Mijn fret gaat niet op zijn bakje.

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » wo aug 18, 2004 11:45 am

Hallo,
ik heb een fret genaamd Max. Hij is nu ongeveer 4 maanden oud en hij gaat nog steeds nie op zijn bakje. Ik heb al vanalles geprobeerd. Maar niets lukt. Hebben jullie geen idee? Al reeds op voorhand bedankt. Je mag me ook altijd mailen. Mijn e-mailadres is vanrusselt_kenny@hotmail.com.

storm
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 02, 2004 10:53 am

Berichtdoor storm » wo aug 18, 2004 12:27 pm

wat je misschien kan doen.
als max uit zijn kooi mag hem er niet uitlaten tot hij in zijn bakje is geweest (hem er wel telkens in zetten)
is maar een ideetje he
groetjes,van storm

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » wo aug 18, 2004 1:28 pm

Als je ziet dat hij moet gaan (achteruit in een hoekje lopen met zn staart raar omhoog), opnemen en op de bak zetten. Zo is het bij mij gelukt en ook de rest van de kooi beveiligen :-)
Dus doeken leggen, want normaal gezien gaat een fret daar nooit iets op doen.
De mijne doen het niet meer nu en ze zijn drie maanden.

Groetjes van Stefanie, Chewie en Gizmo

Karel
Berichten: 28
Lid geworden op: do jul 01, 2004 10:36 am
Contacteer:

Berichtdoor Karel » wo aug 18, 2004 3:44 pm

Doeken leggen helpt ook niet altijd, ofwel verslepen ze die en zoals bij mij, doen ze het juist op die doeken. Hahaha

Wij zijn toen overgeschakeld op een andere bakvulling (Bio-Kats) en alle doeken weggedaan en sedert dien op een ongelukje niet te na, gebruiken ze de bakken zeer goed.

We hebben ook eerst op 1 plaats de doeken laten liggen, en ja ze deden op de doeken en niet in de bak die op de doeken stond. Nadat de doeken weg zijn word die bak goed gebruikt en er niet naast.
We hebben 2 bakken in huis en 1 in de kooi.

Dus blijven uitproberen en als je ziet dat ze iets moeten (staart omhoog in een hoekje) direct op de bak zetten.

Dus eigenlijk tegenstrijdig van wat LadyWolf zegt :P Maar het kan dus ook op die manier.

Gewoon uitproberen voor een week of zo, en als het een niet lukt, iets anders proberen.

Cheers

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » do aug 19, 2004 8:17 am

Ik denk dat het gewoon afhangt van fret tot fret.
In het begin, of er nu doeken in lagen of niet, ze gingen nog steeds in hun hoekjes maar toen heb ik er voor gezorgd dat er geen hoekjes meer te zien waren door de doeken ook over de zijkant te hangen en onder de tralies zelf, zo bleef het ok op zn plaats hangen.

Groetjes van Stefanie, Chewie en Gizmo

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » do aug 19, 2004 12:58 pm

Hai kenny wat heb je al allemaal gedaan om je fretje te leren zijn behoefde op de bak te laten doen.. ik kan nu wel alles opnoemen maar je zegt al een heleboel geprobeert te hebben en dan zou ik in jou geval oud advies geven...
ben benieuwd naar al je probeersel wie weet heb je iets geprobeer wat ik nog niet weet....
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » do aug 19, 2004 8:44 pm

Ik heb al geprobeert met doeken te leggen waar hij altijd naar de wc ging. Ik heb al geprobeerd de uitwerpselen in het hoekje van de frettenbak te leggen. Ik heb zoeens iets geprobeerd voor katten wat je moet spuiten waar hij niet mag gaan. Maar hij gaat gewoon in de frettenbak liggen om te spelen en te slapen.

Alvast heel fel bedankt voor diegenen die op mijn probleem al een antwoord hebben gezet. :)

veerle

Berichtdoor veerle » do aug 19, 2004 8:53 pm

heyhey, ik weet niet welke vorm jouw frettenbak heeft maar sommige fretjes hebben een afkeer van 3hoekige toiletjes. Met een rechthoekig hebben er veel minder problemen.. (of ze moeten uit puur enthousiasme over de rand gaan hangen met hun achterste (@) )

Verder zou ik misschien eens proberen met een ander soort grit.. waar komt hij vandaan en wat voor grit gebruikten ze daar? en ging hij daar waar hij vandaan komt wel op de bak?
is hij misschien te jong bij zijn moeder weg gehaald? Dan kan het namelijk het geval zijn dat hij dit stuk opvoeding nooit heeft meegekregen van mams en broers en zussen.
Gaat hij net naast de bak of kiest hij een volledig andere hoek? is het een optie om de frettebak te verplaatsen naar een plekje waar hij het nu doet? of kan je zijn volledige 'kakverdieping' tijdelijk volgooien met frettebakken en grit?
kiest hij 1 of 2 plekjes om te gaan of doet hij het zo'n beetje overal?

groetjes, veerle

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » vr aug 20, 2004 11:35 am

Ja Kenny eem heleboel vragen, maar wel belangrijk om te weten. er kunnen zoveel oorzaken zijn dat een fretje het naast zijn bak doet, we kunnen je nu overladen met advies maar als we eerst een oorzaak weten kunnen we je gerichter advies geven.
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

nermal
Berichten: 8
Lid geworden op: wo apr 14, 2004 4:30 pm

Berichtdoor nermal » do aug 26, 2004 8:28 am

Ik weet dat wat ik je ga aanraden op protest zal stuiten, maar ik ga het toch doen. Ik heb een goed
resultaat gehaald met cayennepeper. Mijn jongste fretje ging steeds naast zijn bakje in zijn kooi en
door in die hoek cayennepeper te strooien heb ik hem op 4 dagen zindelijk gekregen. De eerste dagen
gaat hij gewoon op de peper , maar je moet volhouden.

Ik weet dat hier protest op gaat komen omdat fretten nogal gevoelige luchtwegen hebben, maar mijn
fretje heeft maar 1 keer geniesd. Het effect zit hem denk ik ook niet in de peper die de luchtwegen irriteerd
maar in een prikkend gevoel als hij erop plast.

Het werkt denk ik ook beter bij mannetjes dan bij vrouwtjes, juist omdat de plasopening bij vrouwtjes
anders ligt. Ik probeer het nl. nu ook omdat een van mijn vrouwtjes nu weigert op de bak te gaan als
ze los loopt in huis. Vroeger ging dit perfect, maar ik heb pas nieuwe bakken gekocht (met een rand)
omdat ze steeds in de bak gingen krabben en zo het huis vol grit strooiden. Ik denk dat ze die nieuwe
bak niet als haar bak herkent. Ik moet zeggen dat de peper daar iets minder goed bij werkt, maar je
kan het proberen als je ten einde raad bent.

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do aug 26, 2004 11:23 am

Ben jij ook zindelijk geworden door peper in je luier te strooien?
Het kan dan wel een effectieve methode zijn. Als ik mijn fret zo zindelijk zou moeten krijgen dan zou het van mij niet hoeven.
Je kunt er beter wat langer over doen op een Diervriendelijke manier.

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » do aug 26, 2004 10:07 pm

een diervriendelijk manier is het meest gewenst, ik kan wel begrijpen als je echt alles hebt geprobeerd dat dit een laatste manier kan zijn.

maar ook ik zal deze manier niet snel zelf proberen.
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » ma okt 25, 2004 10:40 pm

Het is me nog altijd niet echt gelukt. Heel soms doet hij in de bak maar meestal ernaast.
Nog ideeën?
Alvast bedankt!

Groeten,
Kenny & Max
xxx

doedelfietje
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 05, 2004 2:26 pm

Berichtdoor doedelfietje » di okt 26, 2004 11:23 pm

mijnen ayko gaat ook niet in zijn bak ik heb al vanalles geprobeerd tot veranderen van korrels alles... maar hij wil er zijn behoefte niet in doen... maar we hebben thuis zo 'n grote rol bruin papier staan (mijn moeder was kleermaakster en ze tekende daar haar patronen op) en daar doet hij zijn behoefte wel altijd op... en ik doe z'n kooi ook nooit open voor ik gezien heb dat hij op het papier zijn behoefte gedaan heeft. Een andere tip is z'n kooi vol met doeken leggen maar ik weet niet of diet hier al ergens instaat

groetjes sofie, ayko en zoë

Tyr
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 11:57 am

Berichtdoor Tyr » do okt 28, 2004 10:09 pm

Al geprobeerd met T-shirts?
Onze fretten waren ook niet zindelijk
we hebben dan t-shirts ingedaan en sindsdien doen ze hun behoefte altijd in hun bakje
ze slapen dan graag in de t-shirts, we wassen de shirts 1 maal per week

groetjes Bart ,Christel, Thor en Wannes

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » do okt 28, 2004 10:35 pm

ik had op de grond oude puls gelegd maar hij deed het gewoon daar op.

Groeten,
Kenny & Max
xxx

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do okt 28, 2004 11:52 pm

:) Hallo,

Als je bakje in de vorm van een driehoekje is, zal het daaraan liggen denk ik. Ik heb hetzelfde probleem gehad met de mijnen (beiden)! Rechthoekige bakjes, daar kunnen ze beter aan uit, ze kiezen gewoon één hoek daarin en houden zich eraan, die driehoekjes, daar kunnen ze niet aanuit, ze blijven draaien tot wanneer hun poep eruit hangt en met hun hoofd staan ze wel in de bak..... Daar zijn ze dan blijkbaar toch net niet slim genoeg voor. Wat je ook kan proberen is jouw fret inderdaad in het bakje zetten na zijn dutje en wachten tot hij zijn kakje doet en en hem dan een snoepje geven. Positieve conditionering werkt nog altijd het bests bij dieren wanneer je een bepaald gewenst gedrag wil bereiken.... Succes, doei!!!

Anders heb ik nog een tip als bodembeleg in de kooi dat zeer hygiënisch is.... Pamperdoekjes van het merk Euron. Ik verkrijg die via mijn werk maar als iemand geïnteresseerd is kan ik het adres en telefoonnummer eens doorgeven... het is zeer gemakkellijk en je kan elke dag een andere doek leggen en de vorige weggooien en bovendien absorbeert het pipidrupjes enzo....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten