Kiki half verlamd :-(

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor jujutje » ma aug 16, 2010 9:26 am

Dag iedereen....
weeral geen zo'n goed nieuws: gisterenochtend hebben wij ons Kiki (5,5jr) vanonder in de kooi gevonden.. ze zat er vreemd bij, dus ik was al onmiddellijk ongerust.. en dat bleek terecht... ze kan niet meer op haar achterpootjes staan en is incontinent...
waarschijnlijk vanboven naar beneden in de kooi gevallen en slecht terecht gekomen...
ze eet nog heel goed en probeert ook te drinken, ik was haar achterlijfje geregeld en ze zit nu in een klein kooitje afzonderlijk...
straks mogen we naar de dierenarts... we zijn zo triestig, kiki is echt een pittige dame en zat zo vol energie... !

maar ik vrees het ergste... het stomme is dat ons dit 2 jaar geleden ook is overkomen met Turbo (2jr).. die is toen ook slecht gevallen en
daar hebben we nog 1,5 maand lang alles proberen doen samen met de dierenarts om hem te laten herstellen... maar toen hij
ligwondjes kreeg en ook nog eens ontstekingen kreeg (omdat hij niet naar toilet kon en gewoon alles liet druppelen :s) hebben we beslist dat dit niet
meer kon en hebben we hem laten inslapen...

ik kan niet geloven dat nu exact hetzelfde met ons Kiki zal gebeuren... hoe kan dit toch? wij hebben een standaard kooi van ferplast... zo'n vierkante...
heeft iemand dit ook al tegengekomen?? ik neem het mezelf enorm kwalijk dat we nu net hetzelfde tegenkomen met ons lieve Kiki... waarom hebben we niet geleerd uit wat Turbo tegenkwam... ik zal nu een hele grote hangmat maken om die in het midden van de hoogte van de kooi te hangen.. als dan nog iemand valt vallen ze in die hangmat...

Heeft iemand ervaring met half lamme fretjes? ken t iemand een dierenarts die dit al succesvol heeft behandelt? we hebben zo'n schrik dat we kiki ook moeten laten inslapen... onze kleine meid... verschrikkelijk gewoon, en ze wilt nog stappen en spelen en trekt haar voort op haar voorpootjes ... maar tis gewoon een verschrikkelijk zicht.. pfff hoe konden we zo stom zijn... 2 fretjes op dezelfde stomme manier verliezen dat kan toch gewoon niet....

Mocht iemand raad hebben aub laat dan vlug iets weten... want ik wil mijn kleine meid niet dezelfde lijdensweg laten doormaken als onze kleine Turbo heeft doorgemoeten... niet nog eens ...

Alvast bedankt voor jullie raad/tips/...
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor ufo » ma aug 16, 2010 1:17 pm

ben je zeker dat het door een val is ?
zelf heb ik enkele jaren geleden ook een verlamd fretje gehad Flits hij had een hernia
hij heeft het eigenlijk heel lang goed gedaan hiermee , als je zag hoe hij rondcroste hij was heel sterk in zijn voorpootjes
het enige wat hij niet meer kon was de verdiepen in de kooi gebruiken maar ik zorgde ervoor dat alles benenden stond , eten en drinken en mandje
hij heeft een periode gehad hij incontinent was maar door de behandeling bij de da is dit heel goed geworden enkel op het laatste kreeg hij hier weer wat last van
ik moest toen elke dag 1 maal zijn blaas zelf volledig leeg maken , de rest kon hij zelf
natuurlijk worden ze vuiler omdat ze met achterhand over de grond slepen en werd hij regelmatig gewassen
maar als ik zag wat een plezier hij nog kon hebben in het spelen met de andere heb ik er zeker geen spijt van gehad dat ik hem deze kans heb gegeven

mijn Da Kiki Vleeschouwers in de VVD in Berchem
ze werken enkel op afspraak
mocht je nog vragen hebben mag je mij altijd bellen
0494 37 34 92
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor Buda » ma aug 16, 2010 2:16 pm

mijn ventjes vallen ook geregeld uit hun hangmatjes, snap echt niet hoe ze dit voor elkaar krijgen, ik zorg voor 'n zachte ondergrond, mja
't kan natuurlijk altijd isgaan, kan ze hun hangmatjes niet afnemen eh.
heb eens rolstoeletjes gezien waar je hun achterlijfje in zet en dan kunnen ze iets makkelijker rondcrossen, maar waar je dit haalt is mij 'n raadsel
en de meeste mensen vonden dit ook niet zo'n leuk idee, ma tis maar 'n tip, ik zou in elk geval zoiets zoeken moest 't mijn ventjes overkomen
dan hangen ze ook niet echt meer in hun geweetwel.. als ze rondlopen.
heb 'n hond gehad die in zo'n roller zat. beestje was wel gelukkig.
woonde wel by m'n tante toen want ik woonde op 'n appartement.
is jammer voor zo'n beestjes als ze dit tegenkomen.
maar je moet jezelf niks verwijten er kan altijd iets gebeuren.

weet niet vanwaar je bent, maar ik ga by inge thas, in gent.
die geeft fretjes niet op. mss kan je is bellen ofzo voor tips moest je geen andere dierenarts vinden.
succes ermee :domhoog:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor jeanine » ma aug 16, 2010 3:55 pm

Oh, Jujutje toch :(
ik zal nu een hele grote hangmat maken om die in het midden van de hoogte van de kooi te hangen.
Mocht een val de oorzaak zijn is dit al een oplossing naar de toekomst toe. Bij mij hangt er altijd een dergelijke vangmat in de kooi. Dit sluit niet uit dat er nog eens wat zou kunnen gebeuren. Toen Louisa in de problemen zat heeft de vangmat dikwijls haar nut bewezen hier. Ik dacht al gelezen te hebben dat een rugletsel binnen korte periode kan herstellen. Mogelijks door een val of verkeerde beweging kan er zich vocht ophopen waardoor de zenuw beklemd geraakt. Meestal met een cortisone spuit zie je betering na 24u. Als het rugje gebroken is ziet het er minder fraai uit zoals je met Turbo kon vaststellen.Tot je naar de da mag gaan zou ik haar sterk in beweging beperken, om geen ergere schade aan te brengen. Ligt ze voorlopig wat in haar eigen vuil zou ik er rond poetsen en haar met rust laten tot je meer weet.
We duimen hier dat de diagnose mee valt.
Afbeelding

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor jujutje » ma aug 16, 2010 4:18 pm

dag lieve mensen,

eerst en vooral heel erg bedankt voor jullie reacties en steun....
helaas is het niet mogen zijn...
we zijn over de middag onmiddellijk naar ons Vivianne mogen gaan... en vivianne voelde onmiddellijk dat er meer aan de hand was.
In Kiki haar buikje waren al zeker 2 dikke tumoren te voelen (waarvan ikzelf ook 1 gevoeld heb en die was echt een bol van 5cm doorsnede!!!)
die tumoren zaten daar gisterenochtend niet ! :s Vivianne vertelde ons dat dergelijke tumoren op 24h tijd kunnen verdriedubbelen in grootte en dat
dit dus heel goed mogelijk was dat wij die nog niet konden voelen gisteren...
Blijkbaar is een 'parese' van het achterlijf van de fret een symptoom van heel wat ziektebeelden... en ook heel wat kankers... en is het meestal zoeken
naar de oorzaak... maar in Kiki haar geval was het dus onmiddellijk duidelijk... grote kans op lymfoom!
We kregen te horen dat ze nog kon starten met behandelingen enzo, maar dat het enkel tijd rekken was... kiki stond dus voor een lijdensweg zonder
garantie op betering of zonder garantie dat haar achterlijfje weer meewilt... en aangezien ons KiKi altijd zo'n fiere trotse madam was en ook héééél erg
zindelijk was (ooh wee als er 1 kakje teveel in de bak lag!!) hebben we besloten dat we dit onze lieveling niet willen aandoen... zo lijden is zij niet waardig !
we hebben haar dus vanmiddag laten inslapen... toen Vivianne uiteindelijk het prikje gaf zag ze trouwens dat Kiki haar bloed veel dunner was dan frettenbloed normaal is... en dat gaf voor Vivianne ook al aan dat
ook daar iets aan de hand was... meer dan waarschijnlijk had kiki dus Hemangiocarcoom .... een erg aggressieve kanker...


*** KiKi, Kiekske, Kiek, ons prutske, klein madammeke... slaap zacht kleine meid ! geef een dikke zoen aan je
broertjes Senna & turbo'ke... ze zullen je gezelschap geven daarboven ! wij en ook Darco en Bailey missen ons mooie madam nu al!! :cry: ***


Dit was dus niet het gevolg van een valpartij... ergens enige opluchting voor ons... Kiki heeft geen pijn gehad en heeft geen lange lijdensweg gekend..
dat is onze enige troost... ik ben blij haar deze ochtend nog een stukje kip gegeven te hebben... daar was ze zot van !

my god wat is het toch steeds moeilijk om een van je schatjes te moeten afgeven...
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor jeanine » ma aug 16, 2010 4:35 pm

Jujutje, voor Kiki is het waarschijnlijk beter dat het zo gelopen is. Zoals je zelf zegt, een lange lijdensweg is haar bespaard gebleven. Men denkt meestal in termen van had ik dit of dat gedaan als er iets mis loopt. Zoals je ziet zijn er zaken waar je niets aan kan doen of voorkomen. Kiki is niet het enige fretje waar alles zo vlug ging. Onlangs nog een tel. gehad van iemand die letterlijk zei ik zie dat gezwel groeien. Viviane was ook daar de da en had het fretje in de week voordien nog onderzocht en niets in die richting gevonden.
Je hebt haar veel leed bespaard door zo vlug naar de da te kunnen gaan, was samen met haar om afscheid te nemen en haar de brug over te laten steken. Wat zou je meisje nog meer gewenst hebben? Veel sterkte nog met het verlies. :cry:
Kiki doe het goed daar ver weg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor Bientje » ma aug 16, 2010 5:02 pm

Ochotochot! Altijd erg dat je afscheid moet nemen van je lieverdje en dan zo snel... voor Kiki wel best zo, ze heeft een superleventje gehad en zonder een zware lijdensweg kunnen inslapen...
Heel veel sterkte!
Kiki doe het goed over de brug!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor Margiet » di aug 17, 2010 2:56 am

Ach Jujutje, wat vreselijk voor jullie ...

Ja, sommige kankers "woekeren" aan een hels tempo, wij hebben het één keer gezien, bij ons Quiana. Maandagavond "kerngezond" (dachten we toch), op dinsdagmiddag dacht ik "iets" te voelen in haar buikje, maar was niet zeker en woensdagochtend zitten daar 2 hele dikke bulten, niet alleen voelbaar maar ook zichtbaar, voor iedereen, niet alleen voor iemand die fretten gewoon is, dus. Toen we haar die middag lieten gaan, stroomde ook haar bloed ineens veel feller dan anders, ze kreeg zelfs nog een bloedneus na haar overlijden. Wat het juist geweest is, ik heb niet meer laten kijken, ik was ook kapot ...

Lieve Kiki, speel maar lekker verder achter de Regenboogbrug, laat al onze snotjes daar maar eens zien wat een dametje je was en kijk regelmatig eens achterom om je baasje wat kracht toe te sturen.

Je weet het zelf ook, hé Jujutje, voor haar was dit de beste oplossing, maar het maakt het afscheid niet makkelijker natuurlijk. Veel sterkte, xxx
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor Dorinda » di aug 17, 2010 5:26 pm

Héél veel sterkte toegewenst Jujutje, je hebt het beste gedaan voor je schatje! Lieve Kiki, speel maar aan de andere kant van de regenboogbrug en waak over je baasje! :cry:
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor Buddy » wo aug 18, 2010 10:05 pm

Wat een triest verhaal :( Veel sterkte...

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Kiki half verlamd :-(

Berichtdoor daikiri » do aug 19, 2010 12:22 pm

slaap zacht mijn kleine meid
sterkte jujutje!
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten