Samen of niet?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Samen of niet?

Berichtdoor Gunther » wo aug 18, 2010 7:52 pm

Hallo, heb dus sinds gisteren een nieuw fretje. (foto's bij algemeen)
Nu is het zo dat mijn eerste fretje ongeveer 15 weken oud is en mijn ander 8,5 weken.
Had ze gisteren even aan elkaar laten wennen buiten de kooi en al vlug begonnen ze samen te spelen. Enkel is het zo dat Ginger (moertje 15 weken) al veel forser is dan Fred (mannetje 8,5weken). Ik heb ze nu om zeker te zijn apart gezet in een kooi omdat Fred nog zo klein is. Is het beter zo of kan ik ze toch al samen zetten?

Afbeelding
ziehier een actiefoto :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor jeanine » wo aug 18, 2010 9:44 pm

Je kan kijken of ze het samen kunnen vinden. Lukt het geen enkele reden om ze uit elkaar te halen. Lukt het niet ga je behoedzamer aan het werk. Eerst wat wennen aan elkaars geur door dekentjes te wisselen, later samen spelen en als dit zonder bloed vergieten gaat kunnen ze straks samen slapen. Let wel op de stoelgang, die zegt veel over hoe de fretjes zich voelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Samen of niet?

Berichtdoor daikiri » wo aug 18, 2010 9:50 pm

hoi daar
meestal kunnen pups van die leeftijd zonder veel problemen zo goed als direct bij elkaar slapen, een pup van 8 weken heeft al flink geoefend met
zijn nestgenootjes.
meer dan spelen willen ze eigenlijk niet
zolang er niet echt bloed word gebeten(nog nooit meegemaakt) moet je eigenlijk niet ingrijpen.
is het rammetje bang van het moertje?
zo niet laat ze gerust samen slapen zo worden ze het vlugst dikke vriendjes.
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Gunther » wo aug 18, 2010 11:01 pm

Nee bang zijn ze niet van mekaar hoor. Dus kan ik ze gerust samen laten slapen?
Zal morgenvoormiddag ze samen in de kooi eens plaatsen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor jeanine » do aug 19, 2010 8:20 am

Belangrijk bij het samen brengen is de fretten heel goed observeren. Je zal snel merken of het om spelen gaat, een worstel partij hoort daar ook bij. Zie je dikke staarten, lossen anaalklieren, stoelgang maken en bijtwonden let dan op. Meestal zal men ook de rangorde bepalen, dit kan met een kort gevecht samen gaan. Zo min mogelijk ingrijpen maakt het gemakkelijker en korter. Als de fret niet lost en er zijn echte bijtwonden haal je ze uit elkaar. Dit doe ik door een vinger tussen de tanden van de fret te steken die niet wil lossen en boos los te zeggen. Je riskeert wel een beet op je vinger zo ;) Meestal hoef je zo ver niet te gaan en lossen ze al door je tussenkomst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Dorinda » do aug 19, 2010 11:16 am

Hey Gunther, ik zou ze toch samen laten hoor! Zeker als ze al direct met elkaar spelen, anders ga je later meer moeilijkheden hebben met hun te koppelen. Ik heb bij algemeen ook verteld over mijn "dwerg". Dit was Diablo (zie foto's hieronder) en na aanraden van Margiet heb ik hen ook samen gezet en die waren van dat moment echt 4 potekes op ene buik! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Samen of niet?

Berichtdoor daikiri » do aug 19, 2010 12:18 pm

hoi
pups van die leeftijd, die gaan nog over tot rangorde gevechten zeker niet met de combinatie ram- moer

vanaf 5-6 maand kan het voorkomen dat de hormonen al beginnen werken en dan kan het zijn dat de combinaties ram-ram en moer- moer voor rangorde gevechten gaan.(dat zijn felle gevechten waar je u beter niet met bemoeit meestal duurt het niet langer dan 5-10 minuten als er geen bloei vloeit is het wel ok , na 10 minuten eventjes uit elkaar halen zeggen dat het nu genoeg is en leider zelf even over vloer trekken aan nekvel ; Zodat ook de leider u herkent als ranghogere)
fretten die voor de tijd van 5-6 maand samen zitten gaan niet opeens vechten tenzij dat ze bronstig worden...ram-ram, moer- moer, ram- moer.
Bronstige fretten proberen samen zetten die elkaar niet kennen kan leiden tot de dood van een fretje! gelijk bij welk geslacht!

of ram- moer die dan dekgedrag begint te vertonen (bijten in nek en slepen meestal door de ram waardoor dat de moer hevig protesteert)
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Gunther » do aug 19, 2010 8:08 pm

Wel heb deze middag een klein stukje afgesloten op het terras om te zien wat ze deden. Resultaat, spelen en spelen en spelen. Soms ging het er wel even hard aan toe, Ginger pakte Fred in het nekvel en sleurde hem even over de grond, maar viel allemaal goed mee verder. Na een tijdje sliepen ze zelf samen :domhoog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Angelke » do aug 19, 2010 8:17 pm

Gewoon samen laten zou ik zeggen ;)
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor a3ke » do aug 19, 2010 8:20 pm

is dat geen zeer stoffige bakvulling ? :s
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Angelke » do aug 19, 2010 9:43 pm

is dat geen zeer stoffige bakvulling ? :s
Als ik goe heb gekeken is da sylicaat(ofzoiet) dor zit geen stof in tenzij het steentjes zen gewoon
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor jeanine » do aug 19, 2010 10:41 pm

Die twee doen het wel goed , zou ze samen laten doen. Het even aftasten en slepen is geen drama ;)
Afbeelding

Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Gunther » do aug 19, 2010 11:06 pm

is dat geen zeer stoffige bakvulling ? :s
Nee hoor is geen stoffige, zie toch in ieder geval geen stof rondvliegen.
Heb het even opgezocht :)

strooisel met kalk en kwartszandhoudend korrels. Goed vocht en geur absorberend.
Is van het merk prosan.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Samen of niet?

Berichtdoor Angelke » vr aug 20, 2010 12:23 am

is dat geen zeer stoffige bakvulling ? :s
Nee hoor is geen stoffige, zie toch in ieder geval geen stof rondvliegen.
Heb het even opgezocht :)

strooisel met kalk en kwartszandhoudend korrels. Goed vocht en geur absorberend.
Is van het merk prosan.

voor te zien of het stoffig is vul de bak in een afgesloten kamer ('niet bij de fretsels) en rammel wat met de bak eens gevuld, duw dan een deel opzijn zodat je de ondrkant van de bak kan zien. als er daar wat hangt is het wel stoffig en als dat niet zo is dan is het goed
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Samen of niet?

Berichtdoor a3ke » vr aug 20, 2010 8:52 am

http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =16&t=8352


ondertussen spijtig genoeg allang genoeg ervaringen en ondervonden dat er maar weinig stoffvrije bakvullingen zijn

diegene die wit , gebroken wit , grijs eruitzien zijn kwasi allen stoffig
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten