Bijten in fleecedeken en nog van dat problematisch gedrag...

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Berichtdoor Marianneke » vr sep 18, 2009 8:42 am

Hoi hoi!

'k Heb me hier weer een vraagstuk, hoor... Zoals de meesten wellicht weten, wonen Jupi (mijn driejarig madammeke) en Konijn (ons anderhalfjarig ventje) sinds een aantal maanden samen. Op zich nog steeds geen probleem, ze maken elkaar niet af, kunnen lang spelen en gezellig samen liggen pitten. Voor zij die dit niet weten; beide fretsels zijn gecastreerd.
Nu merken we bij Konijn de laatste weken meer en meer vervelend gedrag op... Zo krabt hij telkens aan de tralies van de kooi, vooraleer hij het mogelijk acht te drinken van de steeds gevulde drinkfles...
Evenals bijten op hun fleecedekens, vindt hij geweldig (en dat maakt nou eens ZOOOOOO'n irritant geluidje) en als kers op de taart vertikt meneer het om zindelijk te wezen, eens we kriekezot worden van zijn geknauw op die fleecedekens en die dus een dag weg te halen uit het hok (doorgaans ligt er één in het onderste verdiep van hun toren, waar ook hun kattenbak staat).
Dat hij niet zindelijk is eens die fleecedekens weg zijn kan ik nog volgen (hoewel Jupi dergelijk gedrag totaal niet stelt, of 't moest zijn dat enkel Konijn het doet als ik erbij sta en zij zich inhoudt tot we beiden het huis uit zijn). En dat hij hun speelschoendoos kapotbijt, kan ik ook nog ergens volgen, maar dat krabben en die fleecedekens kapotbijten, vind ik toch maar erg destructief gedrag precies... Daarnaast is't natuurlijk verschriiiiiiiiiikkelijk irritant als ge net de kattenbak ververst hebt en een fleecedeken uit het hok haalt, waarop er prompt op de bodem van de kooi gepist en gekakt wordt :s Iemand usefull advise? (ah en de eerste weken hebben we dat gedrag genegeerd, which didn't help)...
Thanks op voorhand! x

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » vr sep 18, 2009 11:56 am

Hoi Marianneke, ik zou eventueel proberen met zo van die puppy trainer druppeltjes. Dat is een klein flesje en kan je kopen in een dierenwinkel, moet je een paar druppels op de litter in de wc laten vallen. Don't worry, als ze dat oplikken of zo het is ongevaarlijk. Wat je ook kan doen is best altijd 1 kakje laten liggen zodat hij goed weet waar het moet liggen. Nu op die fleece dekentjes heb ik geen idee hoe je dat kan oplossen. Misschien kan je eens proberen om bv. katoenen lappen in de kooi te leggen. Kan goed zijn dat hij daar misschien niet op knaagt. Niet slecht bedoeld maar mogen ze genoeg uit hun kooi? Het kan ook zijn namelijk dat hij dit knagen doet uit verveling of omdat hij teveel energie heeft en dan zou je eigenlijk een extra speeltijd moeten inlassen. Lilo van Margiet is een héél energiek kereltje, die is hier op logement en hij knaagde continu aan de tralies. Wij alles geprobeerd, negeren, tikje tegen de neus, hielp een beetje maar niet veel. Nu laat ik hem uit samen met mijn bende en dan direct daarna samen met zijn mama, zusje en de andere dames en dan is hij wel moe genoeg. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en hou ons op de hoogte hé!
Veel succes! ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr sep 18, 2009 12:19 pm

mn pico vind niets leuker dan op zo'n kattekrabpaal als huisje te knagen... de stof begint er behoorlijk van te hangen en blijkbaar is dat hout veel lekker... ook al proberen afleren maar jah, eens ze iets in hun domme kop gestoken hebben,... :P

Heb hier ook soms voor als ik net efkes een kattebak wegneem om te kuisen, dat toch iemand net op dat plekje waar normaal die bak stond iets gaat achterlaten...

Je bent eigenlijk goed bezig hoor... zou gewoon blijven volhouden, tkan lang duren... is dat een opvangertje? was hij vroeger wel goed zindelijk? gaat hij buiten de kooi ook naast de bak?

Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Berichtdoor Marianneke » vr sep 18, 2009 5:59 pm

Wel, als ze buiten hun kot rondlopen, is Jupi degene die terug in't kot kruipt om haar plasje of kakje op de juiste plek te deponeren.
Konijn gaat dan gewoonlijk achter de dressoir in een hoekje (maar 't is wel ne luierik in tegenstelling tot Jupi). Enfin, kheb de indruk dat hij nu wel weer braaf gaat waar hij moet gaan, en khebm sinds gisteravond niemeer horen knauwen op die dekens (mss goe verschoten van ronny die gisteren erg luid "Konijn!" riep toen hij hem weer hoorde :P
Die druppeltjes ga ik wel proberen denk ik, kwestie van het hem goed duidelijk te maken dat hij ALLEEN in zijn bakje hoort te gaan :) Want uiteindelijk gaat hij nooooooit op één van hun bovenverdiepen, enkel als dat fleecedeken weg is, gaat hij naast de bak... We shall try and evaluate ;) bedankt voor't advies beiden! x

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma sep 21, 2009 7:27 pm

hoi
waarom zet je geen extra bak onder de dressoir??
zo als je zelf zegt fretten zijn op dit gebied lui!
dat deken bijten kan op stress wijzen
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » ma sep 21, 2009 7:40 pm

Origineel gepost door daikiri

dat deken bijten kan op stress wijzen
maar ook op aandacht vragen

Hier doet Fierro en Martini dat ook , dan maakt da zo afgrijselijk geluid ma stoppen ze mee zodra ze doorhebben dat je hen daarmee geen aandacht geeft (al is dat meestal straf geven , straf geven is ook aandahct)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » ma sep 21, 2009 8:27 pm

wel goed in het oog houden dat hij de fleece niet op eet, heb er hier eentje op bezoek gehad en die deed dat, was wel snel opgelost met een katoenen handdoek ( blijkbaar niet zo lekker ! :D )


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten