Ik zit zelf met een vraagje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do okt 29, 2009 9:20 pm

Thirza, de kleine pup lijkt het dupje te zijn. Ik begin me wat zorgen te maken over het gedrag van Milo tegen over haar. Eerst dacht ik aan opvoeding, maar nu twijfel ik heel sterk. Milo sleept en vertoont dekkings gedrag :? Ik zie Freebee ook Thirza in de nek bijten en wat verslepen maar het is op een andere meer speelse manier dan Milo. Milo gaat werkelijk op haar liggen zoals een fret die wil dekken. Daar hij gecastreerd is en Thirza nog geen teken van een mogelijke en wel heel vroege loopsheid vertoont zal dat wel zonder erg zijn. Ik begin Milo te verdenken op een bijniertumor in een zeer vroeg stadium weliswaar.
Als hier iemand met ervaring van een volwassen ram en pupje, mij kan zeggen dat dit een normaal gedrag is hoef ik mij geen verdere zorgen te maken.
Anders zal Milo maar en bloed testje moeten ondergaan om mij zekerheid te geven.
Thirza heeft er blijkbaar geen hinder van en neemt het als spelen op. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Berichtdoor Lauralieke » do okt 29, 2009 9:35 pm

Hoe herken je bijniertumoren misschien?

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » do okt 29, 2009 9:59 pm

aj kzou daar ook graag antwoord op willen weten :? :(

ik hoop alvast dat het geen tumor is!
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do okt 29, 2009 10:01 pm

normaal gezien geen zorgen jeanine, als dat het enige zogezegde symptoom is ;)

Je denkt toch niet dat uw fretten die al jaren bij u zijn, zomaar die kleine snotter gaan laten toekomen zonder te laten zien wie bovenaan staat? ;)

hier was dat ook zo hoor, niets om zorgen over te maken...


ge kunt trouwens nog zien he, bij dat bronstig gedrag gaat em effectief gaan markeren enzo...

[Gewijzigd door nielsvl op 2009-10-29 22:03:09]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 30, 2009 6:29 am

Het is voorlopig het enige wat ik zie aan Milo. Ik verwachtte wel dat hij zich niet zou laten doen. Maar het was zijn houding waar ik wat vragen bij had. Het verschil in aanpak met Freebee haar manier van doen.

Dames, bijniertumoren hebben verschillende symptomen. Slepen en dek gedrag is er ééntje van. Dunne vacht of vacht met kale plekken. Mager worden ondanks nog een goede eetlust. Onverdraagzaam tegen over andere fretten tot echt vechten. Vlugger een hap naar de baas als de fret zich niet wel in z'n vel voelt. Vette vacht en ruiken als een bronstige ram. Minder actief en veel slapen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » vr okt 30, 2009 9:51 am

Origineel gepost door jeanine

Mager worden ondanks nog een goede eetlust.
Minder actief en veel slapen.
~0 Mijn Gipsy eet kweeni hoe veel en toch blijf ik zijn ribbetjes heel goed voelen, ze steken zelfs wat uit :( , hij wil maar niet bijkomen
en slapen doet hij ook veel meer of de rest, hij komt uit de kooi en smijt hem ergen op een dekentje in de living en begint weer te slapen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 30, 2009 5:23 pm

K8, lees even het verhaal van Tommeke via deze linken ;)
http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=7350
http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=6945
http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=7182
Je hoeft echt nog niet daar aan te denken. Er zijn zo vele oorzaken van te mager worden ondanks een goede eetlust. Dat vele slapen kan door de winter komen of hij voelt zich niet zo happy bij de rest van je bende. Hou hem wat in het oog of je ook andere zaken zou zien.

Milo vandaag aan het spelen met Thirza. Wel op een heel andere manier dan gisteren. Vandaag was het meer een worstelpartij met afwisseling in de houdingen zoals het volgens mij hoort te zijn.
Gisteren leek het echt op dek gedrag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » vr okt 30, 2009 7:53 pm

Mijne diego eet goed, eet alles wat ik hem geef (extra)
en toch voel ik zijn ribbetjes....
Of hebben fretten geen vet ofzo?
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 30, 2009 8:23 pm

Er zit verschil in wat je bedoelt met ribbetjes voelen. Je voelt altijd wel wat ribben. Meestal net aan de staart voel je de botjes niet uitsteken als het goed is. Een echt magere fret heeft ook een verlaagd gewicht ;)
Tootsie woog ruim 120gr. minder tijdens de periode dat z'n bijniertumor ontdekt werd.
Daarom is het belangrijk om je fret te wegen. Zo weet je zijn winter en zomergewicht om te vergelijken als je ze van ziekte verdenkt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » vr okt 30, 2009 8:27 pm

dai dekte ook... van int begin al denk niet dat je u zorgen moet maken
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » vr okt 30, 2009 11:14 pm

Ik denk ook Jeanine dat Milo eerder dominant wil zijn hoor en dat als er voor de rest geen andere symptomen zijn je vrij gerust mag zijn hoor. ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za okt 31, 2009 1:52 pm

Zou Milo aan sexueele opvoeding doen :? :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za okt 31, 2009 6:00 pm

Goh wie weet wat er in zo een fret zijn kopje allemaal omgaat hé. Mss wil hij Thirza laten zien van "kijk hé, en zo doen we dat"! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za okt 31, 2009 10:38 pm

Tja, kan je het hem kwalijk nemen als hij denkt het haar snel bij te moeten brengen vooraleer Baasje weer naar de Da trekt met zoveel lieflijkheid??? ;)

Ze is toch ook om stapelverliefd op te worden, ik kan Milo wel begrijpen!! :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do dec 17, 2009 9:09 pm

Milo zijn bloed is maandag geprikt, niet alle test resultaten zijn al binnen. De eerste uitslagen beloven niet veel goeds. :(
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do dec 17, 2009 9:13 pm

oei, hou je ons op de hoogte?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do dec 17, 2009 9:17 pm

Morgen komen de laatste testen binnen en zal waarschijnlijk een implantaat besteld worden :( Zijn nieren doen het iets minder goed, zijn leverwaarden zijn ook verhoogd. Een gezwollen milt, maar geen tumoren te voelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » do dec 17, 2009 9:19 pm

oei :o
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do dec 17, 2009 9:20 pm

hier ligt ook al een doos van 5 klaar in mn frigo... zal op lange termijn wel duidelijk zijn of dat preventief iets doet of of het niets uitmaakt

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do dec 17, 2009 9:35 pm

Denk dat het hier niet meer preventief zal zijn maar bittere noodzaak. Oestrogenen te hoog en testosteron bijna 4x te hoog. Dus maak ik me geen illusie's meer over preventie. Milo is net geen 4 jaar, een niet ervaren baas zou niet zien dat er iets niet in orde is met Milo. Hij ziet er vrij goed uit en staat mooi in vacht en op wintergewicht. De da kon bij lichamelijk onderzoek ook niets ontdekken dat op een bijniertumor kon wijzen.
Ik hoop dat het implantaat preventief zal werken voor de rammetjes die niet gecastreerd worden maar meteen een implantaat krijgen ;)
De toekomst zal het uitwijzen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do dec 17, 2009 9:49 pm

hier ist preventief bij gecastreerde en niet gecastreerde... baadt het niet, schaadt het niet...

aan zn waarden te zien kan het er wel van komen...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do dec 17, 2009 11:55 pm

Ach Jeanine, bij Milo ook al op zo 'n toch nog jonge leeftijd? Het beeld van een fret die 8 à 10 jaar worden kan, gaan we stilaan toch echt moeten vergeten, ze beginnen tussen de 4 en 6 jaar praktisch allemaal problemen te krijgen.

Al zijn er met het implantaat nog geen echte duidelijke "bewijzen" of het als medicament lang aanslaat, zoals Niels zegt, baat het niet (lang), kwaad kan het ook niet, hé. Het fretje van Peewee heeft me nu toch echt al overtuigd om het ook te proberen indien het zich hier voor zou doen. Ine is volop info aan 't vergaren, we zouden Jommeke ook liever laten behandelen met het implantaat dan nu met die maandelijkse Lupron. Zijn gedrag is wel aangenaam veranderd, maar de 2de keer heeft hij echt fel gereageerd op de spuit, dat is de eerste keer dat ik zoiets zie bij één van onze bijnierpatiëntjes. Vraag is alleen of hij nu op de hogere Lupron-dosering reageerde, of of hij echt zoveel stress gehad heeft van de uitstap naar de Da. Ook in dat geval zou dat implantaat al een oplossing zijn, hé?

Jeanine, ik hoop dat je na de behandeling nog heel lang weer je gezonde schat bij je mag hebben, hou ons op de hoogte van de veranderingen enzo, hé. Ik zou je nog iets willen vragen : laatst werd er bij Stitch van Renée bloed getrokken voor het meten van het testosteron-gehalte, maar noch Ine noch het labo hadden referentie-waarden om het resultaat mee te vergelijken. Zou jij mss eens aan jouw Da kunnen vragen wat een normaal testosteron-gehalte is bij een niet-gecastreerde en bij een wél gecastreerde ram, zij kent zo te lezen de waarden wel :) .

Alvast mercikes en heel veel geluk met Milo, we duimen allemaal!! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr dec 18, 2009 12:05 am

implantaat zou zelf dezelfde uitwerking hebben als de lupron, althans vermoeden ze toch (in nederland zijn ze daar toch stellig van overtuigd)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr dec 18, 2009 12:17 am

Voor zover ze tot nu toe kunnen vaststellen is dat idd hun besluit, dat zei Ine ook.

En ja, Lupron slaat ook niet even goed aan bij elk fretseltje, hé?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr dec 18, 2009 12:21 am

plus is relatief duur, de hoeveelheden die nog maar beschikbaar zijn op de markt moeten in porties gedaan worden,...

als het met dat implantaat kan, 1 keer een 80 euro in de 2 jaar en ge zijt ervanaf...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 25 gasten