een aantal vraagjes

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

een aantal vraagjes

Berichtdoor Freddy21 » do mei 27, 2010 3:40 pm

Ik heb sinds 2 weken een fretje (voor iemand het vraagt hij komt van een dierenwinkel :oops: )...Ik heb er tot nu nog geen problemen mee gehad. Ik heb me al goed geïnformeerd wat betref inentingen en castratie.
In het begin beet hij heel hard :evil: , dat heb ik hem kunnen afleren, denk dat het eigenlijk ook een beetje van angst was (de nieuwe omgeving, altijd gepakt worden)... Nu is hij heel speels en knabbelt hij aan mijn vingers (niet doorbijten of niet echt bijten) dit lijkt me eerder spelen, want hij zit met zijn pootjes ook altijd naar mijn vingers te grijpen :rol: .. Moet ik dit afleren??? Moet ik dit straffen?

Ik had dan nog een vraag: Ik gebruik de strafmethode die ik op Beestjes en Baastjes van de frettenark medewerkers geleerd heb :D : nekvel en dan blazen in het gezichtje, maar mijn fretje laat zijn pootjes niet hangen, hij trappelt er mee?? Is dit dan wel efficiënt?

Voor de rest wil ik zeggen, dat ik dit al een zeer interessant forum vind en ik dat ik zeker als het fretje iets groter is en volledig in orde is met de inentingen eens naar de speelnamiddagen ga komen...

Groetjes Sarah en Freddy ;) (het fretje)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: een aantal vraagjes

Berichtdoor nielsvl » do mei 27, 2010 4:07 pm

Blijven volhouden zou ik zo zeggen...

Je fretje vindt het natuurlijk niet leuk, eerst kan hij doen wat hij wil, en dan opeens neem jij hem op bij z'n nekvel en hangt hij met beide voeten van de grond... Op dat moment ben jij volledig baas over hem, en dat beseffen ze echt wel... Gewoon consequent blijven aanhouden en normaal komt alles in orde... Het kan soms even duren, maak vooral niet de fout van om de 5 stappen te wisselen van methode, dat haalt toch niets uit...

Speelbijten leer je inderdaad ook af... Nu lijkt dit heel lief en schattig, wie weet heeft je fretje zelf nog zijn melktandjes, maar hou er rekening mee dat wanneer de tanden volgroeid zijn, het niet zo tof meer is ;)

Hoe vroeger ze iets afgeleerd krijgen, hoe beter...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: een aantal vraagjes

Berichtdoor jeanine » zo mei 30, 2010 11:00 pm

maar mijn fretje laat zijn pootjes niet hangen, hij trappelt er mee?? Is dit dan wel efficiënt?
Je fret geeft zich nog niet gewonnen, na een tijd doen ze het meestal wel. Sommige fretten kunnen erg boos worden als ze bij het nekvel genomen worden. Mijn Milo is een heel lieve fret tot je hem bij z'n nekvel moet nemen voor de verzorging. Je voelt zo de spanning en weerstand toenemen bij hem, hij is nooit op dergelijke manier gestraft bij de vorige baas. Kreeg wel een goede tik als hij beet daar. Straffen doe je vooral door steeds hetzelfde en passende gedrag te hanteren bij ongewenst gedrag van de fret.Er zijn meerdere methodes beschikbaar, ook time out of de plantenspuit kan wel eens helpen als het nekvel na een tijd niet lijkt te helpen.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten