Kleine en grote fretten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do feb 10, 2005 8:08 am

Er is mij iets opgevallen, kan er verkeerd in zijn hoor !!
Zijn Albino fretten niet groter dan wildkleurige fretten ?
En hoe komt het dat er fretten zijn die zo klein zijn ?
Kan iemand mij hierop een antwoord geven ?
Er zijn veel mensen die mij vragen als ik wel zeker ben dat Boyke een fret is ( dit zijn mensen die helemaal niets van fretten weten ;) ) omdat hij zo klein is, zij hebben al andere fretten gezien en die zijn zeker 2 keer zo groot :D .
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do feb 10, 2005 8:10 am

Ik vind het verschil tussen mijn Oscar en Charlotje ook wel groot qua gestalte, maar ja, dat is dan misschien weer het verschil tussen een rammetje en een moertje....... %)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Hope

Berichtdoor Hope » do feb 10, 2005 8:47 am

Hoi,

rammetjes zijn meestal groter dan moertjes, maar er is dan weer een verschil tussen gecastreerd moertjes en niet gecastreerde.
Maar de moertjes zouden normaal kleiner zijn, ze hebben ook een spitsere snuit dan de rammetjes.

Of dat albino's groter zijn, dat weet ik niet, denk ik niet eigenlijk.
Ik heb twee albino's thuis en heb al gezien op speelnamiddagen dat zij helemaal niet de grootste zijn (maar zij zijn wel gecastreerd)
Mijn rammetjes zijn dubbel zo groot als mijn moertje.
qua gewicht ook, zijn ze zelfs al naar het driedubbel aan 't gaan.

Groetjes

doedelfietje
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 05, 2004 2:26 pm

Berichtdoor doedelfietje » do feb 10, 2005 10:51 am

ik heb toch wel een klein rammeke ze... Ayko weegt maar 850g en hij is ni veel groter dan mijn moertje.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de voorouders. Bij mensen is dit toch ook zo hé. Mijn ouders zijn beiden ni groot dus ik ook ni :D

en 'k heb ook keer ergens gelezen dat de huisfret groter is dan de jachtfret dus als uw fret van een jachtfret afkomstig is kan hij wel wat kleiner zijn.

groetjes Sofie, Ayko en Zoë

Hope

Berichtdoor Hope » do feb 10, 2005 11:07 am

Ik heb gelezend dat niet gecastreerde rammetjes tot 3kg konden wegen.

Kun je je dat voorstellen? Een fret van 3kg, lijkt me toch wel een reuze-fret :D

Freya blijft ook steken op haar 600g, er komt niets meer bij.
Nu ja, zo erg vind ik dat niet, zo'n kleine pruts is even gezellig als mijn twee grote beertjes.

Hoe oud is Ayko eigenlijk?
Is het ook niet zo dat als ze te vroeg gecastreerd zijn, altijd kleiner blijven dan andere fretten??
Hier ben ik echt niet zeker van, dus schiet me niet dood hè?! ;)

Groetjes

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do feb 10, 2005 11:20 am

Ik denk niet dat het afhangt van het castreren. Boyke was al 2 jaar toen hij gecastreers werd en hij weegt evenveel als daarvoor.
Ongeveer 750 gr. Daar zijn dan ook mensen die zeggen dat hij een moertje is maar dat kan ik echt tegenspreken en de dierenarts ook
Ik vind het wel schattig dat hij zo klein is.
De da zei dat het van de kweker afhangt, dat er zijn die kweken met kleine fretten om kleine fretjes te hebben.
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do feb 10, 2005 11:30 am

je hebt kleine en grote fretten zoals je grote en kleine mensen hebt ,
erfelijkheid zit er voor een groot stuk tussen , rammen zijn groter dan moertjes maar er zijn altijd wel enkele uitzonderingen , zelf heb ik ook een klein rammeke gehad (aikido) maar een vriendin heeft dan weer een erg groot moertje zei loopt thuis met enkel rammen rond en als je het niet weet dan denk je aan haar gestalte dat ze ook een ram is zo groot is ze :P
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

doedelfietje
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 05, 2004 2:26 pm

Berichtdoor doedelfietje » do feb 10, 2005 12:59 pm

ik weet niet precies hoe oud ayko is. De vorige eigenaar beweerde dat hij al 1,5 jaar was maar toen ik ayko liet castreren zei de dierenarts dat hij hem op 9 maand schatte.

Ik vind het ook niet erg dat Ayko niet van de grootste is want zoë weegt ook maar 700g en hier zijn we allemaal ni groot, zelfs onzen hond Dumbo ni want 't is zo 'n worst op korte pootjes (nen dashond) :P

Groetjes Sofie, Ayko en Zoë

Hope

Berichtdoor Hope » do feb 10, 2005 1:41 pm

Ik heb een 'normaal' gezinnetje.
rammetjes het grootst en zwaarst, moertje het kleinst en enorm licht (als je een fret van 1.5kg gewoon bent)

Ik dacht eerst dat zij nog heel jong was, dacht dat alle fretten zo groot en zwaar waren.
Maar de speelnamiddagen hebben het tegendeel bewezen, daar lopen echt grote klappers tussen en hele kleine muisjes.

Och, dat maakt ze gewoon speciaal. Al zijn ze zo al speciaal genoeg :P

Groetjes

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do feb 10, 2005 2:54 pm

Denk ook dat het veel met erfelijkheid te maken heeft.
Ik heb hier een paar rammetjes van rond de 2kg en dan ook weer een paar van rond 1kg.
Ik ken moertjes die groter zijn dan sommige ventjes maar als je dan de ouders bekijkt weet je genoeg.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do feb 10, 2005 10:16 pm

Onze ventjes (albino en wildkleur, beide gecastreerd) zijn allebei evengroot hoor, ik denk ook dat het eerder met erfelijke factoren te maken heeft. Ik schat dat ze een 1.5 kg wegen maar op de frettendag heb ik nog grotere fretjes gezien :)

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr feb 11, 2005 12:52 am

Het is inderdaad wel waar dat jachtfretjes kleiner zijn. Deze moeten niet te groot zijn daar ze dan niet meer in het konijnenhol passen. jachtfretjes hebben een spitse snuit, huisdierfretten hebben een ronder koppie.

Maar gecastreerde moertjes zijn niet kleiner hoor. Na castratie gaan ze niet meer krimpen. Wat wel is, en wat dus vaak het geval is. Een fret is in zijn/haar eerste levensjaar het zwaartst. Dus meestal wordt een moertje bij de eerste loopsheid gecastreerd. Dus het jaar daarop zijn ze al wat minder zwaar. Heeft niks met castratie te maken hoor.

Meestal zijn mannen wel groter, maar het hoeft inderdaad niet.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten