Meer uit dan in den bak

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » di jan 19, 2010 9:43 pm

Wij hebben ons Zira nu bijna 2 maand.
Int begin ging ze altijd naar de kattenbak voor haar behoefte te doen, maar nu sinds enkele weken doet ze er naast.
Altijd op dezelfde plek. Daar is inmiddels een kattenbak geplaatst maar daar blijft ze dus naast doen.

In de kooi staat de kattenbak vanonderen en bovenaan is de slaapplaats. Ze ging altijd naar beneden om haar behoefte te doen, nu ook nie meer. Ze vind het gemakkelijker om boven te blijven en daar haar behoefte op de tralies te doen. Met de nodige opkuis iedere keer. Alles druipt er gewoon letterlijk en figuurlijk af...

Heb der al paar weken aan een stuk krantenpapier op gelegd. (zowel op de tralies als onderaan de kooi)
Blijkbaar schrikt dit haar niet af om haar te weerhouden van haar behoefte daar toch te doen.

Nu is mijn vraag... Wat kan ik nog proberen?
Heb al verschijnende keren haar in de kattenbak gezet om haar te tonen dat ze daar haar behoefte moet doen en blijkbaar werkt dit niet.

Gebruikersavatar
tessyke
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 29, 2009 10:58 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor tessyke » di jan 19, 2010 10:05 pm

als zoiets hier gebeurt zetten we op die favoriete plek een slaapplaats.
Dit kan een poezenmand zijn of zo'n iglo, zelfs een gewoon deken wil wel eens helpen.

Veel succes ermee!

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » di jan 19, 2010 10:25 pm

als zoiets hier gebeurt zetten we op die favoriete plek een slaapplaats.
Dit kan een poezenmand zijn of zo'n iglo, zelfs een gewoon deken wil wel eens helpen.

Veel succes ermee!
Ook al geprobeerd... Me een fleecedekentje... Ook daar doet ze gewoon haar behoefte op

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor nielsvl » di jan 19, 2010 10:31 pm

Hier werkt een deken altijd, maar hang er eens een potje met eten als het niet werkt... (fret aanpakken op zn 97% van zn leven; slapen en eten) :p

Andere methode, en eigenlijk toch wel de beste op vlak van gewenning, is zo weinig mogelijk plaats geven, een kooi dient in theorie enkel om te slapen, eten en behoefte te doen... je kan dus de plateau(s) even wegnemen tot ze goed op de bak gaat, en die dan stuk voor stuk terugplaatsen...

Gebruikersavatar
tessyke
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 29, 2009 10:58 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor tessyke » di jan 19, 2010 10:35 pm

op een fleece deken zullen ze idd sneller geneigd zijn om hun behoefte op te doen omdat dit niet zo'n dik deken is.
Je zal meer succes hebben met dikke dekens zoals donsdekentjes of zoals ik eerder al zei: kattenmandjes

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » di jan 19, 2010 11:08 pm

Hier werkt een deken altijd, maar hang er eens een potje met eten als het niet werkt... (fret aanpakken op zn 97% van zn leven; slapen en eten) :p

Andere methode, en eigenlijk toch wel de beste op vlak van gewenning, is zo weinig mogelijk plaats geven, een kooi dient in theorie enkel om te slapen, eten en behoefte te doen... je kan dus de plateau(s) even wegnemen tot ze goed op de bak gaat, en die dan stuk voor stuk terugplaatsen...
Het probleem is da ik die traliesen nie kan verwijderen...
Die zitten aan die kooi vast gemaakt... Die optie is dus al van de baan geveegd :D
Bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » di jan 19, 2010 11:09 pm

op een fleece deken zullen ze idd sneller geneigd zijn om hun behoefte op te doen omdat dit niet zo'n dik deken is.
Je zal meer succes hebben met dikke dekens zoals donsdekentjes of zoals ik eerder al zei: kattenmandjes
We zullen da is proberen... Misschien meer geluk dan me een gewoon fleece dekentje.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Buda » wo jan 20, 2010 1:13 am

zo weinig mogelijk plaats geven
that's gonna be tricky mee ne veranda de grote van m'n keuken :D
hahaha vero :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor nielsvl » wo jan 20, 2010 1:40 am

Het ging wel duidelijk over de kooi, niet over de speelruimte van de fret ;)

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Buda » wo jan 20, 2010 2:39 am

twas eig 'n geintj voor vero :p :D
seg vero, wete wa ge doet, als ge de naaimachine komt halen, maakt een grote hangmat over d'n bodem :p
dan loopt ze niemeer op de bodem, maar ist ook geen echt dekentje, tis 'n hangmat he :p
en er zijn denk'k (!) maar weinig fretten die poepie's doen in hun hangmat :p of dat hoop ik toch voor hen :shock:
voor die keren dat ze in haar kot gaat :p :D
misschien helpt da wel :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor jeanine » wo jan 20, 2010 1:26 pm

Diarree??
Anais kon haar stoelgang niet meer ophouden tot in de bak. Vanaf toen ging ze op elke plaats, op haar laatste dagen zelfs op mijn schoot.
Als de poepjes normaal zijn kan je proberen na heel goed poetsen om er wat brokjes achter te laten. Je poept niet waar je eet ;)
Gebruik een ander poetsmiddel voor de kooi en de kattenbak. Persoonlijk week ik de kattenbakken met gewoon water, na reinigen zonder produkt weer de kooi in. Als dit alles niet helpt, doen wat Niels aanbeveelt. Geen plateau's meer geven tot ze zindelijk is in de kooi.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Buda » wo jan 20, 2010 3:51 pm

Je poept niet waar je eet ;)
leg dat is uit aan buda en sayko :p die twee maakt het weinig uit waar ze gaan, baasje kuist het toch direct op +) :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor jeanine » wo jan 20, 2010 7:26 pm

Is hier toch al gelukt toen Thirza een plateau gebruikte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » wo jan 20, 2010 9:56 pm

ik kuis de kooi met javel (bak + tralies). En de kattenbak gewoon me dreft...
Tis in ieder geval geen diarree... Tis zoals het moe zijn... Gelukkig...

We gaan echt is proberen me zo'n donsdeken derin te leggen en kijken wa da geeft...
Als da nie helpt is het zoeken naar een andere oplossing...
Misschien idd wa eten leggen daar waar ze altijd gaat en hopelijk pakt ze nie gewoon den anderen hoek :roll:

We zien wel ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Margiet » do jan 21, 2010 2:40 am

Vero, laat die Javel anders eens weg? We raden altijd af met Javel te kuisen, dat stimuleert de beestjes net om daar hun behoefte te doen. Ik lees nu wel dat je er alleen de bak en de tralies mee doet, maar Javel heeft nu eenmaal zo 'n indringende, doordringende geur dat volgens mij voor het beestje die hele behuizing naar Javel "stinkt".

Ik kan je natuurlijk geen succes garanderen, die kooi ruikt voor haar helemaal naar Javel, ze doet overal en bijgevolg ruikt nu alles ook naar "WC" hé? Heel goed poetsen met azijn en/of navegen met een speciaal product dat in sommige Dierenspeciaalzaken te verkrijgen is en zelfs een aangename geur verspreidt lijkt mij de enige oplossing. Zet haar desnoods een nachtje in een andere plaats of carrier ofzo, zodat het materiaal echt de tijd krijgt overstemd te worden door een andere geur. Gelijkertijd verse dekentjes, hele kraakpropere drinkfles en goed uitgewassen eetpotje, totaal nieuwe inhoud van de frettenbak, al bij al werk voor enkele uurtjes voor jou maar heel mss ook resultaat achteraf. Desnoods ook een totaal nieuwe wc aanschaffen, eentje in reserve komt toch altijd van pas, maar dan zitten er eens géén vorige geurtjes op.

Onze Diedle heeft het vorig jaar ook gepresteerd "het beest" uit te hangen in zijn kooi :s , ging op dekentjes, plateaux, enfin, alles behalve bak en op die manier heb ik het hem toch afgeleerd gekregen. Hij heeft er wel nog steeds geen plateau inhangen, enkel 2 hangmatten waartussen hij kiezen kan en een bodemplaat vol fleece, maar hij doet tenminste niet meer op de dekentjes of op de legger zelf. Volhouden, hé, net als je fret doet, gaat de enige oplossing zijn, vrees ik!! ;) Succes!! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » do jan 21, 2010 10:40 pm

Daar gaat mijn 10 liter javel dak just gekocht em :D

Gewoon kuismiddel ook goed? Ajax ofzo? Of is da ook geen optie?

Dus eigenlijk is het enkel de kattenbakken me javel kuisen en al de rest nie meer...

Wat een moeder lijden kan :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor nielsvl » do jan 21, 2010 10:51 pm

Ik kuis de bakken hier ook gewoon met warm water zenne, en eigenlijk niet echt veel, vaak es volledig uitscheppen maar uitwassen is mss 1x per maand ofzo :lol:

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Angelke » do jan 21, 2010 10:59 pm

Omg ben ik dan een maniak ofzo? ik kuis de kooien om de 2 dagen volledig met artisanale lavendelzeep was de dekentjes allemaal dagelijks en kuis de bakken dagelijks (nu het koud is 1 keer als het warmer is 2 keer) uit met javel...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Vero
Berichten: 0
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 7:57 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Vero » do jan 21, 2010 11:50 pm

Ik kuis de bakken hier ook gewoon met warm water zenne, en eigenlijk niet echt veel, vaak es volledig uitscheppen maar uitwassen is mss 1x per maand ofzo :lol:
Dan ebde gij echt wel propere fretten gij :D

Ruilen? :p

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor nielsvl » do jan 21, 2010 11:51 pm

nope :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Margiet » vr jan 22, 2010 3:11 am

Ik kuis de bakken hier ook gewoon met warm water zenne, en eigenlijk niet echt veel, vaak es volledig uitscheppen maar uitwassen is mss 1x per maand ofzo :lol:
Dan ebde gij echt wel propere fretten gij :D

Ruilen? :p

Als je de bakken dagelijks volledig proper schept (hier ligt in verschillende bakken eerst klompvormend kattenzand met daarover Yesterdays en in andere enkel Yesterdays) is er echt geen reden om ze helemaal te zitten uitwassen om de dag ofzo, hoor. Wij maken de bakken dagelijks, in de zomer 2 x daags proper met een schepje en vegen de hoekjes proper met een vochtig babydoekje (waarvan je er zo 'n 150 in een plastic potje hebt in Delhaize, Lidl of Aldi) of zoals Jef met een speciaal daarvoor bestemde vod met water en Dettol. De bakken zijn nadien echt helemaal proper, 't is toch ook te gek van al het goed materiaal wat er nog in ligt dagelijks of om de dag weg te gooien?? De keren dat ze volledig schoongemaakt worden is het hier met heet water en mijn vertrouwde Dreft!! ;) Enkel als er zieken zijn zal ik de bakken een keertje meer doen met verdunde Dettol.

En Javel, tja, ik gebruik dat net nog om dallen mee te schuren als ze vol mos hangen of de container mee uit te wassen ... Voor de beestjes heb ik de Javel volledig afgezworen. :s
Afbeelding

Adhdke
Berichten: 0
Lid geworden op: za dec 26, 2009 5:39 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Adhdke » vr jan 22, 2010 12:06 pm

Ik overdrijf weer blijkbaar.
Ik had 2 bakken gekocht. Ene staat in haar kot en dan schep ik de propere bietenpulp in de andere bak en doe ik er nog wat verse bij.
Daarna was ik de andere met dettol uit.
Dat van die babydoekjes is tussendoor wel is makkelijk hé, maar kan dat geen kwaad als ge dat niet naspoelt met water?
En dreft is zoal geen probleem als ge dat daarna naspoelt.
Ik had zo'n babydoekjes gekocht voor als ik met haar op stap ga.
Ik heb dan een rugzakje met een rolletje toiletpapier, potje etenkorrels, water kunt ge overal vragen en een flesje iso-betadine voor de slachtoffers die we onderweg maken, hahaha :rol: , ja echt waar, ik lieg niet :D

Toen ik die zak bietenpulp opendeed dacht ik; wat heb ik me nu laten aansmeren? Dat kan toch nooit niet absorberen. Maar ik ben er van geschrokken, dat ding doet echt wel zijn werk en ze kakt meestal mooi in het zelfde hoekje dus dat is lekker handig.
Als ze losloopt gebeuren er wel meestal accidentjes, in het begin was dat altijd op 2 dezelfde plaatsjes maar nu heeft ze een hobby gevonden: op de meest onlogische en weggestoken plaatsjes iets gaan deponeren zo dat één van de dochters gisteren een opgedroogd worstje ontdekte achter de staandelamp in zo'n raar hoekje, hoe ze daar haar lijf heeft moeten kronkelen dat weet ik ook niet. Ik heb het spul moeten inweken om het weg te krijgen. Heel smakelijk als ge juist ne ijscreme uit den vriezer gepakt hebt :D

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor Angelke » vr jan 22, 2010 3:55 pm

Hoe doen jullie dat toch als ik m'n bakken ga doen van de mannen en die zijn met 3 is die de dag erna opt zelfde uur weer propvol...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor nielsvl » vr jan 22, 2010 5:50 pm

in een 3delige nation staan 3 bakken voor 4 fretten.

met 2 bakken voor 4 fretten moet ik die 2 keer per dag legen, met 3 is het ruim voldoende

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Meer uit dan in den bak

Berichtdoor jeanine » vr jan 22, 2010 7:27 pm

op de meest onlogische en weggestoken plaatsjes iets gaan deponeren
Daarom dat ik ze leer om in een vast hoekje te laten gaan :p
Angel, jij moet of heel vuile fretjes hebben of de kuisziekte :euh:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 72 gasten