help!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

help!

Berichtdoor sah » vr aug 13, 2010 10:20 pm

Hoi,
Ik ben net 1 week op verlof geweest en mijn fretjes op hotel.
maar nu ben ik weer enkele dagen terug en de fretjes ook. maar het blijkt dat Wasabi nu veeeel agressiever doet naar mij toe. Zij is altijd mn tenenbijtertje geweest en degene die het meest om aandacht vraagt en degene die het meeste aandacht nodig heeft. Ik ben ook haar derde baasje, dus tot nu toe dacht ik altijd dat het een beetje een hechtingsprobleem was, tenen-happen als aandacht vragen.
Maar nu moet ik dus, wanneer zij vrij rondlopen, haar de hele tijd oppakken, dan is ze heel braaf. Ofwel laat ik haar ook rondlopen, maar dan bijt ze, straffen als: bij haar nekvel pakken ofzo heeft enkel tot gevolg dat ze kwader wordt en daarna nog meer bijt. En als ik haar voor straf in de kooi steek gaat zij gewoon slapen en loopt zij dus de speeltijd mis, wat ik ook niet wil...
Hoe moet ik haar best correct aanpakken? We zijn nu reeds 5 dagen na mijn thuiskomst (en de hunne)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: help!

Berichtdoor jeanine » vr aug 13, 2010 10:28 pm

Sah, mijn oudere dames hadden dat ook na op hotel geweest te zijn. Zeker Anais, na een paar dagen de gewone routine ging dat weer over.
degene die het meeste aandacht nodig heeft
Hoe goed ze op hotel hun best trachten te doen, baasje is niet te vervangen. Geef haar wat extra aandacht nu tot het over gaat , al is dat er op de arm mee rondlopen tot ze het zelf beu is ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » ma aug 16, 2010 1:31 am

Ja, ik wil haar zolang ronddragen tot ze het beu is als ze er voor komt bedelen, of me een likje geeft, maar moet ik dit dan ook doen als zij echt agressief in mn voeten/enkels bijt? Ik ben van plan (want het is nog steeds niet over) om haar dan heel kort te houden, 1 maal corrigeren, en indien het weer gebeurd in het hok zonder meer. Of is dat fout? (ik voel me hier al mega schuldig over maar ik dacht dat het het eenvoudigste zou zijn voor haar, duidelijke regels immers, en de regels die er ook altijd al waren...)

ps dit was al de regel voor Wasabi, want zij kan soms speelbijten in mn tenen, maar als ze niet snel genoeg aandacht krijgt (dit deed zij ook voordien) dan gaat zij echt over de roie, dus heb ik r dan altijd even laten afkoelen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: help!

Berichtdoor jeanine » ma aug 16, 2010 9:16 am

De gewone routine aanhouden kan nooit kwaad. Neem haar op voor ze de kans heeft om je echt te bijten, dan kan je de straftijd ook beperkt houden. Het is niet eenvoudig om advies te geven, je kent Wasabi door en door. Voor mij is het enkel een denkpiste hoe ik het zou proberen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: help!

Berichtdoor Buda » ma aug 16, 2010 7:57 pm

ik doe dat met buda wel, tanden voelen is straf
proberen happen, dan speel'k niet meer mee en zeg'k foei.
en hij weet wel wat hij wel of niet mag ze, maar hij zegt eigenlijk gewoon foert :staar:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » di aug 17, 2010 11:09 pm

ok, het gewone dan....
tenzij iemand denkt dat dit echt mis is?
Als ze om aandacht komt vragen en ik kan die geven neem ik haar zeker op, als ik niet kan zeg ik "niet nu Wasabi" en als ze luistert krijgt ze later zeker een dikke knuffel, of we spelen wat met een of ander ding(sjaal, handdoek, speeltje). Als zij zichzelf 'verliest' en een pluimstaart maakt en doorbijt (dan helpt niets meer) en zij is dol, dan steek ik haar even in het kot (ik kijk op de klok om toch wel 3 minuten het hok toe te houden, ook al gaat ze dan onder de dekens kruipen, daarna doe ik de deur weer open en mag ze weer buiten en als zij dan slaapt streel ik haar even - wakker maken is ook weer niet goed)
Ik hoop dat dit ok is?
Dit was vroeger ook de regel, al moest ik deze niet z vaak toepassen...
Ps, hout vasthouden, maar vandaag gaat het beter! Ik heb me niet eens boos moeten maken!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: help!

Berichtdoor Angelke » wo aug 18, 2010 3:35 am

Heb het hier ok geweten hoor dat ik weg was geweest mijn fretsels zijn wel thuis gebleven maar onze eros die deed lekker alsof ik niet bestond voor meneer :roll: Kinky beet in men heupen als ze kon en tgoh terror was blij dat ik terug was net als hooligan rebel bijt ook weer wat meer en diva die klom als een gek langs men been naar men schouder dusja :p Nu een dikke week later is alles weer zo goed als normaal
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » wo aug 18, 2010 8:30 pm

Nu, 4 dagen later is Wasabi superlief, nog steeds wat abnormaal, want normaal (speel)bijt ze als ze te lang op aandacht moet wachten :s ze is dus nog steeds niet helemaal op haar plooi (en ik ben dus maar 8 dagen weggeweest he)
De andere 2 zijn gelukkig al wel weer helemaal de oude, vrijwel meteen trouwens!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: help!

Berichtdoor jeanine » wo aug 18, 2010 9:35 pm

Dacht wel dat het in orde ging komen, je doet dat niet slecht. ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » vr aug 20, 2010 10:40 pm

hmm, ze zijn weer helemaal ok :D :D
Bedankt voor het vertrouwen Jeanine!
Het is weer net als vroeger, drie fretjes met elk hun eigen "issues" en hun eigen handleiding, maar ook drie zo lieve fretjes, en, als zij echt moe zijn, 1 hoopje slapende fret. :D :D
Dus, weer helemaal zoals fretjes horen te zijn!
Ik ben n heel blij baasje ! :rol: :rol:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: help!

Berichtdoor Margiet » vr aug 20, 2010 11:03 pm

... dat niet meer op vakantie mag!! :p
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » zo aug 22, 2010 9:27 pm

Jaja, lach er maar mee, maar wat moet ik nu?
Ik snap best dat ze boos waren (of toch eentje) iedereen hier heeft zijn eigen verleden, daar wordt rekening mee gehouden. Maar ik vind wel dat ik een maal per jaar een weekje weg mag, zij vinden dit blijkbaar niet zo...dus wat moet ik nu doen? Momenteel is alles ok, maar wat als ik volgend jaar n reisje wil maken?
Blijkbaar moet ik, althans voor Wasabi, voor elke dag afwezigheid Wasabi twee dagen op mn arm ronddragen en ook de anderen willen extra aandacht, en t is niet dat ik ze zomaar ergens heb achtergelaten, zij zaten in n luxe-hotel met alle voorzieningen! :D :D (club med ofzo)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: help!

Berichtdoor jeanine » zo aug 22, 2010 10:18 pm

Blijkbaar moet ik, althans voor Wasabi, voor elke dag afwezigheid Wasabi twee dagen op mn arm ronddragen
Dat is je straf om ze niet mee te nemen :rol: :p
Sah, ik ga om een vergelijkbare reden minder graag op reis. Kan best wel nog eens genieten van een uitstapje, eenmaal terug voel ik mij toch wat schuldig :( Het beste zou zijn ze in hun omgeving laten met de nodige verzorging. Helaas familie kent niet genoeg van fretten om dit tot een goed en voor mij gerust einde te brengen. Voor één nachtje uit is dat wel haalbaar. Iemand dagelijks voldoende lang langs laten komen is ook moeilijker voor de oppas. Als er dan echte problemen komen met de fret is het alsnog verhuizen om ze de nodige zorgen te kunnen geven.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » ma aug 23, 2010 8:29 pm

pff, ik denk dat ik op zoek ga naar een goede psy voor mn fretjes, die kan hen dan die verlatingsangst uit het hoofd praten! :p
Want ik kom terug en ik zal dan ook voor hen zorgen, daar moeten zij niet aan twijfelen!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: help!

Berichtdoor Margiet » ma aug 23, 2010 10:44 pm

Ach Sah, beter dat dan wat ik hier soms hoor nadat de baasjes terug zijn! :s

Zoortje flikt het dus telkens van niet meer te eten als ze mij niet gezien heeft!! Toen Theis haar vorig jaar mee terug nam na zijn vakantie, was ze 14 dagen later van een fit en rond fretje van dik 800gr in een mager spookje van 470gr veranderd. Ikke ermee naar onze Da, want Theis moest enkele dagen in Frankrijk werken en Ine ontdekt wel precies ontstoken plekjes in haar mondje, maar of dat nu was van iets dat binnenin fout zat of van vitaminengebrek door niet meer te eten, is ons nu nog niet duidelijk!

Nu logeert Zora al een hele tijd bij ons, Theis zit met een felle allergie blijkbaar en moet eerst laten zoeken wat helpen kan aan medicatie, nu is Zoortje lekker 870gr. Als het Beurs is in Gent of Hasselt enZora ziet me 3 dagen niet of amper, is ze telkens gegarandeerd een kleine 100gr kwijt! Nu had ze me 2 dagen niet gezien omdat zij uitgelopen had op momenten dat ik er niet was, en wat denk je dat de weegschaal zei vandaag?? Juist, minder! Toch krijgt ze haar vast schoteltje vlees elke dag van Jef (ze loopt hem dan echt als een hondje achterna tot hij het klaar heeft, schattig :wub: ), maar dat is dan ook het enige wat ze op zo 'n dagen eet ... Erg, hoor!! :euh:

Zo zijn er ook die thuis wel weer heel happy verdergaan waar ze gestopt waren toen de baasjes vertrokken, hoor, maar als ik dan achteraf binnen kom bij die baasjes, bij Renée (Picka) bv, zijn die snuiters na elke vakantie een beetje blijer van me terug te zien! Heerlijk is dat :p !!

Tja, ik denk dat Theis Zoortje toch echt bij mij zal moeten laten, hoor, of allergisch moet blijven natuurlijk!! :rol:
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: help!

Berichtdoor sah » di aug 24, 2010 11:56 pm

Jaja, ok, ze zullen een goede vakantie hebben gehad, waar zij goed verzorgd werden (dat is ook wat ik hoop wanneer ze op hotel gaan)
Maar ik ben hun baasje en zorg alle andere dagen voor hen! ik ben blij dat ze me terug normaal behandelen nu!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: help!

Berichtdoor jeanine » wo aug 25, 2010 1:28 pm

ik ben blij dat ze me terug normaal behandelen nu!
Wat een frettenbaas lijden kan :p Sah als het een troost kan zijn, mijn poes werd door een buurvrouw verzorgd als wij op reis gingen. Telkens wij terug kwamen kwam ze even kijken om dan een week ons duidelijk te laten voelen dat we haar in de steek gelaten hadden.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten