Mini fretje?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » di mei 26, 2009 7:54 pm

Hoi
Ik ben Kate en ik ben al een tijdje aan het rondkijken op de forum.
Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb een maandje of 2 geleden een fretje gekocht, een sandy van bijna een jaar en hij is volgens mij volkomen normaal fretje.
Gisteren ben ik achter een vriendje voor hem gewest, een wildkleurig rammetje van ook bijna een jaar oud.
Awel, dat 2de fretje, hij is volgens mij ongelooflijk klein, bijna de helft van de andere fret, en heel dun, ik ben zelfs bang voor hem te breken :P
Is dat normaal? zal hij nog groeien of is dat een normale grootte? Tot hoe oud groeien ze normaal?
Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di mei 26, 2009 8:06 pm

elke fret groeit anders hoor... komt vaak voor dat een rammetje dubbel zo groot is als een ander rammetje, of dat een moertje groter is dan een bepaald rammetje...

als hij al een jaar oud is en al gecastreerd is zal hij volgens mij niet al te veel meer groeien... mss wat verdikken enzo door goed te eten...


En ge moet al ferm uw best doen om ne fret te breken zenne :P

[Gewijzigd door nielsvl op 2009-05-26 20:08:05]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di mei 26, 2009 8:33 pm

Kate, ben je zeker van de leeftijd van dit fretje???? Wat weet je van zijn afkomst????
Er is onderling veel verschil tussen fretten. Zo was mijn Louisa een grote moer, woog altijd rond de 1000gr. De meesten dachten dat Louisa een ram van normale grote was :D Milo leek reusachtig met zijn bijna 1600 gr. toen hij hier aankwam. Ook heb je dikke en dunne fretjes, zolang je niet alle botjes kunt voelen valt het wel mee. Het gewicht nu bijhouden zodat je later kan vergelijken is al een goede basis leggen voor later als het ouder wordt.
Geef misschien wat meer achtergrond info over je fretjes ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » di mei 26, 2009 10:23 pm

men ram weegt amper 870 gram, is ook niet van de grootste

maar wat bedoel je met mini? 10cm? 20cm? :P

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 1:29 am

veel weet ik niet over hun herkomst, de grootsten (Fury) heb ik van iemand ongeveer een maand geleden overgenomen, ze heeft me er niks over verteld, ze was blij om van dat fretje af te zijn, draaide het bij wijze van spreken in mijn handen en was weer weg. Het fretje stonk toen ongelooflijk, kmoest een uur in de auto ziten, ik dacht dat ik et niet ging halen, heb hem thuis direct gewassen en e paar dagen later laten castreren, hij zou ongeveer 9-10 maanden moeten zijn.
De andere fretje (Tchoco) heb ik net, ze hebben tegen me gezegd dat het zo'n ras is ofzo dat hij niet zal groeien, maar volgens mij is dat een doodnormale wildkleurige fretje, hij werd aan zijn 6maanden gecastreerd.
Wegens verhuis is de weegschaal nergens terug te vinden maar ik heb hem gemeten en hij is 24cm in de lengte(zonder staart) en Fury is bijna 38 en als ik mijn middelvinger en duim rond zijn lijfje doe geraak ik ver niet toe maar bij dat kleintje heb ik er zelfs over, hij is echt smal.
Misschien is het omdat hij te vroeg gecastreerd werd?
En nog iets, ze komen wel overeen, ze negeren mekkaar veel, nog niet gespeeld ofzo, maar telken dat ze samen onder de zetel zijn valt mijn fret t nieuwtje aan, want ik hoor hem heel luid piepen en dan loopt hij weg vanonder de zetel en heeft al 3keer in 2dagen zijn kliertje geleegd, amai da stinkt dus niet normaal!!! dan loopt hij rond de kamer en maakt een rare blazende geluid.
Probeert mijn fret nu te zeggen dat het zijn plaats is ofzo? ik hoop dat hij dat niet elke keer blijft doen als ze onder de zetel kruipen.
en anders vechten ze echt nooit, maar ik ben er niet gerust in om ze in dezelfde kooi te laten slapen, zeker omdat Fury zo vee froter is, gebeurt dat bij fretjes dat ze mekkaar doodbijten?
het is vandaag hun 2de nacht samen.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 27, 2009 1:52 am

meestal grijpen we in voor ze mekaar kunnen doodbijten :P

ach kijk ik trek me dat persoonlijk niet teveel aan als die mekaar hier eens in de haren vliegen, zolang ze geen stukken uit mekaar bijten ist goed, tenslotte moeten ze in dezelfde kooi slapen he... laat ze geleidelijk aan aan elkaar wennen en dat komt wel in orde, het is volkomen normaal dat uwen eersten zijn gebied nog wat wil verdedigen...

diene tchoco heb ik van gelezen op kapaza... wat heeft ze met dienen anderen gedaan? tchoco was diegene die beet zeker? Er bestaat geen ras dat niet groeit... elk dier groeit :P 6 maand valt op zich mee voor een castratie, hangt ervan af of zn ballekes al afgedaald waren of niet...

in de frettenwereld doet grootte er begot niet toe hoor ;) integendeel, de kleinste zijn vaak nog de felste :P

dat van die anaalklieren tjah.... dat went :P maar dat zal wel beter meevallen eens ze mekaar gewoon zijn :)

slapen ze nu al samen? als ze het niet te bont maken kan je ze samen steken, als ze natuurlijk mekaar echt nog tot bloedens toe bijten wacht je best en zet je beide kooien tegen elkaar en wissel je wat matjes uit enzo...



nog eens een mooi voorbeeld wat voor blazen sommigen op kapaza hun kopers wijsmaken... jonges toch...

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 2:32 am

Ja het is idd deen van op kapaza :)
de rest heeft ze nog, ze bleven nog met 3 over.
Ai, ik wou niet over da bijten beginnen :( . Jah een bijter idd, amai dat heb ik nog nooit meegemaakt, gisteren heeft hij mijn vriend gebeten en liet niet los , binst dat hij zijn kaak open deed en vinger uithaalde had hijal de 2de vinger vast, hij heeft gebloed zuh.
mij beet hij ook elke keer dat ik met mijn hand bij hem kwam, maar ik heb hem telkens hij beet (en echt door bijten) in de carrier gestoken voor een paar minuten, en dan recht ervoor met de anderéén zitten speken, ton liet ik hem uit en vanaf hij de kans had beet hij me weer, ik heb hem dan een aantal keer opnieuw in de carrier moeten steken, heb ook nog bij zijn nekvel gapakt en in zijn gezicht geblazen en ook nog zijn nekvel gepakt en lichtjes over de grond heen en weer gesleept (heb gelezen dat zijn mama da ook zou doen).
Vandaag had hij maar 1keer gebeten en niet eens door! misschien was hij heel bang gisteren. ik blijf erin geloven dat het voorbij gaat.
Nu besef ik pas hoe lief mijn Fury is, hij geeft mij altijd likjes, maar in het begin beet hij ook veel maar niet hard. Bij hem was een luide 'nee' en een nijpje in zijn nek genoeg.

enjah, als ze onder de zetel vechten kan ik er echt niet aan, Fury heeft er een gaatje gevonen en groter gemaakt, nu kan hij in de zetel lopen waar ik nooit aan kan.

Ze slapen nog niet samen neen, elk op een andere verdieping, en er was nog gelukkig geen bloed, alleen veel stank , gepiep en geblaas :P

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 27, 2009 2:47 am

ja gewoon consequent zijn in uw straffen, normaal zal het wel over gaan zenne (kzou zeggen da gaat wel over gaan, maar ge hebt altijd de uitzondering die de regel bevestigt)

de eerste week kan ne fret goe moeten wennen aan zo'n nieuwe omgeving hoor, nieuwe baas, nieuwe speelkameraden enzo, dan laat je die best gewoon wat doen...



ja in die advertentie las ek iets van tchoco en tibo (tis omda tchoco zo ne rare naam is da'k het mij herinner :P)... kvind het zowiezo al raar dat iemand zn fretten wegdoet, maar als een specifieke fret weg moet stel ik me nog meer vragen....



oja, welkom hier, en wij zien heel graag fotos van fretjes hoor :P (hint hint)

edit; kheb net die add terug gevonden, er staat dat tibo bijt, over tchoco heeft ze gezwegen :P

[Gewijzigd door nielsvl op 2009-05-27 03:01:14]

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mei 27, 2009 10:08 am

hoi daar
welkom hier bij ons..
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » wo mei 27, 2009 12:33 pm

ook welkom van hier uit

en veel succes er mee

het zal wel beteren met veel geduld!!

xxx

lunaatje

Berichtdoor lunaatje » wo mei 27, 2009 12:44 pm

Hallo en welkom hier,
veel geluk en veel geduld toegewenst en
hopelijk niet teveel pleisters !

groetjes

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 1:16 pm

Danku iedereen :P

Ja ik snap ook niet waarom mensen hun diertjes weg doen, tegen mij zei ze dat ze geen tijd meer heeft voor hen.
Maar hij mag bijten en lastig doen zoveel hij wil, hier gaat hij nooit weg!

Vandaag hebben ze op dezelfde verdieping geslapen maar nog niet samen.

ik heb hier een paar foto's genomen, niet verschieten van Tchoco zijn staart, volgens mij zit hij in de rui, het is heel kaal.
Fury heef oof veel haar verloren maar bij hem blijft het een hele dikke vacht, misschien omdat hij dagelijks ferretone en vitamientjes krijgt.

Hier zijn mijn schatjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat gelukt is met de fotos, het zijn geen schone maar dat komt nog ;)

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo mei 27, 2009 2:01 pm

Van mij ook welkom é.

Schoon beestjes :) Wel grappig op de eerste foto zo elk in hun eigen mandje :D
Het wildkleurtje is nu toch niet echt zo mini, allez da denk ik er toch van.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo mei 27, 2009 4:10 pm

Van harte welkom en ik vind zo op het zicht van de foto dat uwe wildkleur inderdaad niet zo mini is hoor. Mijn kleinste fretje hier is een rammetje van 5 jaar oud Tibo.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mei 27, 2009 4:42 pm

mooie sandy zeg!!
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 5:00 pm

thx :D me sandy is een super schat! komt altijd likjes geven en blijft het doen tot dat ik hem wegtrek.
Enja, ik heb mss iets overdreven met "mini" maar als je ze vastneemt merk je da heel goed, hij ziet er gewoon zo breekbaar uit, kzal vanavond de weegschaal nog eens zoeken.

Tzou kunnen dat Fury gewoon vetgemest is en Tchoco binnenkort ook dikker ga worden. het zijn mijn eerste fretjes en ervoor heb ik er nog nooit van dicht gezien of vasthad dus ik weet echt niet wat normaal is en wat niet.

en ik heb vandaag gekeken en ik zie niks van balletjes, of overblijfsel ervan, dat verdwijnt toch niet volledig? tzou mij niet verbazen als dat een vrouwtje is.
Ik moet pas volgende week naar de DA.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 27, 2009 5:15 pm

jamaja, een vagina merk je ook op he :P

kijk maar eens bij je andere fret, daar ga je een penis(je) zien... tchoco zou dat dus ook moeten hebben...

Gebruikersavatar
Splinter
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:44 pm
Locatie: Dendermonde

Berichtdoor Splinter » wo mei 27, 2009 7:11 pm

mijn splinter, een wildkleur rammetje van 3j, is ook een mager ding ze. Ge kunt zijn ribbekes voelen als ge hem oppakt, maar hij is perfect gezond en hij eet en snoept er op los, dus ik zou me niet direct zorgen maken. Mijn ander rammetje is ook veel jonger en zit ook veel steviger in zijn vel, maarja, ieder zijn lijf é :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mei 27, 2009 8:07 pm

Slik, wat een mooie Sandy en die pels ~0 Je wildkleurtje ziet er toch ook niet slecht uit, kale staart??? Dat ventje is een beetje opgewonden door al die nieuwe dingen. ;) Als je een beetje problemen met de geslachts bepalig hebt nog een hulpmiddeltje. Als moertjes naar de wc gaan ligt het drolletje in een plasje. Als rammetjes gaan ligt het drolletje droog en het plasje enkele centimeters verder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 27, 2009 8:15 pm

oja en bij sommigen is de staart zelf volledig kaal soms, dus daar moet je je niets van aantrekken ;)

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 8:20 pm

ah cool, danku, tga dus idd een ventje zijn.
Jammer ik hoopte dat hij nog zou groeien.
En danku, Fury zijn vacht is idd heel mooi :P dankzij dagelijks e halve lepeltje ferretone. In 1 weken was het ongelooflijk zachter en glanzender geworden.
en ja op de foto kon jet het niet echt zien maar je kan door zijn staart kijken, kan heel goed zien hoe dun en roze het echt is terwijl de sandy een heel dikke en mooie staart heeft.
hoe lang duurt de rui?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mei 27, 2009 8:54 pm

Hij heeft geen kale staart, is enkel opgewonden. Het verschil zit hem in de vacht. :) Als een fret in de rui zit kan je dat best in de hangmatjes zien aan al die haartjes daar. Wat de Ferretone betreft geef je echt wel te veel. Minder is beter voor de lever ;) Je Fury lijkt wel een beetje Angora in zich te hebben, staan er haartjes op het neusje? Dat zou het verschil verklaren. Wees gerust aan dat wildkleurtje is niets abnormaals te zien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » wo mei 27, 2009 10:01 pm

Hij verliest HEEL veel haar, is goed te zien aan mijn zwarte pull :P
En ja, zijn haar staat soms recht op zijn staart, maar kan er ook door kijken als het plat ligt, nuja.

Neen ik heb gekeken en ik zie een heel glad neusje zonder haartjes.

Ah en op de ferretone staat 3/4 van een lepel dagelijks, zou ik minder geven? Is dat zo schadelijk? ze krijgen ook die vitaminepasta en nog zulke ferretvite snoepjes erbij.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 27, 2009 10:07 pm

ferretone is wel redelijk zwaar voor hun lever ;)

lunaatje

Berichtdoor lunaatje » do mei 28, 2009 7:33 am

is da altijd zo van die uitwerpselen? anders begin ik te denken dat mijn freddy toch een moer was :s
die deed altijd alles samen drolletje en plasje ineens, was zo grappig :P.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten