zindelijk

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » zo aug 14, 2005 2:25 pm

ik hebeen fret baccardi hij is 2 maanden maar hij doet het naast zijn potje in een andere hoek we zetten dan daar de wc maar nu doet hij het weer aan de andere hoek
en mijn kooi heeft onderaan war hij loopt ijzer dus hebben we lijk hout brokken gelegt is dat eigelijk goed in de winkel lagen ze daar ook op hij is er verzot op tis toch beter dan op ijzer en stof gaat niet goed hij bijter in en eet het op please help me

Gebruikersavatar
moondust
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 10:56 am
Contacteer:

Berichtdoor moondust » ma aug 15, 2005 11:17 am

Ik heb zelf ook een fret die al een jaar is... In het begin was hij zindelijk en ging in zijn bakje maar na een tijd is hij in een andere hoek beginnen gaan en hij gooit de vulling van zijn bakje altijd er uit en wil er dan in gaan slapen... Ik krijg het hem niet terug afgeleerd en weet niet hoe ik hem terug in zijn bakje moet doen gaan, ik heb al vanalles geprobeerd, het lijkt hopeloos.... wie kan helpen?

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » ma aug 15, 2005 11:32 am

@eifeltorentje:

- Wat voor kooi is het? Als ik aan ijzer denk in de kooi vanonder, denk ik gelijk aan gevaar
als het een mannelijk fretje is.

-Wat bedoel je met stof? Doeken kan helpen als ze niet op hun bakje willen gaan omdat ze
normaal gezien hun slaapplaats niet willen vuil maken.
Een strontje in het bakje leggen is ook goed en de rest dan proper maken met verdunde dettol.

-Wat ik me bij houten brokken moet voorstellen weet ik niet, maar fretjes zijn heel gevoelig
aan stof, dus hou dat in je achterhoofd.

@Moondust: -Ons Chewie heeft die neiging ook gehad om na een tijdje zindelijk het weer over de andere boeg
te gooien. Dat is weer vanzelf over gegaan (vraag me niet waarom). Doeken in de kooi leggen
kan je proberen samen een strontje in de bak te laten liggen en de reste te poetsen met verdunde
dettol.

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » ma aug 15, 2005 7:29 pm

Wat ook belangrijk is: welk type poepbakje gebruik je? een driehoek? of een rechthoek?
Een driehoek is te klein, waardoor de fret met zijn voorpootjes op of over de rand moet gaan staan om een comfortabele positie in te kunnen nemen om zijn/haar ding te kunnen doen. Zelf zit je tenslotte ook liever relaxed in plaats van te krap.
Wat heb je als grit in de bak liggen? is het "klontervormend", dan zul je zien dat sommige fretten er ook liever niet op gaan omdat dat aan hun pootjes kleeft als het vochtig is.
Als het om een jong fretje gaat, beloon het dan zodra het op de bak is geweest (met je stem of met een snoepje)
hoeveel weken oud was je pup toen je hem in huis nam?

Gebruikersavatar
moondust
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 10:56 am
Contacteer:

Berichtdoor moondust » ma aug 15, 2005 7:43 pm

Remy was drie weken toen ik hem gekocht heb... het enige waarvoor ik moest zorgen was dat hij gecastreerd werd als hij een half jaar werd en dat heb ik ook gedaan maar hij is eigenlijk voor die tijd al beginnen naast zijn bakje doen...
Het is idd een driehoekig bakje omdat ik gezien had dat ze dat ook gebruikten waar ik hem kocht.
De kooi is een zelfgemaakte kooi door een vriend... van ijzer gemaakt ja...
Het vulsel voor zijn bak is van "Yesterday's News" en is speciaal voor fretten... korrels gerecycleerd van oud krantenpapier gemaakt dus

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » ma aug 15, 2005 8:38 pm

Drie weken :?
Dat is toch bijna onmogelijk.
Daar heb je dan toch werk meegehad om hem in leven te houden?
Buiten dat dan....
IK zou een grote bak kopen en ik wijs je er nog eens op, pas op met ijzeren kooien.

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » ma aug 15, 2005 9:17 pm

Drie weken is idd te vroeg. ben je daar echt 100% zeker van? Normaal mag een pup pas op z'n acht weken weg bij de mama.
Als hij maar drie weken oud was, kan dat de bron van je probleem zijn. Hij heeft namelijk geen opvoeding van zijn mama gehad en snapt dus totaal niet waar dat bakje voor dient.

Op 6 maanden castreren is trouwens veel te vroeg, op zijn vroegst op negen. Je fret is op zes maanden nog niet volwassenen uitgegroeid.

Eerlijk gezegd vrees ik dat je met dit probleem blijft zitten. Zit je fret alleen of heb je er meerdere?

Gebruikersavatar
moondust
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 10:56 am
Contacteer:

Berichtdoor moondust » ma aug 15, 2005 10:56 pm

ik heb maar 1 fret... maar hij is wel superlief, bijt niet enzo...
Misschien hebben ze het mij verkeerd gezegd, hij had al haartjes hoor en hij liep toch al vrij rond en speelde met de anderen in die kooi...

Als ik nu een nieuwe kooi zou halen, zo'n echte frettenkooi, kan ik het dan wel misschien oplossen?
Die hebben plastiek van onder toch eh?

Hij is nu een jaar oud ongeveer...

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » ma aug 15, 2005 11:17 pm

De kooi zal niet veel uitmaken. Wat LadyWolf bedoelde, is dat zon kooi gevaarlijk kan zijn voor een rammetje. Een rammetje heeft nl een penisbeentje waarmee hij achter het gaas (van de loopplankjes ed) kan blijven hangen met alle gevolgen van dien.

een "echte frettenkooi" met plastieken onderbak is dan weer gemakkelijker schoon te maken, maar zal waarschijnlijk niet dè oplossing zijn voor het probleem.

probeer door een grotere poepbak, met yesterdays News (goed spul, trouwens), leg één of meerdere van zijn strontjes in de hoek van de bak en laat dat zo liggen.
laat je afkeuring horen als hij het er naast doet, beloon hem als hij het er in doet.
ligt het ernaast, (direct) schoonmaken met verdunde dettol of Hak (goedkoper als dettol en zelfde preventieve werking (Hak dus niet gebruiken als je dier ziek is, Hak is dan niet sterk genoeg)

De ruimte naast de poepbak opvullen met een paar handdoeken of oude truien zodat het een slaapplaats wordt.
En volhouden.

Het type voer dat je geeft is ook bepalend voor de hoeveelheid afval. Hoe beter het eten, hoe minder afval.

Zoals je merkt, zijn er een heel aantal faktoren die meespelen bij de zindelijkheidstraining van je fret. één van ons eigen fretjes, een moertje, doet wel altijd de moeite om naar de bak te gaan, maar erin is net iets teveel gevraagd. Terwijl dan weer diverse rammetjes er vies van zijn om het juist niet in de bak te doen.
Dus soms zit het mee, soms zit het tegen. Wij sakkeren nu ook steeds op haar, zetten haar in de bak als we zien dat ze gaat, maar dat helpt niet. Wij hebben er ons dan ook maar bij neergelegd. Een stukje wcpapier en het is weg en 's avonds met de swif*** (mag geen reklame maken ;) ) rond en tis weer voor elkaar.

Succes ermee.

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » di aug 16, 2005 4:28 pm

mijn fret is een manneke
tiolet is een driehoek evulling is lang vormig
de kooi onderaan is in ijzer maar als ik stof er op doe (algeprobeert maar hij bijt de stof kapot hij eet het op
maar is dat hout dat er voorlopig ligt wel goed
mijn fret bacardi vind het hout wel zeer leuk
nog een probleem hij bijt in zijn hangmatje ik he nu ee n ander gehangen en bij deze doet hij dat niet tis wel een ander kleur
bacardi bijt alles stuk wat groen is hoe komt dat

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » di aug 16, 2005 10:27 pm

@eifeltorentje: zoals hierboven reeds geschreven, adviseer ik je die driehoek te vervangen door een grotere, rechthoekige poepbak. (zie ook de site onder "de fret > benodigdheden" ) vulling lijkt me OK.

Maar wat bedoel je toch met dat "hout "? zijn dat planken of snippers/schaafsel?

Dat een fretje zijn hangmat kapotbijt, kan wijzen op verveling.
Probeer hem vaker los te laten en veel met hem bezig zijn. lukt dat laatste niet, dan moet je zorgen dat zijn nieuwsgierigheid uitgedaagd wordt bv een kartonnen doos met krantensnippers, een craclezak, een popje aan een elastiek, opgehangen aan het plafond (let op :NIET in de kooi, gevaar voor ophanging!!), een buis waar hij doorheen kan,...

Ik vermoed dat hij zijn energie niet voldoende kwijt kan en daardoor "vandalenstreken" uithaalt.

Als hij echt aan alles van stof gaat knagen, probeer dan eens leer. snij stukken uit de zetel bij iemand die hem weg doet, maak daar 4 gaten in, op elke hoek 1, musketonhaak erdoor en klaar is kees.

Blijft hij knagen, zoek dan een alternatief. in de dierenwinkel hebben ze speciale kauwspeeltjes. Kijk maar eens bij www.fretten.nl

Voor zover ik weet, zien fretten geen kleuren dus of het aan het groen zijn ligt...? anybody?? :(

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 4:28 pm

merci

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » wo aug 17, 2005 5:16 pm

Misschien dat dat hout dat jij gebruikt om in de kooi te leggen, niet zo een schitterend idee is.
Misschien ziet hij zijn kooi als één grote poepbak?
Ik kan me niet goed inbeelden wat het hout is dat jij bedoeld, maar let eens of er stof bijzit...
Want dat is echt niet gezond voor een fretje.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo aug 17, 2005 6:42 pm

ik denk dat het hout wat ze bedoeld , beukensnippers zijn
word vooral gebruikt in vogelkooien
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 8:10 pm

ik weet niet ik zal eens een foto trekken oke

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 8:11 pm

hoe zet je een foto hier
op
??

tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » wo aug 17, 2005 8:40 pm

je foto moet eerst op het net staan en dan moet je de url tussen die haakjes
met IMG plaatsen zonder spatie tussen
foto kan je gemakkelijk op net zetten op www.imagecave.com ;)

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 9:10 pm


eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 9:15 pm

[img][img]http://usera.imagecave.com/eifeltorentje/DSCN2166.JPG[/img][/IMG]

eifeltorentje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 11, 2005 7:30 pm
Contacteer:

Berichtdoor eifeltorentje » wo aug 17, 2005 9:19 pm

en dta is de ondelgrond van de kooi dat wit
[img][img]http://usera.imagecave.com/eifeltorentje/DSCN2269.JPG[/img][/IMG]

lore
Berichten: 6
Lid geworden op: za jul 23, 2005 6:28 pm
Contacteer:

Berichtdoor lore » wo aug 17, 2005 9:29 pm

oei oei
die ladertjes en de onderkant
het rammetje heeft een penisbeentje en als het blijft haken
kan het arme beestje zich zwaar verwonden

ps als ik iets verkeerd gezegd heb verbeter maar hor
greetz lorenzo
siamese poesen sparky minoes pluisje
turtle en angel de schildpadden

lieve flip ik mis je

Gebruikersavatar
moondust
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 10:56 am
Contacteer:

Berichtdoor moondust » wo aug 17, 2005 9:32 pm

Zo, ik ben een rechthoekige bak gaan halen en heb er rond alles volgelegd met doeken...
Ik vermoed dat de plastiek zak die normaal gebruikt wordt voor er in, er beter uit laat, want dat is fijn om kapot te krabben...
Voor de rest heeft hij al zitten spelen er in enzo... maar nog nie gebruikt waarvoor hij het moet gebruiken...
Nu ligt hij in de doeken er langs te slapen...

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » wo aug 17, 2005 9:49 pm

@eifeltorentje: die laddertjes is niet zo'n gevaar voor een gecastreerde ram.
dat de ligplanken dicht zijn, dat is belangrijker en is dus goed gedaan.(ze laten zich nl gemakkelijk van het plankje glijden ipv de trapjes te nemen)
De bodem van je kooi is dus een raster.
Persoonlijk ben ik daat geen voorstander van.
Het kan eveneens de oorzaak zijn dat je fret eendert waar zijn gevoeg doet,
omdat het meeste er gelijk doorvalt, waardoor de fret niet het gevoel heeft
dat hij zijn nest bevuilt.
Anderzijds loopt het niet gemakkelijk.
Probeer eens door er een dichte plaat op te leggen en daar de rechthoekige poepbak op,

hangt er ook een drinkfles in? ik zie hem niet op de foto althans. Net als bij een kat, moet een fret continue over drinkwater kunnen beschikken.

@moondust: heb je een "oud" strontje erin gelegd ? Dat is voor je fret ook een signaal dat het daar mag.
bedoel je zo'n plastieken zak zodat de bak gemakkelijker schoon te maken is? idd, direct eruit.
Nutteloos bij een fret want die gaat er zeker onder en dan ligt nog je hele kooi vol

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo aug 17, 2005 10:51 pm

op de foto zie ik geen enkel hangmatje of staat het er juist niet op ?
wat nu op de bodem ligt zou ik zeker uit de kooi laten ,en wat gebruik je juist voor in het toilet ?
het beste is een frettenzand of een stofvrij kattenzand
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
moondust
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 10:56 am
Contacteer:

Berichtdoor moondust » wo aug 17, 2005 11:21 pm

Ik heb er een oud strontje in gelegd ja...
Hij heeft er nu ene keer in geweest na een paniekerig heen en weer geloop...
Ik hoop dat hij beseft dat hij nu iedere keer daar moet gaan...
'k Had hem toch nog wel zelf er in moeten zetten eer hij door had dat het daar voor diende...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten