weet iemand raad?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
saphiera&eragon
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 29, 2010 11:49 am

weet iemand raad?

Berichtdoor saphiera&eragon » za mei 29, 2010 12:05 pm

Hallo ik ben Nathalie en heb mij 2 fretjes aan geschaft.
Maar nu zit ik met een probleem.Ik krijg ze maar niet tam.Wat ons wel beloofd was.Ze bijten constant als we hun uit hun kooi halen.Ze zijn gecastreed&gestriliseerd.Ze krijgen de juiste voeding ze hebben een kooi met 2 verdiepen.Ze komen niks te kort.
Maar wie kan ons advies geven zodat wij onze "soms" lieve fretten doen stoppen met bijten?We willen kunnen aaien enzo.
Ze zijn nu 3 jaar.
Groeten van ons Saphiera & onze Eragon. :rol: :bow:

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor ufo » za mei 29, 2010 1:07 pm

hoe lang heb je de fretjes al ?
ik vermoed aan je tekstje dat je ze nog niet zo lang hebt , als dat zo is kunnen ze van stress ook bijten
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor nielsvl » za mei 29, 2010 2:22 pm

Als je ze nog niet zo lang hebt begin je best van 0 af aan met hun vertrouwen op te bouwen. Je zet het deurtje van de kooi open, laat ze er zelf uitkomen en laat ze zelf naar jou komen uit nieuwsgierigheid... Beloon ze dan met een frettensnoepje of een brokje ofzo...


Nog even toevoegen, een gesteriliseerd moertje is niet goed genoeg, ook het moertje moet effectief gecastreerd zijn..

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor Buda » za mei 29, 2010 3:02 pm

uren op de grond zitten wachten tot ze komen :p
heb d'r ook nog gezeten +)
buda komt nog altijd maar zelden, maar als hij komt, wil ie 'n knuffeltje en 'n kusje en 'n aaike :wub:
over 't bijten zelf heb'k geen tips :p mijnen was nen taaien, ma meestal schijnt het niet moeilijk te zijn :D heel simpel met nekvel en blazen, werkt nu ook hier :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor skiwi » za mei 29, 2010 4:36 pm

Tips over bijten kan je hier op de site & het forum voldoende terugvinden, moet maar eventjes zoeken.

Maar waarschijnlijk is het zoals Nielsvl al zei: ze gaan eerst vertrouwen moeten hebben, zo'n nieuwe omgeving is altijd even wennen.
dus laat ze verkennen, kot open zodat ze weten dat ze op eender welke moment terug inkunnen (hun kot is hun heilige plekje), haal ze ook niet zelf uit de kooi, maar laat ze er zelf uitkomen (binnenkort kan je ze eruit pakken als je ze je vertrouwen, maar in't begin best niet.)

het bijten is waarschijnlijk van angst .... eens er meer vertrouwen is zal dat wel moeten verminderen, indien niet, dan moet je met andere manieren van straffen beginnen (even roepen, vinger laten zien, bij nekvel pakken, ....), maar in jouw situatie zou ik dat precies nog nit direct doen ... zo kunnen ze nog meer schrik krijgen.

dus heel kort: op de grond zitten, fretsels zelf uit kot laten komen en laten rondlopen, als ze naar jou toekomen: een sneopje geven .. en vooral veel geduld!!

een fret kan je tam krijgen, maar geduld en consequent zijn is nodig ... bij sommigen is dit op een week voorbij, anderen hebben er iets meer moeite mee.

Mocht je het niet meer zien zitten, doe de fretsels dan niet direct weg, maar kom hier op dit forum wat raad vragen en als het nodig vindt kan er wel eens iemand van ons langskomen, of kunnen we ook wel eens proberen de fret een week of 2 bij iemand van ons te zetten om het bijten af te leren ..; (maar dat is echt worst cases scenarie .. Normaal gezien moet het echt niet zover komen.)

veel succes ermee en hou ons op de hoogte!
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

saphiera&eragon
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 29, 2010 11:49 am

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor saphiera&eragon » zo mei 30, 2010 10:05 am

Beste lieve fretten kenners heel hartelijk bedankt voor de tips .
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Nathalie.En inderdaad ik heb ze nog maar 3dagen.
Echt iedereen super bedankt. :rol: :wub: :roll: :lol:

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor stevenn » zo mei 30, 2010 11:34 am

is er een reden trouwens waarom je fretten naar draken noemt? :)

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor Buddy » di jun 01, 2010 12:01 pm

Na drie dagen kan je echt nog niets zeggen. Hier was Peanut een echte bijter, ze beet ook heel hard door in het begin. Na twee weken was het zo goed als gedaan. Je fretjes moeten gewoon vertrouwen krijgen in u. Wees voorzichtig met straffen. Peanut beet omdat ze bang was. Als je dan nog eens gaat straffen maak je de zaak alleen maar erger. Ik heb haar nooit gestraft, gewoon de eerste weken zoveel mogelijk vermeden dat ze mij kon bijten, haar gerust gelaten en zelf in en uit de kooi laten gaan. Naarmate ze mij meer vertrouwde mocht ik haar gewoon opnemen. Nu is het echte flodderkont.
Wat ook helpt is als ze leren dat ze door jouw handen ergens kunnen komen waar ze alleen niet opgeraken, bijvoorbeeld de slaontafel. Zo beginnen ze het leuk te vinden om opgepakt te worden.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor jeanine » di jun 01, 2010 1:10 pm

gewoon de eerste weken zoveel mogelijk vermeden dat ze mij kon bijten, haar gerust gelaten en zelf in en uit de kooi laten gaan. Naarmate ze mij meer vertrouwde mocht ik haar gewoon opnemen. Nu is het echte flodderkont.
Dat is ook hier de toegepaste techniek, wat niet wil zeggen als het te bond gemaakt wordt er absoluut geen straf zou volgen. Je moet elke fret eerst goed observeren om dan tot een oplossing te komen die bij de fret het best past. Stel je voor dat je tussen reuzen terecht komt die je telkens optillen en waar jij doodsbang voor bent. Als het fretje naar je toekomt om te verkennen blijf rustig zitten, geef een snoepje of brokje als beloning als het niet bijt. Zo bouw je steen voor steen het vertrouwen op tot ze zich laten aaien en opnemen. Neem een fret niet zoals een roofvogel zou doen, over de rug en van boven af. Wel onder de buik door nemen, wijs en middelvinger rond de nek en sluiten boven de schouderbladen lichaam steunend op de onderarm. De kans op een beet is minimaal op die manier en ook jij krijgt meer vertrouwen waardoor je vastberadend overkomt. Je fret voelt het aan als je twijfelt en is dan ook onzeker en bijt gemakkelijker.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor Buda » wo jun 02, 2010 9:48 pm

wat me bij buda opvalt is dat hij durft happen als hij te weinig beweging heeft.
daarmee bedoel'k buiten gaan ravotten tijdens 'n wandeling of 'n speelmiddag.
aan gewoon in huis rondlopen of mee gespeeld worden heeft hij helemaal niet genoeg (mn adhd fret :wub: )
maar aangezien je je fretjes nog maar even hebt lost dat zichzelf wel op :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: weet iemand raad?

Berichtdoor _K8_ » wo jun 02, 2010 10:51 pm

Bij mij was het ook zo in't begin, ze beter allemaal, eerst gewoon proberen te vermijden om gebeten te worden , en als ze je wat meer gewend zijn ze corrigeren op de juiste manier ( nekvel + blazen) en ik deed nog wat ferretone op mijn hand en liet ze het aflikken , zo heb ik ze leren likken aan me handen en op die manier beseffen ze dat je handen iets leuks zijn , iets om aan te likken en niet bijten ;)
succes


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten