heropvoedingskamp

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor jeanine » ma jun 13, 2011 4:27 pm

Niemand krijgt graag een beet, ik ook niet ;) Je moet er nu ook niet bij denken dat de fret je zal toetakelen, meestal heb je 4 gaatjes van de snijtanden. Als je de reflex voelt om je hand dan weg te trekken gaat het meer om snijwondjes in dat geval. Een kat en hond kunnen even goed bijten ;)
Laat de fret naar je toe komen, kuis de kooi als ze er uit zijn. Desnoods met een snoepje, liefst een stukje vlees maar geen varken of bereid met kruiden, hen in de carrier steken. Dan kan jij rustig de kooi en voeding in orde brengen zonder op je hoede te moeten blijven. Blijf voorlopig met je handen uit de kooi als de fretten in de kooi zitten, behalve in noodgeval.Het moeilijkste is het wederzijds vertrouwen, best begrijpbaar dat je wat bang bent. Laat dit zo min mogelijk merken en ga kordaat te werk als het moet ook al ben je bang. Freebee heeft hier een moeilijke start gemaakt door hormoonproblemen. Ik kon niet anders dan ze steeds straffen voor het nog erger werd. De vertrouwensband was dan ook heel erg geschaad door deze kennismaking. Ook ik was er niet zo happig op om met Freebee bezig te blijven. Ik moest mij dwingen om haar goed te behandelen en niet te laten lopen voor wat ze goed was. Het is pas na operatie en herstelperiode wat beter beginnen gaan. Het wederzijds vertrouwen had een ernstige deuk gekregen en nog steeds blijft er werk aan, ook al is ze hier meerdere jaren. Nooit zo een knuffelkont geworden als de anderen. Maar we kennen elkaar nu, geen enkele fret hier krijgt of heeft hier een lijfstraf nodig. Geduld is ook iets wat fretten je leren te hebben. Op enkele dagen krijg je nooit goed wat verpest is, ook al was het door de vorige baasjes.
Je hebt het nadeel van fretjes onder slechte omstandigheden gehouden weer vertrouwen in de mens te laten krijgen. Handschoenen, liever geen. Maar als het echt de spuigaten uitloopt en het geeft je meer zelfvertrouwen hou het op 1 stevige handschoen om ze vast te nemen en hou de blote hand om iets aan te bieden en te strelen. Probeer zo vaak als mogelijk te belonen voor elke overwinning met een stukje kip of rundvlees uit je blote hand. Het mag ook een gewoon brokje zijn, als er maar eten uit je hand komt. Het is heel belangrijk dat je schrik nu niet de overhand neemt. Was telkens je handen voor je de fretten neemt, zo vergissen ze zich niet en heb je geen geur van voeding aan je handen als je ze opneemt. Zo had ik hier ooit Chanel, nooit gebeten tot ik zalf op mijn pols moest doen. Ze beet door het verband door naar die vreemde geur. Leg een gedragen oud T-shirt van de familieleden in de kooi, zo leren ze de geuren vlugger kennen. Bij mijn fretten sliep ik steeds op voorhand met een oud kledingstuk dat de eerste dag al mee in de kooi kon.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Thrypa » ma jun 13, 2011 5:14 pm

Ik snap dat het vies kan zijn :) Maar ze kunnen het echt leren hoor en soms kan het verbazend snel gaan.
Het is voor hun een manier van communiceren, maar je kan het echt wel aanleren dat bijten voor mensen niet leuk is :)

Tux bijt er bijvoorbeeld heftig op los in zijn beertjes, doeken, ... maar eens hij hand ofwat dan ook van het baasje voelt bijt hij niet meer. En dat is ook heel even anders geweest! Nu zal hij al happend naar ons springen maar nooit bijten, het blijft immers een instinct maar hij weet wanneer het wel en niet kan.
Zoals je kan zien in dit filmpje rond 0.20 :) http://www.youtube.com/watch?v=OfZEbfwKkMU

Dus geef de hoop niet op ;) Het kan erg snel en goed gaan!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Margiet » ma jun 13, 2011 7:44 pm

Geen schrik hebben, dat maakt het enkel erger ;)

Je gaat niet doodgaan van eens gebeten te worden, dat geneest wel weer hoor :)
Zo reageer je als je niet bang bent van de fret, Niels en dan heb je sowieso al minder kans om gebeten te worden, maar die eerste keren schrok ik me toch ook suf, hoor, toen onze Mikado me vast had!! Het doet pijn, zo simpel is het soms!! ;) Maar Judith, Iso-Betadine-zalf neemt de pijn snel weg en geneest snel!! :p

Die ene handschoen die Jeanine voorstelt heb ik hier, om praktische redenen, ook bij enkele fretjes (3 denk ik) ooit boven gehaald. Het is maar een fleece-handschoen, ze kunnen er nog goed in happen, maar ze gaan er niet door en jij kan je hand nog redelijk normaal plooien en gebruiken. Je bent er dan wel zo "handig" niet mee als met je blote hand, maar vermits ik bloedverdunners neem moet ik mezelf soms wel wat beschermen, als ze me bijten is het meestal een gedrup voor uren, dat is wreed onhandig!! xp Als eerste steuntje voor jouw zelfvertrouwen, kan zo 'n handchoen dus ook hulp bieden maar leer hen dan zo snel mogelijk aan dat de andere hand iets fijn betekent. Streel hen terwijl je hen vast hebt, geef ze een snoepje met je vrije hand, allemaal dingen die ze zich snel genoeg inprenten. Hoe rap ze erop gaan reageren met wat rustiger en liever te worden, zal vooral afhangen van wat ze in hun eerste maanden gezien en geleerd hebben. Als ze in die tijd ondervonden hebben dat ze moesten vechten voor hun eten of dat ze "de mens" niet konden vertrouwen, heb je nog een tijdje werk ...

De leeftijd van je fretten is alleen maar "raar" als we terugtellen naar hun geboorte, hoor, moest je je afvragen waarom Niels dat zegt. Dat betekent dat je dus met "winterfretten" zit, wat normaal gezien niet kan als je de natuur zijn gang laat gaan. Of de kweker heeft hen dus met opzet "warm" en erg belicht gehouden om een "Kerstnestje" ofzo te hebben of ze hebben je de verkeerde datum doorgegeven. Kan je al iets zien van loops zijn bij het moertje? En heeft je rammetje al 2 (soms maar 1) duidelijk voelbare balletjes? Ruiken ze redelijk sterk (of stinken ze al) ?? In dat geval zouden ze bij mij toch op de tafel bij de Da belanden hoor, dat zal hun gedrag in elk geval ietsjes temperen ...

In het topic "Frunzeltje kwam, zag en ... " staat ook het "verslag" van het heropvoeden van een bijtfret. Ik zou eens verder moeten gaan vertellen daar, maar ik kan alvast even samengevat zeggen dat Frunzemie het bij ons prima doet!! ;)
Afbeelding

JudithM
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 08, 2011 7:34 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor JudithM » di jun 14, 2011 7:15 pm

GOED GOED GOED NIEUWS
Hobbes en Binoche zijn bijtvrij.
Ik heb iemand laten komen die er heel veel van kent en er iedere dag tussen zit.

Hobbes is gewoon een aandachtstrekker en doet niets liever dan wandelen, dat "bijten" was gewoon spelen en zeggen "kom, laten we wandelen!"
Binoche is nog klein en zou toch nog eens durven bijten om haar tanden te testen, haar grens af te wegen.
Maar met een "opvoedkundige tik" verandert ze snel in een speelvogel en is de hond weer haar slachtoffer om te spelen.

Dank u allemaal voor jullie reacties, het heeft me inorm geholpen om hun gedragingen te herkennen en in te grijpen waar nodig!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Thrypa » di jun 14, 2011 8:00 pm

Wat bedoel je met een opvoedkundige tik als ik vragen mag?

De kans is trouwens groot dat ze af en toe nog eens gaan bijten/testen/beetje te ver gaan, dus wees consequent en laat je daar zeker niet door afschrikken.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor jeanine » di jun 14, 2011 10:48 pm

Als je spreekt van bijten denken we ook direct aan doorbijten en niet het speelbijten. Speelbijten doet niet echt pijn en daar krijg je geen schrik van. Een fret gedraagt zich anders dan gelijk welk ander huisdier. Het enige dat ze hebben zijn hun tandjes om je iets duidelijk te maken. Met de tijd leer je ze beter lezen en begrijpen. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Raven » wo jun 15, 2011 9:22 am

Hmmm, lol!
Het interpreteren van hoe een pup of onvolwassen dier speel bijt... ;) :rol:
Opvoedkundige tik? :euh: ik weet niet hoe dieren dit interpreteren maar dat kennen ze niet! Het enige wezen dat dit kent en dit met zachte of harde hand of tik is de mens :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Margiet » wo jun 15, 2011 1:40 pm

Heb je iemand gevonden die dat zo snel opgelost krijgt dan, Judith?? Hier in België of in Nederland mss??

Nu heb ik er al heel wat "braaf" gekregen in het verleden, maar zo snel??
Zou wel fijn zijn moest ons dat met de agressief binnenkomende opvangertjes ook lukken ... :bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor Buda » wo jul 20, 2011 9:59 am

aah, fretjes afleren om te bijten .. heb m'n part daar ook wel gehad :hammer:

buda was een beetje een hysterische bijter, maar ik bloedde nooit echt, of toch heel weinig
toch doet het wel wat pijnlijk aan als hij hapt

heb eigenlijk nog nooit een bloedende beet gekregen van een fretje, en volgens de forummers is Fiero nochtans geen doetje :p
en die hing zowat vastgebeten aan m'n hand :D
maar pijn deed dat nu eigenlijk niet, bloeden deed het ook niet, misschien ben ik niet vatbaar voor gaten :king:

had ik toen een heropvoedingskamp gekend :shock: maar goed, het schept een band om zelf je fretje tam te krijgen :rol:

Succes je zal het nodig hebben :mrgreen:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor daikiri » vr jul 22, 2011 11:09 am

hoi
van waar ben je ??
je mag altijd bij me langs komen met u 2 "lieverds"...
het zijn nog pups dus dat moet mee vallen..
ik wil wel eens zien wat ze doen bij mij???
gr dai
(ben van Oost-Vlaanderen..)
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor nielsvl » vr jul 22, 2011 11:19 am

Probleem is ondertussen al opgelost blijkbaar ;)

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: heropvoedingskamp

Berichtdoor daikiri » vr jul 22, 2011 11:21 am

nieuwsgierig wie het was!
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten