bijtertje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

bijtertje

Berichtdoor miek » ma sep 20, 2010 10:54 pm

Hallo
Ik geniet ontzettend van de 2 fretten die ik gekocht heb, nu heb ik een vraag
De ene is een lieverdje heeft nog nooit doorgebeten en kan je soms ( nog niet te lang ) strelen
je kan haar ook zonder probleem vastnemen.
De andere ( ook een meisje ) is een bijtertje
Ze heeft heel snel schrik van onverwachte bewegingen en wanneer ze uit de kooi mag is ze ook heel wild ( wel schattig wild hihi)
maar deze heeft al een paar keer ferm doorgebeten en heeft ook steeds bijt neigingen je moet voorzichtig zijn wanneer je ze opneemt.
Als ze zacht bijt nemen we ze bij de nek en zeggen we heel duidelijk nee
wanneer ze doorbijt steken we ze in de draagbak en negeren we haar terwijl de andere wel nog speelt.
Het probleem is dat wanneer je haar aan de nek neemt om te straffen ze alleen maar agressiever komt .
Zijn er andere manieren of ideeën hoop dat dit snel overgaat.
Wanneer ze bv. in een balletje bijt ( dit laat ze dan ook echt niet los ) kan je haar wel opnemen en strelen maar van zodra de bal weg is het gedaan.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: bijtertje

Berichtdoor Angelke » di sep 21, 2010 1:33 am

Waar komen de fretjes in kwestie vandaan?
Probeer eens het kalmeren ipv straffen?
Want als je zelf merkt dat je fretje snel verschiet bijt het misschien wel uit angst en dan is de regel ; vertrouwen van de fret winnen. Dus niet straffen maar wel kalmeren en tonen dat je te vertrouwen bent en dat fretjelief veilig is bij je. Als je zelf wat stress hebt laat dan je fretje links want die schatten voelen dat enorm aan
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijtertje

Berichtdoor jeanine » di sep 21, 2010 9:00 am

http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... y&start=25 Lees even de tips na van op pag. 2 en 3. ;)
Ik zou dit fretje zo weinig mogelijk straffen nu, denk dat het inderdaad schrik heeft en je moet leren vertrouwen. Ga er voorzichtig mee om en geef haar weinig gelegenheid om te kunnen bijten. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: bijtertje

Berichtdoor stevenn » di sep 21, 2010 9:32 am

hoe lang heb je het fretje al?

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: bijtertje

Berichtdoor Thrypa » di sep 21, 2010 10:59 am

Je hebt fretjes met een temperament die harder reageren als je ze bij het nekvel neemt. Dit is een aanwijzing om het niet meer te gebruiken, omdat je er enkel meer bijtgedrag mee uitlokt.

Maar ik denk dat het in dit geval heel belangrijk is te kijken waarom ze bijt? Als het uit angst, wantrouwen, onzekerheid is, mag je eigenlijk niet straffen omdat het deze gevoelens alleen maar extra in de hand werkt.
Daarom stelt Steven een heel belangrijke vraag: hoelang heb je ze al? Heb je ze tijd gegeven om te wennen aan jou? Dus naar jou laten komen ipv zelf opnemen?

Is het zacht bijten speelbijten? Dus tijdens het spel en echt heel zacht? Dat straf ik persoonlijk niet. Maar Tux weet hierin echt wel heel goed zijn grens.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijtertje

Berichtdoor jeanine » di sep 21, 2010 1:02 pm

http://www.defrettenark.be/forum/viewtopic.php?t=8564 antwoorden op de vragen hier hoe wat en waar ;) Dat kan al een mogelijke verklaring zijn + onervaren baasjes.
mogelijkheden, angstbijtertje (geen handen gewoon gemaakt) te vroeg uit het nest genomen of heel dominant denk ik. Het (zusje) is blijkbaar handelbaarder en minder dominant.
Als ze zacht bijt nemen we ze bij de nek en zeggen we heel duidelijk nee
Laat het nekvel hier liever achterwege nu, enkel je stem gebruiken. Ze bijt immers niet door dan.
Afbeelding

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: bijtertje

Berichtdoor miek » di sep 21, 2010 6:12 pm

we hebben hen nu 5 weken in huis
we zitten heel vaak op de grond wanneer ze rondspelen zodat ze komen snuffelen aan onze handen enzo
en wanneer ze bv komen ruiken zonder naar de vingers te springen krijgen ze soms een koekje als beloning.
wanneer we rondlopen in huis volgen ze ons vaak ook het bijtertje dus ik denk dat ze alle 2 goed gewend zijn aan ons.
clyde ( onze bijter) is inderdaad de dominante van 2.
het bijt gedrag is altijd aanwezig niet enkel wanneer ze bv. schrikt.
Vanaf nu zal ik ze enkel nemen bij de nek en straffen wanneer ze hard doorbijt.
Het is net alsof ze het verschil niet kent tussen spelen en handen heeft iemand een tip om dit aan te leren?
Ik hoor wel vaak van mensen met 2 fretten dat ze ene hebben die heel lief is en een andere die meer bijt.
Ze zijn ook nog maar 14 weken oud dus misschien heeft dit er iets mee te maken.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijtertje

Berichtdoor jeanine » di sep 21, 2010 7:47 pm

Miek, ze zijn inderdaad nog heel jong en een pup bijt nu eenmaal. Vaak doen ze dat veel te hard met de bedoeling om met hen te spelen. Hou ze eens in het oog hoe ze samen spelen en met elkaar omgaan, bijten hoort bij hun spel. Aan dat gedrag kan je heel veel zien en ook uit leren. Een fret heeft enkel zijn tandjes ter beschikking om je iets duidelijk te maken. Een hond blaft en kwispelt om je iets duidelijk te maken, een kat spint als ze blij is en miauwt om je aandacht te trekken op iets. Fretjes beschikken niet over taal en alles is via hun lichaamstaal te doen. Zo kunnen ze soms naar je been springen en de poten om je been slaan met opengesperd bekje, daar kan een beet op volgen, dat is spelend bedoeld maar voelt dikwijls anders aan. :( Ook hier kan je met je stem al veel bereiken, niet bang zijn dat het er te luid aan toe gaat. Vroeg genoeg reageren voor er een beet aan te pas komt is de boodschap. Probeer eens met een hengeltje of een balletje met ze te spelen, zo moet je ze niet aanraken tijdens het spelen. Ik speel ook niet altijd met mijn handen en als ze te zot worden stop ik daar zeker mee en schakel over op speelgoedjes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: bijtertje

Berichtdoor Buddy » zo sep 26, 2010 10:09 am

Mijn Peanut was ook een bijter toen ze uit de opvang kwam, ze beet ook constant en zomaar zonder aanleiding, ze ging gewoon op zoek naar vlees.
Ik zag toen dat ze ook onzeker was en schrok bij gewone dingen waar de anderen niet van schrokken, ze was dus ook een beetje angstig. Ik heb Peanut nooit gestraft, ook niet als ze heel hard doorbeet en niet loste. Ik vermeed het zoveel mogelijk, niet spelen met je handen en ze enkel optillen als het nodig was. Handschoenen weigerde ik te gebruiken. Na twee weken vertrouwde ze mij en was het bijten gedaan. Ze blijft meer temperament hebben als de anderen en gaat rapper over de schreef tijdens het spelen, maar het is nu mijn liefste die ik heb. Als ik ze uit haar benchke haal dan geeft ze me eerst een tijd likjes op mijn kaak en dan gaat ze spelen.

Nog een beetje geduld met jouw sloebers :D


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten