moest en zou ook eerst een frettenpup, na veel uitleg van 2 is zoveel gezelliger zelfs 2 frettenpups en dat heb ik dus een gans jaar met de regelmaat van de klok geweten!!! Nu mag je elke topic en post van mij nalezen waarin iets van ons Mike (Mikado) staat, je zal alleen lezen dat ik niet denk ooit nog zo 'n schat van een fret te krijgen, maar die heb ik, iemand die zoiets nooit goedkeurt, willen terugbrengen naar de eigenaars!! Niks, maar dan ook niks viel er met hem aan te vangen die eerste maanden!!

Hij beet bij alles dus, als ik hem uitliet, als ik hem streelde, als ik hem snoepjes gaf of net niet en als ik met hem speelde deed ik dat met iets meer dan een meter afstand tussen ons 2 in, want hij viel je gewoon aan!! Toch was hij op de momenten dat hij sliep zo aandoenlijk lief, zo 'n klein lief wit bolletje en moest ik dat kunnen knuffelen. Elke avond, na zijn laatste uitlaatsessie van een uurtje, ging hij na een laatste bijtpoging slapen, eerst een aantal weken in de kooi, tot ik hem en Domino (die dan wel hapte maar nooit doorbeet) telkens weer terug uit de kooi haalde en met hem en een dekentje op de zetel kroop. Avonden heb ik muisstil gezeten, Domino slapend op mijn schoot en Mike op mijn borst, terwijl ik hem rustig streelde en kusjes gaf in de hoop dat hij mij en mijn handen ging vertrouwen.

Uiteindelijk, na een maand of 6 begon hij vaker braaf te zijn. Nu moet ik zeggen dat ik hem vanuit een krantje had en als tip alleen had meegekregen van in zijn gezichtje te blazen, dus mss als ik eerder juist had gestraft was het ook eerder gelukt, maar nu waren die eerste 6 maanden duur en pijnlijk leergeld. Ik denk dat ik in zijn hele eerste levensjaar niet één dag heb rondgelopen zonder kapotte handen hoor, en armen, schouders, buik en rug, alles mocht er bij hem regelmatig aan geloven. Eens hij braver was mocht hij aan het lijntje en soms in zo 'n heel klein draagcarriertje mee shoppen en mee de kinderen van school halen enzo. Domino vond daar niks aan, die sliep rustig haar 21u per dag. Tja, dat bijten moest dus dringend stoppen, want iedereen wou dat snotje aaien natuurlijk. Ik heb enkele weken met een doosje snoepjes rondgelopen, iedereen die erom vroeg mocht hem er eentje geven en ik heb iedereen ook gezegd van het plat op de hand te geven en niet tussen de vingers te nemen. Kinderen liet ik het natuurlijk eerst absoluut niet toe, tot onze Mike stilaan zo 'n sok van een fret werd, dat hijzelf in de armen van de mensen rond hem kroop om een likje te gaan geven (als hij zin had alleen, niet als ik het zei natuurlijk!!)

Ik zeg niet dat het altijd zo lukt, maar je fretje met zoveel mogelijk geuren, situaties en plaatsen laten kennismaken neemt zijn eigen angst ook weg. Als hij geen angst meer voelt, gaat dat voor hem ook een reden minder zijn om te happen. Als hij dan tegenover iemand staat die ook vrij en open tegenover hem staat, vormt er zich geen barrière meer tussen beiden, en kan het contact ontstaan. Maar aub, verwacht niet dat je dit op enkele weken gedaan krijgt. Ik ben ondertussen aan de zoveelste pup bezig, is wel van Theis die nu op vakantie is, maar toch, ze is nu 4 weken hier en elke dag is er nog een kat- en muis moment hoor!!! Ze is al veel braver, maar ... het blijft een pup van 15 weken. Onderzoekend, stout, ondeugend en brutaal, maar ach ... toch zóóóóó lief!!! Succes!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo jul 25, 2007 11:11 am

Hoi,

dankje Margit voor jouw steun ! Blij dat er nog zo iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt.
Wou nu wel even zeggen dat ik denk dat Yoshi diaree heeft. Hij drinkt wel veel (is dat goed?) Nouja, zijn uitwerpselen zijn plat en niet donkerbruin. Hoe zou dit komen? Kan het komen door het feit dat ik hem eergisteren kipfilet gegeven heb? (niet veel nochtans)

groetjes

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo jul 25, 2007 2:09 pm

Iepskes Ollike,

Hoe gaat het met het bijten van Yoshi vandaag ? Bij mij begint het te lukken met Snuffeltje. Hij gaat eerst mooi op de bak voor hij uit de kooi mag. Dan geef ik hem een snoepje zodat hij een beetje afgeleid is en dan neem ik hem uit de kooi. Gisteren viel dat snoepje op de grond, maar toch beet hij mij niet :) 1 keer heeft hij nog ff geprobeerd maar doordat ik reageerde stopte gij onmiddelijk.
En dan heb ik hem ff wat ferret one gegeven. Als da op was deed hij nog altijd niks. Heb hem zeker ne minuut of 10 vastgehad zonder dat em iets gedaan heeft. Daarna heb ik hem laten spelen.
Mss kan je het ook eens op die manier proberen.

Enkel wanneer hij zijn zotte danspassen bovenhaalt als hij los loopt, dan zal ik hem ook niet opnemen want dan zou het wel *hap* zijn ma niet met de bedoeling van mij pijn te doen.

Ik heb ook al de indruk dat hij luistert naar mij. Als hij iets uitspookt ga ik tot bij hem en zeg 'Nee' en dan kijkt hij mij eens aan (recht in mijn oogjes *smelt*smelt*) en gaat terug verder spelen met iets anders :P

Hij zal dan mss toch wel nog een echt schatje worden (@)

Dus zeker blijven gaan en nie opgeven met Yoshi #)
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo jul 25, 2007 3:00 pm

Hoi Maranweke,

wel vanacht heeft Yoshi de hele tijd in zn ren gezeten (binnen in ons huis dus) ipv in zijn buitenvoliere die verbonden is met een nachthok.
Maar weet je, ik ben gewoon zo bang van hem als hij op mij kruipt!!! Kan er echt niets aan doen mr heb n heilige schrik van die tandjes!)
ik kan hem toch al iets meer aaien maar toch draait hij zich nog om om eens te happen. En als hij hapt, bijt hij serieus door. Ik heb nu iets anders geprobeerd om hem te straffen( water in een verstuiver doen) , dat vindt hij toch niet echt prettig. Maar daarna is hij nog bozer... Bij jou gaat het precies beter dan bij mij. K wil nietopgeven hoor, maar hoe kan ik hem tot een lief fretje maken als ik hem niet eens bij mij durf nemen omdat hij zowieso toch zal bijten ~_~

zucht...

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo jul 25, 2007 3:07 pm

Ik heb mijn fretje van vrijdagavond. Voor ik ging slapen was ik echt gelukkig omdat ik hem had kunnen vastnemen zonder dat hij beet.
Maar.... de zaterdagavond had hij mij toch wel serieus gebeten en de zondagmorgen ook, waardoor ik er ook schrik van had en hem niet meer durfde op te nemen.

Zondag heb ik hem dan gans den dag gerust gelaten (ook omdat ik schrik had).
Maar maandagavond toen hij losliep werd het mij echt teveel hoor. Mijn vriend sprong zelfs al op de kast omdat hij constant aan de schoenen beet. En ik had mijn voeten ook hoger gelegd zodat hij er niet meer aankon.

Maja wat bereik ik daarmee: Nikske. Het enige wat hij denkt is goh ik ben hier baas ze zijn toch bang van mij. En op dat moment heb ik mijn voeten op de grond gezet en heb altijd gecorrigeerd en gestraft. En wonder bij wonder was het dus gisteren al veeeeeeeel beter.

Bij uw fretje zal het ook zeker lukken hoor, wss heeft hij een beetje meer tijd nodig om te wennen ofzo.

Ik duim alvast mee !
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo jul 25, 2007 3:22 pm

Dus het beste zou zijn hem te laten doen? goh, k heb zoo veel schrik want da doet heel veel pijn. Bijt de jouwe ook zo door? Ik denk altijd dat mijn fretje harder bijt dan andere fretjes omdat hij n groot fretje is. Hij is nu 3 maand oud en is al zo groot als het fretje van de buren dat 2 jaar oud is. En oja: altijd als ik hem wil straffen en bij zn nekvel wil nemen, dan is hij zooo snel dat hij uit mn handen glipt.

groetjes, en thanks voor de steun!

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo jul 25, 2007 4:50 pm

da is juist wa je ni mag hebben SCHRIK
ik heb zo belle ver tam gekregen ok ze durft nog wel eens.
vroeger beet ze tot op het bot.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo jul 25, 2007 4:51 pm

Oja, mn fretje heeft niet alleen diarree maar ook last van jeuk! Is dit te wijten aan stress of kan het dat hij vlooien heeft?

wil niet dat mn fretje ziek wordt ofzo :?

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo jul 25, 2007 8:37 pm

Pf ben daarnet nog ns naar de voliere geweest. Hij wou weer bijten. K durf der ni eens meer aan te komen.
Zal dit nog lukken volgens jullie?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo jul 25, 2007 10:13 pm

Ollike,
het kan misschien een magere troost zijn, maar ons Anais(geen pup) die voorbeeldig in de opvang was beet ook bij aankomst hier. Bijt nog steeds mijn bezoekers. Mogelijks minder hard dan uw fretje maar toch genoeg om schrik te krijgen. De eerste 2 weken waren een ramp en de telefoon van de opvang stond rood gloeiend doordat ik telkens om raad ging vragen.
Elke avond ging ik op de grond zitten met dikke pantoffels aan en liet de fretjes maar rond lopen en mij besnuffelen. Als Anais beet strafte ik haar en dan kwam ze terug om nog harder te bijten. Haar zus nam haar soms bij het nekvel en haalde haar bij me weg. Met veel geduld en snoepjes ging het beter en beter. Ook nageltjes knippen leek een onoverkomelijk iets te worden om over de oren maar te zwijgen. Telkens ik ze uitliet zorgde ik ervoor dat mijn handen gewassen waren omdat er toch geen vleesgeurtje zou blijven hangen. Ook de geur van sigaretten leek een aanleiding te zijn om te bijten.
Na enkele tijd was het maar af en toe dat ze beet. Nu ik haar beter ken weet ik dat er iets mis met haar is als ze mij bijt. Of ze heeft (vlees) honger of dorst of ze wil gewoon Ferre-tone de dag nadat ik het gebruikt heb om nageltjes te knippen. Mogelijks is bijten een manier om ons duidelijk te maken dat ze zich niet wel in hun vel voelen en ze van ons iets verwachten. Het duurt een tijdje voordat je de frettentaal verstaat van je beestje.
In elk geval probeer je schrik te overwinnen en lok hem met snoepjes naar je toe, ook de manier van oppakken kan als bedreigend overkomen en voor de nodige stress zorgen.
Krijgt je fretje dezelfde voeding als voordien? Dit en stress kan een reden van de slappe kakjes zijn, in elk geval niet te lang wachten om naar de da te gaan want diarree loopt vlug slecht af voor een fretje.
Ik wens je volharding en in later stadium een lieve fret toe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo jul 25, 2007 10:31 pm

@ Ollike: mijn fretje is nu 13 weekjes oud. Vandaag terug op de zelfde manier gehandeld en geen enkel probleem. Hij heeft maar 1 keertje zo zijn muiltje geopend maar kheb niks gevoeld ;)
Hij herkent mij ook al, want telkens ik bij hem ga aan zijn kooi ofzo komt em een kijkje nemen en vragen of hij los mag. :)

Vorige zaterdag beet hij wel echt door hoor en de zondagmorgen ook nog.

Altijd blijven hopen en zoeken hoe je fretje het best luisterd.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » do jul 26, 2007 12:44 am

Yoshi drinkt wel veel. Is dat n goed teken? En gaat diarree bij fretjes vanzelf over? het is niet zooo n erge diaree hoor. Zoals je zei Jeanine:slappe kakjes

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » do jul 26, 2007 8:51 am

Snuffeltje drinkt hier bij mij ook veel hoor en dat gaat gepaard met goed eten. Het is wel een redelijke grote pup diene van mij, mss daardoor. Denk niet dat da kwaad kan als ze veel drinken.

Waarschijnlijk moet hij wat aanpassen aan de voeding die je hem heeft. Waar je Yoshi gehaald hebt gaven ze misschien een iets andere voeding.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten