Zelf gaan bouwen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
lacrimosa
Berichten: 74
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 6:59 am
Contacteer:

Berichtdoor lacrimosa » wo nov 25, 2009 9:57 pm

Dit zal mischien meer zijn voor de mensen die dit zelf gedaan hebben. Ik wil zelf een kooi gaan bouwen maar veel info vind ik er niet over.
Hebben jullie wa info of sites die me verder kunnen helpen.

welke materiale kan ik gebruiken
welke bodem gebruiken
verf
alles eigenlijk waar ik moet op letten en welke materiaalen zijn goed

thx voor de hulp

lin tilo en elodia

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » do nov 26, 2009 8:01 am

Raad van menig bouwer zal zijn

Indien je alle goede correcte materialen en manieren wil hanteren ben je dubbel zo duur uit als een nieuwe kooi in de winkel ....

Geen van de materialen mag poreus zijn , anders gaat alles erintrekken van urine , uitwerpselen etc etc etc en reinigen zal niet helpen

Niets mag giftig zijn (96 % van de verven lakken en vernissen zijn giftig)

Bepaalde contructies gaan doorhangen na een tijd , je moet al expert zijn dit te kunnen voorzien ...

Dus my 2 cents , koop 1 tweedehands :P
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » do nov 26, 2009 1:57 pm

mijn kooi uit mdf, hoe flauw ook gebouwd, staat nog stevig recht :P
just mijn dak zakt door omdak de scharniren niemeer kunnen bevestigen heb stonden er 2 bidons gedestileerd water op.
en da is idd beginnen doorhangen :P
maar moesten mijn scharnieren bevestigd zijn, ging het perfect zijn, tegen volgende zomer is op zoek naar 'n nieuw dak :D en opnieuw vernissen eeej :P
by mij heb'k geen verf gebruikt, kleg gwn veel doeken op de grond, zoda pipi en kaka d'r nie doorkan +)
en hun toilet natuurlijk.
en optijd is kijken :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » do nov 26, 2009 4:53 pm

't is is niet zo moeilijk als het lijkt... en je hoeft HELEMAAL geen speciale verf erop klodderen :P

Ik heb gewoon eens kast gebruikt. Zo groot mogelijke Gaten in de deuren uitgesneden, aan de buitenkant Nertsengaas vastgenageld en scherpe randjes afgedaan.
De binnenkant heb ik Groen geverft met Actyl-verf ... niks speciaals (je moet het eigenlijk niet doen, ik heb het gedaan omdat ik het wat te simpel vond :P ) En op de planken waat het eten staat en water kan je best met iets bechermen. In Mijn kast zijn de planken al een beetje "waterproof" door zo een rode sticker die heel de oppervlakte van de planken betekt. maar niet alle kasten hebben dat natuurlijk. Dat is alleen maar goed als je fret perongeluk het water omversmijt en alles eruitgiet. Geloof me 't is makkelijker dan het lijkt ;)
En je moet natuurlijk gaten in de planken uitsnijden en trapjes plaatsen..maar da's 10min werk ze

Ik heb 13euro uitgegeven aan mijn "kooi" .. 13€ was gewoon om nertsengaas te kopen voor de rest is't €0! %)
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » do nov 26, 2009 4:55 pm

+ Ik denk niet dat een fret naast zyn eten zal kakken ...en zeker niet naast zijn/haar slaapplaats.
Als je het "interieur" een beke slim inricht zal de fret vanzelf naar't toilet lopen hoor :P

althans myne diego loopt direct naar't bakske :P
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » do nov 26, 2009 5:38 pm

whah! dan ebde mijn 2 prutsen nog nie gezien :P diejn duwt zijn eetbak omhoog, doet zijn ding en dan laat hij het zakken en derna gaat hij derrond, zijn hangmatjes hangen omhoog dus daar kan hij het nie echt in doen.
ma khad zo'n mandje gekocht om in te slapen en dat moest eraan geloven :P
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do nov 26, 2009 7:21 pm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » do nov 26, 2009 7:27 pm

tvalt wel op!! als iemand zelf 'n kooi maakt, da ze vaak rechthoekig is, als ik nog is 'n kooi maak, ga'k zorgen dat ze vierkant is, dan is'r mer plaats voor vannalles he :D
lijkt me ook leuker voor hun da ze ipv heen en weer lopen ook toerkes kunne lopen :P
wel 'n mooie kooi, vast veel werk aan :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do nov 26, 2009 7:45 pm

Ik heb ook mdf gebruikt , 2 lagen verf en 3 lagen vernis en het kuist perfect en laat zeker geen vocht door!
Doorhangen? Ge moet beginnen met een deftige geraamte te maken en dan steekt ge de verdiepingen ertussen, heb ik toch zo gedaan.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten