tenenbijter

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
brunnar
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 01, 2004 8:01 pm

Berichtdoor brunnar » do dec 30, 2004 12:12 am

Hallo,
ik heb enkele dagen 2 fretjes van 6 maanden oud, Frodo en Frisko. Frisko is zéér lief, Frodo ook maar vanaf het moment dat hij je voeten gezien heeft valt hij aan zoals een jagertje, waarbij hij enorm hard doorbijt. Als je hem gewoon opneemt is hij lief en bijt hij niet, maar je voeten zijn een ideale prooi voor hem. Ik neem hem dan zoals reeds beschreven bij zijn nekvel en geef hem een tik, maar als ik hem neerzet begint hij gewoon opnieuw. Hij is ook veel energieker dan Frisko, die speelt ook, maar veel rustiger. Frodo is een Angorafret, zou het kunnen dat die van karakter ook anders zijn? Vraag is hoe ik hem dit kan afleren.
Groetjes, cindy en de fretjes Frodo en Frisko

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » do dec 30, 2004 7:59 am

hoi, ik heb hier een albinootje rondlopen en zij is heel lief hoor maar heb hier ook nog 4 wildkleuren en 2 daarvan bijten ook naar de tenen. ze blijven dit hier ook doen maar hoe zou je zelf zijn, tenslotte lopen we met onze voeten op hun terrein en aangezien fretten op alles de baas willen zijn denk ik dat dit heel moeilijk is om het af te leren.
heel veel gedult en zeker elke keer weer straffen als ze bijten.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Hope

Berichtdoor Hope » do dec 30, 2004 8:23 am

Hoi,

Ik denk dat er wel veel meer fretten zijn die dit doen.
Mijn twee jongens zijn ook zot van voeten, maar ik heb het opgegeven om ze dit af te leren (ik hou gewoon mijn schoenen aan).
Bij Freya is dit geen probleem, zij heeft geen interesse voor voeten.Alleen als je grote bewegingen maakt, bijt ze wel eens in je kousen.

ik weet het, ik heb de gemakkelijke uitweg gekozen. Zolang ze mij maar niet meer bijten ben ik blij. :P

Groetjes

veerle

Berichtdoor veerle » do dec 30, 2004 11:00 am

hier lopen we enkel op onze sokken binnen en hoewel het voor de opvangers en vakantiefretjes wel es wennen was, zijn ze allemaal tenen-bijt-vrij op vrij korte tijd (@) (gemiddeld een week)

Behalve 1tje: hij is zo ver dat hij eerst komt ruiken waar de sok stopt en waar m'n voet begint, om dan vervolgens heel voorzichtig alleen de sok te 'grijpen' :D
en wanneer ik dan mijn ' potverdorie kleine stouterik '- preek begin af te steken begint ie te mokken en te wardancen want dan is hij toch zooo blij dat hij 'stout' is geweest ~0 (ik straf hem hier dus ook niet voor: als hij me maar geen pijn doet vind ik het niet erg)

Mijn tips: iedere keer dat hij 'vlees' te pakken heeft blijven straffen: 1 keer straffen is niet genoeg, sommige fretjes komen 10 keer of meer terug om het te proberen maar iedere keer gewoon op dezelfde manier blijven straffen. dus bij z'n nekvel nemen en even vasthouden terwijl je hem tegen de grond houd en daarna gewoon verder gaan met wat je bezig was, geen extra aandacht geven omdat hij dit heeft gedaan.
het kan best zijn dat hij je 'tik' opvat als een spelletje en dus denkt: 'als ik die voet stevig aanval volgt er even straf maar dan een leuk spelletje'

Je schrijft dat hij je voeten 'bejaagt' : mischien kan je hem ook bijkomende alternatieven bieden voor zijn jachtlust.. in de vorm van speeltjes (eventueel aan een koordje ofzo)

Om nog te antwoorden op je vraag over angora's: ieder fretje is anders van karakter, angora of niet.
Feit is, dat bij speciale kleurtjes en angora's vaak niet gefokt word op karakter maar alleen op uiterlijke kenmerken.
Niet dat er geen lieve angora's bestaan natuurlijk, maar voor veel fokkers is karakter gewoon geen prioriteit.

verder is 6 maand gewoonlijk een leeftijd waarop de hormonen stevig in gang schieten, dus het kan best zo zijn dat hij na z'n castratie veel rustiger en minder 'op jacht belust' word. Maar dat zal je wel vanzelf merken na hun castratie...

groetjes, veerle

brunnar
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 01, 2004 8:01 pm

Berichtdoor brunnar » do dec 30, 2004 1:34 pm

Alvast bedankt iedereen voor de tips!
Zal wat geduld moeten hebben zeker, aan gebrek aan speeltjes hebben ze alvast geen gebrek, maar ach, het zijn als kleine kinderen hé, alles toch maar eens proberen en kijken hoe baasje reageert!
groetjes, Cindy en de fretjes Frisko en Frodo

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr dec 31, 2004 12:52 am

Ach, mijn fretten beten nooit in mijn tenen. Tot vanochtend. Ze waren los en ik liep op sokken. Die sok werd bijna van mijn voet afgescheurd, maar hij beet niet in mijn tenen alleen in de sok, dus dat was mazzel. Na "Hé" geroepen te hebben werd het natuurlijk een leuk spelletje. Het schijn dat fretten het ook heerlijk vinden om te spelen met een vieze zweetsok. Misschien heb ik wel zweetsoken. (Vanmorgen schoon aangetrokken)

Ze raken dan helemaal in trance. (Ja, dat doe ik ook bij bepaalde zweetsokken en niet in positieve zin!)

Groeten,

Sandra, Scoob en Sandy

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr dec 31, 2004 3:20 pm

Ik kies ook voor de makkelijkste weg hoor. (@)
Ik houd mijn schoenen aan als de fretten loslopen.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr dec 31, 2004 6:00 pm

Ik niet, ik loop op mijn kousen of pantoffels. Enkel Charlotje bijt in mijn tenen als ik in de badkamer op blote voeten loop, volgens mij weet ze gewoon niet dat die voeten van mij zijn, want ze is altijd heel verbaasd als ik dan ai roep :P
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Chris
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 14, 2004 4:24 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chris » vr dec 31, 2004 6:44 pm

Hallo

Hihi, ik vind de tenenbijterverhaaltjes wel keigrappig.

De mijne vallen alleen voeten aan als er een kous omheen zit. Ik denk dat dit komt omdat je voet dan op een knuffel trekt ofzo en daar spelen we vaak krijgertje mee :)
Ze krijgen ook onze oude (en gewassen :D) sokken om mee te spelen, dan steek in de ene sok in de ander en leg ik er een knoop in.

Blote tenen laten ze met rust.
Maar daar heb ik ze in het begin eerlijk gezegd een beetje op getraind.

Ik loop liefst nooit op mijn schoenen tussen de fretjes omdat ze zo verdomde snel zijn en je met schoenen aan geen enkel gevoel hebt als er per ongeluk eentje onder je voet geraakt :(

Groetjes Chris
En the Little Furry Dragons

brunnar
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 01, 2004 8:01 pm

Berichtdoor brunnar » za jan 01, 2005 10:41 pm

Hallo iedereen,
om te beginnen alvast mijn beste wensen voor het nieuwe jaar en veel frettengenot!
Wat Frodo betreft, het is inderdaad op de kous dat hij reageert. Dat hij mijn tenen er ook bij heeft vindt hij ook leuk, maar als de sok er niet om zit is het plots niet zo interessant meer.
Ik heb hem in het begin ook onmiddelijk gestraft, en dat weet hij nu ook al, ik moet mijn vinger maar opsteken en hij loopt al de andere kant uit!
Er is dus vooruitgang!
Vele groetjes, Cindy en de fretjes Frodo en Frisko

Karel
Berichten: 28
Lid geworden op: do jul 01, 2004 10:36 am
Contacteer:

Berichtdoor Karel » ma jan 03, 2005 1:40 am

Nu iik heb eigenlijk geen probleem met tenen bijten.

Maar er is me iets anders opgevallen, één van onze fretjes, als ik die aan't plagen ben en ze telang vast houd naar haar goesting, heeft een leuke revange.
Ze valt dan steevast m'n voeten (tenen) aan, ook maar heel even, juist om te zeggen " wacht maar, ik krijg je nog wel", als ik dan reageer, is de wardance daar en rent ze vlug weg.

Wat ze ook graag doen (alle 3) aan de benen likken, zweet bevat zout en ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Groetjes van Karel & Paula
de fretjes Babs, Mops en Stella
en poes Tammy's

Fotogallery: http://kvv.fotopic.net

ZiZou'tje
Berichten: 19
Lid geworden op: do nov 18, 2004 11:10 am

Berichtdoor ZiZou'tje » di jan 04, 2005 10:33 am

Ik heb hier hetzelfde "probleem". Als ons ZiZou in huis rondloopt zijn je voeten niet meer veilig.
Als mijn vriend op kousevoeten rondloopt heeft hij 9op10 ZiZou aan zijn voeten hangen, zelf als er bezoek binnenkomt en die hebben lage sportschoenen aan. Dan snuffelt ze eerst aan de schoenen, tilt voorzichtig de broekspijp op en bijt dan achter in de enkel. Zo heeft ze mijn schoonvader al enkele keren beet gehad. Bij mij is het al verbeterd, soms loopt ze over mijn voeten of aan mijn voeten te snuffelen en bijt ze niet en andere keren moet ik opletten of ze hangt in mijn voeten.
Zal wel beteren zeker, zolang ze niet te neig doorbijt in mijn voeten heb ik er weinig of geen problemen mee.

Groetjes Kelly


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten