Ai ai ai plasbak probleem

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Jenko
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Berichtdoor Jenko » ma jul 23, 2007 2:05 pm

Hellow!

Mijn fretje is eigenlijk wel zindelijk echter niet daar waar ik het wil...
Hij loopt los in een frettenproof kamer hé en hij kiest dus altijd het hoekje achter de kamerdeur uit of het hoekje onder het bureau....
Elders doet hij niets van behoeftes maar toch heb ik niet zo graag dat hij nu nét op die plaatsen zindelijk is...

Heb hem al menigmaal opgepakt en voor geweest en in zijn bak gezet en blijven zetten maar het heeft geen nut, hij blijft tegenvechten en houdt het desnoods een uur vol om het op te houden en dan toch achter de deur te kunnen doen...

Nadeel van deze plaats is ook dat ik er moeilijk een plasbak kan achterzetten hé?
En dat het heel smerig is als je de deur opent en er ligt een vers drolletje, dan is dat meteen heel plat en opengesmeerd onder de deur...

Gisteren nieuwe korrel voor de bak gehaald, speciaal voor fretten en wonder boven wonder toen ik terug in de kamer kwam lag er een vers drolletje en plasje in de bak!!!

Maar vandaag alweer niet meer, wel achter de deur....

HELP??
Iemand tips??

Groetjessssss
Nikita

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » ma jul 23, 2007 3:42 pm

als je je fretje uitlaat uit zijn kooi maak je hem eerst wakker.
zet hem dan op zijne bak in zijn kooi hij mag er ni uit voor hij een kakje hebt gedaan.of wel maak je hem wakker en hou hem in het oog da hij op zijn bakje gaat. doet hij dit beloon hem een fret heeft een spijsvertering tijd van 4 uur.
dus kan hij 4 u rondlopen zonder problemen.

is het echt ni mogelijk om achter de deur een bak te zetten.
of zie je da hij zijn staart omhoog zet zet hem dan in de dichtbij zijnde bak en beloond hem.
je fretje veel belonen als hij iets goed doet da helpt heel goed. :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » di jul 24, 2007 1:25 am

hier hebben ze het ook een tijdje gehad dat ze hun behoefte deden achter de deur.
bij mij paste daar ook echt geen bak achter dus heb ik gewoon hun eetbakje in het hoekje achter de deur geplaatst en het was opgelost :)
de andere hoekjes gewoon hun lievelingsdekentjes neergelegd zodat er maar 1 hoek overbleef en dat is die met hun bakjes in :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jul 24, 2007 12:02 pm

Dag Jenko
Hier hetzelfde probleem, achter de deur met alle gevolgen vandien.
Het is misschien niet zo netjes, ik kuis wel onmiddellijk op, maar op deze manier kan ik zien wie welk poepje en plasje achterlaat voor controle.
Onder de kast is het nog moeilijker om op te kuisen en hier helpt een krantenpapier op de grond om ze weg te houden.
Na een tijdje kan dit terug weg en zijn ze het plaatsje vergeten.
Ik moet er ook aan toevoegen dat ik meestal te laat ben om ze nog naar de kattenbak te brengen om de slechte gewoonten af te leren. Zo heb ik eens het tapijt moeten kuisen omdat er onderweg het een en ander niet meer op te houden was.
De kattenbak gebruiken ze ook , inderdaad ze gaan er soms zo inzitten zonder prestatie in de hoop een snoepje te kunnen krijgen. Wat hen meestal ook nog lukt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo jul 25, 2007 5:51 am

Die tips lijken mij idd allemaal prima te kunnen helpen, vooral die van Tientje vind ik geslaagd en ga ik hier vanaf morgen ook proberen maar Knorry, een fret heeft een spijsvertering van 4u, dus dan zit je veilig??? %) %) %) Met wat voor fretten hebben ze mij hier dan weer opgezadeld?? :P

Ik heb van die superenthousiaste fretten die gewoon om het uur, soms zelfs half uur, dat staartje in één of andere hoek omhoog steken en dan hoeps ... een souverniertje achterlaten!! Er zijn uitzonderingen hoor, ik heb er zelfs ene bij die speciaal zijn kooi instapt om flink dat snoepje vast te krijgen, maar net als bij Jeanine weten die andere deugnieten goed dat ik toch geen nee kan zeggen als zij ook komen "bedelen"!! :P En anderzijds zijn het dan ook nog de grootste afzetters, die anderen komen kijken hoe die ene dat snoepje krijgt, draaien zich met hun liefste toet naar mij, staart in de lucht en een blik in hun ogen van "geven dat snoepje, of ..."!!! En ja, zo is winnen natuurlijk ook gemakkelijk hé?? :D :D

:@ Nee serieus, het lijkt me een zaligheid van doorheen het jaar, zonder hotelfretten en "maar 9 eigen stuks en voorlopig 6 vaste opvangers "maar" aan 15 hoopjes te komen per dag!! ;) ;) Zal blijven hopen dan!!
Afbeelding

Jenko
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Berichtdoor Jenko » wo jul 25, 2007 3:27 pm

Hellow allemaal!

Hartelijk dank voor de tips en reacties tot nu toe al hoor!
Kan ik zeker wel iets mee!
Mede door die tips ben ik aan het denken geslagen... moest ik nu gans mijn vloer in tapijt overtrekken? Of het is te zeggen, de vloer van de kamer waar het Fretje in verblijft?
Of zou hij evengoed op het tapijt gaan dan in een hoek die ik niet wil?

Groetjes!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 26, 2007 8:45 pm

Dag Jenko,
slecht idee dat tapijt, is moeilijk proper te houden. Zelfs een stoommachine of water en zeep volstaan meestal niet. Ik spreek van ondervinding op de frettenkamer liggen er tegels van tapijt, die kan je nog wegnemen en door andere vervangen als het moet. Hou het maar bij de vloer dat is nog het beste.
Afbeelding

Jenko
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Berichtdoor Jenko » zo jul 29, 2007 9:18 pm

Hey allemaal!
Nogmaals héél erg bedankt voor de tips!!!

Het gaat alsmaar beter en beter met het kleine ventje!

Eergisteren ging ie naar de hoek aan de deur en zette zich in de hoek met zijn kontje omhoog en ik zag het hem doen en riep "Nee Jenko, in je bak!" en waarachtig!!
Hij stopte, draaide nog even rond en ging dan spontaan zijn bak in en deed het daar!!! ~0

Van zodra hij klaar was was het rennen rennen rennen richting mij om een robbertje speelvechten te doen
Dus ik supergek met hem liggen spelen en rollen! :D

En vanochtend ging ie weer naar de hoek achter de deur, zette zich... keek opeens naar zijn bak... ging erin en deed het daar en weer hetzelfde.... sprinten om dan een robbertje speelvechten te mogen doen! :D

Dus ik denk dat hij het min of meer stilletjes aan begint te snappen!!!!

Al gebeuren ongelukjes wel nog eens maar dat vind ik zeker niet erg!
Hij doet toch al flink zijn best dat kleine ventje!

Groetjesssssss

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 30, 2007 6:46 am

Klein - extra- tipje?? Roep hem na het geslaagd bak-avontuur dadelijk met een rammelend potje om een snoepje te komen halen. Hij zal het nog sneller en vaker goed gaan doen én jij hebt een geluid waar hij altijd op afkomt als je hem eens kwijt speelt!! :P :P Proficiat voor het volhouden!! ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten