inenten?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
illy
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 22, 2005 10:51 pm

Berichtdoor illy » zo mei 22, 2005 10:56 pm

Ik ben sinds eergisteren de trotse pleegmoeder van 2 lieve fretten :D
Harry (4) en Flo (2,5). Nu blijkt dat de lieve schatten niet ingeënt zijn en ik vraag mij af of dat kwaad kan :?
Mijn vriend beweert van niet, maar ik ben er eerlijk gezegd niet gerust in...
Is het inderdaad niet gevaarlijk als je ze niet inent?
Groetjes :)

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 23, 2005 8:42 am

Als ze nooit buiten komen en jullie ook niet is er geen risico, maar dat is geen haalbare realiteit.
Mocht je er mee gaan willen wandelen of jullie aaien eens een ander beestje, het zijn allemaal risico's voor je kleine schatjes.

Better safe than sorry dus misschien toch even die prikjes halen?

Wel opletten dat je ook de booster gaat halen over 4 weken want anders zijn je fretjes niet beschermd.

Entschema:

eerste spuitje (bv novibac puppy, absoluut geen vanguard laten gebruiken, dit is gevaarlijk voor fretten).
Herhalingsspuitje over 4 weken (terug met die novibac).
Herhalingsspuiten jaarlijks herhalen.

Je moet dan nu wel even tweemaal naar de DA maar dan ben je zeker he. Je weet nooit niet wat je op je kledij mee naar binnenbrengt (of je bezoek/familie).

Groetjes

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » ma mei 23, 2005 9:21 am

Hier in nederland hoef je niet zo'n booster na 4 weken te halen..
Ik weet niet waarom dat verschil met Belgie er is.

Ze zijn allemaal geent met nobivac puppy DP, bij een goede frettendierenarts. Over een jaar hoeven ze pas terug. Het maakte verder ook niet uit of de fret al wel of niet geent was want van Cid (die we nu al 2 weken hebben uit een opvang) was dat ook niet bekend. We zijn wel zo snel mogelijk de enting gaan halen!

i.d.d. better safe than sorry want er is niets zo vervelend als een ziek fretje!!
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

Hope

Berichtdoor Hope » ma mei 23, 2005 9:28 am

De booster zou nodig zijn omdat ze anders niet een volledig jaar beschermd zijn.
Ik weet ook niet waarom er verschillen zijn tss nederland en belgië
Wat ik wel weet; is dat er veel mensen zijn in nederland die hun fretjes gewoon niet laten inenten.
Ze komen er natuurlijk ook niet mee buiten, ze vinden het gewoon niet nodig.

Ik laat ze ook liever inenten om zeker te zijn.
Want je weet maar nooit!

Veel succes met je adoptiefjes!!
:D

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 23, 2005 9:29 am

afgehaald van www.frettenkliniek.nl, dit is de site van hanneke moorman nvdr

Het (op een veilige manier) enten van fretten

Nog steeds blijken er fretten met verkeerde entstoffen geënt te worden. Dit brengt helaas onnodige risico's met zich mee. Om nogmaals duidelijkheid te verschaffen over welke entingen veilig gegeven kunnen worden en over het al of niet enten tegen de Ziekte van Weil heb ik het volgende voor u samengevat.

Fretten zijn zeer gevoelig voor het Hondenziektevirus. Zelfs veel gevoeliger dan de hond zelf. Eenmaal geïnfecteerd zal een fretje altijd sterven. Gelukkig kunnen we het fretje wel beschermen voor deze infectie door hem te laten enten.

Zie ook

Hondenziekte enting

et is zeer belangrijk dat de juiste entstof wordt gebruikt voor de Hondenziekte enting. Hondenziekte entstoffen op basis van honden-cellijnen (alle Vanguard entstoffen, Duramune 7 en Duramune Puppyshot) zijn gevaarlijk voor de fret. Deze entstof is (voor de fret) onvoldoende afgezwakt waardoor een enkele keer een fretje juist Hondenziekte krijgt. Meestal in een wat mildere uitingsvorm en soms pas een maand later waardoor niet altijd de relatie met Hondenziekte wordt gelegd. Entstoffen op basis van kippen-embryocelcultures (Nobivac Puppy DP, Nobivac DA2PI, Eurican DA2P) zijn wel veilig en geven een goede immuniteit.
Om het immuunsysteem van het fretje niet teveel te belasten met entstoffen voor ziektes waar het fretje niet gevoelig voor is, kan het beste Nobivac Puppy DP gebruikt worden. Gelukkig heeft vrijwel elke dierenarts deze entstof op voorraad omdat het veel gebruikt wordt bij honden-pups.

De Ziekte van Weil

e Ziekte van Weil zou een keer op de universiteit zijn geconstateerd bij een fretje. Daardoor is lange tijd het advies gegeven om ook hiervoor te enten. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat dit niet klopte. De fret is vrijwel niet gevoelig voor deze ziekte. Het is dan ook niet meer nodig om hiertegen te enten. Maar de enting doet ook geen kwaad aan het fretje dus mocht uw dierenarts hier toch voor willen enten dan is dat geen probleem.

Het ent-schema



n samenwerking met de "Stichting de fret" zijn we tot het volgende ent-schema voor fretten in Nederland gekomen:

Pups vanaf 9 weken: Enting Hondenziekte (Nobivac Puppy DP)
Daarna op 14 weken: Enting Hondenziekte (Nobivac Puppy DP)

Daarna jaarlijks: Enting Hondenziekte (Nobivac Puppy DP)

retten ouder dan 3 maanden leeftijd die nooit eerder zijn geënt kunnen het beste 2x met een tussentijd van ongeveer 3 weken worden gevaccineerd en daarna ook jaarlijks. Als een fretje is gevonden en het dus niet zeker is of het diertje wel of niet is geënt kan men er maar beter vanuit gaan dat het diertje niet is geënt. Teveel enten (mits de juiste entstof wordt gebruikt) is namelijk minder schadelijk dan niet enten.
ijdens de enting dient de fret ook geheel nagekeken te worden zodat eventuele gebreken die u als eigenaar bijvoorbeeld nog niet waren opgevallen, in een vroeg stadium behandeld kunnen worden.
Dit is zeker voor fretten die ouder zijn dan 3 jaar minstens zo belangrijk als de enting zelf!!!
De Stichting "de fret" stelt de enting verplicht bij deelname aan de frettendag.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 23, 2005 9:32 am

het verschil in belgie zou ik dus niet zeggen,

Vlaams: De frettenark
Nederland: Stichting de fret

Beide vermelden een booster injectie na 4 weken.

@daphne: weet je zeker dat je da voldoende afweet van fretten? Een goede da is een absolute must, anders moet je mijn andere topics maar eens lezen, wij zitten nog steeds te balanceren op het dunne koordje van leven en dood door het geknoei van onze vorige DA. Ik heb het idee dat ze iets aan het beteren zijn maar ze zijn toch nog kritiek.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mei 23, 2005 9:34 am

@hope: er zijn idd veel mensen die hun fretjes niet inenten omdat ze toch binnenzitten, maar ze vergeten dan wel dat ze zelf allerlei risico's mee naar binnen nemen via hun kleren/hun bezoek eventueel met dat lieve hondje erbij, ....

Hope

Berichtdoor Hope » ma mei 23, 2005 10:42 am

ze zien er idd geen risico in omdat de fretjes al in contact moeten komen met bloed, speeksel, uitwerpselen of urine van besmette dieren.
Het is dus al heel moeilijk om besmet te raken en ik begrijp hun redenering wel maar zou ze zelf altijd laten inenten.
Ik dacht ook dat de ziekte waarvoor ze ingeent worden niet zoveel meer voorkomt, maar een ingeent dier kan de ziekte nog wel altijd meedragen.
Ik neem liever het risico niet.

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » ma mei 23, 2005 10:46 am

Al mijn beesten worden geënt, zelfs mijn konijnen, maar er zijn heel veel mensen, ook die ik zelf ken, die hun dieren niet laten enten. Zelfs honden en katten worden niet geënt. Ja het is maar wat je er voor over hebt.
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Hope

Berichtdoor Hope » ma mei 23, 2005 10:52 am

Ik vind dat je je beesten zo goed mogelijk moet beschermen.
Als er voor de mens een vaccin was voor een dodelijke ziekte (bv aids) , zou jij je ook laten inenten.
Ik vind dat je evenveel voor je beesten moet doen.
Al mijn beesten zijn ook altijd ingeent geweest, behalve mijn hamster (ben ik zelfs nooit mee naar een DA moeten gaan en hij is 4 jaar geworden)

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » ma mei 23, 2005 10:58 am

@Enya:
Mede door jouw posts zijn we speciaal op zoek gegaan naar een goede DA, we hadden hier al een in Tilburg voor het geval dat.
We gaan sinds kort naar dr. Yokoi in dierenkliniek de Langstraat in Waalwijk, op verschillende sites stond die vermeld als iemand met frettenkennis. Zij doen ook de fretten van stichting de nederlandse frettenclub, maar of dat veel zegt weet ik niet.
Ik heb het in ieder geval gechecked bij m'n jongste broertje, die studeerd voor dierenarts en weet er veel van af. Hij heeft bijvoorbeeld ook stage gelopen bij degene die de hele sulfatrim lijn op de markt heeft gezet en bovendien krijg ik op m'n mieter van 'm als ik niet naar een goede DA zou gaan ;)

Voor die booster ga ik toch nog even nabellen, Cid kwam bij mensen vandaan die er wel okee voor hem gezorgd hebben (ze wilden ook graag weten hoe het nu met hem gaat) maar Tiga is op straat gevonden.
Ze heeft wel een enting gehad bij de opvang maar verder heb ik niet over een booster nagedacht..
Waarschijnlijk zijn ze er van uit gegaan dat Cid al eens geent was geweest want over een booster is niet gesproken. Goede tip!

Overigens is Djago er weer volledig boven op gekomen, hij is vrolijk en vreet als vanouds.
Wel krijgt hij elke dag nog een extra bordje waldhampap van me om goed aan te sterken. (bovendien zeurt hij er zo schattig om haha)

Ik hoop echt dat jouw fretjes binnenkort ook echt weer aansterken!! Met Djago was het al flinke stress en ik kan me bijna niet voorstellen hoe dat voor jou dan wel niet moet zijn met dat hele verhaal ~_~
Groetjes Daphne en Bart, Djago, Suki, Tiga en Cid!

maxi

Berichtdoor maxi » ma mei 23, 2005 3:12 pm

Hey Illy,

proficiat met Harry en Flo.daar ga je gegarandeerd nog veel
plezier aan beleven :)

illy
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 22, 2005 10:51 pm

Berichtdoor illy » di mei 24, 2005 4:30 pm

Bedankt voor de vele antwoorden!
Ik vrees dat ik Harry en Flo een dezer dagen zal 'meesleuren' naar de DA om hen in te enten... dan ben ik tenminste zeker.
Ik zou t zo'n zonde vinden moest hen iets overkomen !@#$
't Zijn zo'n lieve beestjes! :D
Groetjes


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 78 gasten