heropvoedingskamp

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » zo jun 12, 2011 1:01 pm

Hallo allemaal,

Ik heb net twee fretjes geadopteerd van iemand die bij mij in de buurt woont.
Ik heb hen enkele dagen laten wennen aan de nieuwe omgeving, de nieuwe dieren en mijn handen.
Ze waren in erbarmelijke staat: hun stoelgang was niet in orde, heel mager, ...

Ik wil hen bij een weekje laten verhuizen naar een grote buitenkooi.
Er is 1 probleem: ik moet hen eerst leren niet te bijten.

Nu zou je denken: er zijn genoeg berichten hierover en tips en trucjes.
Maar ik heb al van alles geprobeerd.

* ater sproeien helpt niet, ze spelen ermee en bijten verder
* foei" en "neen" op een boze manier doet hen niks
* blazen heeft ook geen enkel nut
*Handschoenen zijn voor hen enkel speelgoed om nog harder in te bijten en eraan te trekken

Ik wil hen graag laten spelen in een kamer maar ik wil er zeker van kunnen zijn dat ik geen gevecht aan moet gaan
wanneer ze terug de kooi in moeten.

Nu heb ik gelezen dat je in Nederland een heropvoedingskamp hebt, bestaat dit ook in België? Of iemand die aan huis komt met raad?

Bestaat dit ook in Belgie?
Alvast bedankt!

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Thrypa » zo jun 12, 2011 1:12 pm

Hier op het forum zitten absoluut enkele professionals betreft het (her)opvoeden van fretjes! Maar hoe dat juist praktisch bij hen te werk gaat, weet ik niet. Dat zullen ze zelf wel even uitleggen ;)

Heb je trouwens al geprobeerd bij het nekvel te nemen en dan 'nee' te zeggen? Nekvel nemen is iets wat aansluit bij hun natuurlijke gedrag van slepen. Het dwingt ze in een soort onderdanige positie (niet dat fretten ooit onderdanig zullen zijn hoor :P). Sommige voegen hier nog een kleine tik tegen de flank van de neus toe. Zeker belangrijk is wanneer je ze bij hun nekvel hebt om opnieuw je vinger aan te bieden. Soms zullen ze zelf in die positie proberen te bijten, dan zeg je opnieuw nee.

Nu de essentie is echter wel: waarom bijten ze? Bovenstaande geld immers enkel wanneer ze bijten om te bijten (dus zonder 'reden', buiten misschien het baasje testen ;)). Als ze bijten uit angst (bijten ze bv wanneer je vast neemt of wanneer je plotse bewegingen maakt). Dan helpt bovenstaande absoluut niet, integendeel!

Vergeet niet dat wennen bij bepaalde fretten toch wel enige tijd kan duren. Ze komen blijkbaar niet uit een optimaal gezin, dus het kan goed zijn dat ze nog meer tijd nodig hebben. Zorg je ervoor dat je ze pas probeert aan te raken als ze naar jou komen? Een handschoen wordt over het algemeen (tenzij in extreme omstandigheden) afgeraden aangezien het meer uitstel is van executie dan echt iets werkzaam. En een fret is geen poes, sommige zijn absoluut zot van water waardoor het idd kan zijn dat het niet veel nut heeft ;)

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor a3ke » zo jun 12, 2011 2:06 pm

En toch blijft het afstraffen correct en consequent zijn de sleutel tot heropvoeding

Niet meer of minder

Er zijn natuurlijk onverbeterlijke fretten maar die kan men op 1 hand tellen uit honderden of meer

Volhouden dus
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Margiet » zo jun 12, 2011 2:12 pm

Judith, hoe oud (jong) zijn je fretjes en zijn ze gecastreerd??

Hoe was hun gedrag bij de vorige eigenaar??

En als je hen gewoon los laat lopen terwijl jij in dezelfde ruimte verblijft (maar hen even negeert), hoe doen ze dan?? Zoeken ze je op om te bijten of negeren ze jou ook dan?

Voor je hen nog eens verhuist (naar buiten dan), laat je hen best eerst even fatsoenlijk aansterken, goed eten, goed bekomen of de nieuwe aanpassing zou wel eens voor nog meer problemen kunnen zorgen. Of je hier al dadelijk met "tips en trucjes" moet gaan beginnen is al maar de vraag. Ik zou die beestjes eerst eens rustig laten aanpassen, laten zien dat er steeds genoeg eten is en ze dus geen honger meer moeten kennen (voedselnijd doet verdorie hard bijten!!) en laten zien dat ook mensen te vertrouwen zijn. Als je al dadelijk moet beginnen met boos zijn, met straffen enz... weet ik niet of ze dat vertrouwen snel gaan krijgen.

Als je toch straft (of hard moet optreden), "sla" of tik dan niet met je hand. Ze moeten die handen leren vertrouwen, leren zien als iets aangenaams, als iets waar ze plezier aan hebben, niet iets dat onverwachts pijn kan doen ...
En toch blijft het afstraffen correct en consequent zijn de sleutel tot heropvoeding

Niet meer of minder

Er zijn natuurlijk onverbeterlijke fretten maar die kan men op 1 hand tellen uit honderden of meer

Volhouden dus
Ieder zijn mening alsjeblieft, Davy. Consequent zijn, akkoord, afstraffen, niet akkoord. En de x-aantal fretten geteld die hier na enkele weken of maanden "braaf" buiten gingen, bewijzen dat afstraffen echt niet de enige juiste manier is.

Opvoeden van mens of dier is in de eerste plaats gebaseerd op vertrouwen volgens mij en dat leer je hen zo niet ... Bijten is één, de reden waarom zoals Mies hierboven zei, is wat anders. Eén en dezelfde straf geven bij alle problemen, kan met wat pech nog voor veel meer problemen zorgen. Luisteren moet, helemaal akkoord, maar je kan op heel andere manieren duidelijk maken wat je wil en zeker wat je niet wil. Ik denk dat dat hier echt al wel genoeg gebleken is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor a3ke » zo jun 12, 2011 2:58 pm


Ieder zijn mening alsjeblieft, Davy. Consequent zijn, akkoord, afstraffen, niet akkoord.
En toch wel akkoord hoor want negeren is ook afstraffen , stout gedrag beletten is ook afstraffen ,

Men moet niet altijd en alleen denken aan de tik tegen de neus bij afstraffen ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Margiet » zo jun 12, 2011 4:38 pm

Ik bedoel absoluut niet alleen die tik Davy, als ik het over afstraffen heb.

Goed gedrag stimuleren is ook een manier van opvoeden, hoor! ;-)
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor ufo » zo jun 12, 2011 6:46 pm

Ik bedoel absoluut niet alleen die tik Davy, als ik het over afstraffen heb.

Goed gedrag stimuleren is ook een manier van opvoeden, hoor! ;-)
volledig mee akkoord :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Raven » zo jun 12, 2011 6:49 pm

Allereerst welkom!
Het is zoals margit al aanhaalde... win eerst het vertrouwen en zorg ondertussen dat ze goed aansterken!
Laat hen aanvoelen dat je het goed meent en houd hun aandacht op u gericht met praten en trage bewegingen... kan wat tijd en pijn vergen...Duur? Kort of lang... wie weet? Maar het kan ineens stoppen met bijten of...
Nu moet je hen goed leren aanvoelen en proberen te achterhalen waarom ze bijten... en handschoenen... beter geen :domhoog:
Enkele dagen zijn te kort...

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » zo jun 12, 2011 7:39 pm

Had je eigenlijk al ervaring met fretten of is dit je eerste aanraking met fretten? Als je even vermeld vanwaar je bent kan je zeker wel eens bij 1 van ons langskomen voor wat raad hoor :)

Ik vraag me wel een beetje af of het zo'n goed idee is ze zo snel al te verhuizen... Ze beginnen net te wennen binnen, moeten dan heropgevoed worden en worden dan opeens al naar buiten geplaatst (waarna ze misschien ook dagelijks terug binnenkomen om te spelen?)

Geef het een beetje tijd, fretten opvoeden gaat niet zomaar vanzelf... welke manieren je ook gebruikt, of je nu streelt, tikt, nijpt, blaast, roept; jij bent het baasje, jij bepaald wat er gebeurt. Jij bent hun leider, ze moeten op je kunnen vertrouwen, maar dat wil niet zeggen dat je ze niet op hun plaats mag zetten ;)

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » zo jun 12, 2011 10:43 pm

Dank u allemaal,

allereerst had ik een beetje vrees voor zo'n site.
Maar jullie helpen me zo veel door al deze goede raad,
ik heb veel bijgeleerd door jullie ervaringen door te lezen.

Ik zal ze allereerst laten wennen aan hun omgeving en nog niet meteen buiten zetten.
Ook zal ik géén handschoen meer aanraken nog gebruiken en zal ik de pijn lijden die iedereen moest ondergaan.

Ik woon in Ieper, hier zijn fretten blijkbaar nog niet zo razend populair als ik dacht.
Ik laat ze dinsdag steriliseren en castreren, zodat ze niet zo dominant meer zijn.
Maar wil dit zeggen dat ze minder geneigd zullen zijn om te bijten?

Ik denk dat ze niet bijten uit angst maar vanuit hun gedragingen te zien vandaag zien ze mijn hand als prooi.
Iedere keer dat het deurtje opengaat zien ze mijn hand bewegen over hun speelgoed die ik steeds bij maak en
willen ze als het ware erop springen.

Wat ik wel niet leuk vind is het "bij het nekvel pakken".. ik denk steeds dat ik hen zou nijpen en pijn doen?
Ze beginnen te reageren op mijn stem en het raarste is; ze zijn meer dan 4 uur wakker.

bijten ze tot bloedens toe of valt dit nog mee? kun je het vergelijken met iets?

1000 maal dank voor jullie hoopgevende reacties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Het warme onthaal doet wonderen, nu weet ik zeker dat ik er niet alleen voor sta!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » zo jun 12, 2011 11:10 pm

Allereerst; ja, ze kunnen (en zullen) tot bloedens toe bijten...

Hoe oud zijn ze nu? Zowel moertje als rammetje moeten gecasteerd worden trouwens, sterilisatie van een moertje is niet genoeg ;)

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Thrypa » zo jun 12, 2011 11:11 pm

Ik vond het ook zo vies de eerste keer ^^ Heb echt tips gekregen op de beurs van een aantal DFA leden, was idd ook bang om ze pijn te doen.
Maar het helpt wel echt :)


Ze doet het vrij goed voor, als vind ik het wel zielig dat ze hem zo lang laat bengelen ^^ en heb ik de indruk dat ik meer vel neem en wat lager (maar het is niet exact te zien). De fret reageert normaal dus het zal wel oke zijn :P Ik doe het nooit bij Tux zonder reden (het lijkt zo zielig). Voor zijn nageltjes, oortjes, ect leiden we hem hier af met ferretone :p

Maar zoals al gezegd, laat ze in het begin rustig doen en probeer zo min mogelijk te straffen (maar als ze echt door bijten, zou ik dus wel doen). Vertrouwen is echter erg belangrijk dus zoals Margiet aangeeft, bevestig hen ook als ze braaf zijn. Door gewoon er tegen te praten op een bemoedigende manier. Misschien is het ook leuk om met hen te spelen op een nieuw hand betrekkende manier. Bv door een kattenspeeltje aan een koortje of door met een laken over hen te schudden. Elke fret is wel persoonlijk in wat ze leuk vinden maar dat is bij de meeste een succes ;)

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » zo jun 12, 2011 11:13 pm

Allereerst; ja, ze kunnen (en zullen) tot bloedens toe bijten...

Hoe oud zijn ze nu? Zowel moertje als rammetje moeten gecasteerd worden trouwens, sterilisatie van een moertje is niet genoeg ;)
hobbes is 8 maanden en Binoche is er 6 maand, dus oud genoeg hé?
Ik heb het al duizend keer nagekeken :p bang dat ik zal missen

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » zo jun 12, 2011 11:16 pm

Ik vond het ook zo vies de eerste keer ^^ Heb echt tips gekregen op de beurs van een aantal DFA leden, was idd ook bang om ze pijn te doen.
Maar het helpt wel echt :)


Ze doet het vrij goed voor, als vind ik het wel zielig dat ze hem zo lang laat bengelen ^^ en heb ik de indruk dat ik meer vel neem en wat lager (maar het is niet exact te zien). De fret reageert normaal dus het zal wel oke zijn :P Ik doe het nooit bij Tux zonder reden (het lijkt zo zielig). Voor zijn nageltjes, oortjes, ect leiden we hem hier af met ferretone :p

Maar zoals al gezegd, laat ze in het begin rustig doen en probeer zo min mogelijk te straffen (maar als ze echt door bijten, zou ik dus wel doen). Vertrouwen is echter erg belangrijk dus zoals Margiet aangeeft, bevestig hen ook als ze braaf zijn. Door gewoon er tegen te praten op een bemoedigende manier. Misschien is het ook leuk om met hen te spelen op een nieuw hand betrekkende manier. Bv door een kattenspeeltje aan een koortje of door met een laken over hen te schudden. Elke fret is wel persoonlijk in wat ze leuk vinden maar dat is bij de meeste een succes ;)
Dus als je ze bij het nekvel neemt straf je hen al een beetje?
Margiet heeft gelijk, ik heb haar raad opgevolgd en de hele tijd wanneer ze wakker waren tegen hen op een zachte manier gepraat.
Als ze door de tunnel kropen voor de eerste keer heb ik hen beloond. En aangemoedigd, al lijkt het alsof ik tegen mijn hond praatte,
horen ze écht het verschil in je stem?
Want als ik streng "neen" zeg, reageert hij totaal niet erop en doet gewoon verder zonder op te kijken

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » zo jun 12, 2011 11:19 pm

6 maand voor een moertje en 8 maand voor een ram, weer zo'n rare leeftijden... maar dit terzijde...

Ik zou nog even wachten met castreren eigenlijk... Ik denk niet dat ze nu al bronstig/loops zijn? Fretten die rond deze tijd geboren worden worden pas rond volgende lente loops, rammen soms ietsje vroeger bronstig...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Raven » zo jun 12, 2011 11:37 pm

JudithM,

Fretten zijn niet zo gekend in Belgie (mijn mening)
De fret zelf:
Ze gaan gewoon de confrontatie aan met uw hand en u als persoon of als dreiging of statement en zien zeker uw hand niet als prooi… Uw bewegingen zijn misschien ook wat te bruusk en niet altijd in het zicht van de dieren?
Veel fretten houden er namelijk niet van om door vreemde of niet vertrouwde personen te worden gepakt of aangeraakt te worden. Dit komt door het wantrouwen.
Een fret bijt uit verschillende reden en de beet zelf is ook verschillend… d.w.z. bijten en weg lopen, bijten en lossen en zich klaar maken of houden voor de volgende ronde(s), bijten en zich vastbijten en dan wachten tot hij lost of gebruik van water helpt voor te lossen (niet altijd)
1 en 2 kunnen met of zonder bloed verlopen en 3 altijd met bloed. Ook legt de fret de druk op de tanden met verschillende drukkingen van links naar rechts of andersom om beter te kunnen penetreren (perforeren) in vel.
Deze dieren gebruiken hun tanden (scherpe) voor alle uitingen en gedragingen… dus het is dan normaal dat de ene beet harder of bloediger is dan de andere ;)
Ze moeten gewoon leren hoe zacht uw vel is en wat mag en niet mag! Dito voor pijn.
Een fret pijn doen in de nek door hem vast te nemen? Neen, dat denk ik niet… is meer een psychologische straf van uit de nest en wat de ouder deed of andere ouders en dominante fretten, nekvel pakken en onderdrukken of neerdrukken.
Gewoon vol houden met uw bepaalde houding en straf tegenover hen… niet wispelturig zijn met verschillen technieken of straffen op korte tijd.
Castreren bepaald hun dominantie onderling wel en dit is dan meer als paring gedrag… maar naar de mens toe? Kan? Geen ervaring mee! Maar voor het castreren zelf is nu nog wat te vroeg… dit voor beide..
:D

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Raven » ma jun 13, 2011 8:01 am


Dus als je ze bij het nekvel neemt straf je hen al een beetje?
Margiet heeft gelijk, ik heb haar raad opgevolgd en de hele tijd wanneer ze wakker waren tegen hen op een zachte manier gepraat.
Als ze door de tunnel kropen voor de eerste keer heb ik hen beloond. En aangemoedigd, al lijkt het alsof ik tegen mijn hond praatte,
horen ze écht het verschil in je stem?
Want als ik streng "neen" zeg, reageert hij totaal niet erop en doet gewoon verder zonder op te kijken
Nekvel pakken en stoppen, hangen of neerdrukken = inprenting en opvoeding van straf uit de nest!
Als uw hond hoort hoe vriendelijk dat u praat en het verschil herkent in intonatie van uw stem of houding... dan zeker uw fretjes... zij reageren ook op uw stem en houding
Zij voelen de gevoelens en sfeer aan... ik zou bijna durven zeggen:
Zij leven in je hoofd.
Geen reactie op uw strenge “neen“? Misschien leggen zij nog geen verband tussen de “neen” en wat niet mag of herkennen uw gezag nog niet en doen maar op.
Wat de beste techniek is om uw fretjes te straffen? Dit bepaald u en uw fretjes want zij en U reageren en leren ervan.

Kortom zou ik zeggen, win hun vertrouwen en behandel hen goed! Zij hebben dezelfde gevoelens als andere dieren...
Straf hun kordaat en kort en dit direct na het geen wat niet mag... gebruik 1 goede techniek en blijf daarbij... geeft alles wat tijd ook de straf en de uitwerking.
En hou ze in een vertrouwde omgeving voor het heropvoedingskamp ;)

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » ma jun 13, 2011 9:28 am

JudithM,

Fretten zijn niet zo gekend in Belgie (mijn mening)
De fret zelf:
Ze gaan gewoon de confrontatie aan met uw hand en u als persoon of als dreiging of statement en zien zeker uw hand niet als prooi… Uw bewegingen zijn misschien ook wat te bruusk en niet altijd in het zicht van de dieren?
Veel fretten houden er namelijk niet van om door vreemde of niet vertrouwde personen te worden gepakt of aangeraakt te worden. Dit komt door het wantrouwen.
Een fret bijt uit verschillende reden en de beet zelf is ook verschillend… d.w.z. bijten en weg lopen, bijten en lossen en zich klaar maken of houden voor de volgende ronde(s), bijten en zich vastbijten en dan wachten tot hij lost of gebruik van water helpt voor te lossen (niet altijd)
1 en 2 kunnen met of zonder bloed verlopen en 3 altijd met bloed. Ook legt de fret de druk op de tanden met verschillende drukkingen van links naar rechts of andersom om beter te kunnen penetreren (perforeren) in vel.
Deze dieren gebruiken hun tanden (scherpe) voor alle uitingen en gedragingen… dus het is dan normaal dat de ene beet harder of bloediger is dan de andere ;)
Ze moeten gewoon leren hoe zacht uw vel is en wat mag en niet mag! Dito voor pijn.
Een fret pijn doen in de nek door hem vast te nemen? Neen, dat denk ik niet… is meer een psychologische straf van uit de nest en wat de ouder deed of andere ouders en dominante fretten, nekvel pakken en onderdrukken of neerdrukken.
Gewoon vol houden met uw bepaalde houding en straf tegenover hen… niet wispelturig zijn met verschillen technieken of straffen op korte tijd.
Castreren bepaald hun dominantie onderling wel en dit is dan meer als paring gedrag… maar naar de mens toe? Kan? Geen ervaring mee! Maar voor het castreren zelf is nu nog wat te vroeg… dit voor beide..
:D
Danku, ik hou vol :) !!

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » ma jun 13, 2011 9:29 am


Dus als je ze bij het nekvel neemt straf je hen al een beetje?
Margiet heeft gelijk, ik heb haar raad opgevolgd en de hele tijd wanneer ze wakker waren tegen hen op een zachte manier gepraat.
Als ze door de tunnel kropen voor de eerste keer heb ik hen beloond. En aangemoedigd, al lijkt het alsof ik tegen mijn hond praatte,
horen ze écht het verschil in je stem?
Want als ik streng "neen" zeg, reageert hij totaal niet erop en doet gewoon verder zonder op te kijken
Nekvel pakken en stoppen, hangen of neerdrukken = inprenting en opvoeding van straf uit de nest!
Als uw hond hoort hoe vriendelijk dat u praat en het verschil herkent in intonatie van uw stem of houding... dan zeker uw fretjes... zij reageren ook op uw stem en houding
Zij voelen de gevoelens en sfeer aan... ik zou bijna durven zeggen:
Zij leven in je hoofd.
Geen reactie op uw strenge “neen“? Misschien leggen zij nog geen verband tussen de “neen” en wat niet mag of herkennen uw gezag nog niet en doen maar op.
Wat de beste techniek is om uw fretjes te straffen? Dit bepaald u en uw fretjes want zij en U reageren en leren ervan.

Kortom zou ik zeggen, win hun vertrouwen en behandel hen goed! Zij hebben dezelfde gevoelens als andere dieren...
Straf hun kordaat en kort en dit direct na het geen wat niet mag... gebruik 1 goede techniek en blijf daarbij... geeft alles wat tijd ook de straf en de uitwerking.
En hou ze in een vertrouwde omgeving voor het heropvoedingskamp ;)
Eerst aan het vertrouwen werken, dan pas kiezen hoe ik zal straffen denk ik, misschien is het ene fretje bij het andere gevoeliger/minder gevoelig voor bepaalde straffen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor jeanine » ma jun 13, 2011 1:16 pm

Ook welkom hier ;) Over straffen en heropvoeden is hier al heel veel gezegd.
Ik neem een nieuwe fret zo weinig mogelijk op, behalve als het van de eerste keer heel goed meevalt. Ik win hun vertrouwen en dat moet wederzijds gebeuren. Je fretten voelen je onzekerheid heel goed aan en profiteren er van om baas te spelen. Ik geef hen zo weinig mogelijk kansen om te bijten, moet ik hen ook niet straffen dan. Niet elke fret wil in de nek genomen worden, een dominante fret al helemaal niet. Mijn Milo de goedheid zelve heeft het daar heel moeilijk mee, bij hem doe ik het enkel als de noodzaak zich voordoet. Elke fret is anders en vraagt een op maat gemaakte behandeling.
Als je de fretjes dan toch wil opnemen doe het op de juiste manier. Neem je verkeerd maak je de fret bang en die zal zich omdraaien om zich te verdedigen. Neem nooit over de rug maar breng je hand onder de buik door. Gebruik wijs en middenvinger om de kop in de hals te fixeren en je vingers naar de schouders toe te brengen, laat het lichaam rusten op je bovenarm. Zo kan het fretje zich goed ondersteunt voelen en kan jij die met heel weinig kans op een beet ronddragen. Een fret is zeer nieuwsgierig en daar kan je gebruik van maken. Draag het fretje en praat zachtjes, je laat hem op plaatsen komen en dingen zien waar de aandacht voor het bijten afgeleid mee wordt. Zo leert de fret dat het baasje geen kwade bedoelingen heeft. Zorg dat de fret goed gevoed is en geen honger heeft op het moment dat je op wandel gaat.
Een fret kan om vele redenen bijten, ook als ze pijn hebben of ziek zijn.
Als je met vragen zit laat het zeker horen, iedereen probeert op zijn manier en zijn ervaringen te helpen.
Veel succes.
Afbeelding

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » ma jun 13, 2011 2:36 pm

Ook welkom hier ;) Over straffen en heropvoeden is hier al heel veel gezegd.
Ik neem een nieuwe fret zo weinig mogelijk op, behalve als het van de eerste keer heel goed meevalt. Ik win hun vertrouwen en dat moet wederzijds gebeuren. Je fretten voelen je onzekerheid heel goed aan en profiteren er van om baas te spelen. Ik geef hen zo weinig mogelijk kansen om te bijten, moet ik hen ook niet straffen dan. Niet elke fret wil in de nek genomen worden, een dominante fret al helemaal niet. Mijn Milo de goedheid zelve heeft het daar heel moeilijk mee, bij hem doe ik het enkel als de noodzaak zich voordoet. Elke fret is anders en vraagt een op maat gemaakte behandeling.
Als je de fretjes dan toch wil opnemen doe het op de juiste manier. Neem je verkeerd maak je de fret bang en die zal zich omdraaien om zich te verdedigen. Neem nooit over de rug maar breng je hand onder de buik door. Gebruik wijs en middenvinger om de kop in de hals te fixeren en je vingers naar de schouders toe te brengen, laat het lichaam rusten op je bovenarm. Zo kan het fretje zich goed ondersteunt voelen en kan jij die met heel weinig kans op een beet ronddragen. Een fret is zeer nieuwsgierig en daar kan je gebruik van maken. Draag het fretje en praat zachtjes, je laat hem op plaatsen komen en dingen zien waar de aandacht voor het bijten afgeleid mee wordt. Zo leert de fret dat het baasje geen kwade bedoelingen heeft. Zorg dat de fret goed gevoed is en geen honger heeft op het moment dat je op wandel gaat.
Een fret kan om vele redenen bijten, ook als ze pijn hebben of ziek zijn.
Als je met vragen zit laat het zeker horen, iedereen probeert op zijn manier en zijn ervaringen te helpen.
Veel succes.
Danku,
vandaag heb ik hem een snoepje uit mijn hand laten nemen, ik was heel onzeker en hij probeerde te happen.
Maar hoe laat ik hen uit de kooi als ik ze nog niet kan vastnemen en het vertrouwen nog niet wederzijds is?

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor kysimoza » ma jun 13, 2011 2:43 pm

staat u kooi ergens op?
want die van kyra staat bij mij gewoon op de grond dan zet ik die open en ze kan er zelf uit kruipen.
Als ze moe is of als ze haar behoefte moet doen kan ze er ook altijd in :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » ma jun 13, 2011 2:45 pm

Afbeelding
Een afvalknijper, werkt zeer goed...


Neen hoor, natuurlijk mag je die uit de kooi nemen, er wordt bedoelt dat je er nog niet teveel mee moet gaan rondlopen en constant willen vastnemen tegen hun zin, maar ze best gewoon wat laat rondlopen en hun nieuwe omgeving gewoon worden. Als ze naar je toe komen om te snuffelen kan je ze telkens een brokje geven uit hun eetbak ;)

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » ma jun 13, 2011 3:22 pm

Afbeelding
Een afvalknijper, werkt zeer goed...


Neen hoor, natuurlijk mag je die uit de kooi nemen, er wordt bedoelt dat je er nog niet teveel mee moet gaan rondlopen en constant willen vastnemen tegen hun zin, maar ze best gewoon wat laat rondlopen en hun nieuwe omgeving gewoon worden. Als ze naar je toe komen om te snuffelen kan je ze telkens een brokje geven uit hun eetbak ;)
Daarnet wilde ik hem wel pakken maar hij "sprong" naar mijn hand.
De angst om gebeten te worden wordt als maar groter.
Het irritantste is dat ik geen levensecht voorbeeld heb om te zien hoe het moet.
Toch bedankt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » ma jun 13, 2011 3:36 pm

Geen schrik hebben, dat maakt het enkel erger ;)

Je gaat niet doodgaan van eens gebeten te worden, dat geneest wel weer hoor :)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten