Vraagje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Shana
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 22, 2007 5:51 pm

Berichtdoor Shana » wo feb 13, 2008 1:09 pm

Ik heb 2 fretjes zitten.. en ze hebben altijd hun behoefte in hun bakje gedaan,
maar sinds kort is er steeds eentje die zijn behoefte naast het bakje doet..
Hebben jullie misschien een oplossing om het af te leren?

Alvast bedankt!

Groetjes Shana

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo feb 13, 2008 1:16 pm

Welkom hier Shana,
helaas geen oplossing voor het probleem van hieruit. Wat je wel kan doen is er een krantenpaier leggen zodat je minder poetswerk hebt. Soms doen mijn fretten dit ook in de kooi om daarna terug de bak te gebruiken. Neus gerust even rond op het forum, misschien kan je ergens wat opsteken ivm fretten. Het zijn hier meestal frettig gestoorden :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo feb 13, 2008 4:12 pm

Van harte welkom Shana, ik heb mijn pupje op minder dan 24 uur zindelijk in haar kooitje gekregen. Ik heb daarvoor puppytrainer op haar korrel gedaan. Dit is een klein bruin flesje dat je in iedere dierenzaak wel kan krijgen. Het is eigenlijk voor hondjes te trainen maar voor fretjes gaat dit ook prima! Misschien eens waard om te proberen. Ik wens je alvast veel succes! :)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » zo feb 17, 2008 1:31 am

Welkom Shana en succes ermee :)

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » ma feb 18, 2008 9:05 pm

:) Halo Shana, ik heb maar 1 fretje, maar een paar dagen geleden begon ze ook naast haar bakje haar behoefte te doen, echt vervelend, dan kwam k op het idee om haar bakje eens te verplaatsen en nu doet ze er voorlopig weer in... :P misschien kan je dit ook eens proberen? Wie weet staat de plaats hun niet aan ... :D :D :D
Groetjes, V

Gebruikersavatar
marieke*
Berichten: 150
Lid geworden op: di aug 21, 2007 11:39 am
Contacteer:

Berichtdoor marieke* » ma feb 18, 2008 10:16 pm

Geloof my,
dat verplaatsen van de bakjes is hopeloos hoor..
een paar weken & ze gaat terug in een hoekske...
Ons ximie smijt zelf haar driehoekig bakje van de verdiepjes omdat
ze int hoekje wilt gaan.. dusja ^^
2 grote kattebakken & 1 hoekkattebak is voor madam ni genoeg..

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di feb 19, 2008 9:07 am

En als je eens doet zoals zovelen onder ons Marieke?? Gaatjes door de plastiek van je bakken, een stevige koord, draad of "sluitstripje" erdoor (hoe heet zo 'n plastic strippending wat je kan aantrekken eigenlijk weer??) en hup ... vastmaken aan de tralies!! Levert eerst mss gefrustreerde fretten op die hardnekkig aan 't krabben slaan om die bak toch maar verzet te krijgen, maar uiteindelijk geven ze het op hoor en blijft je kattenbak mooi op zijn plaats staan.

Wat hier ook geholpen heeft bij verschillende fretten ivm dat naast de bak doen, is hun bak zelf op een dekentje te zetten. Ze willen dan meestal dat dekentje niet vuil malen, dus gaan in de bak. Ons Kiara echter, vindt dat helemaal geen probleem en gaat ongestoord verder op het dekentje, want boodschappen in een bak doen vindt ze nutteloos!! %) Minimum om de dag is dat hier dus een volledige verandering van interieur bij mevrouw, maar héél mss heb ik eergisteren de truc gevonden!! Ze zit dus samen met Gucci en Tinky in één deel van de Nation, dat gaat prima dus laat ik hen maar doen, ze kozen zelf voor elkaar en normaal had ik onder het platformpje de kattenbak staan, zo eentje met een hoge achterkant. Nu heeft Kiara het dus al die tijd leuk gevonden net vóór die kattenbak alles te deponeren én net erboven op het platformpje zelf legt ze ook altijd enkele souveniertjes. Ons Mie eet goed, dat zie je ook aan de hoeveelheid achtergelaten cadeau'tjes!!

Eergisterenavond was het dus voor de 4de keer deze week prijs om nieuwe dekentjes bij haar te leggen, maar ik was het echt stilaan stikbeu en was al aan 't grommelen van "wassen allemaal goed en wel, maar deze fleece-jes stinken harder dan normaal en dat is niet fijn, kan al niet met wasverzachter werken, stoute fret, seffes stinkt dat hier enz...."!! Ik ben toen dus eens gaan nadenken of ik de kooi niet anders kon inrichten. Nu heb ik dus de kattenbak pal op de plaats gezet waar Kiara haar drolletjes enzo op het dekentje legt, vooraan in de kooi dus. Normaal maak ik altijd dat je die bakken niet ziet zitten, maar nood breekt hier wet, dus ... !!! Kiara steekt zich nogal graag ergens achterin (welke fret niet?), dus heb ik achter de bak een gezellige slaapzak gelegd, zo eentje met precies wol in vanbinnen, maar dan geen echte :P. Op het onderste stuk van de benedenverdieping ligt dan een groot fleece-deken, ook onder de kattenbak door en daarop liggen, op het open gedeelte, 3 kleinere fleece-jes. Op het platformpje heb ik dan een stoffen (velours) mandje gezet dat hier normaal door de hond of de kat wordt gebruikt en daarin heb ik nog een fleece gelegd :) . Weer lekker gezellig dus!! Dat mandje is net even groot als het platform en is aan de voorkant lager dan vanachter, dus nu kunnen ze vanop hun trapje rechtstreeks de zachte mand in trekken! :P Ik moet zeggen, toen het geheel af was had ik echt zin om er zelf in te kruipen, zo heerlijk ziet het er uit!!:D

Gisterenavond was het dan ook de eerste keer dat er nergens een verloren hoopje lag, alles was netjes in de kattenbak gedaan en Kiara lag heerlijk te genieten van de slaapzak, Gucci van de hangmat in fleece en Tinky lag zalig languit in het mandje op 't "eerste verdiep"!! Van "een beestenleven" gesproken dus en ... wie weet, mss is het misleggen van hoopjes hiermee ondertussen opgelost!! Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » di feb 19, 2008 2:38 pm

Mischien eens veranderen van kuisprodukt waar je hun bakken mee kuist ,
en ervoor zorgen dat je 2 verschillende middelen gebruikt voor kooi en de bakken dat ze het verschil kunnen ruiken.Kan mischien iets oplossen ? ;)

@Margit
Jij hebt veel geduld precies ? :P
Ik denk dat er bij mij de fleece al uit gevlogen was en een tijdje zou uit blijven ,
zij koppig ? ik ook koppig ;)
Maar vind het echt schitterend dat je zoveel geduld hebt , om jaloers op te zijn :D ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten