Speelbijten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Speelbijten

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 01, 2011 10:02 pm

Helloooow iedereen,

Ik begin al mijn vragen eigenlijk zelf irritant te vinden, maar toch ga ik deze nog stellen :P
Het zit zo : toen ik Breezer kocht kon hij meteen flink doorbijten, maar ik heb hem dat snel afgeleerd.
Ik ging er van uit dat je speelbijten niet kunt afleren en nam dit er ook bij, aangezien het (voor 99% van de keren) geen pijn doet.
Maar na wat opzoekwerk zie ik (ook in dit forum) dat de meningen over speelbijten afleren verdeeld zijn.
Wat vinden jullie? Moet ik Breezer ook het speelbijten afleren, of kan dit geen kwaad?

Wel wil ik er aan toevoegen dat hij soms ook likjes geeft, maar dat hij wel al spelend in mijn vingers bijt van zodra hij die in het oog heeft, kan dit kwaad? Doe ik iets verkeerd? Of is het normaal dat hij veel aan mijn vingeren sabbelt? :P

Groetjeeeees!

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Speelbijten

Berichtdoor Raven » wo jun 01, 2011 11:47 pm

Speel bijten afleren... :euh: Nooit!
Waarom zou een fret niet mogen speel bijten?
Wel leren wat mag en niet mag, hoe hard of hoe zacht en wanneer en waar u het wil.
Een fret gebruikt zijn tanden om zijn eigen te uiten in alle gedragspatronen en gevoelens maar moet alleen leren wat en hoe hard en wanneer het mag enz.
En hij mag u komen uitnodigen om mee te spelen... maar dan onder uw bepaalde en opgelegde gedragsregels.
Dus U bepaald hoe ruig het er aan toe mag gaan punt uit.
Wat u zelf interpreteert als spel of lief en braaf of wat wel mag gaat u toch niet afstraffen he? Maar let op... sommige vinden het leuk dat hun fret in de voeten vliegt van bezoekers of vingeren... of dat anderen er bang van hebben om gebeten te worden etc.
Dat is een verkeerde instelling dan.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Speelbijten

Berichtdoor jeanine » do jun 02, 2011 7:46 am

Hier laat ik het speelbijten wel toe. Milo gebruikt nooit zijn tanden, ook niet tijdens het spelen. Freebee durft al eens je vingers of hand met haar tanden verkennen en kijkt hoe ver ze kan gaan. Bij bezoek gaat ze iets te ver. Thirza is een zotte muts, komt aan je voeten bijten,likken, krabben tot je haar opneemt of met haar speelt. Ik heb daar geen probleem mee, de echtgenoot vindt het vervelend omdat hij haar niet echt vertrouwt.
Vroeger liet ik mijn fretjes ook los met bezoekers in huis, daar ben ik van afgestapt. Bezoekers vertrouwen ze niet en daar profiteren de fretten dan weer van om vervelend te doen.
De meningen zijn inderdaad verdeeld. ;)
Afbeelding

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Speelbijten

Berichtdoor NielsVerh » do jun 02, 2011 11:22 am

Ahzo..
Ik dacht dat het misschien kwaad kon, omdat hij altijd speelbijt in mijn vingers, elke keer als ik hem vastheb enzo..

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Speelbijten

Berichtdoor Raven » do jun 02, 2011 1:25 pm

En zoals je kon lezen zijn tot hiertoe geen verdeelde meningen :p
Het is belangrijk dat de dieren weten waaraan toe en wat ge van hen wilt en dat u niet al te wispelturig moet zijn met de ene keer mag het en de andere keer niet mag het niet.
Het zijn net kinderen die in hun puber tijd periode zijn blijven steken en die constant begeleiding en correctie nodig hebben... wat ze constant proberen uit te testen en te testen en te testen.
:D :rol:

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Speelbijten

Berichtdoor NielsVerh » do jun 02, 2011 4:07 pm

Haha, allez dat belooft, nu heeft hij een nieuw speeltje gevonden: mijn oren :p
Fretjes hé :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Speelbijten

Berichtdoor jeanine » do jun 02, 2011 8:16 pm

Van mijn oren moeten ze afblijven, een vinger of een voet is meer dan genoeg. Milo heeft de onhebbelijke gewoonte om onder mijn haarspeld door te willen. Als ik niet vlug genoeg ben begint hij stevig op mijn hoofd te krabben en dat is minder leuk. :do:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Speelbijten

Berichtdoor Margiet » vr jun 03, 2011 1:56 am

Ahzo..
Ik dacht dat het misschien kwaad kon, omdat hij altijd speelbijt in mijn vingers, elke keer als ik hem vastheb enzo..
Hoi, Niels (of moeten we nu ook met NielsNiels beginnen, na TomTom en LeenLeen ?? :p ), welkom in ieder geval en veel plezier met dat klein duveltje daar!

Ik denk dat het er gewoon op aankomt, dat lees je ook van al de anderen hier die fretten al langer gewend zijn, dat JIJ de grenzen stelt. Wat je in de toekomst niet aangenaam vindt, moet je nu al afleren, zo simpel is dat. Als jij het niet erg vindt dat je fret een beetje speelbijt, is dat ok, maar denk er alleen aan dat er een punt komt waarop de fret in kwestie duidelijk moet weten wat jij "speelbijten" noemt en wat al echt pijn doen is en dus niet mag. Je moet dat speelbijten ook ergens zien door de ogen van mensen die geen fretten kennen of gewend zijn, als het echt aan de pijnlijke kant wordt, vindt niemand dat nog aangenaam.

Eens knabbelen, voelen wie je bent en naar je vingers "happen" tijdens het spel vind ik ook geen probleem, maar vanaf het moment dat ik "auw" zeg, weten ze hier dat het stoppen geblazen is. Bij de pups hier ben ik nu al enkele weekjes bezig met gewoon op hun snoet te blazen als ze iets te hevig worden en ik moet zeggen, jong geleerd is nog steeds oud gedaan. Ik bepaal de regels, zo simpel is het, niet de fret en moest je eraan twijfelen, dat moet echt niet altijd met een "straf" opgelost worden, hoor. Nekvel pakken als een pup te hard bijt wil ik ook wel eens doen (al komt het meestal alleen voor als ze mijn vinger voor een stukje kuikentje aanzien, :p ), maar meer dan blazen en duidelijk "nee" zeggen doe ik niet. Een tik tegen de neus vind ik sowieso al zelden of nooit nodig ...

Succes!! ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten