buda heeft het weer zitten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » zo aug 08, 2010 9:57 pm

buda is weer 'n beetje gek aan't doewn,
hij is niet echt onhandelbaar, maar hij wil ALTIJD bijten, bij iedereen, in alles wat hij ziet,
ik denk dat het is omdat ie 'n beetje te zotjes doet, maar hij is zodanig zotjes,
dat hij ook is niet komt voor 'n knuffie, zoals vroeger,
hij hapt er alleen maar weer op los.. straffen lukt niet,
soms kan'k er bijna twee uur mee bezig zijn,
hij hapt, ik pak'm by z'n nekvel tot ie braaf hangt, zet hem weer op de grond, en bam, weer prijs, dus tzelfde,
en zo kunnen we wel 'n paar uur doorgaan. dan is er nog het truukje met 'n waterspuitje, waarmee'k hem is besprenkel als hij bijt.
haalt ook niet veel uit, buiten dat hij "dreigend" doet van veel verder :p
en daarna komt hij gewoon terug.
tis nu niet zo zeer lastig dat'k hem niet kan knuffelen of aaien ofzo,
moest hij dan als'k hem met rust laat, gewoon iets anders doen :p
maar zodra hij buitenkomt heeft hij het gemunt op alles wat beweegt, grabbelt ie het vast en dan bijt ie erin
dus eigenlijk kan'k hem praktisch niet laten loslopen ook, want hij stormt recht op iemand af om te bijten, en als je hem elders wegzet, keert ie gewoon terug.
aan de leiband heeft ie dit niet zo zeer, maar kan'm toch moeilijk altijd vastleggen.

dus, ik straf zoals het moet, (er gaat nu al 'n hele tijd over, dus heb al 'n aantal dingen geprobeerd..) hij attackeerd gewoon iedereen :p
en hij doet 't niet uit angst ofzo, gewoon uit venijnigheid :p ge ziet'm dan blij zijn enal. :p
maar hij kan niet rustig loslopen want al wat hij doet, is naar mij (of anderen) komen om te happen en te trekken enz.
zo is het geen leven voor hem ook want hij vliegt uiteindelijk in z'n kot, na de hele tijd gestraft te zijn.
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Thrypa » zo aug 08, 2010 10:09 pm

Van tactiek veranderen en bv 1 keer straffen met nee/foei erbij en volgende keer gewoon direct kooi en negeren?
Dan als ie weer normaal is, opnieuw eruit?

Ik heb er niet echt ervaring mee (Tux is echt een sloefke :p) maar als het 'straffen' echt niet lukt, zelfs niet na zo lang, dan ziet Buda dat misschien gewoon als aandacht?

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » zo aug 08, 2010 10:56 pm

heb'k vroeger al geprobeerd. buda is praktisch onstrafbaar, d'r was nekeer nen tacktiek die hielp, maar die helpt nu ook al niet meer :p kheb ook 'n sloefke :p
en fretje dat nogal panisch was voor alles wat bewoog, is nu 'n heel erg luie snoezepoes, kan je uuuuuren zoentjes geven, maar alleen op je hoofd! handen en armen daar likt ie niet :p 'n mega schat :D
ze krijgen beide heel veel aandacht, maar zoals'k uitleg, buda gebruikt 't verkeerd :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Thrypa » zo aug 08, 2010 11:17 pm

Het is zoals je zelf zegt hè :) hij gebruikt het verkeerd en uiteindelijk is negatieve aandacht even goed andacht. Daarom dat ik het negeren voorstelde maar ik kan er ook inkomen dat dat praktisch een pak lastiger is! :x

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » zo aug 08, 2010 11:31 pm

neregn is wat we doen na z'n straf he, als we hem neerzetten, maar tis geen avance
hij bijt enkels in frieten :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor jeanine » ma aug 09, 2010 9:30 am

dus eigenlijk kan'k hem praktisch niet laten loslopen ook
zo is het geen leven voor hem ook want hij vliegt uiteindelijk in z'n kot, na de hele tijd gestraft te zijn.
Buda, een bijtende fret is voor niemand aangenaam gezelschap. Om één of andere reden lukt het je dus niet om Buda bij te brengen dat zijn gedrag niet dat is wat je wenst. Het enige dat ik voorlopig kan bedenken is, probeer en speelplaats voor hem in te richten waar hij niet direct in iemand zijn enkels kan bijten. Ik denk hierbij aan een wat kleinere en veilige plaats met een schot in het deurgat. Als Buda speelt kan je van achter het schot met hengeltjes of zo met hem spelen. Als hij voldoende afgekoeld (moe) is kan je er bij om wat meer aandacht aan hem te geven. Ik vrees hoe minder hij uit de kooi zijn energie kwijt kan hoe erger de toestand zal worden.
Vaak zijn fretjes uitbundig bij het spelen dat ze "vergeten" dat het best wat zachter kan. Mijn logeeke heeft gisteren uit zottigheid in mijn arm gebeten en vorige week had hij de echtgenoot te pakken. Hij bijt wel niet echt door maar toch wat te hard om nog leuk te zijn. Hij springt gewoon bij je in de zetel en hapt toe, meestal net bij het uitlaten. Dat ventje zoekt iemand om mee hem te spelen en denkt dat het zo moet :s Het valt mij op hoe meer we met hem spelen hoe zotter hij is en dan gebeurt het. Jantje kan alleen spelen met het speelgoed en zich er echt wel mee amuseren. Dus Jantje moet eerst wat afkoelen met de speelgoedjes, voor hij verder aandacht krijgt nu.
Het is niet eenvoudig maar een zoeken wat wel lukt, liefst zonder meer opgesloten te worden en minder speeltijd te krijgen. Buda bruist van de energie die er uit moet kunnen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » ma aug 09, 2010 2:47 pm

duurt twee uur eer hij iets of wat "moe"" word als ge der constant mee bezig zijt.
en dan na 'n uurtje vind ie z'n tweede energie pakketje :p
en sayko d'n duts, is azo nen tammen ma diejn heeft dan ook geen speelkameraad meer als'k ze apart moet zetten he,
alsk sayko derby steek, treut ie omdat'm geen knuffeltje kan komen halen maar alsk hem derby steek word'm belaagd :p
kzou mee buda 3 keer per ag moeten gaan wandelen voor 'n uur of twee, ma fysek is da nie voor mij, daarom heb'k ook ne fret en geen hond :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor jeanine » ma aug 09, 2010 4:02 pm

heeft dan ook geen speelkameraad meer als'k ze apart moet zetten he,
Je moet ze niet afzonderlijk zetten, gewoon zorgen dat Buda meer energie kan kwijt raken terwijl Sayko nog of al weer wat rust. Ook jaloersheid kan een rol spelen, Buda ziet Sayko geknuffeld worden terwijl hij telkens straf krijgt als hij op een ongepaste manier aandacht vraagt. Ik zeg niet dat je Buda niet meer mag straffen maar probeer die situatie's waar in hij bijt wat te omzeilen. Dan krijgt hij ook minder straf en dus minder negatieve aandacht. Zoek het goede om te belonen ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Raven » di aug 10, 2010 10:36 am

Doen buda! Het is zoals Jeanine het zegt.... je zal het goede in hem moeten zoeken en belonen.
Zo Kan je situaties uitlokken om te belonen of te straffen... let op met uitlokking voor straf want dit mag maar minimaal zijn.. :euh:

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » wo aug 11, 2010 12:24 am

hij word heel erg beloond als hij kusjes geeft, of op de arm zit zonder bijten, of als'k heen en weer loop, koerst ie achter mij aan, samen met sayko, dan is'm braaf, dan krijgt'm ook beloningen, zodra je iets anders probeert, heb je prijs en dan is ie blij, dat'm baasj kon pesten enal :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor jeanine » wo aug 11, 2010 5:38 am

of als'k heen en weer loop, koerst ie achter mij aan, samen met sayko, dan is'm braaf,
Met wat je nu schrijft merk ik op dat Buda er echt op uit is om aandacht/ spelen uit te lokken. Ik denk niet dat het kwaad bedoelt is, in tegen deel. ;) Als je zelf geen zin meer hebt om verder met hem bezig te zijn probeer hem dan elders een veilige, voor hem en je medebewoners, speelplaats te bieden zoals ik al eerder zei ;) Behalve met zijn tandjes heeft Buda weinig in huis om je te laten merken wat hij wil.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Raven » wo aug 11, 2010 9:50 am

Ik lees dat je precies veel beloningen geeft? Ik hoop dat hij nog kan onderscheiden voor wat en hoe... beloningen en waaraan ze worden gekoppeld?
Als het spelen gedaan is met u moet het definitief gedaan zijn... een kleine nawee mag mits een kleine terecht wijziging, ook het (speelse?) bijten moet dan stoppen. Hij moet dan zijn plaats weten en daartegenover moet dan iets staan... zoals een beloning (eentje) en een speelkameraad, genoeg vodden, papieren zakken, speeltjes enz. Dat hij genoeg keuze heeft. ;) Maar niet te veel ditjes en datje en snoepjes alom anders ziet hij door de bomen het bos niet meer staan :s
:D

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » wo aug 11, 2010 2:27 pm

of als'k heen en weer loop, koerst ie achter mij aan, samen met sayko, dan is'm braaf,
Met wat je nu schrijft merk ik op dat Buda er echt op uit is om aandacht/ spelen uit te lokken. Ik denk niet dat het kwaad bedoelt is, in tegen deel. ;) Als je zelf geen zin meer hebt om verder met hem bezig te zijn probeer hem dan elders een veilige, voor hem en je medebewoners, speelplaats te bieden zoals ik al eerder zei ;) Behalve met zijn tandjes heeft Buda weinig in huis om je te laten merken wat hij wil.

jama das 'n spelleke he :p om hun energie wat te verminderen, om ze wat bezig te houden.
dat vinden ze mega! en ik ook :p k trippel dan zo net iets rapper dan hen, heen en weer in de living en dan huppelen ze mij achterna en alsk me omdraai, vliegen ze zo gelijk 'n beetje uit d'n bocht, echt grappig :p en blij dat ze dan zijn, *mokmokmok*


Raven, het speelse bijten is er al lang niet meer, hij hapt om te prikken :p
het belonen is 'n knuffel 'n aai over z'n bolle en dikke dikke kus, en nu en dan 'n snoepje, maar dat geef'k ze niet zo veel, geef bv 'n kippetje
'n aai, kus en knuffel zijn alsm braaf speelt, krijgt ie 'n aaike, als'k m'n hand uitsteek en hij 'houdt' het vast om te zeggen 'pak me op' dan krijg ie 'n kippetje, als hij mij niet hapt natuurlijk :p
als'k hem kan oppakken en weer neerzetten zonder hap, krijgt ie ook 'n aaike of 'n snoepje.
als'm in z'n kotje gaat en braaf geweest is, krijgt ie 'n snoepje
(uiteraard hetzelfde bij sayko)
maar als hij net rondloopt en ik kom buiten, grabbelt ie rond m'n been en bijten en springen.
dan krijgt ie uiteraard GEEN beloning :p
ik ben niet vrijgevig met m'n beloningen, integendeel,
tenzij het kip of vlees is, geef'k niet graag snoepjes. fretseltjes hebben snoepjes ook niet nodig, en ze missen ze ook niet.
dus krijgen ze 'n vleesje of 'n knuffiebol :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Raven » do aug 12, 2010 9:54 am

Buda, LOL.

Daarom heb ik het ook over beloningen en niet over snoepjes he :p
En trouwens hier kennen ze totaal geen snoepjes. En raar of zelden een beloning.
Gewoon uitlokken van spel met allerlei dingen en ze dan laten doen en af en toe bijsturen... Knuffel time heeft hier niets te maken met goed of slecht! Dat kiest men zelf of soms niet wanneer men die knuffel time geeft :p
Ze moeten leren dat het leven goed is, met spel, eten en liefde en als ze stout zijn is er een kort gedonder met mogelijke korte straf, passief of actief.
Maar ik denk dat uw gehele handeling en nu zeker dat ik het lees bestaat uit elke 5 botten beloningen geven?? Dus even opsommen.
Knuffels, kusjes, aaikes, kippetjes, vleesjes en snoepjes.... voor iedere handeling bijna... :shock: Volgens mij kent hij het verschil niet meer of vind hij bepaalde dingen irritant?
Je zal bepaalde handelingen moeten vereenvoudigen en deze nadien terug moet laten samenvloeien tot weer een geheel en zo de beloningen of wat dan ook verminderen.
Ik blijf bij het
ziet hij door de bomen het bos niet meer staan
Het is duidelijk dat Buda een probleem fretje is en dat hij bepaalde dingen niet heeft meegekregen uit de nest? Ik ken zijn voorgeschiedenis zo niet als de kenners daar... Dus dat zal altijd ergens meespelen en Sayko is waarschijnlijk een verdomd braaf fretje en dat is uw geluk... Maar ik denk dat er in beide kampen een probleem zit qua opvoeding.
;)

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » do aug 12, 2010 12:56 pm

?? m'n fretsels krijgen amper beloningen :p denk dat je het hier 'n beetje actief ziet,
als'k hem uit zn kot neem en krijg geen hap, dan krijgt ie z'n knuffel, dan laat'k ze spelen, en al wat ie dan doet, is in m'n benen hangen +)
dus daar krijgt ie geen beloning voor.. (duh)
lieve dingies waar ie 'n beloning voor krijgt zijn ook maar zelden. :p
voor de zeldzame keren dat het gebeurd dat hij doet wat'k hierboven schreef, dan krijgt ie idd 'n beloning.
dat lijkt vaak, maar buda doet niet veel zo braaf, dus is het totaal niet vaak :p

gisteren was ie 'n dotje, m'n meetje kwam buiten met 'n platte fles voor in de container,
en buda was net mega ant knagen in m'n enkels.. (nu heeft ie dat ineens opgeraapt)
en ik snok die fles uit meme's handen en smijt ze net voorbij buda
die vol overtuigen op die fles wipt, z'n neus tegen de teut zet en zo heel de koer rongelopen heeft, de fles voortduwend.
heb me zot gelachen
dan kreeg hij natuurlijk wel 'n beloning als ie in z'n kotje ging, omdat'm zo braaf was :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » do aug 12, 2010 5:55 pm

sayko is eigenlijk ook wel 'n beetje 'n zielig kereltje :oops:
als hij rondloopt, staat'm ofwel naast mij, ofwel volgt'm buda ffkes en vervolgens staat hij eens aan de deur te kijken,
dan kruipt ie in zn kot of op m'n schoot om te slapen :p
of ie staat gwn te staan.
meme denkt dat ie mss 'n beetje ''achterlijk'' is, nie zo grof opnemen als dat klinkt he :p
dat'm 'n beetje simpel is, om't zachter uit te drukken
is dat mogelijk??
ik vond het altijd 'n lief zacht mega braaf fretje.
vroeger schartte hij is in de aarde, of liep'm is rond de living
maar eigenlijk zit'm altijd gewoon te staan
er is niks mis mee he, kwa gezondheid.
ma tis 'n beetje vreemd
meestal spoken fretjes kattekwaad uit, bvb buda klimt OP mn frigo en zit doodleuk vanboven te kijken. :p
of ie bijt, of ie doet ne wardance, ie springt in en uit de zetel, kruipt in m'n schoenen
klimt op z'n kot om op tafel te kunnen springen om in de aarde te scharten.
sayko stond ook eens klaar om te springen, maar kwist zeker dat hij de afstand niet ging halen
buda is kampioen verspringen
en kzei nee nee sayko wacht!! en hij bleef staan :o tot als'k bij hem was
m'n mega fret. maar moet toegeven, meme heeft precies wel gelijk, dat'm azo 'n verstandelijk mankementje zou hebben ofzo.
niet dat'k er iets op tegen heb he, tis de liefste snoes die er is, ben er stapelgek op
als'k hem by m'n neus hou, likt ie heel m'n gezicht af, armen en handen wil ie niet :p
alleen gezichten.. en je smelt er helemaal van, dat mini tongetje dat zo lieve zoentjes geeft,
en steekt nooit iets uit :p
en komt zo lekker knuffelen en hangt te hangen.
maar hij weet precies nooit wat doen en staat dus eigenlijk gewoon te staan.
:wub:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor jeanine » do aug 12, 2010 8:13 pm

maar eigenlijk zit'm altijd gewoon te staan
steekt nooit iets uit
Zoals je het beschrijft krijg ik meer de indruk dat Buda een gezonde grote deugniet is. Bij Sayko zijn "lief"gedrag zou ik me eerder wat zorgen maken. Een te brave en te lieve fret heeft mijn dubbele aandacht. Als hij daar zo staat te staan, staart hij dan niet even? Zo heb ik Louisa haar probleem leren herkennen nadat Dai mij daar opmerkzaam op gemaakt had. Ik had het ook niet echt door en Louisa was mijn braafste fretje, ging veel vlugger braaf slapen dan de oudere Tootsie toen die nog samen zaten. Hou je Sayko eens heel oplettend in de gaten. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » do aug 12, 2010 11:43 pm

ja, hij kan soms zo stilstaan en staan kijken naar weet'k veel.
hij gaat ook slapen na 'n half uurtje tot 'n uurtje spelen,
kruipt ie zelf in z'n kooi, om iets te eten, drinken of gewoon om te slapen
moet'k mij zorgen maken??
owkeej, ik ben nu officieel doodsbang :o me saykotje is tg niet ziek he :o :cry:
hoe meer dak er naarkijk, hoe meer het opvalt
kmoet buda laten inenten, kzal sayko ook maar meepakken ineens :/




Oke, kga 'n nieuwe tacktiek moeten aannemen met buda, want straffen lukt overduidelijk niet.
volgens mij is dat juist wat hij wil, en 'n aaipoging of 'n oppikpoging lukt al helemaal niet meer.
denk dat 'k er 'n beetje te licht over ging met z'n gedrag.
nochtans is het na de moeilijke periode van meer dan 'n half jaar ook goedgegaan.
toen lukte het wel, beet hij niet, gaf hij zelfs likjes en kon je hem als eens 'n aai geven.
meme ziet het zo vrolijk niet meer in. 'n huisdier hoort 'n huisdier te zijn.
niet iets waar je niet aan of in de buurt van kan komen,
dat enkel agressief doet en stukken uit je vingers bijt.
'n wilde hond laat je ook z'n gang niet gaan als straffen of berispen niks uithaalt.
dus gaan we proberen via al z'n energie.
de bedoeling is elke dag 'n wandeling smorgens en s avonds, wat'k ervoor ook al geprobeerd heb
en eigenlijk ook niet veel uithaalde,
maar toch, we gaan het nog 'n kans geven.
hopelijk kan hij zo veel van z'n energie kwijt. want met spelen en rondlopen in huis alleen lukt het hem niet.
hopelijk word het niet te zwaar met m'n knieën en elke beweging meer per dag is 'n beweging minder de dag erna.
vooral nu juist na de operatie.
maar 'k vind dat het de poging waard is, uiteindelijk kan'k zo m'n vriendje houden.
'k heb nog nooit eerder 'n huisdier 'weggedaan'. elk dier dat hier binnenkomt, blijft hier tot het eind.
dat is ook wel logisch de bedoeling als je 'n dier in huis haalt.
maar het is niet echt leefbaar met 'n dier waar je ''bang'' voor moet zijn,
waar je niet van kan genieten.
waar buda zelf ook niet van geniet.
hoop dat hij op deze manier wat verbetert want m'n grootouders zien het anders niet zitten
en ik zou er echt het hart vanin zijn moest hij wegmoeten.

als er nog iemand ideeën heeft, laat gerust horen.
kwil m'n kleine vriend zo niet kwijt :(
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor jeanine » vr aug 13, 2010 7:39 am

a, hij kan soms zo stilstaan en staan kijken naar weet'k veel.
Dat lijkt mij toch staren te zijn. Je hoeft niet doodsbang te zijn, neem hem mee en laat suiker controleren ;) Als je een dier laat zien dat je bang bent, door anders er op te reageren, heeft het dit vlug door. Voor hem is dit dan een spel en teken dat hij de winnaar is. Wat het wandelen met die zere knie betreft, doe niets wat je achteraf en dan ook Buda moet beklagen. Beter wat later en dat het goed blijft gaan.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Raven » vr aug 13, 2010 10:12 am

?? m'n fretsels krijgen amper beloningen :p denk dat je het hier 'n beetje actief ziet,
als'k hem uit zn kot neem en krijg geen hap, dan krijgt ie z'n knuffel, dan laat'k ze spelen, en al wat ie dan doet, is in m'n benen hangen +)
dus daar krijgt ie geen beloning voor.. (duh)
lieve dingies waar ie 'n beloning voor krijgt zijn ook maar zelden. :p
voor de zeldzame keren dat het gebeurd dat hij doet wat'k hierboven schreef, dan krijgt ie idd 'n beloning.
dat lijkt vaak, maar buda doet niet veel zo braaf, dus is het totaal niet vaak :p

gisteren was ie 'n dotje, m'n meetje kwam buiten met 'n platte fles voor in de container,
en buda was net mega ant knagen in m'n enkels.. (nu heeft ie dat ineens opgeraapt)
en ik snok die fles uit meme's handen en smijt ze net voorbij buda
die vol overtuigen op die fles wipt, z'n neus tegen de teut zet en zo heel de koer rongelopen heeft, de fles voortduwend.
heb me zot gelachen
dan kreeg hij natuurlijk wel 'n beloning als ie in z'n kotje ging, omdat'm zo braaf was :p
Beloning is een breed woord voor
Dus even opsommen.
Knuffels, kusjes, aaikes, kippetjes, vleesjes en snoepjes.... voor iedere handeling bijna...
Dus ook knuffels en kusjes worden geïnterpreteerd als beloning
Als je er aan denkt om het laatste wat je ooit wilt doen met je dier dan word je tot het uiterste gedreven en kunnen we niet meer zeggen dat het een grote deugniet is. :euh:
Straffen doet u allen en laat dit nooit aan anderen over ook niet om als voorbeeld of om iets te bewijzen. U schaad het vertrouwen van U dier.
Tik nooit tegen de neus of gebruik geen water. U schaad het vertrouwen van U dier.
Koppel een beloning direct aan een handeling van uw dier dito voor straf.
Straf, passief, actief + verbaal :domhoog:
Speel hem moe en dit terwijl u corrigeert en hem bijleert en gebruik zijn moeheid om extra te leren = 2 keer winst... gaan wandelen heeft totaal een op voedingswaarde.. alleen dat hij moe en handelbaar word..
Probeer even alles op te sommen wat je denkt wat verkeerd en goed is bij hem en doe dit zeker ook een bij u zelf!!!
:rol:

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » vr aug 13, 2010 5:52 pm

vandaag heeft'm met 'n ander fretje gespeeld
(aangezien sayko niet zo actief doet)
en die heeft'm wel wat afgemat.
en hij was 'n stukje handelbaarder.
nu is'm thuis, en ga'k zien of het veranderd in z'n eigen omgeving,
want met dat andere fretje, deed hij ook niks, hij beet niet.
wel veel spartelen enzo, maar kon hem aaien en toen hij sliep legde'k hem op m'n schoot en bleef hij toch wel 'n goei 5 minuten liggen.. *wondertje nr 1*
nochtans toen hij in z'n carrier terug zat, waar hij mee vertrouwd is, deed hij wel pogingen.
maar toen ie rondliep liet hij ook m'n benen en armen met rust :p
hij was gefocusd op alle geurtjes en de andere fret

maar dat was op neutraal terrein natuurlijk, niet zijn omgeving.
hoop dat de nieuwe tacktiek werkt dan kan'k hem idd als'm moe is corrigeren.
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor _K8_ » vr aug 13, 2010 7:38 pm

Hey, zeg t valt me op dat je al veel gezegd hebt dat Sayko niet zo actief is...
Ik begin me wat zorgen te maken over hem, ik heb hier ook een heel rustige fret die wat minder uitdaagt voor te spelen enzo maar toch zie ik hem geregeld zot doen, zoals het moet.
Ben je zeker dat hij niet ziek is of an't worden is? Was hij in't begin ook zo rustig?

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » vr aug 13, 2010 9:12 pm

in't begin.. toen was buda 'n beetje gefrustreerd ivm met zn hormoontjes
en viel ie sayko vaak lastig en dan gaf sayko hem op z'n donder, gisteren beet buda zomaar in sayko z'n kop (wat ze anders nooit doen)
en hij stekte hem direct terug.
daar zie'k geen prob, hij deed vroeger niet veel meer dan nu, hij klimt nog steeds op dingen.
hij is wel heel aanhankelijk geworden, maar das 't vertrouwen volgens mij, tis 'n echte lieverd.
hij toont het ook wel als het hem niet aanstaat.
vroeger was ie wat 'vlotter', hoe moet'k het uitleggen
twas meer 'n ondeugende kwiet die achter m'n rug ELKE KEER meme's planten uitgroef.
maar dit verbood'k hem, en doet hij niet meer, of het nu is omdat ie geen zin heeft, of omdat ie luistert..
hij doet wel kattekwaad maar het lijkt altijd zo per ongeluk :p
ofwel is dat net z'n tacktiek :twisted:

hij is eigenlijk altijd 'n braaf kalm fretje geweest. maar oe langer 'k hem heb en vergelijk met buda, hoe meer het opvalt denk'k.
bvb op de beurs had hij for no reason zomaar 'n fretje by zn nekvel vast en wou hij niet lossen
toen moest'k wel twee keer kijken of het wel degelijk sayko was.
eienlijk altijd al 'n kalm ventje geweest,
maar dacht dat ze vroeger samen gingen slapen en dat hij nu vroeger slaapt.
bvb vanmiddag was er nog 'n fretje en buda speelde ermee en sayko liep gwn 'n paar keer over het terras en kwam dan aaikes en knuffels vragen en sliep derna in 'n kap :p tot we naar huis gingen.
tis eerder verveling of geen interesse.
maar vroeger had'm ook nie echt veel interesse in iets.
tis 'n raar biestje :p
hij doet buda nu wel veel na, als'm ergens opklimt, klimt ie 'm achterna.
terwijl hij buda slechte manieren geleerd heeft :p
planten graven enzo, deed buda eerst niet en sayko deed het is, en dandeden ze het maar samen +)
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor daikiri » zo aug 15, 2010 2:02 pm

Buda is gecastreerd toch??
hoelang al??
heeft hij soms geen bijnierproblemen?
als ze dat hebben worden fretten (sommige) weer bazig en agressiever dat pus nog een aantal zaken..
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: buda heeft het weer zitten

Berichtdoor Buda » zo aug 15, 2010 7:53 pm

buda is niet gecastreerd, hij heeft 'n implantaat.
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten