hoe bouw ik een frettenvilla in 105 stappen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
joris
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 8:20 pm

Berichtdoor joris » za sep 27, 2008 10:34 pm

In navolging van hoste ga ik ook maar weer eens aan het bouwen. Ik dacht er al lang over om een nieuw verblijf op maat te maken maar nu de beren Frodo en Sam er nog bijgekomen zijn is het tijd geworden om er echt aan te beginnen. Ik heb er lang over getwijfeld om de bestaande houten kooi uit te breiden maar na veel plannekes tekenen kwam ik erachter dat de basis niet sterk genoeg is om er nog veel op en aan te bouwen. Een paar weken en tekeningen verder heb ik beslist om het verblijf in aluminium en trespa te maken. Nu maar hopen dat ik mij dat niet ga beklagen want alu is mooi en fretveilig maar het is natuurlijk niet zo simpel als plankskes zagen en aan elkaar schroeven. hieronder de eerste foto's van het bouwverslag na vele uren zagen vijlen en passen begint het eerste van vier delen vorm te krijgen.

Ge begint met heel veel meters aluminium profielen te kopen, nie vergeten dat die in stukken van drie meter geleverd worden wat niet zomaar in nen auto te
schuiven is.
Afbeelding

Ook goed stevig gaas is een aanrader voor fretten. Gellukig kan ik die rol gaas nog net achter't vrouwke hare moto kwijt want mijn garage staat al bomvol

Afbeelding

Ik kwam er al snel achter dat je absoluut een goeie verstekzaag nodig hebt want zelfs als ge denkt dat ge recht kunt zagen zonder een verstekzaag dan kom je er al snel achter dat het niet zo is als ge die profielen aan elkaar zet. Ik heb trouwens ook ondervonden dat aan het begin van de dag dat zagen heel gemakkelijk gaat
maar dat na een hondertal keer zo een profiel zagen dat alumnium meer en meer op gehard staal begint te lijken en uw spieren op boter.

Afbeelding

nog een fotoke van de zaag en op de achtergrond de ruwbouw van het eerste deel van de kooi

Afbeelding

Om de buren hun oren een beetje te sparen heb ik mijne moto moeten uit de garage gooien zodat ik binnen de panelen trespa kan zagen. Daar had ik mij trouwens ook goed aan mispakt .Die panelen zijn afwasbaar en waterbestendig en zeer sterk maaaaaar ze zijn ook bijna niet te zagen de ene zaag na de andere stopt er rokend mee. ik ben speciale zaagjes moeten gaan halen en daarmee is het net te doen maar nog steeds alles bahalve gemakkelijk te zagen.

Afbeelding

Hier een fotoken vanuit een andere hoek

Afbeelding

Wat dichterbij

Afbeelding

De voorste deurtjes

Afbeelding

Aan de achterkant van elk verdiep komt een nachthok waar ze lekker in donker kunnen slapen

Afbeelding

nog wat details

Afbeelding
Afbeelding

Den achterkant

Afbeelding

Weer een gaaspaneel klaar

Afbeelding

een extra trespa paneel klaar

Afbeelding

De achterdeur past ook

Afbeelding

Zoals ge kunt zien op de foto word het stilaan donker dus zit het erop voor vandaag
Word vervolgd.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » zo sep 28, 2008 1:18 am

sjiek sjiek als wer verhuist zijn wordt er ook hier nieuwbouw geplaatst voor de fretten
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo sep 28, 2008 8:45 am

Heel handige Harry's hier, ziet er heel mooi en solide uit :) Wat mij ook opgevallen is, de omheining aan de achterdeur. Leuk bedacht, zo kan je binnen en buiten zonder de schrik dat fretmans gaat lopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » zo sep 28, 2008 10:54 am

Amai zeg, net zoals bij Hoste ben ik onder de indruk van je bouwsel en ben er nu al zeker van dat daar alleen gelukkige fretjes in gaan wonen! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo sep 28, 2008 2:17 pm

mooi hoor
wanneer kan je ze brengen???
lol
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » zo sep 28, 2008 5:55 pm

M'n waarde collega frettenvilla ontwerper/bouwer,

ik ben onder de indruk, zeker gezien de gekozen materialen en hun bewerkbaarheid.

doch dit zal een pracht van een woonst worden, dat staat vast.

met groeten
Hostekes

joris
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 8:20 pm

Berichtdoor joris » zo okt 12, 2008 10:24 pm

En na twee weken uitvoerig testen door onze fretters zijn er toch een paar ontwerpfouten aan het licht gekomen. Een kooi is maar pas geschikt als
ge ze niet als ladder kunt gebruiken ,wat meteen door vier van ons vijf ontdekt werd. Nu is het nog niet zo erg maar het plan voorziet in twee dezelfde delen
naast elkaar en nog twee bovenop. Ik moet er nie aan denken als ons fretters opeens op ne meter tweeenegentig hoog staat te mokken van tuteretut kijk
eens ik ben al boven. Den enige die er niet op klimt is de Frodo hij is den dikste van de familie en blijft sowiezo liever met zijn vier poten op de grond.
Hij is altijd degene die heel demonstratief op ons voeten komt staan om hem in de zetel te zetten zodat hij zelf geen moeite moet doen. Frodo vind de loopplanken
tussen de verdiepen die ik gemaakt heb maar niks. Hij loopt wel gemakkelijk naar boven maar terug naar beneden vind hij maar niks, hoewel hij gaat er gewoon opliggen en laat zich dan op zijn buik naar beneden schuiven. Ik kan ons ventje dat toch niet aandoen om telkens met zijn neuske tegen de kakbak te landen dus komen er tussenverdiepkes met minder stijle plankskes voor meneer.

Voila den boel weer uit elkaar en stukskes paneel tussen het gaas zodat hun ladder onderbroken word

Afbeelding

En weer opnieuw bouwen zodat ze aan test twee kunnen beginnen

Afbeelding

Word vervolgd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma okt 13, 2008 11:05 am

Tja Joris de fretten weten weer wat gedaan net als baas :D Zo onstaat een perfecte kooi ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gucci
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 11:19 am
Contacteer:

Berichtdoor Gucci » do dec 25, 2008 4:09 pm

Hoi joris!

Das pas vakwerk!
Is echt een superleuke kooi!
Ik ben schrijnwerker van beroep en wil dus binnekort ook aan zo'n "villa" beginnen.
Mijn plannen waren er eentje in MDF te maken. Maar dat is volgens mij toch niet geschikt (slijt veel sneller, kan wel eens stof afgeven, en de geurtjes blijven er in zitten denk ik)
Nu ik jou ontwerp in alu/trespa bekijk lijkt me dat ideaal!

Wat ik mij afvraag, hoe heb je de hoekjes/verstekken aan elkaar gezet?

MVG Nick, Vriend van Esther en baasje van Gucci


[Gewijzigd door Gucci op 2008-12-25 16:10:46]
Nieuwelingentjes zijn er Gizmo en Diesel
mmm...Tenen en Vingertjes

Gucci wij houden van jou !! en leeft voort in ons
Slaapzacht x 11/05/2010 x en we zien je later weer x

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » do dec 25, 2008 5:14 pm

Origineel gepost door Gucci

Wat ik mij afvraag, hoe heb je de hoekjes/verstekken aan elkaar gezet?
Hoste heeft deze gelast dacht ik , hoe joris het gedaan heeft :?

[Gewijzigd door a3ke op 2008-12-25 17:15:12]

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do dec 25, 2008 8:09 pm

neem het aan van een collega/schrijnwerker, die mdf is geen goed idee!!
maar aluminium en trespa, begin ook al weer na te denken!!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
lacrimosa
Berichten: 74
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 6:59 am
Contacteer:

Berichtdoor lacrimosa » ma mar 16, 2009 9:00 am

Ziet er echt mooi uit

proficiat


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten