warm

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do jul 02, 2009 10:28 pm

Hoi,
Het is erg warm he!?
Ikzelf vind dat wel leuk, t geeft een vakantiegevoel ook al moet ik eerst nog een maand werken.
Maar wat met de fretjes? Zij hebben hun bontjasjes aan en liggen hier soms echt te puffen.
Ik doe al vanalles, zo hebben ze s avonds de mogelijkheid om ook eens onder de douche te lopen, of anders achteraf in de douchebak de pootjes te verfrissen, maar slechts 1 van de 3 is er dol op, de anderen zijn vermoedelijk geen water-fretjes. Ik geef en ook vaker vers water, uit de frigo. Ik probeer het huis zo fris mogenlijk te houden en in hun kooi liggen veel katoenen doekjes en een katoenen hangmat.
Wat doen jullie zoal om het hen draaglijk te maken?
Ik dacht om een ventilator in hun buurt te zetten, maar twijfel hierover omdat ze toch ook snel ziek worden van toch enzo?
Nog iemand een idee?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 02, 2009 11:02 pm

Sah, al is het warm (yep, ik geef het toe, maar vind het héérlijk :) ), pas op met water uit de frigo te geven. Ten eerste koelt hen dat eerst vanbinnen af maar krijgen ze daarna een tegenreactie van het lichaam, puffen ze dus nog wat meer en ten tweede veroorzaakt het buikkrampen. De eerste keer dat ik het ooit gezien heb thuis, schrok ik behoorlijk, al had ik maar goed koud water uit de kraan gegeven. Zolang water "fris" is, koelt het hen genoeg af, koud is werkelijk ongezond.

Die ventilator zet ik thuis ook als de warmte aanhoudt. Ik zet die een 60cm van de kooi af en laat die draaien, zodat de kou ook niet op één en hetzelfde punt komt maar de lucht rondom gewoon afgekoeld wordt. Je kan ook van die koelelementen (of met water gevulde flessen) in de diepvriezer steken, die in een handdoek wikkelen en onder op de bodem van de kooi leggen. Ik leg daar de fleece-dekentjes gewoon op, dan kunnen ze zelf kiezen of ze ertussen of erop gaan liggen. Enkele jaren terug hebben we zo 'n hele maand warmte gehad, toen ben ik in de solden ergens een lot gewone grote tegels gaan kopen en heb die op de bodem gelegd. Die bleven constant fris, niet dan koud, dan weer warm en daar lagen dan de dekentjes op. Veel baasjes vervangen de dekentjes nu ook door lakens en t-shirten, dat moet ik thuis echter niet proberen, dan slaapt er niemand meer!! Mijn mannen (en vrouwen, hoor ;) ) slapen zelfs nog in hun dikke hangmatten, goed weggedoken in het "gat"!!

Als je ziet dat ze het echt te warm hebben, koel je best de pootjes vanonder af, de kussentjes dus en het gezichtje wil ook al eens helpen, zo rond de oortjes en het snuitje. Hun buikjes maak ik wel eens wat vochtig, maar nooit echt nat, dat vinden ze niet leuk. Als ik een waterbakje zet, maak ik dat ook niet kouder dan een normale temperatuur, anders is het hup erin maar even snel er weer uit.

Het komt er eigenlijk op aan hen gewoon zoveel mogelijk "fris" te houden en niet te moeten afkoelen, de temperatuursschommelingen op zich zijn zelden aangenaam voor de beestjes. (Ik vind daar ook niks aan, moet ik zeggen!! %) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 02, 2009 11:15 pm

sinds kort heb ik mijn probleem opgelost, maar voordien was het hier alst buite zo warm is vaak zeker een 29-30° in mn kamer, en dan NOG doken de fretten diep in de fleece... ik loop immens ambetant en agressief van de warmte, maar zij hebben blijkbaar niets liever...

heb ik margit-fretten? :P hihi sorry margit :P

zoals margit zei, kzou ze de keuze aanbieden en ze niet zowiezo forceren op iets koud te gaan liggen of dit of dat... als ze dat willen en weten hoe ze het kunnen, zullen ze de verkoeling wel zelf zoeken ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 02, 2009 11:47 pm

Tja Niels, ben blij dat ik het dus niet alleen gezellig warm vind!! Ik zat me hier net af te vragen of ik mijn fleece-hemd, dat ik eerlijk van Jef gepikt hebt, zou gaan aantrekken. :D Tijd dat het zonnetje weer opstaat ;) !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr jul 03, 2009 1:08 am

van mij mag de zon gerust op vakantie gaan hoor... zo'n temperaturen zijn echt niet aan mij besteed...

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » vr jul 03, 2009 1:26 am

Voor mij is het zo heet dat ik al gevraagd heb in de Aldi of ze me een frigo wilden verhuren !!!
Het ergste vind ik dat mijn jongens het ook zo heet hebben en er last van hebben !!!
Het zal mischien nog zo erg worden dat we waarschijnlijk zullen emigreren naar de Noord - of Zuidpool !!!
Wat kan ik zeggen ? Dat ik een halve viking ben ? Dat is al bekend onder de mede-arkers die al minsten 3 jaar deel uitmaken van het forum .
Ja , ik kan gerust in een T-shirt rondlopen terwijl een gewone man/vrouw in een warme jas , lang ondergoed van Damart , zware winterlaarzen én 27 sjaals gehuld samen met de katten achter de kachel kruipt !
Maar ja : ik en dat weet ondertussen de oude garde én de nieuwe lichting : ik ben een specialleke .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » vr jul 03, 2009 7:51 am

nja hier is het ook indd heel warm. Maar ons flupkes zitten in het tuinhuis, das nog wel een goeie frisse plaats, onder de bomen.
Enja in de voliere hangt een hangmat, waar ze in gaan liggen waneer het buiten begint af te koelen.
Kheb gisteren hun pootjes nog in een zwembadje verfrist, en wat water op hen gespettert, dat haten ze maar ik zag dat ze er stiekem van genoten :P . Maar dat van die koude flessen tussen de dekentjes is wel een idee. :)

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » vr jul 03, 2009 8:03 am

Ik ben juist wakker en ga direkt nadat mijn sigaretje op is onder de douche ................................................ met de jongens ! Dat is een echte traditie aan het worden want den baron deed het en nu mijn andere schatjes . Ze komen dan tussen mijn voeten staan en laten de waterstraal dan lekker op zich vallen .
Er is mààr 1 nadeel aan heel dit feestelijk gebeuren : hen afdrogen is een hele karwei waardoor ik enkele minuutjes later weer druip van het zweet !!!
Koude waterflessen ? Flessen dienen hier om mee te spelen ! Niet om water in te gieten !
Een lege fles ziet alle kantjes en hoekjes van " the place " en een volle fles word genegeerd !


[Gewijzigd door asocialleke op 2009-07-03 08:04:35]
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » vr jul 03, 2009 12:38 pm

Ik zat me hier net af te vragen of ik mijn fleece-hemd, dat ik eerlijk van Jef gepikt hebt, zou gaan aantrekken.


Yep, Margit begint zich ook al als een fret te gedragen in deze hitte... :?
Die pikken ook alles eerlijk en zeggen dan;
1. If I like it, it's mine.
2. If it's in my mouth, it's mine.
3. If it's in my paw, it's mine.
4. If I saw it first, it's mine.
5. If I can take it from you, it's mine.
6. If I had it a little while ago, it's mine.
7. If it's mine, it must never appear to be yours in any way.
8. If you are playing with something and put it down, it automatically becomes mine.
9. If I'm breaking or hiding something, all the pieces are mine.
10. If it's broken, it's yours, when it's fixed, it's mine.
11. If it looks just like mine, it's mine.
12. If I think it's mine, it's mine.
13. If I let you play with it, it's mine.
14. If I can drag it under the couch, it's mine.
15. If it's out of your reach, it's mine.
16. If it's food, it's mine.
17. If I lose interest in it...it's STILL mine!

Het enige wat ze niet willen dat van hun is,is het bad met lauw water op pootjes hoogte... :(
De zandbak met vochtig gemaakt zand is een paradijs voor hun! :D
En de koude livingvloer nodigt uit om languit te genieten van een frisse buik :D

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » vr jul 03, 2009 12:42 pm

@Ollike, zo'n volière lijkt wel fijn... Maar van wat is die bodem gemaakt?

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » vr jul 03, 2009 1:13 pm

Molleke: de voliere - bodem bestaat uit houtschors, en onderaan helemaal ligt gaas.

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » vr jul 03, 2009 1:23 pm

Tot groot genoegen van ons ( Don Diego , Goliath en mezelf dus ) is de temperatuur duidelijk voelbaar gezakt . De emigratie-plannen naar de noord - of zuidpool zijn even in de ijskast verdwenen .
Goliath is weer meer wakker en beweeglijker terwijl Don " da staat hier niet op z(n plaats " Diego nog altijd aktiever is dan zijn vriendje !
Ik persoonlijk zou het prachtig vinden als de temperatuur nog een graadje of 8 zou zakken !
Maar ja , langs de andere kant wil ik ook geen ruzie met onze koude-hater Margit hé ( LOL ) : dus zeg ik maar dat het nu goed is .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » vr jul 03, 2009 3:17 pm

Hier aan de kust ist het lekker weertje, warm windje en veel wolken en het wilt maar niet regenen , perfect weer om eens naar t bos te gaan met fretseltjes Hopelijk zijn de teken gek geworden van de warmte van de voorbije dagen en al uitgestorven.
kent er iemand 'boi-kill' (gebruik het op mijn hond en kat) en weten jullie als ik dat ook op de fretjes mag spuiten?

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » vr jul 03, 2009 7:58 pm

hier hebben ze een badje gekregen met wat water in en nu zoeken ze vooral het ballenbad op ( lekker fris die plastieke balletjes :D )

maar echt last hebben ze niet al maar goed want das voor niemand leuk

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 03, 2009 9:30 pm

Ik dacht dat Bio Kill in andere landen verboden is. Daar zal wel een reden voor zijn.
Ik zou me maar aan de gewone produkten voor de fret houden. Stronghold -Advocate voor kittens, wel even de da raadplegen over de dosis, zeker van de advocate mag geen volle pipet gegeven worden ;) Helpt ook oormijt te voorkomen waar de fret gevoelig aan is. Koop alvast maar een tekentang als je de bosjes in gaat en controleer je fret als je thuis komt.
Die koelelementen zijn niet zo geschikt om te gebruiken, de fret kan er gaatjes in bijten. Beter een fles water in de diepvries steken. Ook zijn er koelmatjes te koop, deze steek je gewoon in water. Het voelt droog en fris aan dit houdt ze wel enkele uurtjes koel. Niet goedkoop en in de dierenhandel verkrijgbaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » vr jul 03, 2009 9:49 pm

Stronghold voor kittens dus? zal eens proberen danku :D 1pipet voor 2 fretjes? en heb al een tekentang , mijn hond heeft bijna elke week een teek.
en heb nog niet gehoord dat het verboden was in andere landen, strange, maar zal zeker niet op fretlief gebruiken dan.
Thx

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr jul 03, 2009 10:10 pm

stronghold geef ik 1 pipet per fret... moet al een immense "overdosis" geven eer het gevolgen heeft

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » vr jul 03, 2009 10:29 pm

als het een grote fret is 1 pipet
pup of klein moertje een half , zo zegt ine het tegen mij

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » za jul 04, 2009 12:44 pm

hier krijgen ze elke een pipet ;)

heb ze hier een zwembad gegeven voor hun pootjes in te zetten, ook een intressante drinkbak zo te zien :P

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » za jul 04, 2009 1:10 pm

De mijne smijten alles omver als er water in zit

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » za jul 04, 2009 2:09 pm

Verdomde water-haters... :@
Ik wil de fretten potverdekke zien zwemmen, maar ze nemen geen initiatief!
Waarom oh waarom vinden juist de mijne dit niet fijn?! %)
Drinken doen ze er ook van ;) dat is dan ook alles... (helaas *zucht*)

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za jul 04, 2009 2:10 pm

een grote kattenbak dient hier als zwem of plonsbadje en ze kunne er van genieten :P
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za jul 04, 2009 2:36 pm

Even duidelijkheid brengen ivm Stronghold : 1/2 pipet bij fretjes zoals ons Minney, van 500gr dus, op voorwaarde dat je het dus ook elke maand geeft, dan zijn ze voldoende beschermd. Voor de eerste keer én bij zwaardere fretjes kan een volledige pipet, de roze, voor kittens dus, absoluut geen kwaad. En die halve pipet is dan ook nog relatief, uit zo 'n klein ding krijg je nooit net die 0.75 weet ik veel wat getrokken, dus geef je meestal toch bijna alles. Je moet alleen oppassen als je van die hele kleine fretjes zoals Pebbles van Theis hebt bv, 430gr én het maandelijks toedient. Dan doe je er best ietsjes minder op dus.

Koelelementen die Jeanine waarschijnlijk voor ogen heeft, zijn idd gevaarlijk, enfin, kunnen gevaarlijk zijn. Ik doelde op die dingen die ik hier heb, daar geraken ze met hun tandjes absoluut niet door. Maar goedkoper en veiliger zijn dan idd de gevulde en gekoelde flessen. Marc, ze moeten ook niet drinken aan die flessen, hé, dat leg je, als je een kooi hebt, in een handdoek op de bodem zodat zij er met hun rugje tegen kunnen liggen om het wat frisser te krijgen!! ;)

En warm? Zon op vakantie sturen? Jongens toch, jullie hebben al minstens 10 à 11 maanden fris tot ijskoud weer, gun mij nu ook wat, hé? Er bestaan ventilatoren, desnoods kelders waar je je fretten koel kan zetten, je kan zelf onder de douche gaan zitten, onder de tuinslang kruipen, pffff .... wat moet ik dan doen die overige tijd van het jaar?

Mijn fretjes, die van Jef en 5 logé'kes hebben er precies nog niet zo heel veel last van hoor, ze zijn wel wat rustiger, slapen ietsjes meer, maar ook dat is welkom af en toe, dan kan ik doorwerken nu het zonnetje eens schijnt!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jul 04, 2009 5:07 pm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za jul 04, 2009 7:17 pm

Sorry, nog geen tijd gehad de links te lezen, maar onze Da is daar kort en duidelijk in : niets spuiten op fretjes!! Al die producten zijn gemaakt voor hond en kat en zelfs al verstuif je weinig, hun longetjes kunnen er niet tegen. Die zijn zo klein in vergelijking met die van de doelgroep waarvoor het product dient, dat het veel te gevaarlijk is.

Enige voorzorgsmaatregel die je kan nemen én die efficiënt lijkt te zijn, zeker bij regelmatig gebruik, is dus Stronghold, volgens Ine. Moest je toch met je handen in je haar zitten en fretlief toch volzitten met die ellendige beestjes, ga dan even naar je Da, die is beter vertrouwd met die producten.

(Hopelijk druist het nu niet in tegen alles wat in die links staat, ga toch proberen die te lezen straks ;) )
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten