Is het waar dat fretjes ZO HARD stinken?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
bob_mermans
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 10:44 am
Contacteer:

Berichtdoor bob_mermans » vr jan 28, 2005 6:29 pm

hoi!
ik heb een vraagske he:
als ik tege iemand zeg da ik later (nog niet nu, ben net veertien) een fretje wil, dan zegt iedereen: eikes! zo'n bijtend stinkbeest!
hoe kan ik voorkomen dat mijn toekomstig diertje zal bijten en fel zal stinken?

greetz
bob

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » vr jan 28, 2005 6:39 pm

Nou toen ik een fretje wilde zij iedereen dit ook tegen mij. De mensen die dit zeggen weten duidelijk niks van fretjes af. Bekijk deze site maar eens en al deze mensen kunnen vertellen hoe leuk en lief fretjes zijn. Gecastreerde fretjes hebben een lichaams geur. Net zoals een hond of een kat of elk ander beestje. Je moet deze lichaamsgeur niet vinden stinken. Ik vind hem persoonlijk wel lekker ruiken. Maar ja ik ben ook wel helemaal zot van mijn beesies :D Als een fretje uit schrik zijn anaal klieren leegt stinkt dit wel heel erg :~ Dan is het wel effe je neus leeg. Maar dit doen de meeste bijna nooit. Voor de rest ishet vooral een kwestie van de lappen uit de kooi heel regelmatig te wassen dus om de dag of om de 2 dagen. De bakken goed schoon te maken dus 2x week en 2x daags te poepjes te verwijderen. Als je dit doet stinken ze niet!

Kwa bijten, als je er eentje haalt bij een opvang kennen ze vaak het karaktertje heel goed en weten of deze fret is geschikt voor mensen die nog nooit een fret hebben gehad. Dus een zindelijke, handtamme fret. Soms gaan fretjes bijten als ze in een nieuwe situatie komen. Dan is doorzetten, veel liefde en geduld het belangrijkste. En natuurlijk op de goede manier straffen (niet als het een angst bijtertje is)

Dit berichtje is erg lang maar hoop je hier een beetje mee op weg te helpen. Heel veel succes in de toekomst met je fretjes.
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

nessa

Berichtdoor nessa » vr jan 28, 2005 8:21 pm

zolas frankie zei
het stinkt niet veel meer dan een ander diertje

maar ook

het valt te zien hoe vaak de kooi uitgkuist word

ik kuis de bakken 2x per dag
en de doeken om de 3 dagen

heb hier dan ook 5 fretten in huis he

denk niet dat hier veel hinder is qua geur
en idd als je de diertjes zo graag ziet dan denk je idd niet aan de geur

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr jan 28, 2005 9:51 pm

Je moet zelf beoordelen of een fret stinkt of niet. Ga eens bij een opvang of bij mensen met fretten langs.

Zoals al eerder gezegd, heeft het veel met de verzorging te maken. De bakken regelmatig schoonmaken en doekjes regelmatig verwisselen. Maar de een vind het lekker ruiken en de ander vind het stinken en weer een ander heeft geen last van de lucht.

nessa

Berichtdoor nessa » vr jan 28, 2005 10:56 pm

je moet het zelf aftasten
maar dagelijkse reiniging van de bakken is zeker geen luxe

ik doe het hier twee maal omdat ze met 5 zijn
maar durf zonder blozen dat ik het ook wel eens vergeet en dus maar een keer doe
maar da gebeurt ni veel

dave
Berichten: 94
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 4:44 pm

Berichtdoor dave » za jan 29, 2005 12:52 am

ik vind echt niet dat ze stinken ,
maar mijn vriendin wel !
ik denk dat ik de geur gewoon ben !
ik kuis hun bakken 2x per dag uit
en ik was regelmatig hun dekentjes !
dus geen stank vind ik !

groetjes dave , tazzie en balou
_ groetjes Dave , tazzie en balou _

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » za jan 29, 2005 1:17 am

Nee inderdaad, maar misschien ligt dit aan het geval dat we zo gek zijn van onze beesies en dit dan niet meer ruiken. En het rare is ik heb echt een super goede neus maar vind mijn schatjes echt niet stinken. Nou ja heel af en toe wel dan ;)
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » za jan 29, 2005 9:14 am

Mijn stiefvader vind dat ze verschrikkelijk stinken,hij moet telkens kokhalzen als hij ze riekt!
Mijn moeder heeft er geen last van,ze ruikt hen wel maar vind niet dat ze verschrikkelijk stinken.
Ik ruik hen niet meer,ze zitten op mijn slaapkamer dus ben de geur echt wel gewoon.

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » za jan 29, 2005 10:00 am

Voor dat Boyke gecastreerd werd rook hij ook, mijn man vond dit toch, ik had daar geen problemen mee.
Ik ben opgegroeid met dieren in huis maar hij heeft nooit dieren bij zijn thuis gehad.
Na zijn castratie is die geur verdwenen en mijn man zegt nu zelf dat niet meer riekt.
On langs kwam mijn vriendin binnen en die zei amaai je riekt wel niet dat je een fret in huis hebt.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » za jan 29, 2005 11:30 am

Ik sluit mij aan bij al het vorige, als je de doeken en de bakken mooi proper houdt en de diertjes zijn gecastreerd dan heb je quasi geen luchtjes meer (behalve het anaalklier verhaal dan :~) Fretjes ruiken niet meer dan andere huisdieren, en eigenlijk vind ik het niet stinken. Maar ga zeker eens langst bij mensen die fretjes hebben en zie wat jij er van vindt.

Enya, Scorp en de fretsels Frits en Friemel

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » za jan 29, 2005 11:30 am

Bij mij staan ze ook op mijn slaapkamer en ik heb er geen last meer van. Maar mijn dames waren al lang gesteriliseerd voordat ik ze kreeg. Dus dit is misschien wel een voordeel. Als je nog een mannetje neemt dat nog gecastreerd moet worden ishet iets lastiger. :)
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » za jan 29, 2005 1:37 pm

ik vin mijn frettebol ook lekker ruiken! :D
hij is was wel al gecastreerd, dusja :) maar soms duw ik mijn neus in zijn
vachtje omda ik hem graag riek :D zo een vertrouwde geur geworden in zo'n
korte tijd!! echt een lieverd, lov' him :D
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za jan 29, 2005 1:41 pm

wel bob ik zie in je profiel dat je van reet bent , wel ik woon ook in reet en als je wil mag je altijd eens komen kijken en ruiken ;) naar onze fretjes ,
ik heb er 11 in huis zitten en stinken vind ik niet dat ze doen maar elk dier heeft zijn typische geur

dus als je wil komen kijken laat maar iets weten
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

nessa

Berichtdoor nessa » za jan 29, 2005 3:31 pm

@ bob

ik zou op het aanbod van ufo in gaan

dan heb je de frettenverslaving zo te pakken

ik heb da toch
geloof me als ufo iets zegt dan komt da ook uit

ze voorspelde dat ik binnen het jaar 4 a 5 fretten zou hebben
en dat is dus ook zo he :P
ben er heel blij mee

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » za jan 29, 2005 7:02 pm

Ja,
Dat is heel leuk om te doen om eens bij iemand te gaan kijken met fretjes. Dan kun je de voordelen en nadelen zien. Ik heb dit ook gedaan en zou het iedereen aanraden. Vooral ook om te ruiken. Of je het zelf wel of niet vindt stinken. Echt super en dan kun je ook leuk vragen stellen enzo.
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » za jan 29, 2005 8:50 pm

Ik vind dat het per fret ook verschilt. Pleun en Balou zijn wat ouder en hebben een scherper luchtje als mijn andere fretten. Steffie en Elvi zijn dan weer helemaal reukloos.

nessa

Berichtdoor nessa » za jan 29, 2005 10:09 pm

ik heb een dag of drie geleden een handstofzuigertje gekocht in de makro
zo een klein stofzuigertje de grote van een kruimeldief
zo kan ik ieder dag de kooi mooi stofzuigen
terwijl ze rond lopen

kruimeldief vind ik uiterst onsmakelijk
en dees koste bijna niets

dus een dagelijks stofvrije kooi
ook goed om de overgebleven geurtjes die ik niet ondervind te verwijderen

dave
Berichten: 94
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 4:44 pm

Berichtdoor dave » za jan 29, 2005 10:09 pm

ja dat is waar pleuntje ! de ene ruikt een beetje
harder dan de andere !
en het hangt van dag tot dag af !

groetjes dave , tazzie en balou
_ groetjes Dave , tazzie en balou _

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » zo jan 30, 2005 12:06 pm

ik heb dan ook 11 fretjes en als bob wil komen kijken en ruiken :D dan zijr er 11 verschillende fretjes met verschillende geurtjes ,
ik vind het vooral belangrijk als mensen met fretjes willen beginnen dat ze alle nadelen (als die er al zijn ) kennen zodat ze achteraf geen spijt van krijgen en de fretjes dumpen of naar een opvang brengen ,
ik heb op deze manier al verschillende mensen info over de fret gegeven en er zijn er die er toch maar niet aan beginnen , en dan ben ik blij dat ik deze mensen behoed heb van een miskoop en vooral voor het fretje dat anders in de opvang had terrecht gekomen ( er is niets mis met de opvang hè maar hoe minder fretjes er zitten hoe beter hè )
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo jan 30, 2005 1:37 pm

Ik vind ook wel dat fretjes een geurtje hebben en het is veel werk om de kooi ale dagen proper te houden, hangmatjes enzo ook maar als je het goed doet, dan heb je eigenlijk geen last van de geur, dan ruik je het nauwelijks. Ik vind persoonlijk dat een hond straffer ruikt, hoor, om nog maar te zwijgen als het heeft geregend......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » zo jan 30, 2005 2:23 pm

elk dier heeft een geur , ik heb 1 hond, 11 fretten ,4 cavia's ,2 papegaaien en 1 valkparkiet en al deze dieren hebben een geur
maar stinken vind ik niet dat ze doen en zeker niet als je de kooien proper houd
(mensen kunnen soms ook stinken %) :D )
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » zo jan 30, 2005 3:02 pm

HIHIHIHIHI :D :D :D Helemaal gelijk mensen kunnen ook stinken ;)
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » zo jan 30, 2005 8:01 pm

Toen wij onze fretjes hadden, .. ik moet zeggen DIE STONKEN WEL HOOR!!!

ze waren toen nog niet gecastreerd; en het verschil is extreem! nu riek je ze af en toe nog eens, maar niet om te zeggen dat het hele huis stinkt. vroeger moest ik gewoon een raam openzetten voor de stank.

Wat we ontdekt hebben toen we nieuwe - 2e hands - zetels tepakken konden krijgen ; (die stonken ook!!) , is ergens een bordje met azijn zetten; dat neemt de geuren op ........... EN DAT HELPT!!!!!!!!!!! dan is alle stank echt weg!!
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » zo jan 30, 2005 8:41 pm

Dat is een slimme truc. Maar dat zet je dan ergens neer waar je fretsels niet bij kunnne. Hmmm dit wordt lastig. Of zet je het neer als ze weer in hun kooi zitten. Is dit dan gewoon een klein schoteltje met azijn. Eentje is dan voldoende.

Ik ben benieuwd
groetjes van ninke en haar fretjes amy en twister

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » zo jan 30, 2005 10:29 pm

@ frankie

ik heb ook al azijn gebruikt op doeken, om ergens in een hoek te leggen waar het fretje
zijn behoefte niet mag doen (op aan raden van Daikiri) en ik moet zeggen dat het echt wel
geholpen heeft!!
mijn fretje is ondertussen 100% zindelijk :D (niet te luid juichen natuurlijk!!)
en toen hij die doeken met azijn naderde, dan schudde hij zijn neusje en liep vlug ervan
weg... dus ik zou er echt nie mee inzitten da de fretjes ervan gaan drinken ofzo... azijn schrikt
hun af... té sterke geur voor hen denk ik...
dus maakt nie uit waar je da schotelke zet :)
Greetz
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten