Fretten en fruit

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr dec 31, 2004 1:07 am

Mogen fretten fruit? Mijn fretten zijn er dol op, appel, mandarijn, mango, banaan, lychees,meloen,aardbei, etc. Zo af en toe krijgen ze fruit. Ik gaf ze eerst bijna elke dag fruit. Ze vonden het heerlijk, maar ik hoorde of las dat fruit niet goed is voor fretten. Waarom niet? Ze waren niet aan de diarree.
Ze vinden rauwe bloemkool en broccoli ook lekker, gekke beesten. Ik heb twee konijnen naast de fretten staan (die zullen ze ook wel lusten, maar die krijgen ze niet!) die veel wortels eten. De fretten krijgen dan ook een grote winterwortel. Ze spelen ermee en eten er ook wat van. Die vitaminepasta is die wel goed voor ze? Die vinden ze geweldig. Mijn fretjes lusten eigenlijk alles. Dat komt omdat een vrouw van de dierenwinkel, ja ik heb Sandy in een dierenwinkel gekocht, me aanraadde om ze de eerste drie maanden alles voor te zetten en te kijken wat ze lekker vinden behalve melkproducten! Ik geef ze ook weleens rauw vlees of een stukje gebakken vlees (meestal over van de kinderen)vinden ze geweldig. Ze hebben allebei wel hun eigen hoekje waar ze de lekker hapjes bewaren. Als Sandy dan naar mij komt om aangehaald te worden, pikt Scoob vlug de lekkere dingen uit Sandy's hoekje. Dondersteen. Sandy is een heel aanhankelijk vrouwtje, speels, erg gericht op mij en Scoob is een mannetje en een dondersteen. Als ik beide wakker maak om te spelen ofzo komt altijd eerst Sandy en dan pas Scoob. Heerst er binnen de 'frettenfamilie' ook een rang? Is Sandy, omdat ze altijd de eerste is, de baas of is Scoob gewoon wat slomer?

Groetjes,

Sandra, Sandy en Scoob

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr dec 31, 2004 3:18 pm

Zoals je al eerder gelezen hebt is fruit dus niet goed. Niet meer geven zou ik zeggen.
Een fret is een strikte vleeseter en verteert geen plantaardige producten. Hier kunnen ze zelfs verstoppingen van krijgen, wat zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Verder letten we dan vaak op wat voor voer we ze geven, dat er niet teveel plantaardige zooi inzit en vervolgens gaan we groenten en fruit geven.
Een vleessnoepje is wel goed voor ze. Vitaminepasta daarentegen is ook niet goed voor ze. Zit vol suiker. Ik heb deze pasta zelf ook en gebruik deze voor het knippen van de nagels en verder niet. Dus hier niet teveel van geven.
Stukjes vlees kun je ze gerust geven. Maar je schijft dat dit vaak over is van de kinderen. Ik zou wel uitkijken met gekruid vlees. Ook varkensvlees kun je beter niet geven.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr dec 31, 2004 6:04 pm

Fruit en groenten is inderdaad niet goed voor ze, vroeger gaf ik ook eens een stukje wortel enzo, en wat heb ik gezien, het stukje wortel komt er weer uit zoals het erin is gegaan: niet verteerd, dus ook niet gezond!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » za jan 01, 2005 10:01 pm

OK, geen fruit en groente meer? Of af en toe nog omdat het lekker is????? Kan dat kwaad?

Groetjes,
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jan 02, 2005 11:59 am

Van mij krijgen ze af en toe nog een piepklein stukje banaan (zo groot als een half rozijntje) maar dat is nu gewoon om het verder nog af te bouwen naar helemaal geen fruit meer (groenten ook niet), want vroeger kregen ze van mij ook elke ochtend een druif of een stukje appel of een volledig schijfje banaan of een schijfje komkommer etc.... en toen heb ik vernomen dat het echt niet goed voor ze is, dus binnenkort krijgen ze van mij enkel nog katte- of frettesnoepjes...... Jammer voor de fretjes want ze waren verzot op fruit en groente maar het is voor hun eigen bestwil....... Dus moest ik van jou zijn zou ik ook al serieus beginnen afbouwen......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo jan 02, 2005 12:07 pm

hoi hodieho
ik lees hier dat u fretten naast de konijnen staan, dat is betekend heel veel stress voor de konijnen en de fretten.
fretten jagen immers op konijnen en zijn elkaars grootste vijanden!
door stress kan zowel de fret of het konijn sterven.
je zet ze best elk in een andere kamer hoor en handen wassen als je van de ene naar de andere gaat, zo beperk je de geuren

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo jan 02, 2005 3:16 pm

Ik ben voorstander van het helemaal geen groenten en fruit geven. Met een stukje gekookte kipfilet of iets anders zijn ze net zo blij. Het is een vleeseter en wij willen er gewoon wat anders van maken.
Af en toe een fretten of kattensnoepje vinden ze ook lekker. Maar zorg er voor dat hier ook niet teveel granen inzitten en teveel suikers. Mijn ervaring is dat de meeste kattensnoepjes beter zijn dan de meeste frettensnoepjes.

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » zo jan 02, 2005 11:03 pm

Hoi Dai,

Ik heb de fretten en de konijnen buiten staan, ze zullen elkaar best wel eens ruiken (haast niet te missen voor de konijnen, want de fretjes zijn nog niet gecastreerd!) maar beide hebben geen stress. Ze zijn er helemaal aan gewend. De fretjes zijn als pup daar al komen te staan en de konijnen zijn nergens bang voor en hebben volgens mij totaal geen last/stress van de fretten. Ze liggen lekker in hun ren vlak naast de fretten, terwijl ze ook aan de andere kant kunnen liggen, want de ren is groot genoeg. De konijnen zijn ook erg groot, dus misschien dat het daardoor geen stress oplevert. Ik was meestal mijn handen wel als ik de konijnen vastgehad heb, maar vorige keer was ik dat vergeten. Ik werd erg besnuffeld, maar ze beten me niet. Dat viel me erg mee. Ze kunnen niet bij elkaar, maar de buitenkooien staan nog geen meter van elkaar af en ze zijn dat helemaal gewend. Ik bemerk geen stress. Toch bedankt voor de tip.

Groetjes,
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » ma jan 03, 2005 10:24 am

Ik weet niet precies hoe het met konijnen zit, maar bij fretten merk je vaak niet dat ze stress hebben. Maar ze kunnen het wel ongemerkt hebben.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten