niezen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

niezen

Berichtdoor nunya » do jun 16, 2011 10:30 pm

hallo,men nunya is sinds gisteren af en toe aan het niezen,kan een fredje ook een verkoudheid oplopen?
groetjes
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: niezen

Berichtdoor nielsvl » vr jun 17, 2011 1:06 am

Fretten zijn niet vatbaar voor het rhynovirus (de verkoudheid bij de mens). Ze kunnen wel een soort van griep krijgen, beetje met dezelfde symptomen.

Wat voor kattenbakvulling gebruik je? Meestal is veelvuldig niezen een irritatie van luchtwegen, kan zijn door slechte kattenbakvulling (stoffig) of fretten die op schaafsel of stro gehouden worden... Is eerst heel acuut maar als dat blijft aanhouden wordt dat uiteindelijk een chronische irritatie...

Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: niezen

Berichtdoor Furby&Barry » vr jun 17, 2011 7:50 am

Als het niet vaak voorkomt, is het best schattig.
Zeker als je aan't knuffelen bent en plots de nies komt opzetten..kan je wel ff nattigheid voelen :)
Maar dan is het zoals ne mens. Af en toe moet je niezen om je luchtwegen en neus vrij te maken van stof, vuil, ...
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: niezen

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 8:08 am

Een fret gebruikt zijn neusje heel vaak, soms komt er stof in. Dan volgt er een niesbui, niets erg dus. Wel opletten dat bakvulling zo stofvrij mogelijk is en je geen voor de fret irriterende geurtjes gebruikt bij het poetsen. Bakvulling die klontert is taboe, kan onder invloed van een vochtig neusje daar een klonter vormen.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: niezen

Berichtdoor Raven » vr jun 17, 2011 9:33 am

Af en toe eens goed niezen doen ze allemaal... het is de terug kerende frequentie die bepaald of het ‘ernstig zou kunnen zijn‘!?
Periodieke niezen.
Buiten dat ze het snot e. a van de mens kunnen overkrijgen zijn er ook nog eens de streptokokken, stafylokokken of laten we beter zeggen de hele rim ram van kokken :ninja:
Waaraan wij als mens of onze dieren gevoelig kunnen aan zijn of worden. :s
Fretten zijn ook gevoelig voor stoffige ondergronden, kattenbakvullingen.... en andere stof ophopingen of stofmijt ! Sommige zijn allergisch voor gras en andere pollen enz..
Maar het moet niet altijd dat zijn :rol:
Hier loopt er een fret rond met altijd een drupje of zeer vochtige neus rond als hij opgewonden is en als die soms wat rolt in de buis of op zijn rug ligt om te spelen enz... durft hij ook als eens goed te niezen. ;)

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 1:00 pm

Fretten zijn niet vatbaar voor het rhynovirus (de verkoudheid bij de mens). Ze kunnen wel een soort van griep krijgen, beetje met dezelfde symptomen.

Wat voor kattenbakvulling gebruik je? Meestal is veelvuldig niezen een irritatie van luchtwegen, kan zijn door slechte kattenbakvulling (stoffig) of fretten die op schaafsel of stro gehouden worden... Is eerst heel acuut maar als dat blijft aanhouden wordt dat uiteindelijk een chronische irritatie...
ik heb stofvrije kattebakvulling,en gebruik dekens in haar kooi,zeker geen stro.
ik denk dat ik beter eens bij de DA ga want sindts gisteren wil ze niet meer eten.....denk toch dat er iets mis is,heb alles geprobeert,wiskas voor kittens(wat ze normaal graag eet)gekookte kipfilet,.....maar niets.ze drinkt enkel wat kittenmelk met eidooier gemengt,maar geen vast voedsel :(
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: niezen

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 1:11 pm

Het kan zijn dat ze haar tandjes aan het wisselen is en daardoor geen brokjes meer wil eten.
Hier eten de pupjes ook nog geen brokjes, ze zijn ook hun tandjes aan het wisselen.

Ik geef hen rauwe kippenhartjes in stukjes gesneden (deze kan je vinden in de delhaize). En 2 à 3 keer per dag krijgen ze hier pap bestaande uit rauwe kippenhartjes, geweekte brokjes (Totally ferret baby), waltham (verkrijgbaar bij de dierenarts of sommige apotheken) en beetje ferretone. Dat mixen en daar smullen ze hier van. Af en toe doe ik hier ook nog een eidooier onder.

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 1:17 pm

Het kan zijn dat ze haar tandjes aan het wisselen is en daardoor geen brokjes meer wil eten.
Hier eten de pupjes ook nog geen brokjes, ze zijn ook hun tandjes aan het wisselen.

Ik geef hen rauwe kippenhartjes in stukjes gesneden (deze kan je vinden in de delhaize). En 2 à 3 keer per dag krijgen ze hier pap bestaande uit rauwe kippenhartjes, geweekte brokjes (Totally ferret baby), waltham (verkrijgbaar bij de dierenarts of sommige apotheken) en beetje ferretone. Dat mixen en daar smullen ze hier van. Af en toe doe ik hier ook nog een eidooier onder.
dit zou idd wel de reden kunnen zijn,de tandenwisseling,ik zal straks ook eens proberen om alles te malen en pletten en zien wat het geeft,hopelijk is het dat :roll:
want begin me wat ongerust te maken over dat kleine bengeltje,wat ben jer vlug aan gehecht seg.....
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: niezen

Berichtdoor nielsvl » vr jun 17, 2011 1:56 pm

Gewoon even terzijde; whiskas is alles behalve gezonde voeding voor je fret ;)
Ook met melk ga je moeten stoppen uiteindelijk, eens fretten geen melk meer drinken (bij elke fret dus eigenlijk) worden ze lactose-intolerant.

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 2:44 pm

Gewoon even terzijde; whiskas is alles behalve gezonde voeding voor je fret ;)
Ook met melk ga je moeten stoppen uiteindelijk, eens fretten geen melk meer drinken (bij elke fret dus eigenlijk) worden ze lactose-intolerant.
ja ik had het al gelezen,maar ik geef het nog effe verder want de fokker zei me van dit nog effe te doen omdat zij het ook gaf,dermee :p
derna geef ik enkel nog brokjes en vlees
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: niezen

Berichtdoor nielsvl » vr jun 17, 2011 3:19 pm

uw kweker gaf enkel whiskas? :euh:

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: niezen

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 3:26 pm

ipv die whiskas kan je beter hills A/D geven of rauwe kippenhartjes, rauwe kipfilet...
en ipv kittenmelk kan je beter waltham (waltham convalescence support: dit is poeder in zakjes dat je moet oplossen in water) geven.

Zoals Niels al zei is whiskas niet goed voor een fretje en kittenmelk of andere melk ook niet...

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 4:01 pm

uw kweker gaf enkel whiskas? :euh:
neen ook droge brokjes,en kittenvoeding gemeng met kittenmelk en ei
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 4:05 pm

ik heb dus geprobeert haar voeding te pletten maar ze wil dus niks eten,helemaal niks.....wat kan ik doen???
DA zo vlug mogelijk :s
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 4:06 pm

ipv die whiskas kan je beter hills A/D geven of rauwe kippenhartjes, rauwe kipfilet...
en ipv kittenmelk kan je beter waltham (waltham convalescence support: dit is poeder in zakjes dat je moet oplossen in water) geven.

Zoals Niels al zei is whiskas niet goed voor een fretje en kittenmelk of andere melk ook niet...
waar kan je die waltham kopen?
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: niezen

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 4:26 pm

Convalescence support, instant diet canine/feline heet het voluit. Is van Royal Canin en verkrijgbaar via de dierenarts of sommige apotheken
Vroeger heette dat waltham convalescence support, nu staat die waltham blijkbaar niet meer op de verpakking...

Je kan het ook bestellen op fretten.nl: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=370
Je kan daar ook de A/D bestellen van Hills: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=375

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 4:31 pm

Convalescence support, instant diet canine/feline heet het voluit. Is van Royal Canin en verkrijgbaar via de dierenarts of sommige apotheken
Vroeger heette dat waltham convalescence support, nu staat die waltham blijkbaar niet meer op de verpakking...

Je kan het ook bestellen op fretten.nl: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=370
Je kan daar ook de A/D bestellen van Hills: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=375
bedankt
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: niezen

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 4:32 pm

is graag gedaan!

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 4:44 pm

is graag gedaan!
mss weet jij soms raad,nunya wil sinds gisteren niets meer eten,ze is futteloos,slaapt constant,drinken doet ze wel nog.
ze doet dan ook geen kaka niet meer.er ligt nog een drolletje in haar bakje en is groenig???
ik zit met men handen in het haar,ik zou deze avond naar DA gaan
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: niezen

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 4:51 pm

Zoals ik al uitgelegd heb hierboven:
Het kan zijn dat ze haar tandjes aan het wisselen is en daardoor geen brokjes meer wil eten.
Hier eten de pupjes ook nog geen brokjes, ze zijn ook hun tandjes aan het wisselen.

Ik geef hen rauwe kippenhartjes in stukjes gesneden (deze kan je vinden in de delhaize). En 2 à 3 keer per dag krijgen ze hier pap bestaande uit rauwe kippenhartjes, geweekte brokjes (Totally ferret baby), waltham (verkrijgbaar bij de dierenarts of sommige apotheken) en beetje ferretone. Dat mixen en daar smullen ze hier van. Af en toe doe ik hier ook nog een eidooier onder.
Heb je bovenstaande al geprobeerd?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: niezen

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 7:03 pm

Naar de da gaan lijkt mij hier de betere oplossing te zijn. Dan heb je op zijn minst de geruststelling dat er niets ernstig aan de hand is. Ook kan je daar aangepaste voeding meekrijgen. Een fret heeft een spijsvertering van ongeveer 4u. Als je fretje niet eet kan dat niet lang goed gaan. Groene stoelgang is ook al niet de goede. Niet meer naar het toilet gaan is niet normaal. Zelfs een fret die serieus aan de diarree is en een dag niets eet maakt nog een weinig stoelgang. Ik zou met het WE voor de deur toch niet wachten om het nodige te doen. Niet om je bang te maken maar dan weet je wat er al dan niet mis gaat. Voor een nieuw frettenbaasje is het altijd moeilijk om te zien of het fretje echt ziek is of gewoon een dipje kent. ;)
Afbeelding

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 7:30 pm

ben juist terug van de DA.Nunya kreeg 2 prikjes,eentje met antibiotica en eentje met buscopan.
kreeg ook aangepaste voeding mee en ze moet een week lang antibiotica nemen,als ze maandag nog niet beter is moet ik terug voor verder onderzoek.....
we duimen :bow:
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: niezen

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 7:56 pm

Oei, er is dus waarschijnlijk toch wat aan de hand. :( Neem stoelgang mee, misschien wil de da dat even bekijken. ;) Weet je wat en hoe dwangvoederen is?
Afbeelding

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: niezen

Berichtdoor nunya » vr jun 17, 2011 8:01 pm

Oei, er is dus waarschijnlijk toch wat aan de hand. :( Neem stoelgang mee, misschien wil de da dat even bekijken. ;) Weet je wat en hoe dwangvoederen is?
ik heb een dikke spuit meegekregen om haar te voederen indien ze niet zelfstandig eet.proberen haar muiltje open te doen en er in spuiten he?ni?
en ook een kleiner spuitje om iederen dag ongeveer 3 ml medicijn in te spuiten
amen :bow:
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: niezen

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 8:17 pm

Nunja, inderdaad met een spuitje te geven. Wel voorzichtig zijn, de fret mag zich niet verslikken. Ik steek het spuitje achteraan tussen de tanden door en spuit voorzichtig in de richting van de neus en niet naar de keel. Vroeger deed ik het anders en vaak hoorde ik het fretje zich verslikken. Voeding die op die manier in de longen kan terecht komen kan een longontsteking veroorzaken. Vandaar heel mijn uitleg. Voor je naar de spuit grijpt probeer je eerst zo, wil ze niet dan geef je het via je vinger. Vaak als ze de smaak te pakken hebben gaat het vanzelf. Als ik tot dwangvoederen moet overgaan geef ik het om de 2u dit dag en nacht met een spuitje. Tot de fret weer uit zichzelf eet. Vaak gaat dat beter vanaf ze wat genezen.
Succes met de behandeling en het beste voor je kleine meid.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten