Rond lopen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » wo jan 19, 2005 10:04 am

Wie laat zijn fret ook de ganse dag rondlopen en alleen maar 's nachts in zijn kooi ?
Waarom ik dit vraag is : dat er onlangs iemand tegen mij gezegd heeft dat ik mijn Boyke in zijn kooi moet zetten en alleen maar een paar uurtjes per dag er uithalen.

Deze vrijheid zou niet goed zijn voor een fret.
Wat moet ik daar nu van denken ?
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Hope

Berichtdoor Hope » wo jan 19, 2005 10:16 am

Hoi,

naar het schijnt zou de fret zich dan snel vervelen.
Wat daar nu van waar is weet ik ook niet....
Ik heb ze een tijd constant laten vrij rondlopen, maar na een tijd wouden ze dan niet meer uit hun kooi komen omdat ze het maar saai vonden.

Maar ik denk als ze dit gewoon zijn, dat het eigenlijk wel geen kwaad kan.
Freya die ging uiteindelijk gewoon ergens in een hoekje slapen. De twee jongens vonden het uiteindelijk zo saai, dat eenmaal ze uit hun kooi kwamen, direct aan de deur begonnen te krabben om terug naar hun kooi te mogen.

Groetjes

dave
Berichten: 94
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 4:44 pm

Berichtdoor dave » wo jan 19, 2005 11:48 am

ik laat men 2 schatjes er een paar uur per dag uit , bv. 1 uur smorgens voor ik ga werken en als ik thuis kom tot ik ga slapen ! en als er niks op tv is geen zorgen dan brengen ze nen live commdy schow !!! :D

GROETJES Dave , TAZZIE en BALOU

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo jan 19, 2005 1:07 pm

zelf ben ik voorstander van een kooi voor een fretje zeker als er nog andere huisdieren of kinderen zijn zodat de fret een rustige en veilige plaats heeft
ik ken iemand dat ook geen kooi had voor haar fretten want zij vond het zielig , haar eerste fret heeft niet anders gekend maar de tweede fret die ze van iemand overnam die had er wel problemen mee , het dier was gewend om zich te kunnen terug trekken in zijn kooi en nu was er geen kooi ( veilige plaats) meer en dit fretje is onder deze situatie gaan leiden hij werd erg gestresseerd ging bijten en werd erg onzindelijk , omdat dit op de duur te erg werd heeft ze deze fret weg gedaan en hij is nu bij mensen die wel een kooi hebben en hij mag er 2x per dag samen met de andere fretten uit en zijn gedrag is terrug veranderd hij is terrug het oude fretje ( geen bijter en terrug zindelijk )
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » wo jan 19, 2005 3:25 pm

Ik vind het ook best wel gevaarlijk voor een fret. Als ik zie hoe vaak ik ze moet ontwijken als ze loslopen......Ze komen keihard naar me toe gerend en dan stap ik er net niet bovenop. Een uurtje kan ik dit wel volhouden, maar om de hele dag uit te moeten kijken dat je niet op ze stapt, lijkt me toch heel lastig. Of dat zo'n fretje tussen een deur zou komen ofzo. Knap voor degene die ze er heel lang uit laten....
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » wo jan 19, 2005 4:39 pm

Boyke heeft zijn plaats om te slapen in de dag.
Hij heeft een kast waar hij in kruipt, hij heeft daar een dekentje in liggen.
Ik rij met een electrische rolstoel rond en tot nu toe heb ik hem nog nooit geraakt.
Hij blijft als hij wakker is altijd in het zicht van mij, ik bedoel daar bij hij laat zien dat hij in mijn buurt is en houd mijn rolstoel altijd in het zelf in het oog.

Als ik hem in zijn kooitje zet in de dag als er eens iemand is die er bang van is dan kijkt hij mij zo triestig aan.

Ik ben ook de ganse dag thuis en kan ik mij ook veel met hem bezig houden.
Als ik eens weg ga en ik kom terug thuis dan staat hij mij op te wachten, ook als mijn man van het werk komt dan staat hij al 10 min. inde gang hem op te wachten.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

nessa

Berichtdoor nessa » wo jan 19, 2005 5:01 pm

mijn fretjes lopen in en uit hun kooi als het hen past
de kooi gaat open als ik thuis kom
en gaat dicht als ik zelf rust wil

een paar uur later

maar ze kruipen in hun kooi als ze moe zijn en komen er uit als ze wakker
vind het zielig om een schat wakker te maken om te spelen

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo jan 19, 2005 5:54 pm

als ik thuis kom zitten ze mij ook op te wachten aan de deur van hun kooi
lopen dan los tot ik ga slapen.
af en toe kruipen ze in een hangmatje en daarna komen ze nog is zien wat er gebeurt
behalve ons kira dan, die loopt heel de tijd streken te verkopen, van/tot ze de kooi uit/in gaat!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

nessa

Berichtdoor nessa » wo jan 19, 2005 5:57 pm

benji die rammelt al aan zijn kooi
van zodra hij de sleutel in de deur hoort

kan niet rap genoeg gaan dan

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » wo jan 19, 2005 7:27 pm

Hoi,
vind het ook gevaarlijk zonder kooi,ze willen altijd overal zijn waar ze niet mogen komen!
En veel rust heb je dan ook niet meer denk ik.
Hier mogen ze ook elke dan 2 a 3u rondlopen.
Groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo jan 19, 2005 11:10 pm

Ik denk dat je het effect van een frettenkamer krijgt als ze continue loslopen. Ze gaan zich vervelen. Je moet dan wel heel veel variatie kunnen verzinnen.
Bovendien vind ik het niet veilig om de fret los te laten lopen als je er zelf geen tijd voor hebt. Ze kunnen zich lelijk in de nesten werken.

Los laten lopen als je niet thuis bent lijkt me helemaal geen optie. Ze hoeven maar een keer iets gevaarlijks te doen en je bent hem kwijt.

nessa

Berichtdoor nessa » wo jan 19, 2005 11:16 pm

ik laat mijn fretten niet los als ik niet in de kamer ben
als ik druk bezig ben dan zouden ze toch voor de voeten lopen dus

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » do jan 20, 2005 8:57 am

Gisteren, toen Sandy en Scooby los waren, probeerde ik Sandy aan te leren om naar me toe te komen om een snoepje te halen. Nou dat leert ze dus heel snel. Ik wil opstaan om Scoob ook iets te geven, voel ik iets zachts onder mijn schoen: SCOOB. Gelukkig reageerde ik snel en hoop dat de schade beperkt is gebleven. Ik zat al op een luchtje te wachten, maar hij had zijn anaalklieren gelukkig niet gebruikt. Kan ik er dan vanuit gaan dat het wel meegevallen is?
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do jan 20, 2005 3:30 pm

Hoi,
ik loop ook regelmatig één van de fretjes omver (@) maar als je ze voelt trek je meteen terug en is het meestal niet zo erg.

doedelfietje
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 05, 2004 2:26 pm

Berichtdoor doedelfietje » do jan 20, 2005 6:14 pm

ayko en zoë mogen uit hun kooi wanneer er hier thuis niet veel meer te doen is en niet iedereen constant over en 't weer moet lopen of er iemand kan op passen.

Want in het begin liep Ayko ook altijd los, hij vertikte het om in een kooi te slapen en zag die kooi echt wel als een marteling maar wanneer er niemand thuis was ging hij dan ook gans de boel op zijn kop zetten dus zijn mijn vader en ik een kooi beginnen maken, ook met het idee dat er nog eentje ging bijkomen en samen in een kooi altijd beter is dan alleen. En wonderwel accepteerde hij deze kooi heel goed en wil hij er wel in slapen.

Toen ayko nog losliep zijn we hem ook eens kwijtgeweest. Hij was de keldertrap naar beneden gesukkeld, waarschijnlijk zelfs gevallen ~_~ en we hebben 2 uur lopen zoeken. Ik dacht echt dat hij zijn vrijheid was gaan opzoeken en hem nooit meer terug ging vinden, toen ik het zoeken als had opgegeven is mijn vader nog eens in de kelder gaan zoeken en ja hoor daar zat meneer te rillen van de kou!!!

Dus vanaf nu lopen ze enkel los wanneer er iemand op let #)
Men leert uit zijn fouten é (@)

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do jan 20, 2005 8:21 pm

Toch kan het niet goed opletten waar je loopt, terwijl je fretten los zijn vervelende gevolgen hebben. Je zou de eerste niet zijn die zijn fret doodtrapt. Of de was/vaatwasmachine aanzetten terwijl de fretten loslopen. Fret lag erin te slapen. Dan weet je wel hoe dat afloopt. Dus altijd goed opletten zou ik zeggen.

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do jan 20, 2005 9:22 pm

Hij is dit nu al meer dan 3 jaar gewend, kan hem toch nu niet in zijn kooi gaan zetten.
Ik denk dat hij dan gaat treuren.

Hij slaapt alleen 's nachts in zijn kooi en dit aanvaard hij heel goed, maar als mijn schoonmoeder komt om te poetsen dan zet ik hem als hij wakker is in zijn kooi en je ziet dat hij dit echt niet fijn vind.
Mijn schoonmoeder heeft geen schrik van hem maar hij loopt altijd achter de borstel aan of gaat op de dweil zitten om te spelen.

In de dag slaapt hij in een kast of achter de hoekzetel in een donsdeken, daar ligt hij heel rustig.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » do jan 20, 2005 9:26 pm

Wat leuk zo'n fretje op de dweil, ik zie het al helemaal voor me dat is een foto waard. :D
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

nessa

Berichtdoor nessa » do jan 20, 2005 9:28 pm

ja zie het ook al voor mij

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » vr jan 21, 2005 7:53 am

Is ook heel grappig. Behalve als je door wilt werken.
Ook achter de stofzuiger zit aan. Je zou denken hij is hier bang voor met al dat lawaai, maar niets is minder waar.

Gisteravond toen we aan tafel zaten kwam meneerke maar weer eens bedelen.
Mijn jongste zoon nam hem op en keek zo naar mijn man met van die oogjes, alle geef mij eens iets.
Hij gaf hem een stukje vlees en meestal wilt hij af om het op te eten, maar deze keer niet.
Hij legt het stukje vlees op de tafel en ondersteunt door mijn zoon begon hij dit op te eten aan de tafel.
Mijn man zat dubbel van het lachen.
Te bedenken dat hij een paar jaartjes geleden Boyke volledig negeerde.
Nu gaat hij er mee spelen en gaat uit zich zelf buizen kopen, dit vond toen ik echt goed, hij ging boodschppen doen en kwam thuis met buizen.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » vr jan 21, 2005 9:44 am

Ahh wat leuk, een fret die meemag eten aan tafel. :D En wie kan zo'n leuke fret nu weerstaan he
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

nessa

Berichtdoor nessa » vr jan 21, 2005 10:05 am

hier kruipt inca op de stofzuiger en blijft er op liggen tot ik gedaan heb met stofzuigen

Hope

Berichtdoor Hope » vr jan 21, 2005 10:35 am

Hoi,

dit heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Ik ben altijd bang dat ze hun snuitje in de stofzuiger gaan steken.
Maar blijkbaar kan het dus geen kwaad.
Freya rammelde in het begin ook aan haar kooi, maar dat was omdat de kooi te klein was.
Zodra we een nieuwe hadden deed ze dat niet meer.
Zo'n fretje dat mee eet aan tafel zie ik ook wel zitten.
Nu alleen nog duidelijk maken dat ze niet alles mogen eten wat op tafel staat...

Groetjes

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » vr jan 21, 2005 12:05 pm

Ja Hope maar hoe gaan we ze dat duidelijk maken.

Als mijn man tegenwoordig op mijn zoon roept om te zeggen dat het eten klaar is en aan tafel moet komen dan is Boyke sneller in de keuken dan Joeri.

We hebben zoveel plezier aan dat klein wollebolleke, dit is zijn bijnaam daar hij juist een bolleke wol is met wintervacht.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

nessa

Berichtdoor nessa » vr jan 21, 2005 12:06 pm

zeg picka

wil je hier de mijne ook eens van die manieren leren
klinkt echt wel graaf


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten