lilly en miley spelen... of niet??

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
lander*elyne
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:34 pm

lilly en miley spelen... of niet??

Berichtdoor lander*elyne » ma mei 16, 2011 7:33 pm

Hallo hier ben ik ng eens!
we hebben sinds zaterdag een nieuwe schat bij ons miley!
Nu laten we ze soms samen met lilly (die ng altijd graag bijt :( ) en gebeurt het meestal dat lilly dan miley haar in haar nek bijt (hard of zacht?? ik weet het niet)
en begint ze rond te draaien rond haar eigen as met miley in haar bek!
miley maakt dan een gek krijsend (niet zo luid en niet paniekerig) geluid, maar dat doet ze nu constant als ze alleen is en weet dat we in de kamer zijn!
als we er niet zijn hoor je haar niet! ons schatteke is nu 2maand oud en echt een lieveke, ze slaapt in onze armen, bijten doet ze wel maar het is meer et spelend knabbelen dat ze doet!

als er iemand kan helpen met deze 2 akkefietjes dan zou ik een heel eind verder geholpen worden!

alvast bedankt! grtz lander en elyne

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: lilly en miley spelen... of niet??

Berichtdoor nielsvl » ma mei 16, 2011 7:56 pm

Ik weet niet hoe oud uw ander fretje is, maar ga er vanuit gaan dat die nu ongeveer 1 jaar is...

Fretten voor de eerste keer samenzetten doe je best op neutraal terrein. De fretje(s) die daar al zaten gaan sowieso territoriaal overkomen, en het meestal niet plezant vinden dat er een "indringer" op hun gebied komt. Je nieuw fretje kent het nog niet en gaat alles dus eerst willen onderzoeken, je fretje dat het al allemaal kent gaat al zijn aandacht vestigen op de nieuweling.

Je zorgt dus dat je een veilige plaats hebt waar beide fretjes nog niet hebben gelopen, en gaat die daar voor de eerste keer met elkaar laten kennismaken. Als je geluk hebt gaan deze mekaar van in het begin verdragen, er gaat altijd wat gesleep en getrek zijn; daar kunnen ze heus wel tegen, maar als je merkt dat je fretje heel erg met het ander schud en het effectief gaat ronddraaien, gaat het echt wel te ver.

Wanneer dit echt zou blijven duren heb je ofwel
1) pech, niet alle fretjes leven graag met een ander fretje samen, de meeste wel, maar de uitzondering bevestigd nog steeds de regel
2) ze niet genoeg laten wennen aan elkaar. Je kan bijvoorbeeld de 2 kooien naast elkaar zetten, hangmatjes en doeken verwisselen,...

Het heeft geen nut (integendeel) van je fretjes samen te laten en ze het "laten uitvechten" want als ze mekaar echt zo ronddraaien loopt dat verkeerd af. Bovendien zullen ze uiteindelijk fysiek ziek worden van de stress...


Als jouw fretje krijst dan is er iets aan de hand. Als het eerder lijkt op een mengeling tussen krijsen en precies knorren (is heel moeilijk te beschrijven) dan is dat normaal. Puppy's maken dat geluid als ze van het nest gehaald zijn, dit kan wel een paar dagen duren, maar gaat meestal héél snel over...


En dan het laatste puntje: bijten leer je af. Daar valt niets meer over te zeggen. Wat nu ongelofelijk lief en schattig is (geloof me, ik vind dat ook) is wanneer een volwassen fret dat doet echt niet zo plezant meer... Een goede opvoeding begint vanaf dag 1. Hoe langer je wacht, hoe meer je moet doen om iets af te leren, hoe hardere technieken je moet gebruiken en hoe meer tijd het je kost.


Veel plezier met je nieuwe aanwinst, vergeet niet genoeg foto's te nemen want voor je't weet is ze groot ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: lilly en miley spelen... of niet??

Berichtdoor jeanine » ma mei 16, 2011 10:03 pm

ons schatteke is nu 2maand oud
Dus een piepjong puppytje nog.

Mijn ervaring is dat 1) fretten die elkaar liggen meestal na een korte of zelfs geen aanpassingsperiode goed overeenkomen en geen problemen geven.

2) sommigen moeten echt wennen aan elkaar en zijn later koek en ei. Het aan elkaar wennen doe je best door aparte kooi, doeken wisselen, kooien dichter plaatsen. Als de fretten door de tralies heen naar elkaar bijten is er een probleem. Dan zal je heel langzaam moeten gaan. Spelen samen laat je enkel toe als ze elkaar niet aanvliegen en zoals Niels zegt op neutraal en veilig terrein.
3) Ze wennen nooit aan elkaar en vechten tot bloedens toe bij de eerste beste gelegenheid. Deze fretten blijf je afzonderlijk houden om erger te voorkomen.
Het feit dat Miley begint rond haar eigen as te draaien met de pup voorspelt niet veel goeds. Je pup kan natuurlijk nog de geur van het nest en de moeder meedragen. Geef de pup dagelijks een verse doek om de geur zo vlug mogelijk uit haar pels te halen. Leg de gebruikte doeken in Miley haar kooi zo dat ze de geur gewend kan worden. Als je na enige tijd afzonderlijk in een kooi en speeltijd kan je een nieuwe poging wagen. Haal de vechtende fretten direct uit elkaar als Miley haar weer zo vast grijpt. Gewoon eens in de nek bijten zonder bijtwondjes en wat slepen hoort er soms bij.
Let vooral op beide fretten hun stoelgang en of ze voldoende blijven eten. Stress is op langere termijn een oorzaak van vele kwalen. Dus beter voorkomen dan genezen. ;)
De pup laat je niet bijten, leer het zo vlug mogelijk af. Nu valt het nog mee en later krijg je een fret die niet goed opgevoed is en voor problemen kan zorgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: lilly en miley spelen... of niet??

Berichtdoor Margiet » di mei 17, 2011 3:41 am

Om even de data te verduidelijken, Lilly is van november (zie ander topic) en Miley is dus 2 maandjes ... :p

Hier zijn de oudste pups morgen 6 weken (pfff, gaat véél te snel!!) en ze krijgen al even te horen dat bijten niet mag, hoor! In 't weekend vond er een debbertje het nodig om mij "aan te vallen" :wub: , gewoon over-schattig, maar ik heb me serieus kunnen houden en na zo 'n 6 keer deftig NEE gezegd te hebben en hem telkens terug op zijn plaats te zetten (letterlijk, hij wou van het deken af en ik ging niet akkoord!) zweeg hij ipv te protesteren en bleef braaf zitten om met een zucht :wub: :wub: ook nog te gaan liggen ook!!

Die 6 berispingen duurden nu samen zo 'n 15seconden. Als ik nog 2 weken wacht zijn het 15 minuten en heb ik eens zoveel werk en is het ook maar half zo schattig nog. Maar als ik nog 2 maanden wacht, wordt het minstens enkele weken doorbijten en volhouden, wil ik van een bijterig fretje een lieverd maken, dus idd, je kan er niet jong genoeg aan beginnen!! Van zodra die pup "protesteert" om zijn zin door te voeren, snapt ie ook al goed genoeg wanneer je er niet akkoord mee bent. Laat hem op tijd zijn grenzen kennen, dat is een pak ellende en moeite gespaard achteraf ;) .

Zie je eigenlijk bijtwondjes bij Miley?? Zo te horen aan je verhaal is Lilly echt wel een dominant ding, niet alleen tegenover Miley ... :roll: . Dat de rangorde tussen beide fretten vastgesteld moet worden is een feit, maar Lilly moet duidelijk weten dat zij niet jouw baas is, maar andersom. Als je weinig of niks kan doen tegen haar gebijt, ga je ook hier geen rol kunnen spelen in de ruzie tussen Lilly en Miley. Lilly moet eerst en vooral aanvaarden dat ze ten alle tijden naar jou moet luisteren. Eerder lijkt het me idd een risico om haar met die kleinste pup bezig te laten, het klinkt niet positief alleszins. Het vervelendste is dat als Lilly geen echte grenzen kent, zij zelf niet eens weet waar ze stoppen moet en wat kan of niet. Ze voelt zich blijkbaar nogal "baas", dat oplossen zal veel (komende) ellende besparen.

Hetgeen ik nu zei klinkt mss alsof ik de pups hier van jongsaf aan "straf", maar net omdat ik er zo vroeg aan begin, is dat straffen zeer zelden nodig. Berispingen met je toon, herhalen tot in het oneindige en alweer die vrachten geduld, zijn ook hier de sleutels tot succes!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: lilly en miley spelen... of niet??

Berichtdoor Buddy » di mei 17, 2011 10:24 am

Ik zit hier met Muisje en Peanut die absoluut niet samen kunnen. Van zodra ze mekaar zien hebben ze elkaar vast. Ik heb het heel lang geprobeerd, met als gevolg dat Muisje haar gezondheid eronder leed...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten