Buiten in de winter

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Kristof
Berichten: 0
Lid geworden op: do okt 28, 2004 9:03 am

Berichtdoor Kristof » do okt 28, 2004 9:21 am

Sinds een half jaar hebben we een fret. Superleuk beest by the way, nooit gedacht dat er zoveel plezier aan te beleven valt :)
Ik heb er een groot houten hok voor gemaakt dat buiten onder een afdak staat. (na even nagekeken te hebben hoe groot het moet zijn en wat voor andere bijzonderheden een frettenhok vereist) Overdag en 's avonds mag hij regelmatig binnen en allerlei zotte kuren uithalen. Als er niemand thuis is of 's nachts moet hij in het hok, dat dus buiten staat. Nu was mijn vraag: het gaat winter worden, is het wel verstandig om een fret in de winter in een hok te zetten? Ik weet ook wel, in de vrije natuur moeten ze ook overleven, maar daar kunnen ze natuurlijk in de grond kruipen waar het niet vriest hé?
Is het niet beter dat we het hok op een vriesvrije plaats (bvb garage) zetten tijdens de winter? Of mag het gewoon buiten blijven staan. Fret heeft ondertussen een leuk nest gebouwd van stro en hooi.

Thanks.

liz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma jul 14, 2003 11:51 pm
Contacteer:

Berichtdoor liz » do okt 28, 2004 9:39 am

stro en hooi zijn heel slecht voor een fret ze kunnen er ademhalings problemen van krijgen. ze kunnen wel buiten blijven als je een geisoleerd nacht hok hebt wat tocht vrij is en daar flink wat lappen in doet.
maar naar een vorst vrije plaat bv de garage zou ook kunnen. maar ook dan weer op lappen en niet op hooi en stro.ook zou een maatje beter zijn voor hem dan hebben ze warmte van elkaar. zo wie zo heeft een fret liever een maatje bij zich ipv alleen te zijn.
groetjes van liz en de frettebergen

kom eens kijken op mijn frettensite
http://dieren.clubs.nl/frettebergen

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do okt 28, 2004 11:54 am

Hallo,

Mijn fretjes kunnen echt niet goed om met de kou dus ik zou dan ook zorgen dat ze het zo warm mogelijk hebben in de winter. Je kan ook een peluchen frettenhuisje kopen, dat is ook al wat warmer. En inderdaad: stro, hooi en zaagsel, daar zijn ze een beetje allergisch aan! Succes!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

bob de bouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: do jun 24, 2004 2:13 pm

Berichtdoor bob de bouwer » do okt 28, 2004 12:38 pm

Dat snap ik nu niet. Mensen die fretten kopen en ze buiten in een hok laten zitten. Onze fretjes zitten altijd binnen en ze lopen meer los dan dat ze in hun kooi zitten. Je hebt er toch niet veel aan als ze buiten in hok zitten.

Allez dat is mijn visie erover hé
Liefhebbende kusjes: Balou

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » do okt 28, 2004 12:38 pm

Hai

Ik doe ff stuiteren hier :?
Ik weet ook wel, in de vrije natuur moeten ze ook overleven, maar daar kunnen ze natuurlijk in de grond kruipen waar het niet vriest hé?


Fretten komen niet in het wild voor, ze kunnen ook NIET overleven in het wild, het zijn namelijk gedomesticeerde dieren, ofwel speciaal door de mens gefokt voor de jacht en volledig van de mens afhankelijk....

Daarnaast hoop ik dat je overweegt een tweede fret aan te schaffen en het liefst zo snel mogelijk, zeker als je je fret buiten houd ( wat in een goed hok met een tocht en water vrij binnenverblijf heel goed te doen is) wil ik je bijna smeken om een tweede fretje erbij te nemen.
Fretten zijn namelijk zeer maar dan ook zeer sociale dieren die vooral warmte en genegenheid bij elkaar zoeken.
ze hebben een buddy nodig....

het komt misschien allemaal wat bot mijn strot uit maar fretten moeten gewoon niet alleen gehouden worden... ( er zijn uitzonderingen maar dit zijn er maar een paar)
en aan twee fretten heb je veel meer plezier dan aan een en de extra kosten vallen ook reuze mee voor het voer en grid, wij hebben er zelf 4 rond lopen thuis en zeker als je een onregelmatig leven leid kunnen ze elkaar bezig houden....

als je nog op zoek bent naar info over het houden van fretten en wat er allemaal bij komt kijken weet ik naast de site van de frettenark nogwel een aantal info sites waar alles beschreven staat om je fret zo'n goed mogelijk frettig bestaan te geven....

als je nog meer vragen heb gooi ze maar in het frettencafe... ;)
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do okt 28, 2004 1:13 pm

Hallo weer,

Ik ga hiermee akkoord, de mijne zitten ook binnen en ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen ze buiten te laten slapen, maar ik kan me voorstellen dat sommige frettenliefhebbers de beestjes niet in huis mogen nemen van hun ouders ofzo. Ik woon alleen dus ik doe wat ik wil maar ik weet bijvoorbeeld dat mijn Oscar en Charlotje bij mijn moeder thuis niet binnenmogen..... Tja.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do okt 28, 2004 8:06 pm

die van mij zitten ook buiten maar aleen omdat ze van mijn moeder niet binnen mogen als ik er niet ben!!!
ik vind de opmerking van jullie niet terecht! ze komen hier niets te kort en zijn altijd bij mij als ik thuis ben!
hun hok staat in een geisoleerd tuinhuis en er is plaats voorzien zodat ze kunnen spelen als ik er niet ben.
wanneer het vriest hangt er in de buurt van hun drinken en slaapzak zo een lamp die ze ook boven kuikens hangen om er voor te zorgen dat hun water niet bevriest en niet ijzig koud is om te drinken!
ze hebben ook een hoop oude t-shirts dus ze komern niets te kort! niet iedereen heeft de luxe om zijn schatten binnen te kunnen houden maar dat wil niet zeggen dat ze niet evenveel liefde krijgen als die van jullie!!!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Kristof
Berichten: 0
Lid geworden op: do okt 28, 2004 9:03 am

Berichtdoor Kristof » do okt 28, 2004 8:26 pm

Bedankt voor de antwoorden. Toch even duidelijk maken dat het fretje echt wel de beste zorgen krijgt hoor. Voor sommigen lijken we wel beulen omdat het diertje soms buiten in een hok moet zitten. Wel, ik kan jullie garanderen, hij krijgt veel aandacht, en als er iemand thuis is mag hij dikwijls binnen ravotten. We willen het fretje de best mogelijke verzorging geven, anders zou ik niet op deze site terechtgekomen zijn hé.
Wat dat hooi en zaagsel enzo betreft: wel dat komt uit de dierenwinkel en is volgens hetgeen op de verpakking staat geschikt voor fretten. Is het toch beter van het niet meer te kopen? En wat leg je dan best wil in het hok als "bedekking"? En zijn slaaphokje, wat leg je daar best in? (is een groot houten hok, met een kleiner hokje erin, om te slapen)
Ik heb echt wel de indruk dat hij uiterst gelukkig is hoor :P

We gaat waarschijnlijk toch het hok naar de garage verplaatsen, zodat hij zeker niet in de vrieskou 's nachts moet liggen.
Een tweede fretje gaan we ook zeer sterk overwegen, alvast bedankt voor jullie tips.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do okt 28, 2004 8:31 pm

zeker geen hooi of dergelijk stoffige materialen! is echt niet goed voor hen!
in mijn houten hok hangt een slaapzak waar ze hun t-shirts intrekken en dan weer uitgooien.
in hun wc doe je kattebakvulling die stofvrij is!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do okt 28, 2004 8:35 pm

Ja maar dat vind ik heel goed! Ik veroordeel niemand die zijn beestjes buiten houdt, zolang ze inderdaad het nodige comfort hebben. Ik ben het gewoon om de mjne binnen te houden en ik zou het niet kunnen om ze nu plots buiten te houden, ze zijn het ook niet gewoon, dus de mijne blijven binnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik neerkijk op mensen die hun fretjes buiten houden als ze er voor zorgen dat hun bollekes niets tekort komen, c'est tout...... Doei!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » vr okt 29, 2004 6:56 pm

hoi

in principe kunnen fretten buiten blijven, maar een tocht en vocht vrije slaapplaats met tocht sluis is wel nodig
drinkflessen kan je eventueel in dat zelfde huisje worden vast gemaakt
ook genoeg eten geven is belangrijk, want hij zal meer energie verbruiken om hem warm te houden .
En moest het echt diep onder nul gaan zet hem met kooi en al in de garage,tuinhuis...
voor het huisje te vullen neem je een lekkere dikke oude pull en dit zeker 2-3 keer in de week vervangen.(dus zeker geen stro of hooi)
en voor de rest vande kooi is een oude plait idiaal (zorg wel dat dit allemal goed droog blijft!

en als laatste neem er een tweede fret bij extra plezier verzekerd!!!

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za okt 30, 2004 12:01 am

Nog een kleine opmerking: liever een dikke sweater dan een wollen pull want daar blijven de fretjes soms met hun nageltjes in haken............. Doei!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » za okt 30, 2004 10:25 am

IK gebruikte vroeger ook bakvulling, het was niet stoffig maar daardoor deden mn fretjes hun behoeften wel overal, nu liggen er kleurrijke doeken in en voor de winter leg ik er fleece dekens in en ook in het hangmatjes. Ze hebben ook elkaars lichaamswarmte e :D

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » za okt 30, 2004 3:21 pm

hai kristof,

als bodembedekking het beste handdoeken, oude truien, t-sirts en dergelijke gebruiken. sommige gebruiken ook kranten papier als bodemdekker. let wel goed op dat je de nageltjes van de fretjes goed bij houdt.
persoonlijk vind ik dat fretten goed buiten te houden zijn, wij hebben hun hok binnen staan maar ze gaan nu eigenlijk alleen maar buiten spelen.
maar als je fretten buiten houd, is het bijna een must een 2 de aan te schaffen, er is niets warmers dan een tweede lichaam.

dat je je fret naar de garage wil plaatsen voor de winter kan, is niet perse nodig. zorg dat de kooi goed uit de wind staat, niet op de tocht, en als het winter zonnetje schijnt dat het fretje ook wat warmte van de zon krijgt,
wat in de zomer juist weer het tegenover gestelde moet zijn, fretje absoluut niet in de volle zon, hier kunnen ze wat over verhit van raken en sterven. maar da's weer andere info...
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo okt 31, 2004 9:34 pm

Of je een fret binnen of buiten houdt dat moet ieder voor zich weten. Houd je ze buiten dan zorgen voor een tocht en vorstvrije kooi. Lekker veel lapjes in de kooi leggen en in de frettenbak stofvrije kattenbakvulling. Geen hooi, stro of zaagsel. Hier kunnen ze heel makkelijk luchtwegproblemen van krijgen. Ook al staat er anders op de verpakking, dit is gewoon onzin.

Maar een tweede fretje lijkt me toch wel heel gezellig voor je fretje. Alleen is maar alleen ten slotte.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma nov 01, 2004 6:10 pm

bij mij zitten ze momenteel al met 3 samen maar wij zijn vorige vrijdag een fretje gaan adopteren bij daikiri, als zij zich aangepast heeft liggen ze dus al met z'n vieren tegen elkaar aan, lekker knus!!!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Kristof
Berichten: 0
Lid geworden op: do okt 28, 2004 9:03 am

Berichtdoor Kristof » di nov 02, 2004 3:24 pm

Hey mensen,

Bedankt voor de tips ;)
Als je een tweede fret neemt, worden ze dan zowiezo maatjes, of kan het zijn dat ze elkaar als vijanden gaan beschouwen?
Het fretje dat we nu hebben is helemaal niet aggresief, enkel speels hé :P

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » di nov 02, 2004 4:25 pm

wij adviseren altijd het fretje wat je al hebt mee te nemen naar de opvang zodat het fretje zelf een maatje uit kan zoeken, vaak gaat dit wel goed, wel tussen de fretjes dan, maak helaas ook wel mee dat de keus van het fretje niet de keus is van de huidige eigenaar, en het komt dan ook wel voor dat fretten elkaar niet mogen, en dat ze eert veel ruzie maken om de rangorde te bepalen, vaak na eenige tijd als de orde bepaald is vallen ze naast elkaar als een blok in slaap.
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » di nov 02, 2004 5:57 pm

:P Hallo,

Je moet zeker je fretje zelf zijn maatje laten kiezen! Ik had Oscar al twee jaar en ik heb er een tweede daarna bij geomen: Charlotje. In de opvang in Zwijndrecht heeft de eigenaar Oscar bij allerlei fretjes gezet en teggen maanetjes was hij heel agressief en tegen Charlotje iets minder omdat zij een vrouwje en een pupke was, maar enfin, hij moest er toch ook niet veel van hebben. Ik heb dan toch Charlotje geadopteerd omdat ik dacht dat het wel goede vriendjes zouden worden en omdat ik sinds kort wist dat een fret niet alleen hoort te zitten.... Wel, ze komen nog steeds niet overeen, hoor. In het begin was het een ramp, Oscar zat constant achter Charlotje en hij schudde haar heel gemeen dooreen als hij haar te pakken kreeg, nu, een jaar later, gaat al iets beter maar het zijn nog steeds geen maatjes, soms vechten ze nog en soms laten ze elkaar met rust maar ze hebben elk hun eigen kooi, ik kan ze niet samen steken in één kooi omdat ik wil dat Charlotje op haar gemak kan slapen zonder dat Oscar haar plots aanvalt. Dus ik vrees dat het nooit vriendjes zullen worden, nochtans is Charlotje wel een sociaal beestje, jammer...... Doei!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 30 gasten