in het wild??

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
vickertj
Berichten: 13
Lid geworden op: di mei 15, 2007 6:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor vickertj » ma apr 07, 2008 2:44 pm

hoi,

ik heb is een vraagje, ik vraag me al een tijdje af of fretjes wel in het wild leven en mijn vader en vriend zijn er zo van overtuigd dat fretten nu nog in het wild leven. (van vroeger geloof ik voor de konijnen enz) maar nu?
Nu heb ik daarstrax een boek gaan halen van fretjes en daar staat ook in dat fretten niet in het wild leven, ze kunnen wel nog leven in kleine gebieden in nieuw zeeland maar zeker niet in europa.
Is er iemand zeker van dat ze wel of niet in het wild leven?

grtz ;)

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma apr 07, 2008 2:47 pm

hey
Als ik het goed heb is een bunzing eigenlijk een wilde fret.
Maar een gewone fret zoals wij er hebben, kan niet meer in het wild leven, laat ons zeggen dat dat er uitgefokt is door domesticatie;
Maar een bunzing zie je zelfs in onze streken nog!

groetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » ma apr 07, 2008 2:50 pm

Ze zeggen dat een fret een kruising is tussen een Europese bunzing en een Aziatische steppenbunzing, maar dat is niet bewezen.
Fretjes werden zelfs als tijdens de Romeinse periode als huisdieren gehouden..LANG dus ;)


[Gewijzigd door Ollike op 2008-04-07 14:50:52]

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » ma apr 07, 2008 3:58 pm

fretten kunnen niet over leven in het wild ze hebben geen instinct om in het wild te over leven.
fretten waar mee gejaagd zijn ook niet.
ze mogen alleen het prooi uit het hol jagen en dan kan de jager het konijntje vangen ~_~ bunzing en de marter die leven in het wild die hebben dit instinct dit dier kan een gewoon mens niet in huis nemen ik spreek uit ervaring(we hebben enkele manden geleden een bunzing binnen gekregen in de opvang maar die was ni in zijn kot te houden)
fretjes werden in de middeleeuwen gekweekt door de mens en zoals ollike zei ze werden als huisdier gehouden.
maar fretten kunnen NIET overleven in het wild.
ik geef een fretje 2 dagen misschien een week als hij ergens iets van brokken kan vinden.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma apr 07, 2008 9:08 pm

Zal ik eens in mijn cursus zoeken?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di apr 08, 2008 2:25 am

Alsjeblieft, gekopieerd van onze "eigenste" site, dus ga niet verder zoeken :D :D

In verschillende boeken en op meerdere internetsites vind je het verhaal dat fretten al eeuwen lang gedomesticeerd zijn door de mens. Het gaat helemaal terug tot in het oude Egypte, waar ze, voordat ze de kat hiervoor gebruikten, de fret hielden als ongediertebestrijder. Er zouden zelfs tempels voor zijn opgericht en hun resten werden gemummificeerd.

Toch is er tot op heden geen afdoend bewijs gevonden dat fretten daar ooit massaal werden gehouden. Misschien heeft een van de vele farao's ooit wel eens een fret in huis gehad als curiositeit, in grote aantallen kwamen ze waarschijnlijk niet voor. Alle aanwijzingen die er vandaag de dag al gevonden zijn wijzen in de richting van Centraal-Zuid Europa als bakermmat voor de fret en niet Egypte.

Laten we het even op een rijtje zetten. Als fretten zo ingeburgerd waren bij de Egyptenaren en zo geliefd waren als wordt beweerd, dan moet daar toch wel iets van terug te vinden zijn. Tenslotte stonden de oude Egyptenaren bekend om hun bijna maniakale mummificeren. Zo werden dieren ingewikkeld, van het grootste nijlpaard tot de kleinste spreeuw. In de musea van Egypte zou het dan ook moeten barsten van de gemummificeerde fretten. Maar dat is nu net niet het geval. Je vind er volop katten en ook hun voorganger de mongoes, maar geen bunzings of fretten. Als fretten zo populair waren, waar zijn dan al die overblijfselen naar toe?

Op hiërogliefen en op beschilderde artefacten kan je al wel een keertje een fret-achtige gedaante ontwaren. Hahaa, zullen de aanhangers van de Egyptische theorie nu toepen, zie je wel dat we gelijk hebben. Toch is het meer waarschijnlijk dat de fret-achtige figuurtjes de mogoes portretteren, waarvan bewezen is dat ze volop aanwezig waren in oud Egypte. Een mogoes lijkt qua uiterlijk dan ook heel sterk op een fret of een bunzing en van mogoes zijn er genoeg overblijfselen gevonden om aan te nemen dat zij zo goed als gedomesticeerd waren door de oud Egyptenaren.

Vandaag vind je ze in bepaalde delen van Egypte trouwens nog steeds terug als muizevangers. Oud Egyptische literatuur en zelfs volksverhalen maken eveneens geen vermelding van fretten. De eerste duidelijke vernoeming van de fret in het geschreven woord vind je terug in het werk van Aristophanes, zo'n 300 à 400 jaar voor Christus. Aristophanes leefde echter niet in Egypte, maar in Griekenland.

Daarenboven zijn er in die regio meerdere overblijfselen gevonden van bunzings en misschien zelfs fretten. Dat is een opmerkelijk feit gezien er in die cultuur nooit sprake was van conservatie voor het nageslacht. De bodem en atmosfeer is ook niet ideaal om overblijfselen in te bewaren, in tegenstelling tot het droge klimaat en de alkalische bodem in Egypte. Bovendien is het in Egypte moeilijk geworden nog een plekje te vinden dat niet is onderzocht en uitgegraven in de hoop relikwiën te ontdekken, terwijl in Zuid-Centraal Europa er nauwelijks enig graafwerk is gedaan. Ook in de Europese literatuur, kunst en folklore duiken geregeld fretten op.

Al deze gegevens op een rijtje gezet doen mij toch eerder concluderen dat fretten van Europese oorsprong zijn en niet van Afrikaanse. Het is natuurlijk geen onomstotelijk bewijs dat fretten uit Zuid-Centraal Europa afstammen, maar de aanhangers van de Egyptische theorie hebben helemaal geen poot om op te staan. Of het ooit zover zal komen dat met zekerheid het land van oorsprong voor de fret zal bepaald worden, weet niemand. Archeologen zijn overal ter wereld in de weer om onze geschiedenis en die van onze geliefde huisdieren, te ontrafelen.

Anneke, zoals je ziet, onze fretsels zijn al véél ouder dan van tijdens de Middeleeuwen!! :P

En nee dus, Vickertj, ze leven NIET in het wild! Hebben liever een voorgeschoteld kommetje eten :)!
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » do apr 10, 2008 6:28 pm

Origineel gepost door Ollike

Ze zeggen dat een fret een kruising is tussen een Europese bunzing en een Aziatische steppenbunzing, maar dat is niet bewezen.
Fretjes werden zelfs als tijdens de Romeinse periode als huisdieren gehouden..LANG dus ;)

[Gewijzigd door Ollike op 2008-04-07 14:50:52]
:-) Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat een fret een bunzing IS ;-) maar dan een tamme. Wat voor soort bunzing dat weet ik niet, waarschijnlijk de meest grappige van de twee.
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do apr 10, 2008 6:32 pm

ik denk dat fretten die uitsluitend voor de jacht gebruikt worden (en dus niet zo tam zijn da je ze door iedereen laat vastnemen) nog een behoorlijke kans maken om te overleven in het wild... allee, de eene al wat beter dan de ander natuurlijk, maar het jachtinstinct blijft erinzitten...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do apr 10, 2008 8:01 pm

een fret is een afstammeling van een wezel maar fretten zelfs voor enkel jacht gebruikt overleven het niet omwille dat ze wel kunnen opjagen maar enekl met hulp van de jager ze vinden het wild niet zelf

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do apr 10, 2008 8:45 pm

ze kunnen toch sporen volgen? ze mogen natuurlijk niet in een stad zijn he :P maar een bos vol met konijnepijpen...

enige wat mij een probleem lijkt is de snelheid van de fret tov een ander dier op een vlakte

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do apr 10, 2008 9:00 pm

Niels, al eens met een fret gaan lopen??? Ik kan je verzekeren als ze prooi ruiken dat je echt mag lopen van wandelen of vlug stappen is geen sprake meer. Het jachtinstinct hebben ze toch nog wel heb ik ondervonden.
Ik denk mocht een fret gewoon zijn om prooi te eten en je zet hem in een konijnenpijp met heel veel beestjes hij daar misschien wel aan zijn eten zou kunnen komen. De konijnen gaan wel lopen van de frettengeur en of onze huisfret daar nog weet mee om te gaan om aan eten te komen weet ik echt niet. Maar door zijn nieuwschierigheid op ander vlak zou hij vlug in de problemen komen en het niet overleven voor langere tijd. Ik heb onlangs nog gelezen over een jager die z'n jachtfretten ook als huisfretten bekijkt. Zijn manier om met de fretten om te gaan spreekt mij ten zeerste aan. Wat hij heel belangrijk vond was de band die hij met de fretten opbouwde voor ze jagers werden.
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » za apr 12, 2008 6:35 pm

hey!

Nu zoals jullie weten spelen mijn fretten in een konijnepijp en ze slagen er grandioos in om deze te onderhouden, ze verzamelen voedsel en eten dit dan de volgende keer terug op, zoals in de natuur. Pepijn kent zelfs de roofvogels. Ik merk wanneer een roofvogel over onze huizen vliegt, hij meteen in zijn pijp duikt. En Pepijn eet ook slakken en andere insekten die hij vindt, net als in de natuur. Onze Merijn daarentegen is niet zo natuurlijk aangelegd, hij heeft meer pup in zich;
Wat prooidieren betreft, hebben mijn fretten geen extreme interesse in onze konijnen, die naast hen leven. Ik zie hen wel er naartoe lopen, maar niet aanvallen, enkel uit verdediging.
Ik heb wel al gezien dat ze spontaan een dode muis verslinden (en ze worden er echt wild van als ze er een vinden die 1 van onze katten gevangen heeft). Ik pak het af hoor, maar heb het al eens telaat gezien;
In onze tuin zie ik ook kleine holletjes van muizen, en daar ruiken ze dan aan en beginnen die uit te graven.

Dat zijn mijn vaststellingen. MAAR ik geloof niet dat fretten een kans hebben om te overleven in een bos ofzo. Ze zijn immers niet getraind in het vechten enz voor een prooi, kennen hun vijanden niet altijd. (neem een doodgewone fret die naar een hond toewandelt.)

Dus ik zou akkoord gaan met Jeanine uit mijn ervaringen. (dit zijn natuurlijk slechts 2 fretten uit de hele populatie, dus niet echt wetenschappelijk verantwoord hihi)De nieuwsgierigheid, zoals die van een pup, wat door de domesticatie veroorzaakt wordt, zal hun fataal worden. Hoewel ik dit zeer spijtig vind, want mijn grootste vrees is dan ook de ontsnapping van 1 van mijn fretjes en weten dat je er weinig kunt aan veranderen :(

groetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za apr 12, 2008 9:21 pm

Koyotito, dat van die roofvogels ken ik hier ook. Ik zat eens op de pc naar de geluiden die vogels maken te luisteren en bij het geluid van een rover zag ik reactie bij de fretten die ze niet vertoonden bij de zangvogels. Tijdens een wandeling met Carine en Asoccialleke heb ik de fretten ook in een muizenholletje zien graven om er eentje te bemachtigen.


[Gewijzigd door jeanine op 2008-04-12 21:25:52]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » za apr 12, 2008 9:46 pm

Fretten kunnen gedurende enkele maanden overleven in de natuur, mits er een gemakkelijk bereikbare voedselbron in de buurt is. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Aangezien fretten zich niet in de natuur kunnen voortplanten (denk aan beenmergdepressie bij moertjes) is er geen overlevingskans voor de soort zelf. Fretten die in de natuur worden achtergelaten, gaan een gewisse dood tegemoet.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten