Onze fretten zijn varkens

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Flood
Berichten: 2
Lid geworden op: do sep 30, 2004 5:06 pm

Berichtdoor Flood » do sep 30, 2004 5:36 pm

Vorig jaar stierf onze eerste (en toen enige) fret. Een heel lief beestje, had er in begin wel wat werk aan, had hem gekocht toen hij ongeveer drie a vier maanden oud was en het was een echte bijter. Maar door me er flink bezig ermee te houden werd het een pracht van een fret.

Een maand geleden kochten we twee fretten, twee puppies, 8 weken oud. Het waren twee echte bijtertjes. Vooral voeten en handen waren hun gekozen prooien. Ik ben er elke dag uren ermee bezig en dat gaf al het resultaat dat ze me niet meer in de voeten bijten. In de voeten van m'n vriendin bijten ze wel nog steeds.

Misschien heb ik m'n eerste fout gemaakt door ze toe te laten om al spelend te bijten. Dus niet doorbijten maar eventjes lichtjes de tandjes in je handen zetten. Zo spelen ze ook met elkaar en eigenlijk was het een genot om te zien hoe ze ook op dezelfde manier me betrokken bij hun spelen. (ze lopen dagelijks vele uren vrij rond in huis die we (bijna) volledig frettenproof hebben gemaakt).

Helaas kan dat spelendbijten af en toe wat hevig zijn, en kunnen ze echt eens hun tanden in m'n vingers(of armen) zetten. Ik roep dan wel heel hard en dan stoppen ze meestal ook maar zo leren ze het blijkbaar toch niet echt af). En omdat ze ook zo onverwachts bijten heb ik schrik dat ik bezoekers nooit aan onze fretten kan laten komen.

Is het beste dat ik ze afleer om totaal niet meer te bijten? dus ook niet om te spelen?? Dan vraag ik me af hoe ze dan nog met me kunnen spelen. Ze komen steeds zelf vragen om te spelen door eventjes een heel licht te bijten en rond me heen te huppelen.
Bij m'n eerste fret was dit allemaal geen probleem, deze speelde op een totaal andere manier (deze huppelde meer met de nodige geluiden en genoot op deze manier van spelen zonder te bijten). Ik denk dat ik toen een droomfret heb gehad want de twee fretten die we nu hebben zijn echte varkens gewoon.

Soms denk ik : m'n eerste fret was drie a vier maanden toen ik hem kocht (de nieuwe zijn nu net drie maanden), misschien was die bijtfase er bij hem al uitgegroeid???

Wat is nu het extra probleem:

Ze bijten bijna alles stuk. De zetel. Een doos die ze gebruiken om af en toe in te slapen verscheuren ze gewoon. Als er een sok op de grond ligt dan heeft deze z'n beste dag gehad. Ook een trui die op een stoel hangt en waar toevallig de fretten bij kunnen moet er aan geloven. Schoenen zijn een doelwit, ook gordijnen zitten vol met bijtgaten van de fretten. behangpapier, kabels...En noem maar op... .

Telkens ze iets fout doen geef ik ofwel een tik tegen de neus(als het iets klein is dat ze verkeerd doen) of ik neem ze eens goed vast aan hun nekvel (als het wat ernsiger is). Als derde optie vliegen ze meteen de kooi in en worden ze zo getraft voor een tijdje (doe ik bv altijd als ze de gordijnen aanvallen)

Maar voorlopig helpt niets. Is hun gedrag normaal voor fretten van 3 maanden en maak ik me onnodig zorgen???

Wat raden jullie aan????

Alvast bedankt voor jullie hulp

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do sep 30, 2004 6:24 pm

het bijtgedrag op gordijnen en andere stoffen kan met het tanden wisselen te maken hebben
of zijn hun tanden al volledig gewisseld ?
zelf heb ik dit probleem eigenlijk maar èèn keer gehad en dat was gedaan na dat de tandjes volledig gewisseld waren
deze pup beet echt stukjes uit hangmatjes en dekentjes
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr okt 01, 2004 11:08 am

Het echt stukbijten dat ken ik niet. Maar het kan inderdaad met het wisselen van de tanden te maken hebben.

Gebruikersavatar
fie
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 2:05 pm

Berichtdoor fie » zo okt 03, 2004 4:36 pm

Wanneer wisselen de tandjes van een fret? En hoe zit het eigenlijk gedurende het volledige leven met de tandjes van de fretten? Moet je naast poetsen ook nog iets doen?
***We vergeten Oscaartje nooit...Maneki en Basiel geven een dikke kus... Wees welkom Fiona en Dodge, lieve kleine albinootjes met puppy-kuren*** Welkom lieve hondje: chevy!!!

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » zo okt 03, 2004 10:16 pm

geef je bijters een oude spijkerbroek, normaal duurt het wel even voor ze hier door zijn en als ze idd bijten ivm wisselen is een harde spijkerbroek wel fijn oom in te bijten,
een enkele keer geven wij echt bijters ook wel een kauw staaf voor kleine hondjes, zijn ze uren ( normaal gesproken) mee zoet en laten de rest van het meubilair met rust wel ehh hopelijk :)
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

mieke
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 26, 2004 12:59 am

Berichtdoor mieke » di okt 05, 2004 11:27 pm

hoi ik heb ook zo'n varkentje
ze is nu ook drie maanden en bijt ook op alles. kabels is ondertussen al wat gebeterd, maar ook bij ons is ondertussen de zetel onderaan kapot gebeten. Wij hebben in het begin geprobeerd om ook het spelend bijten af te leren maar dat had volgens mij een omgekeerd resultaat ze ging alleen maar harder bijten nu laten we het toe zolang het geen pijn doet. Als het harder wordt dan krijgt ze 2 keer een tik en 3 de keer kooi in gedaan met spelen. Ik hoop nog altijd dat het betert als ze gesterliseerd is. want tot nu toe boeken we weinig resultaat maar het is toch zo'n schatje hé en ook wij hadden een heel lief fretje hiervoor maar was een jaar als we haar kochten dus misschien moet het er nog uit groeien ;)
groetjes

ps als je een oplossing moest gevonden hebben mag je het altijd laten weten

[Gewijzigd door mieke op 2004-10-05 23:31:00]

Flood
Berichten: 2
Lid geworden op: do sep 30, 2004 5:06 pm

Berichtdoor Flood » za okt 16, 2004 1:05 pm

Het gaat steeds slechter en slechter met het bijtgedrag van onze fretten. Dagelijks ben ik er uren ermee bezig geweest en het lukt me niet hun gedrag te wijzigen.

Tot overmaat van ramp hebben ze een stuk gebeten uit onze laminaat-keukenvloer (en we zitten in een huurhuis). Ik was amper 5 minuten eventjes de keuken uit en het was al gebeurd. We kunnen ze nog onmogelijk in onze woonkamer/keuken laten rondlopen. Alles knabbelen ze kapot. We zijn ten einde raad, en weten echt geen oplossing. We hebben ze reeds jeansbroeken gegeven (na een tip van iemand van dit forum) maar ze kijken er niet echt naar om.

Deze fretten kosten ons veel energie, elke keer ze iets fout doen (en dat werd de laatste zoveel dat je er continu kon gaan staan roepen en corrigeren) geven we een tik of nemen we ze bij hun nekvel, maar nog geen twee minuten later hervallen ze, het zijn echte volhouders. We moeten ze dan ook vaak in de kooi terug plaatsen omdat ze gewoon niet luisteren.

Op dit moment lopen ze nog enkel los op onze slaapkamer (ongeveer een twee a drie tal uurtjes per dag) maar we hadden het graag anders gehad (dat ze bv meer bij ons in de woonkamer konden vertoeven zoals onze vorige fret).

Groetjes,

Flood

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » ma okt 18, 2004 8:56 am

Jeemig ik heb het echt met jullie te doen, wat naar dat je overal op blijven kauwen en kapot maken.
ik zou ook echt geen oplossingen meer weten,

over de fretjes, ze waren 8 weken toen je ze kreeg, waar heb je deze monstertjes vandaan??
een dierenwinkel, frettenfarm ( jachtfretten), of iemand die frettenfokt, opvang, liefhebber.....

misschien iemand op het forum die weet of jachtfretten agressiever zijn dan de "huisfret"
ik zat te denken misschien dat jou fretten een bepaalde lucht ruiken en daar achterheen willen.
misschien dat ik ze zie vliegen hoor, maar ik dacht hieraan..
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

bob de bouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: do jun 24, 2004 2:13 pm

Berichtdoor bob de bouwer » ma okt 18, 2004 1:09 pm

OP welke leeftijd wisselen ze van tanden??
Liefhebbende kusjes: Balou

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma okt 18, 2004 2:34 pm

Origineel gepost door ferrets4fun

Jeemig ik heb het echt met jullie te doen, wat naar dat je overal op blijven kauwen en kapot maken.
ik zou ook echt geen oplossingen meer weten,

over de fretjes, ze waren 8 weken toen je ze kreeg, waar heb je deze monstertjes vandaan??
een dierenwinkel, frettenfarm ( jachtfretten), of iemand die frettenfokt, opvang, liefhebber.....

misschien iemand op het forum die weet of jachtfretten agressiever zijn dan de "huisfret"
ik zat te denken misschien dat jou fretten een bepaalde lucht ruiken en daar achterheen willen.
misschien dat ik ze zie vliegen hoor, maar ik dacht hieraan..
jachtfretten zijn helemaal niet agressiever
zelf heb ik 2 fretten hier in huis waarmee gejaagd is geweest bij de vorige eigenaar en java is zelfs 6 jaar jachtfret geweest en hij is zo'n schat hij heeft nog nooit gebeten of zelfs nog niet geprobeerd
alles hangt af van de inprenting de eerste weken bij de kweker of dit nu een jachtfret of een huisfret is + het karaktertje speelt natuurlijk ook een rol
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

mieke
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 26, 2004 12:59 am

Berichtdoor mieke » di okt 19, 2004 1:38 pm

amaai daar is ons mieke dan toch een dutske tegen zene.

veel succes
groetjes

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » di okt 19, 2004 3:38 pm

Jeetje wat een stelletje ~_~
Ik kan begrijpen dat je met je handen in het haar zit .(of in hun haar)
Misschien helpt het om het verkeerde gedrag te negeren (hoe moeilijk dit ook is) en het goede te belonen ?
Een andere optie is om te gaan wandelen ? zodat ze hun energie kwijt raken en dan pas laten spelen.



[Gewijzigd door San op 2004-10-19 15:39:25]
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di okt 19, 2004 10:15 pm

Hier heb ik helaas ook geen antwoord op. Lijkt me niet echt normaal frettengedrag.

Gebruikersavatar
fie
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 2:05 pm

Berichtdoor fie » zo okt 24, 2004 10:53 am

maar wanneer wisselen ze nu eigenlijk van tanden...
***We vergeten Oscaartje nooit...Maneki en Basiel geven een dikke kus... Wees welkom Fiona en Dodge, lieve kleine albinootjes met puppy-kuren*** Welkom lieve hondje: chevy!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » ma okt 25, 2004 12:12 am

Volgens mij tussen de 5-6 weken, maar weet dit niet zeker. Zou ik even op moeten zoeken.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten