Lopend oogje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Lopend oogje

Berichtdoor Saantje » vr jun 17, 2011 4:00 pm

Hey,

Woensdag avond zijn we om ons eerste fretje "Quibus" kunnen gaan hij was dan 8 weken oud, ik had hem al langer gereserveerd bij een kennis die verschillende fretjes heeft en af en toe een nestje heeft. Ik wou 'een donkere' maar op zich moest het een lichte zijn was het ook goed geweest, nu in het nest allemaal panda's op een black mitt na, samen met een broertje nog eens angora.

Nu merk ik donderdag ochtend toen hij wakker werd hij een tranend oogje heeft, en ben erop beginnen letten, hij heeft het wel vaker. Iedere keer hij wakker wordt na een lang dutje, eet (NRV) en hevig rondloopt/speelt. Er zit dan ook een beetje prut aan het oogje, verder zie ik niets aan het oogje en niezen doet hij ook niet vaak (heel af en toe eens) maar denk dat dat meer ligt aan de haren op/in de neus wat typisch is voor de angora.

Ik houd hem op Ecobed in de kooi (slaapt daar zo goed als enkel in de nacht) dit is een bedding van schoon versnippert karton, dit is stofvrij en wordt gebruikt voor allerhande dieren zoals konijnen, ratten, cavia, paarden,... Ik heb zelf nog een rattery en ratten doen het er altijd super op (niet enkel bij mij) en ze spelen er graag mee. Verder hangen der in zijn kooi schone hangmatjes, handdoeken en enkele touwen, ook een kattenbak met kattenbakvulling (niet die klontersteentjes). Verder loopt hij rond in huis (vooral onze zetel), wij hebben wel nog 4 honden in huis die op het moment iets wat rui'en (t'is de periode). Naast de zetel loopt hij gewoon op de grond en onze matten en uiteraard ook in alle hoekjes en kantjes, heb hem een belletje aangedaan om hem terug te vinden (en er niet op te trappen). Hij is al even mee naar buiten geweest ook maar heeft zelf niet niet buiten rond gelopen, hij is donderdag avond ingeënt en gechipt.

Kan er een oorzaak zijn van het traan/prutoogje? Ergens iets mis met de behuizing of misschien had hij het al van bij de fokker kan ook door een speelgenootje gekomen zijn of? Kheb er toen niet zo op gelet, veel gebabbeld enz... Volgens hem gewoon uit de tocht houden en het gaat zo wel goed, geloof het wel maar wil het in het vervolg ook vermijden. Bovendien zit ie eigenlijk niet in de tocht...
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Lopend oogje

Berichtdoor a3ke » vr jun 17, 2011 4:23 pm

my 2 cents , haal al die rotzooi uit de kooi , enkel lakentjes , handdoeken erin en yesterdays news in de bak

als het al niet te laat is of word ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Thrypa » vr jun 17, 2011 4:36 pm

Ik snap ook niet goed waarom je Ecobed gebruikt? Heeft dat een reden? Fretten houden van doeken, is gemakkelijk voor te verschonen en nog voordelig ook ;) Dus misschien op dat gebied al overschakelen.

Klopt het dat hij dat traanoogje dus enkel heeft als hij wakker wordt? Het vocht is dit doorzicht of eerder troebel?

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: Lopend oogje

Berichtdoor LcKe » vr jun 17, 2011 4:41 pm

Een fretje hoeft niet op bodembedekking te zitten, hieraan zijn ze nogal gevoelig omwille van het stof dat dit veroorzaakt en kunnen ze irritaties aan de luchtwegen krijgen. Leg onderaan in de kooi wat dekentjes en/of lakentjes en/of een mandje, zet een bak met bakvulling (best is yesterday's news) erin en hang voor de rest hangmatjes in de kooi. Bij het wassen van hun dekentjes, mandjes en hangmatjes GEEN wasverzachter gebruiken, de meeste fretjes reageren hier allergisch op.

Het kan ook zijn dat het van iets anders is, wij zijn hier ook geen dierenartsen he. Voor alle zekerheid met dat oogje misschien toch eens langs de DA gaan als het niet betert denk ik. Wat je kan doen is het wat spoelen en proberen proper te maken met fysiologisch water.

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Saantje » vr jun 17, 2011 4:55 pm

Ik snap ook niet goed waarom je Ecobed gebruikt? Heeft dat een reden? Fretten houden van doeken, is gemakkelijk voor te verschonen en nog voordelig ook ;) Dus misschien op dat gebied al overschakelen.

Klopt het dat hij dat traanoogje dus enkel heeft als hij wakker wordt? Het vocht is dit doorzicht of eerder troebel?
De reden is, de kooi bestaat uit 2 onderbakken. De Ecobed is stofloos (ben zelf allergisch!) en ze spelen er leuk mee, een soort van speelbak het is absoluut geen rotzooi want dan kan je ook geen dozen of niets geven... Verder zoals gezegd veel hangmatjes en handdoeken/fleece.

Het is doorzichtig, niet troebel. Hij heeft het ook als hij hevig speelt en eet (NRV). Als hij gewoon rondloopt of korte dutjes doet of kleine dingen eet heeft hij het niet.
Bij het wassen van hun dekentjes, mandjes en hangmatjes GEEN wasverzachter gebruiken, de meeste fretjes reageren hier allergisch op.

Het kan ook zijn dat het van iets anders is, wij zijn hier ook geen dierenartsen he. Voor alle zekerheid met dat oogje misschien toch eens langs de DA gaan als het niet betert denk ik. Wat je kan doen is het wat spoelen en proberen proper te maken met fysiologisch water.
Gebruik geen wasverzachter voor de dierenhangmatjes. Kheb er nu oogspoeling in gedaan om te zien of het beter is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Lopend oogje

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 7:21 pm

Met welk produkt is de fret geent??
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Saantje » vr jun 17, 2011 9:41 pm

Ben ermee naar de DA geweest, krasje op het oog wss door nestgenootje...
Moet druppels gebruiken en zou compleet moeten genezen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Lopend oogje

Berichtdoor jeanine » vr jun 17, 2011 9:57 pm

Zal binnen een paar dagen wel genezen zijn zo. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Margiet » za jun 18, 2011 3:30 am

Er zit dan ook een beetje prut aan het oogje, verder zie ik niets aan het oogje en niezen doet hij ook niet vaak (heel af en toe eens) maar denk dat dat meer ligt aan de haren op/in de neus wat typisch is voor de angora.
Er zijn mensen die beweren dat dit idd typisch is bij angora's, maar ik kan er echt niet over meespreken terwijl hier toch 4 angora's zitten, verschillend in leeftijd van 10 weken tot 4 jaar ...

Ook het angoraatje dat ik jammer genoeg te vroeg heb moeten afgeven had daar absoluut geen last van. De angora-pups die hier zitten of gezeten hebben, geen van allen moe(s)ten meer niezen dan de "gewone" fretten, hoor. Het is dus absoluut geen "vaste" regel om zomaar aan te nemen ... Als je fret, angora of niet, redelijk veel niest, zoek dan eerst naar alle mogelijke oorzaken of redenen die dat niezen kunnen veroorzaken. Door aan te nemen dat het een "angora" is zou je anders wel eens andere dingen over het hoofd kunnen zien. :s
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Raven » za jun 18, 2011 10:49 am

Spark is een half lang haar met angora ouders... die heeft in de lente altijd tranende oogjes, vochtig neusje en het snot... verleden jaar dacht ik dat het een voedsel allergie was (brokken) en nu zitten we aan de graspollen theorie... :rol:
Volgens enkele opzoekingen zou het mogelijk zijn dat brokken een oorzaak zijn tot allergieën voor alles en nog wat en waar we achteraf maar eerst achter komen?

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lopend oogje

Berichtdoor Saantje » za jun 18, 2011 8:30 pm

Zijn oogje loopt vandaag al veel minder door de druppels die ik er nu moet indoen.
Verder krijgt hij NRV dus geen brokjes, heb daar zeer goede ervaring mee bij honden en mensen die hun fretje ook zo correct voeren zijn er ook positief over.
Wat is normaal niezen voor een fret? T'is mijn eerste fretje en hij niest af en toe wel eens maar niet om te zeggen veel...
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten