Treuren?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
chewlina
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 8:19 pm
Locatie: Langdorp

Treuren?

Berichtdoor chewlina » zo jun 20, 2010 8:26 pm

Hallokes,


Wij hebben onlangs een fretje verloren wegens ouderdom. Er blijven nu nog drie fretjes over.
2 van 2 jaar en eentje van 4.
Ons fretje van 4 was erg gehecht aan het overleden fretje en speelde enkel met hem.
Sinds zijn dood eet en drinkt ze nog wel voldoende maar spelen is minder. Alvorens ze uit haar kooi komt om te spelen speurt ze de hangmatten af op zoek naar haar verloren vriendje (denken we) vervolgens komt ze uit de kooi, loopt het ganse huis rond en als ze ni meteen iemand vindt om mee te spelen gaat ze weer de kooi in (langs de hangmatten) om uiteindelijk weer te gaan slapen.
De andere twee fretjes laat ze eerder links liggen, deze zijn nog erg jong en hevig en hebben ook niet echt oog voor haar. Ze is het derde wiel aan de wagen denk ik.
Vroeger speelde ze enkel met haar maatje... ze volgde hem overal. We hebben nu het idee dat ze hem toch wel mist...
Is het een idee om en ander vriendje van haar leeftijd te zoeken om zo haar eenzaamheid te breken? Gaat ze zo weer meer spelen en genieten?
Of beter de situatie laten zoals het nu is?

Alle raad is welkom.
Groetjes
Daisy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Treuren?

Berichtdoor jeanine » zo jun 20, 2010 9:11 pm

Alvast welkom hier.
Een kant en klare oplossing is er waarschijnlijk niet. Het is altijd goed als er eentje komt te sterven om de overblijvertjes afscheid te laten nemen. Zo blijven ze minder zoeken naar het overleden vriendje. Ook alle geursporen verwijderen helpt al eens en een vernieuwde inrichting van de kooi. Probeer in de eerste plaats eens zelf te spelen met het eenzame fretje. Betrek er ook de andere wat later bij in het spel. Een nieuw fretje kan mogelijks een oplossing zijn op voorwaarde dat het meteen goed zit. Ook kan dit voor bijkomende stress zorgen bij het eenzame fretje, waar het nu niet zit op te wachten denk ik. Ik heb hier onlangs een logeetje gehad die het heel erg goed kon vinden met mijn rammetje. Toen ze terug naar huis was zocht ook hij naar dat moertje. De 2 moertjes hier konden hem amper uitdagen om met hen te spelen. Hij lag verveeld in de zetel hen gade te slaan en ging dan maar slapen. Na enkele dagen en zelf wat met hem te spelen is dit overgegaan. Toen mijn fretjes daar gingen logeren had hij het opnieuw wat moeilijk om z'n draai hier te vinden. Ze kunnen wel degelijk treuren om een verloren vriendje. Veel aandacht geven en er mee spelen is volgens mij de eerste keuze ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Treuren?

Berichtdoor Raven » zo jun 20, 2010 9:30 pm

Net zoals jeanine zegt zou ik eerst het eenzame fretje meer te betrekken in het spelen met U en het spel laten overnemen door de andere 2 fretjes! Probeer nieuwe speeltjes en andere geuren... steek er wat persoonlijke tijd in. :) En wacht af hoe het verder gaat. Maar wees actief bezig met het treurende fretje ;)

chewlina
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 8:19 pm
Locatie: Langdorp

Re: Treuren?

Berichtdoor chewlina » ma jun 21, 2010 1:14 pm

We zijn er zeker actief mee bezig. Na enkele minuten is ze het al beu en gaat ze weer haar eigen gang. Wij kunnen haar niet echt boeien denk ik. Ze is dan ook een adoptiefretje en is nog maar 2 jaar bij ons. Bij de vorige eigenaar had ze enkel haar vriendje en meer aandacht dan dat kreeg ze niet.... Misschien dat het daardoor komt dat ze zich minder door ons laat boeien...

Alle raad is welkom want ik wil ze alleen maar gelukkig maken en doen wat het beste is voor hen.

Daisy

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Treuren?

Berichtdoor ufo » ma jun 21, 2010 1:56 pm

als je een geschikt vriendje vind voor haar zou ik haar zelf laten beslissen , klikt het direct met de nieuwe dan zou ik niet twijfelen
nu is het natuurlijk niet altiid zo simpel om een fretje te vinden dat ivm de leeftijd overeen komt , van welke streek ben je ?
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

chewlina
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 8:19 pm
Locatie: Langdorp

Re: Treuren?

Berichtdoor chewlina » di jun 22, 2010 5:01 pm

ik woon in aarschot...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten