Bakvulling

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Bakvulling

Berichtdoor nielsvl » ma jun 20, 2011 11:44 am

Je hoeft je niet te excuseren hoor, normaal zou je de winkel inderdaad moeten kunnen geloven (alhoewel dat een dier aanschaffen uit een winkel niet ideaal is, maar dit buiten beschouwing gelaten).

In Kontich is er Zowizoo, daar hebben ze behoorlijk wat degelijke frettenspullen en voeding normaal gezien, ik dacht ergens in kessel-lo ook...

De winkel waar jouw fretje vandaag komt is jammer genoeg de andere zijde... De kleine dieren worden daar vaak letterlijk per tientallen in een krat binnengebracht uit Tsjechie of andere oostbloklanden, en vaak zijn dat ook de eerste die de klachten van inteelt en andere erfelijke aandoeningen ondervinden (alweer, met alle kosten achteraf...). Ze worden op rond de 5 weken bij de moeder weggenomen zodat ze hier op tijd zijn, en hier natuurlijk met hun meest schattige snoet verkocht kunnen worden. Mensen halen dit dan in huis en net dan begint de fret te bijten, enerzijds omdat hij totaal geen opvoeding gekregen heeft van de moeder (week 6 tot 8 zijn hier belangrijk voor) en anderzijds omdat de fret net in de tandenwissel komt... En dan specifiek ivm die winkel, het is niet voor niets dat de naam niet zichtbaar op het forum komt ;) :D

Door zo een winkel is het voor ons dweilen met de kraan open, en dat kan zich soms tot uiting brengen in sommige postjes, maar hoef je echt niet persoonlijk op te nemen.

Als je het goed wil doen is een fret geen goedkoop huisdier, daar valt niets aan te veranderen...

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 11:50 am

En als je graag eens een of ander 'snoepje' wilt geven (het is soms onweerstaanbaar om ze te verwennen), zijn er wel een paar verantwoorde dingen die je kan kopen.
in die Zowizoo hebben ze inderdaad een mooi groot gamma.
Een soort snoepje die ik geef zijn bv. deze http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kas/145869

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 12:03 pm

Snoepjes, daar kon ik vroeger ook niet aan weerstaan om te geven. Mijn man vind het nog altijd spijtig dat ze er geen meer krijgen, afgeschaft om gezondheidsreden. De fretten zelf zijn het nu heel gewoon zonder dat extraatje. In het begin werd het gewoon vervangen door een stukje vlees of dagdagelijkse brok. Het is het gebaar dat hier telt ;) Snoepgoed is duurkoop en niet echt nodig. Voor wie het er bij moet zijn goed kijken naar wat er in het snoepgoed zit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 12:36 pm

tis idd het gebaar eigenlijk, ik had ook eerst vanalles gekocht, maar ben daar ook van afgestapt, meeste ligt in vuilbak of aan de kat gegeven.
Ik heb enkel nog zo'n zakje liggen als hierboven getoond, maar ik doe er ook al lang mee.
Een stukske kipfilet heeft eigenlijk hetzelfde effect :D

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Thrypa » ma jun 20, 2011 1:18 pm

Ik geef enkel gedroogde kipfilet als snoepjes, daar is het minst mee gerommeld op snoepjes niveau denk ik ^^ en natuurlijk af en toe gewoon vlees van de tafel (voor het gebakken is en onbewerkt natuurlijk en geen varken :P)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bakvulling

Berichtdoor Raven » ma jun 20, 2011 4:02 pm

Hier totaal geen snoep!
Zelfs niet eens een klein stukje gedroogd, gekookt, vers, gerookt of wat dan ook voor soort vlees buiten hun maaltijd... sta trouwens wantrouwig t.o.v. alles wat gerookt is en dit alleen voor mijn fretten.
Zelfs niet ter bevordering of aanmoedigen van... krijgen gewoon niets.
Maar toch... zo juist hebben ze alle 3 nog eens goed mogen nippen van mijn melk... wat ze dankbaar deden en met protest stopten :rol: :rol: :rol: En soms als ik eens rozijnenbrood eet valt er plotseling toch altijd een rozijntje voor vlak hun neus zeker, altijd zo een klein sappige rozijntje... maar dit is al meer een rariteit dat ik rozijnenbrood eet...
En tijdens de wandeling... mogen ze af en toe eens likken van de crème glacé... als ik er eentje neem.
Iets gun ik ze wel... maar voor hun eigen goed ben ik van al die snoepjes en ditjes en datjes afgestapt.
:domhoog:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 5:55 pm

Raven voor deze keer niet akkoord met de rozijnen noch met de melk.
-Etenswaren: rozijnen en druiven zijn giftig voor honden, ze tasten de nierfunctie aan.
http://www.dierenkliniektergouwe.com/vergiftigingen.htm

Rozijnen & krenten
Blijkbaar zit er in druiven (en dus ook in rozijnen, want dat zijn immers gedroogde druiven) een stof die giftig is voor de hond. Tot op heden is helaas niet bekend wat die stof precies is en wat er precies gebeurt in het lichaam, waardoor de hond ziek wordt. Er is inmiddels al onderzocht of het te maken heeft met het voorkomen van bestrijdingsmiddelen tegen insecten of schimmels, of giftige stoffen uit schimmels zelf maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook de mogelijkheid van de aanwezigheid van hoge concentraties vitamine D of zware metalen (zoals zink of lood) in de druiven of rozijnen is onderzocht, maar ook die onderzoeken leverden tot nu toe geen bevredigende verklaring op voor de vergiftigingsverschijnselen. Het blijkt ook niet uit te maken of het gaat om druiven uit de winkel of uit eigen tuin. Wat voor giftige stof ook de boosdoener is die de honden ziek maakt, we moeten ons realiseren dat deze stof in een relatief hoge concentratie voorkomt in rozijnen, omdat rozijnen gedroogde druiven zijn. We weten dus nog niet het fijne van de druiven/rozijnen vergiftiging, maar wel bekend is dat er na het eten van een relatief grotere hoeveelheid druiven of rozijnen eigenlijk altijd een ernstige vorm van nierfalen optreedt, die zonder medisch ingrijpen levensbedreigend is voor de patiënt.
Bron: WHG Dierenartsen
http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... iftig.html
http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=4697.15
Zo kan ik nog heel veel links vinden en niet enkel op fora of bij fabrikanten van brokvoeding..
Raven, jij die zoveel opzoekt ivm voeding dit snap ik echt niet. :s
Afbeelding

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor NielsVerh » ma jun 20, 2011 6:51 pm

En waarom geen varkensvlees? (Zit daar iets in dat ze niet mogen hebben ofzo? :D )
Ik ga denkik gewoon een stukje kippenfillet die wij kopen om als vlees te bakken, aan hem geven (dan wel rauw) :p
Snoepjes had ik gekocht, maar die doen hem blijkbaar niets :p
Is een stukje rauwe hesp van bij de slager ook goed?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 7:04 pm

Hesp is ook varkensvlees :do: Ziekte van http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky kunnen ze krijgen van varkensvlees. Daarom geef je het liever niet.
Dat stukje kip hoort zeker bij de gezonde voeding, mag ook een billeke zijn :D Vlees voor een fret moet geen mager vlees zijn, er mag gerust wat vet aan zijn. Als je rauw vlees geeft doe dat dan in de kooi en hou je fretje in het oog. Ze moeten het leren eten en verstoppen het soms ook. Een 30 gr. is al behoorlijk veel. Waarom in het oog houden? Ik heb hier destijds meegemaakt dat er zo op gekauwd werd dat het een lange sliert vet was. Het ene stuk was in de keel en het andere stuk bleef tussen de tandjes zitten. Het fretje zat behoorlijk in ademnood tot ze het los gekregen had. Ik was net van plan om mijn vingers er bij te steken om het sliertje er uit te trekken.
Afbeelding

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor NielsVerh » ma jun 20, 2011 7:11 pm

Okey goed om te weten ! Gelukkig da je da hebt gezien, voor 't zelfde geld ...
Ik heb hem daarjuist een schel kippenfillet gegeven, hij nam de stukjes zo uit mijn hand! Haha zo schattig :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 7:19 pm

Niels, toch geen zoals je bij de boterham eet?
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Thrypa » ma jun 20, 2011 8:08 pm

Hesp is trouwens ook bewerkt vlees, dus dat best sowieso niet geven. Eigenlijk niets van boterham spul, want dat is zowat altijd bewerkt volgens mij :)

Ik ga verder mee met jeanine, als ik snoepjes geeft is het wel 100% vlees anders geef ik het niet. Tux probeert ook in mijn tas melk te geraken (als hij op de zetel en dan op het kastje geraakt) maar dat laat ik niet toe. Evenals rozijnen, zijn toch ook slecht verteerbaar? Van die giftige stof, wist ik zelfs nog niet :o

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor NielsVerh » ma jun 20, 2011 8:34 pm

Woops, mag dat ook niet? Broodbeleg(vlees)? :p Oké goed om te weten! T is wel moeilijk om te weten wa ze juist mogen hebben (soort vlees enzo).
Ga straks eens een lijst opzoeken met wat ze mogen hebben. Zal de link posten moest ik er één vinden! :D

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 8:40 pm

Dat van dat rauw vlees verstoppen heb ik zelf mogen ondervinden, opeens vond ik onder de kast eens zo'n helemaal opgedroogd stuk kipfilet tss vies...
dus nu blijf ik er ook steeds bij en check altijd of het op is :rol:

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Bakvulling

Berichtdoor nielsvl » ma jun 20, 2011 8:42 pm

Waarom moet je nu nog een lijst hebben? Het is hier al meermaals gezegd... Je mag alle soorten vlees geven, uitgezonderd varkensvlees en gekookte kippenbotjes.

Charcuterie is geen vlees meer, dat is bereid met vet, kruiden, melk, room,....

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 8:46 pm

Je mag alle soorten vlees geven


wacht Niels:

alle 'onbewerkte' soorten vlees,... zo beter? Puur natuur dus :D

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Thrypa » ma jun 20, 2011 8:48 pm

Je mag alle soorten vlees geven


wacht Niels:

alle 'onbewerkte' soorten vlees,... zo beter? Puur natuur dus :D

Duidelijker kan echt niet :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Bakvulling

Berichtdoor nielsvl » ma jun 20, 2011 8:51 pm

Leek me voor zich spreken, stelletje mierenneukers :p

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 8:57 pm

voor ons wel ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » ma jun 20, 2011 9:21 pm

Ga straks eens een lijst opzoeken met wat ze mogen hebben.
Lees eens het topic muis en eendagskuiken door gestart door mij. Het gaat niet enkel over prooi maar ook vers vlees komt ter sprake daar ;)
Even verder off topic. :oops:
Het grote probleem is telkens weer dat men de dag van vandaag dikwijls niet eens weet wat men eet. :p
Iemand die dagelijks alle voedingsmiddelen moet uitpluizen op slecht verteerbare zaken krijgt er grijs haar van. Ik kan er van mee spreken :evil:
Wie verwacht er bv melkpoeder in vlees ? V tsin in gehakt en bereidingen? De lijst is ellenlang en er komt dagelijks nog bij, er is nog weinig puur natuur te vinden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor Arisa » ma jun 20, 2011 9:40 pm

da's waar... op welk ticket lees je nog; 100% puur ...vlees?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bakvulling

Berichtdoor Raven » di aug 02, 2011 10:30 pm

Raven voor deze keer niet akkoord met de rozijnen noch met de melk.
-Etenswaren: rozijnen en druiven zijn giftig voor honden, ze tasten de nierfunctie aan.
http://www.dierenkliniektergouwe.com/vergiftigingen.htm

Rozijnen & krenten
Blijkbaar zit er in druiven (en dus ook in rozijnen, want dat zijn immers gedroogde druiven) een stof die giftig is voor de hond. Tot op heden is helaas niet bekend wat die stof precies is en wat er precies gebeurt in het lichaam, waardoor de hond ziek wordt. Er is inmiddels al onderzocht of het te maken heeft met het voorkomen van bestrijdingsmiddelen tegen insecten of schimmels, of giftige stoffen uit schimmels zelf maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook de mogelijkheid van de aanwezigheid van hoge concentraties vitamine D of zware metalen (zoals zink of lood) in de druiven of rozijnen is onderzocht, maar ook die onderzoeken leverden tot nu toe geen bevredigende verklaring op voor de vergiftigingsverschijnselen. Het blijkt ook niet uit te maken of het gaat om druiven uit de winkel of uit eigen tuin. Wat voor giftige stof ook de boosdoener is die de honden ziek maakt, we moeten ons realiseren dat deze stof in een relatief hoge concentratie voorkomt in rozijnen, omdat rozijnen gedroogde druiven zijn. We weten dus nog niet het fijne van de druiven/rozijnen vergiftiging, maar wel bekend is dat er na het eten van een relatief grotere hoeveelheid druiven of rozijnen eigenlijk altijd een ernstige vorm van nierfalen optreedt, die zonder medisch ingrijpen levensbedreigend is voor de patiënt.
Bron: WHG Dierenartsen
http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... iftig.html
http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=4697.15
Zo kan ik nog heel veel links vinden en niet enkel op fora of bij fabrikanten van brokvoeding..
Raven, jij die zoveel opzoekt ivm voeding dit snap ik echt niet. :s
Los vergeten dit postje... :s
Awel Jeanine, ge hebt het allemaal aangehaald!
maar wel bekend is dat er na het eten van een relatief grotere hoeveelheid druiven of rozijnen eigenlijk altijd een ernstige vorm van nierfalen optreedt
Dus lees mijn postje nog eens goed over... Het zit misschien in de hoeveelheid en in de rariteit ervan? :p
Dus nu 02/08/11 en steeds nog geen rozijntje... gehad... :roll:
;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » wo aug 03, 2011 7:41 am

Raven, mensen verschillen nu eenmaal. ;) Het woord uitzondering en likje heeft voor verschillende mensen een andere kijk op de hoeveelheid en frequentie. De ene laat gewoon eens proeven terwijl de andere de kom laat uitlikken met nog een flinke portie in, beiden denken hetzelfde te bedoelen. Ik kon me vroeger zo ergeren aan de "dierenliefhebbers" die hun troetel pralines voerden. Hij eet dit zo graag en ik geef maar een klein beetje, je zag hele en meerdere pralines na elkaar in dat hondje verdwijnen. :(
Ik merk hier ook soms dat er al eens een verloren gelopen kruimeltje opgegeten wordt. :oops: Onlangs zag ik Milo knabbelen met een gretigheid die ik niet gewoon ben, tot mijn centje viel dat grote baas een halfuurtje voordien daar een chocolade muffin had verorberd. Dat hij van die kruimel niet echt ziek zal van worden is duidelijk. Maar wat is "een kruimel" in de ogen van de verschillende lezers ? Net daar heb ik wat schrik voor bij het vermelden van "verboden" voeding. ;) Iemand die het minder nauw neemt zal al vlug overdrijven daar in en denken dat het niet zo veel kwaad kan aanrichten. Dus extra info meegeven lijkt mij dan ook niet overbodig. :euh:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bakvulling

Berichtdoor Raven » wo aug 03, 2011 5:37 pm

Bovenstaande Jeanine klopt allemaal ;) :D
Maar een rariteit blijft nu eenmaal een rariteit of niet soms? :p
Maar we moeten ons niet heiliger voordoen of gaan mierenneuken... :shock: Bv. in de door u aangegeven links komt deze dan weer naar voor:
http://www.dogpack.com/health/GrapesRaisinsAndDogs.html

Bij “UPDATE: ARE TOO MANY GRAPES AND RAISINS BAD FOR DOGS?“ staat al wat geloofwaardige uitleg :domhoog:

Soms slaat men de bal helemaal mis: :euh:
http://en.allexperts.com/q/Ferrets-2277 ... AUTION.htm

“consider feeding a raisin flavored kibble treat.“

En dan nu even dit (let op de samenstelling)
http://www.petsuppliesandmore.com/pd-ma ... -treat.cfm

En dan zwijg ik nog van de rest! :s oke, even dit nog… een echt bang makertje
http://news.vin.com/VINNews.aspx?articleId=19077

Zo kan ik uren doorgaan van brok naar snoepje of bedding.
Het gaat echt niet om die kruimel, melk nippen, rozijntje of de interpretatie van de hoeveelheid ervan... Het gaat erom wat wij ervan maken en onze verantwoordelijkheid hierin en de wetenschap van hoe en wat.

Ik vergelijk zulke dingen meer en meer met verwijzing naar roken (dat is in nu en altijd een hot topic) een vleugje passief mee roken… zeer vluchtig zoals een passant die buiten een roker passeert of het continu laten mee roken in een ruimte onder dwang en weten dat het slecht is!
Dus ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen ze zondigen NOOIT... ja zelfs ik :oops: Maar ik zie en weet ook al het andere :staar: ;)

Amaai dat was weer een hele boterham he Jeanine :lol: ;) we kunner er wat van... lol!

En voor de zogenaamde kenners onderons zou ik zeggen… “het zit’em veel in de cultuur“ he?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bakvulling

Berichtdoor jeanine » wo aug 03, 2011 9:33 pm

Amaai dat was weer een hele boterham he Jeanine :lol: ;) we kunner er wat van... lol!
:rol: :rol: als je het maar weet. Nog een schopje bovenop al heeft dat hier niets meer met de bakvulling te maken :oops:
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ina#p69473 en nu stop ik :roll:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten