[Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

[Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Thrypa » zo okt 10, 2010 10:12 pm

Hey allemaal!

Ik weet dat fretjes verzamelaars zijn en Tux heeft van begin af aan brokjes overal gelegd..
Maar nu wordt het toch wel extreem :P Zijn slaapplaats ligt echt vol :D en verder in de hoeken valt het mee maar alles opgeteld zit mijn stofzuiger wel altijd vol met brokjes ^^

Ik heb de indruk dat het nog maar recent is en vroeg me af of het misschien standaard is dat ze met de winterperiode meer gaan bijhouden :P?

Nog iemand die dezelfde ervaring heeft? ^^

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor jeanine » zo okt 10, 2010 11:02 pm

Brokjes verstoppen doen ze allemaal ;) Eenmaal de honger knaagt zoeken ze hun verstop plaats op. Ik dacht onlangs dat Jantje zo heel goed gegeten had, vul zijn eetbakje aan dat werkelijk leeg stond. Begin de kooi te kuisen, onder zijn speeldoekje heel veel brokjes en achter de kooi nog meer brokjes te vinden. Pot gewoon leeg geschept. Beneden zie ik Jantje altijd brokjes verstoppen, als Thirza dan losloopt zie ik haar Jantje zijn voorraad weer opeten. :D
Gewoon je Tux zijn gewicht opvolgen zodat je zeker bent dat hij voldoende eet. Te veel brokjes in de kooi verstopt is potje nog niet bijvullen ;)
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Thrypa » zo okt 10, 2010 11:08 pm

Ik weet dat ze dat allemaal doen ^^ maar het worden er wel erg veel :P

En niet bijvullen? Ben bang dat Tux te dom is om te weten dat ie ze onder zijn dekentjes heeft verstopt en dan honger gaat hebben :P
Maar het is idd wel zo dat hij af en toe knabbelt uit op brokje uit één of andere hoek, maar niet in verhouding met zijn verstop-ratio :D

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Angelke » ma okt 11, 2010 12:00 am

Wel Thrypa,
Mijn fretjes zijn buiten gehuisvest en merk dit gedrag ook op als de winter aankomt verzamelen ze meer en verstoppen ze inderdaad meer. gezien mijn bende dus buiten leeft blijf ik wel degelijk de kommen vullen . Maar om de2 dagen kuis ik de kooi volledig uit (met water en zeep) en dan vul ik de eetkommen met de gevonden brokjes. (moet je maar eens inbeelden om 2 grote eetkommen 2 keer per dag te vullen hoe duur het zou uitkomen.
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor jeanine » ma okt 11, 2010 8:31 am

dat Tux te dom is
Een fret is helemaal niet dom, je zou versteld staan hoe slim ze wel zijn. Jantje gebruikt hier heel bewust de carrier om daar te komen waar hij niet aan kan zonder opstapje. Als de fretjes los lopen gebeurt het meermaals dat ze even in de gang naar de badkamer opgesloten worden. Het was daar heel fret veilig tot Jantje het tegendeel bewijst. Er is daar een kastje over de aansluitingen gemaakt met 2 namaak planten op. Jantje duwt zijn carrier tot aan het kastje om zo op het kastje te geraken en de planten op de grond te kieperen. Milo heeft zo zijn eigen plaatsjes om de speelgoed muizen te verstoppen. Eentje ervan is boven op de kooi en onder het doek dat op de kooi ligt. Als ik de hangmatten ververs moeten zijn muisjes even het veld ruimen. Als ik zie hoeveel moeite Milo doet om nog tijdens de werken zijn muisjes terug daar te krijgen, is dit zeker geen toevallige verstopplaats maar een bewuste keuze. Hij kent geen rust tot de muisjes weer op hun plaats liggen.
Om terug op de brokjes te komen, je moet Tux niet uithongeren. Als je de hele dag hem in het oog kan houden zal je zien dat hij zijn brokjes onder zijn dekentjes best weet zitten. Je kan ook nog alle brokjes zelf terug in de pot leggen. Vroeger deed ik dit ook niet, maar de verstopte voeding telkens in de vuilbak gooien is echte verspilling.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Thrypa » ma okt 11, 2010 10:58 am

Ik gooi het nu ook altijd weg ^^ Uiteindelijk is heb ik maar 1 fretje en wil niet dat hij oude brokjes moet eten (verwend nest :P)
En het muisjes gedrag is zeer herkenbaar :D Tux heeft een eendje en dat moet in de bovenste schuif liggen (waar hij slaapt als hij los is) en hij heeft er zoveel moeite mee :D Omdat het vrij groot is en tussen de opening van de onderste schuif en de bureau moet ^^ Fantastisch om naar te kijken wel!

Maar de carrier verschuiven? Respect :D !

@ Angelke, ben blij dat er nog zijn die het doen ^^ Dat het niet aan mij ligt omdat hij denkt dat hij te weinig eten krijgt ofzo ;)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor nielsvl » ma okt 11, 2010 11:01 am

Dat het niet aan mij ligt omdat hij denkt dat hij te weinig eten krijgt ofzo ;)
Jawel hoor, enkel durft niemand dat te zeggen... lol

Neen is volkomen normaal, elk dier doet dit uiteindelijk...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor jeanine » ma okt 11, 2010 11:25 am

dat hij oude brokjes moet eten
Ook niet nodig bij dagelijkse inspectie van de kooi ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Raven » ma okt 11, 2010 4:03 pm

dat Tux te dom is
Een fret is helemaal niet dom, je zou versteld staan hoe slim ze wel zijn.
Volgens mij, wat ze verstoppen buiten de kooi van brokjes vinden ze zelden terug... ik kom (kwam) brokjes tegen op de raarste plaatsen. Wat wel een feit is het zijn gewoonte dieren op bepaalde zaken en hierin overtreffen ze meestal andere dieren.
Er zijn dingen die alleen daar mogen liggen en nergens anders volgens sommige fretten en ze halen hiervoor soms helse toeren uit :lol: 8-)
Slim zijn ze zeker en dom selectief :p

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor sah » ma okt 11, 2010 11:49 pm

Mijn idee, ivm Bazul's ziekte, toen de andere fretjes zijn verstop-plaatsen begonnen te plunderen was hij echt ziek, dus misschien was dit een aanwijzing die ik te laat doorhad...Ik zou echt wel denken dat zij heel goed weten wat hun eigen en anderen hun verstop-plekjes zijn...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor jeanine » di okt 12, 2010 3:41 pm

dus misschien was dit een aanwijzing die ik te laat doorhad..
Niet noodzakelijk Sah, Thirza plundert hier alles wat ze tegenkomt. Er liggen zelden of geen brokjes meer verstopt nadat zij uit geweest is. Het is dan ook de pestfret van de bende :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Margiet » wo okt 13, 2010 1:13 am

Foei, "pestfret"!!! Dat beestje maakt het net allemaal proper zodat jij het niet moet opkuisen, Jeanine, als dat niet lief is, zeg!!! :euh:

Hier zwiepen steeds dezelfde fretten een of 2 halve kommen per dag onder hun dekentjes, brokjes die ze steevast terugkrijgen van mij de dag erop!! Ik schud de dekentjes een beetje boven hun plateau en elke volledige brok die er ligt gaat terug "de pot" in. De kruimeltjes stofzuig of borstel ik weg, de dekentjes worden verder buiten uitgeschud waarna de kippetjes of de hondjes ook weer happy zijn!! ;)

Oude brokjes?? De brokjes die in het etensbakje over zijn na één dag, gooi je die dan ook weg, Mies? Ikke niet, hoor, eerst potteke leeg, anders honger!! :rol: Vroeger zag je hier ook heel goed of Jef de kooi had gedaan of ik. Een propere kooi zonder 1 kruimeltje in de etensbak : dan was Jef aan 't werk geweest! Ondertussen heeft hij ook geleerd om hen eerst hun bakje te laten leegeten, hoor, de kilo's fretenbrokken vlogen er nóg sneller door dan normaal al het geval is :( !
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: [Brokjes]Meer in de winter verstoppen?

Berichtdoor Raven » do okt 14, 2010 3:24 pm

Tja, het is zoals je zegt Margit. De brokken vlogen erdoor... mijn vorige fretten verstopten ook veel meer brokken en zeker de Spike die kon er wat van!
Maar in het begin van deze huidige generatie fretten deden ze dit ook brokken verstoppen, alleen deden ze dit op veel domme of stomme plaatsen en maar 1 of 2 stuks... Maar het waren de eigenaardigste plaatsen... bv. achter de stoel zijn poten dito voor de tafel, achter speelgoed en soms gewoon vrij zichtbaar ergens in een open hoekje. :lol: :lol:
Nu geef ik wel toe... ik moedig dit gedrag niet aan en momenteel krijgen ze veel te weinig brokken om dit te doen denk ik? Als ze tenminste brokken zouden willen eten lol.
:p


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten