Vrij rondlopen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Vrij rondlopen

Berichtdoor NielsVerh » zo jun 05, 2011 7:36 pm

Hellooooow,

Ik heb 'n vraagje...
Op termijn (hij is nu al 10 weken) wil ik Breezer vrij in da kamer laten rondlopen als ik thuis ben (Breezer's kooi staat op mijn kamer)
Maar hier liggen redelijk veel kabels (laptop, tv, alarmklok e.d.) die ik onmogelijk kan verstoppen, en ook de tv kast e.d. staat op pootjes zodat Breezer hier makkelijk onder kan. Nu ben ik bang dat hij mijn kabels zal doorknagen... Het hem afleren ga ik zeker doen, maar dat duurt even + je kan het hem alleen afleren door hem te straffen als je hem ZIET knagen. En ik wil niet dat mijn kabels sneuvelen tijdens de opvoeding :p
Kortom : Wat moet ik nu doen met Breezer en de kabels?
En ook : moet ik dan in een hoek van mijn kamer ook een poepbak zetten? (Breezer kan in zijn kooi van op de grond)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor Furby&Barry » zo jun 05, 2011 7:42 pm

Fretten zijn geen knaagdieren, dus zij zijn niet uit op de kabels.
Hier lopen de fretten rond in de living. Ze raken onder de TV kast met de kabels van TV, Digicorder, DVD.. en dan de kabels van de laptop.. nog nooit hebben ze erin gebeten.
Wel hebben ze eens de adapter losgestoten van de digicorder, maar dat was perongeluk bij het spelen.
Ook staat hier een waterfonteintje en een poepbak op de grond. Ondanks dat ze spelen hebben ze toch nood aan hun behoeftes te (vol)doen.
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor jeanine » zo jun 05, 2011 8:12 pm

Dat is nu net het positieve aan een fretje, hij is geen knaagdier. Hier lopen ze elke dag in de living rond en nog niets van schade aan meubilair noch andere zaken. Het enige dat je moet in het oog houden is dat het veilig is en blijft voor je fretje. Toezicht is dan ook onontbeerlijk. Planten uitgraven, de onderkant van alles willen zien, klimmen en springen zijn hun favoriete bezigheden. Spleten en enge ruimtes verkennen zijn na hoogte de meest gevaarlijke situatie's. Een fret heeft geen dieptezicht en springt zonder angst naar beneden. Een val kan de milt beschadigen met alle gevolgen van dien. Er was hier iemand die zijn nieuw verbouwde woning gedeeltelijk mocht afbreken. De fret was via een spleet in de dakisolatie gekropen. :(
Mijn 2 dames klimmen via de muur als ruggensteuntje op de kasten en radiators en zo komen ze hoger dan goed is. Milo klimt in de tv kast en speelt poppenspel op de tv, ik hou telkens mijn hart vast als ik hem aan de kabels hoor rommelen. De radio aansteken kan hij ook aardig, dus nu staat het geluid vrij hard zo dat ik het telkens hoor als hij in de kast aan de radio zit. Rubber heeft een sterke aantrekkingskracht op fretjes en is heel gevaarlijk bij inslikken. Zo heeft Nokia een rubberen lipje waar ze telkens aan trachten te komen. Ook afstandsbedieningen kunnen van rubber voorzien zijn en dit haal je beter uit hun buurt, daar gaan wel tandjes in. Ook opletten met voeding, sommige zaken verteren ze niet en kan in de darmen blijven steken. Aardappelen hebben een ongewone aantrekkingskracht en menig fret gaat die verstoppen en durft er ook van eten. Ik loop hier meestal blootvoets als de fretten los lopen, zo voel ik hen direct. Ze verstaan de kunst om telkens onder je voeten te lopen, zo heb ik teentjes bij mijn Anais gebroken :( Een fret in huis laten rondlopen vraagt wel de nodige aanpassingen om ongelukken te voorkomen.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor Thrypa » zo jun 05, 2011 8:13 pm

Idd zoals al gezegd: fretten zijn echt geen knaagdieren dus het komt normaal gezien totaal niet hun hoofdje op om die kabel door te knauwen :P
En of een extra poepbak nodig is moet je zelf zien, hier staat er 1 in zijn binnenkooi en dat is voldoende :)

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor NielsVerh » zo jun 05, 2011 8:31 pm

Dus als er geen hoge kasten e.d. zijn waar hij op kan en geen rubber in de buurt heb, dan mag ik hem vrij laten rondlopen zonder bang te hebben dat er dingen stuk gaan of dat er met hem zelf iets gebeurd?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor Raven » zo jun 05, 2011 9:27 pm

Knaagdieren zijn het zeker niet die staan op de menu van de fret!

Maar als pup durven zij weleens ergen hun tandjes inzetten om van alles en nog wat eens uit te testen en ook bij hun spel testen ze hun tandjes op U en alles wat beweegt, ligt, hangt of hun ogen uitsteekt!

Dus een elektrische kabel kan hen plotseling bekoren, smakelijk overkomen of de geur... wie zal het zeggen... en als de isolatie niet al te dik is.... scherpe tandjes :do:
Nu dit is gewoon tijdelijk fenomeen en dient opgevolgd te worden...

Mijn pups hadden er weinig last van... toch moet ik toegeven dat ik op alle kabels die niet in het zicht lagen en moeilijk bereikbaar waren voor mij maar niet voor de pups ingesmeerd had met tabasco. Zeker was zeker.
Ik heb ooit een volwassen fret gehad die altijd zijn tanden in de kabels wou zetten... dus :ninja:

Reken maar dat er dingen zijn die tegen de vlakte zullen gaan of kapot zullen vallen... salontafels zijn een uitverkoren speelgebied... pas op voor hete tassen koffie of wat dan ook...
Dozer heeft de gewoonte om zijn tanden in het tafelkleed te haken om dan zijn volledig gewicht te benutten om er alles af te trekken!
Hang nooit truien, vesten, T shirts etc... op de stoelen, fretten gebruiken die graag als klimrekken of mouwen als liften om bovenop de grote tafel te komen en zo verder naar wat dan ook...

Houd alle kasten en schuiven toe... hun speeldomein kent geen grenzen en zij kennen geen gevaar!!!!!
U gaat het opnemen tegen een hoog intelligent diertje en dat u regelmatig met verbazing zult moeten toegeven waarom had ik daaraan niet gedacht :oops:

Mijn persoonlijke mening:
Laat fretten nooit alleen los lopen.
Een fret vriendelijk kamer bestaat niet of je moet een speelkamer voor hun alleen inrichten!
Hou hen regelmatig in’t oog en zie of achterhaal welk plan ze aan het bestuderen zijn :king:

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor Raven » zo jun 05, 2011 9:48 pm

haha, het poepbak probleem... :lol: :lol: :lol: Ik had er overgezien...
Een extra poepbak kan geen kwaad... ik heb er 2 extra buiten de kooi staan en deze staan op vellen gazetten dan weer ;)
De 2 heren zijn 100 % proper maar Pebbles durft soms weleens naast de bak gaan als ze vind dat er al teveel strontjes in liggen (soms is 1 al genoeg bij haar) :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor jeanine » zo jun 05, 2011 11:07 pm

Fretjes hebben ruimte buiten de kooi nodig net als eten en drinken, dit is hun echte speeltijd waar wij hier zo vaak over spreken. Onlangs had je het nog over je fret zijn gedrag en ongeduldig lawaai maken in de kooi. Je fretje wil er gewoon uit ;) Het komt telkens weer op hetzelfde neer, hou je fret steeds in het oog. Er is genoeg in elke kamer om foute dingen te doen. Elke fret heeft andere deugnieterij in zijn vel en dat moet je leren zien.
Zoals Raven ook al zei, alles kan hen dienen om hun doel te bereiken.
Kattenbak gebruik is hier dikwijls een luxe. Meestal verbruik ik rollen keukenpapier bij de vleet om telkens op te kuisen wat niet in de bak ligt. Met veel geduld kan je ze het wel aanleren om toch de bak te gebruiken. Op de frettenkamer zelf gaan ze wel terug in de kooi of op de bak in het hoekje om hun boodschap doen.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Vrij rondlopen

Berichtdoor Thrypa » ma jun 06, 2011 11:01 am

Dus als er geen hoge kasten e.d. zijn waar hij op kan en geen rubber in de buurt heb, dan mag ik hem vrij laten rondlopen zonder bang te hebben dat er dingen stuk gaan of dat er met hem zelf iets gebeurd?
Of alles fretproof is weet je echt pas als je de fret eens laat ontdekken :P Met een aantal dingen kan je rekening houden, maar sowieso vind een fret dingen die je niet had verwacht ;)! Dus eigenlijk alleen buiten laten onder toezicht en zeker in het begin echt bij blijven (als in constant volgen ^^).


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten