hoe zit dat nu eigenlijk met suiker?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » do jan 13, 2005 1:18 pm

hoi, in vele topics lees je nogal eens over suiker. vooral als het over voeding (duh) of ziektes gaat.
nu is mijn vraag: hoe slecht is suiker nu precies voor een fret? en hoe weet je wanneer een product té veel suiker bevat? hoe zie je (kan je dat zien) dat een fret teveel suiker binnenheeft?
deze vraag brandt al een tijdje op het puntje van mn tong :)

Hope

Berichtdoor Hope » do jan 13, 2005 2:07 pm

Hoi,

suikers stimuleren de werking van de alvleesklier en te veel suiker kan leiden tot insulinomen.
Dit zijn kleine tumoren in de alvleesklier.
De symptomen hiervan zouden zijn:

- gewichtsverlies
- meer slapen
- (soms) omvallen
-bij lange duur van de ziekte zouden de fretjes ook kunnen beginnen krabben aan hun bekje
-en beginnen 'zeveren'
-...(ik ken ook niet alle symptomen)

en uiteindelijk kan het leiden tot coma vallen en dood.

Suikers zit in heel veel voeding.
Fruit vooral vermijden. Maar zoals hier ook al gezegd is dat er vaak suiker zit in katteneten en ook in fretteneten daarom is het geven van hoogwaardig fretteneten dus belangrijk.
Het kan zijn dat ik iets vergeten ben, maar dat zullen de andere dan wel aanvullen.

Als je geen suiker geeft, wil nog altijd niet zeggen dat ze gespaard zullen blijven van insulinomen en omgekeerd.

Dit is het enige dat ik weet over suiker en fretten;
in het begin gaf ik ook rozijntjes en snoepjes met suiker.
Maar daar ben ik vanaf gestapt, ik zou niet willen dat ze later iets krijgen en dat het mijn fout zou zijn, omdat ik het verkeerde eten gaf.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat de andere hierover weten, of er nog meer ziektes zijn die suiker veroorzaakt.
Want eigenlijk weet ik er ook niet zo veel van.

Groetjes

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do jan 13, 2005 11:28 pm

Ik weet dat melkprocucten (lactose) bij vertering bij de mens worden omgezet naar suikers (glucose). Misschien bij de fretjes ook?
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr jan 14, 2005 8:34 am

Als ik het goed heb begrepen zijn zowel katten als fretten melkintolerant.
Ofwel nadat ze van de moeder af en zijn en geen melk meer krijgen, worden ze intolerant .(kunnen er niet meer tegen)
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Hope

Berichtdoor Hope » vr jan 14, 2005 8:41 am

Hoi,

katten zouden normaal geen melk meer mogen krijgen, dit is niet goed voor ze.
Maar ik ken niet veel katten die hier niet tegen kunnen.
Ik denk wel dat het bij fretten erger is.
Het is wel spijtig want hier zijn ze gek van melk.
Als je melk hebt gedronken, kruipen ze op tafel (of waar het glas dan ook staat) en dan steken ze hun kopje in het glas. :P

Of ze gaan aan de gesloten melkflessen krabben.

Maar hier krijgen ze er zo'n diarree van dat ze dit niet van ons krijgen.

Groetjes

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » vr jan 14, 2005 11:33 am

Boyke is ook gek van melk, maar 1 druppeltje is al genoeg om hem diarree te laten krijgen.
Wat ik wel vind is dat een fret alles lust.
Niet dat hij hier van alles krijgt, maar het zijn alleseters volgens mij.

Als ik aan het koken ben dan staat hij altijd langs mij en gaat hij recht opstaan om te bedelen.
Is wel heel schattig hoe hij dit doet.
Overal waar ik dan rij volgt hij mij, ik zou maar eens iets moeten laten vallen dat hij kan opeten.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr jan 14, 2005 12:07 pm

Hope ik heb er niets meer aan toe te voegen hoor.
Dus oppassen met suikers en koolhydraten.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za jan 15, 2005 1:08 pm

Mijn fretjes staan ook te wachten aan mijn voeten in de keuken, en dan is het soms gevecht , voor het geval dat er iets op de grond zou vallen maken ze op voorhand al ruzie en probeert Oscar Charlotje al weg te jagen..... ongelooflijk! Ik geef ze dan maar beiden een gewoon frettesnoepje na al dat wachten, dan zijn ze beiden weer content!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten