fretten opvoeden

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
eejmie
Berichten: 14
Lid geworden op: do aug 19, 2004 6:19 pm

Berichtdoor eejmie » di aug 24, 2004 5:45 pm

hey
ik heb in de winkel een fret gekocht van zes maanden oud.Het was de enige die nog zo oud was, de rest was jonger, maar ik vond het zo zonde om deze alleen te laten, nu heb ik totaal geen ervaring met fretten, en deze luistert absoluut niet. Ik verwacht dat ook niet van in het begin, maar nu zeggen mijn ouders dat ik beter deze fret ga omruilen tegen een jong.. Nu, ik heb het daar niet zo op begrepen.. trouwen is houden ;) en ik wil echt deze fret nette manieren leren, maar hij bijt van zodra ik hem probeer vast te houden. Als ik hem zijn loopkoord aandoe, rolt ie zich op alle mogelijke manieren op de grond.. Ik weet er echt geen raad mee.. Help me alsjeblieft, want ik wil hem echt houden..
Groetjes van mij..
en 'als ie goed gezind is' een poot van Thor

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » di aug 24, 2004 8:45 pm

hey eejmie;

eerste les: neem er nog een fret bij ........... dat bezorgd je veel minder werk (want die houden mekaar ook bezig)!!!!!!!!

2e: lees de tips op de website om het bijten af te leren

en het zal in ieder geval niet helpen om een jongere fret te nemen want die zijn met de hoogste waarschijnlijkheid even slecht opgevoed!!

in zo'n winkel krijgen ze veeeeeeeel te weinig aandacht en houdt niemand er zich mee bezig om ze het bijten af te leren.

ik ga je wel zeggen dat je GEDULD moet hebben; het kan wel tot 6mnd, soms zlef langer duren vooraleer het over is ........
maar je gaat er erg veel liefde van terugkrijgen!

Iemand met meer ervaring hierin: gelieve aan te vullen en/of te verbeteren
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » di aug 24, 2004 11:08 pm

hey,

heb je veel over fretten gelezen voor je tot de aanschaf overging? heb je niet gehoord dat je fretten best met 2 kunt houden? het zijn namelijk super sociale dieren die echt niet graag alleen zijn en enorm veel afwisseling nodig hebben en elke uitdaging volop aannemen!!!
dus je zal er in ieder geval je handen aan vol hebben.
ik vind dat je beter geen jonge fret kan kopen, aangezien je zegt er totaal geen ervaring mee te hebben.

en je zegt dat je fret niet luistert.... mja natuurlijk niet! het is geen hond, dus zitten op comando of mooi naast je lopen als je een wandeling gaat maken zit er niet in!!!! fretten zijn vreselijk eigenwijs, en africhten (of hoe moet ik het noemen) zit er niet echt in hoor.

met dat bijten kan ik je echter niet heel veel raad geven. mijn 3 fretjes hebben enkel de eerste dagen gebeten. het waren nog jonge diertjes, kwamen terecht in een nieuwe omgeving, nieuwe geuren, nieuwe mensen enz. dus vond ik het heel aannemelijk dat ze wat bijterig waren.
ik heb mijne Lars ettele keren onder de kraan moeten houden omdat hij mijn vinger wou perforeren (@) hihi
wat je wel moet doen is hem vaak uit zijn kooi laten, veel fretten worden echte bijtfretten als ze te lang in hun kooi zitten (begrijpelijk vind ik dat)
ook moet je er veel mee bezig zijn: vastnemen, aaien, snoepjes geven uit je hand(bv kitbits van whiskas) enz.
ik denk dat je, door veel met hem bezig te zijn, zijn bijtgedrag wel krijgt afgeleerd. ;)

ik moet er wel nog bijzeggen dat ik blij ben dat je zo vastberaden bent. :) (ik, en velen met mij denk ik, heb mij de laatste tijd vaak geërgerd aan mensen die ondoordachte aankopen doen, dieren behandelen als "niet tevreden geld terug" enz.)

in ieder geval veel plezier met je fretje.... en denk er eens over na: een maatje :P

greetz.

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di aug 24, 2004 11:13 pm

Hoi.

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Maar wist je veel van fretten voordat je er een kocht. Een fret uit een dierenwinkel is nu eenmaal niet de meest ideale situatie. De fret is waarschijnlijk een hele tijd niet uit zijn hokje geweest. Bijten is hem nooit afgeleerd. Dit zul je allemaal zelf moeten doen. Maar met een pupje moet je dat ook.
Als je naar een goede opvang gegaan was had je misschien een fretje van een half jaar gehad die wel goed opgevoed was. Maar goed, dat is achteraf praten. Je hebt deze fret nu en je wil deze goed op gaan voeden. Maar wat vind je nette manieren. Dat hij zijn behoefte op zijn bak doet en niet bijt dat is normaal dat je dat wilt gaan leren. Maar een fret is geen hond die echt naar je luistert.

Het bijten: Ben niet bang om gebeten te worden. dat zal je fret heel snel doorhebben en niet bang zijn dat uit te buiten. Heel consequent handelen. Ik corrigeer altijd met de stem en je kunt hem hierbij in zijn jasje ophangen. Niet denken na een paar dagen dat het niet helpt, want dit kan soms wel een tijdje duren. Verder is er op dit forum al heel veel beschreven over dit onderwerp. Dus kijk het forum erop na zou ik zeggen en je zult heel wat te weten komen.
Zoals al eerder is gezegd, neem hem veel in handen. Het zal best wel goed komen.

Misschien kun je nog even wachten voordat je met je fret gaat wandelen. Het rollen op zijn rug hierbij wil zeggen dat hij geen tuigje kent. Geef hem de kans om hieraan te wennen.
Wil je nog meer weten dan horen we dat graag. Dit forum is er om van elkaar te leren.

Bella
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 03, 2004 1:52 pm

Berichtdoor Bella » wo aug 25, 2004 7:48 am

Hoi,

Gewoon volhouden en geen schrik van ze krijgen. Het is moeilijk in begin maar zoals de voorgangers hier al zeggen je krijgt er heel veel liefde van terug.
Veel moed.
Groetjes Bella

nermal
Berichten: 8
Lid geworden op: wo apr 14, 2004 4:30 pm

Berichtdoor nermal » wo aug 25, 2004 4:21 pm

Hoi,

ik ken je situatie een beetje. Mijn allereerste fretje kwam ook uit een winkel en die was in het begin ook
niet handtam. Het kan soms echt lang duren voordat een fretje doorheeft dat hij jou niet mag bijten,
zeker bij een fret dat in 6 maanden niet gecorrigeerd werd, maar op een dag besef je dat je met je
fretje kan spelen zonder gebeten te worden.

Mijn fretjes zijn ondertussen bijna 6 maand oud en ik heb ze sinds ze acht weken zijn en die bijten ook
nog steeds, maar ik kan wel zeggen dat er al een hele verbetering in zit. Ik moet echter wel toegeven
dat een angstbijtertje moeilijker op te voeden is.

Je kan ook eens proberen je handen in te smeren met bitter apple, maar dan moet je zelf de vieze
smaak er bij nemen.

Misschien helpt het ook als je fretje gecastreerd wordt, dan worden ze vaak ook iets rustiger.

Veel succes!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo aug 25, 2004 5:23 pm

hoi
eerst vooral proficiat met u spruit
veel kan ik niet toevoegen, al mijn voorhangers hebben het goed uitleg :)
veel geduld hebben, goed straffen( aan nekvel ophangen en tik tegen de neus en roep maar flink "nee" ofzo)bijt hij niet dan goed belonen !!
alle dagen overdreven veel opnemen en straffen en belonen, echt heel veel mee bezig zijn !!
dat frettenbandje zou ik even laten rusten tot jou fretje je vertrouwd, dan alle dagen aan doen terwijl hij speelt en pas afdoen als hij kalmeert .Zo zal hij eraan wennen !
veelgeluk en laat wat weten he

Gr dai

storm
Berichten: 11
Lid geworden op: ma aug 02, 2004 10:53 am

Berichtdoor storm » wo aug 25, 2004 7:33 pm

probeer je fretje zoveel mogelijk vast te nemen en lees veel informatie over fretjes
de meeste hebben alles al gezegt :)
groetjes,van storm

Karel
Berichten: 28
Lid geworden op: do jul 01, 2004 10:36 am
Contacteer:

Berichtdoor Karel » wo aug 25, 2004 9:32 pm

Die "bitter apple" laat je maar beter achterwege.

Gedult is echt het enige, ze veel opnemen, snoepjes uit je hand laten nemen.
Ferretone uit je hand laten likken. Dat zijn allemaal hulpjes die je kunt gebruiken.

Niet bang zijn om eens gebeten te worden, fretten voelen net als de meeste andere dieren als iemand angst heeft. De rest, veel gedult en liefde.
Als je het fretje nog maar net hebt, geeft ook wat tijd om van zijn nieuw "thuis" te wennen, ook voor het fretje is alles nieuw.

Cheers


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten