Ren

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ren

Berichtdoor Saantje » di jun 21, 2011 5:39 pm

Hey,

Ik had even een vraag betreffende een rennetje, had graag een optie gezocht voor Quibus (en toekomstig vriendje) meer vrijheid te geven.
Hij loopt nu wel eens los in de keuken omdat het daar wel fretproof is maar dat is niet ideaal want ook onze honden leven daar.
Nu steken we de honden even buiten en laten Quibus dan lopen, dit is enkel goed als het weer goed is natuurlijk.
Had dus graag uitgekeken naar een rennetje dat we in de woonkamer kunnen zetten en zelfs eventueel buiten bij goed weer.
Mijn vraag is of er hier iemand is met negatieve of positieve ervaringen met bepaalde rennen en wat is het maximum voor de mazen?
Zijn die van zooplus iets of zijn er nog ergens betere?

Groetjes!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ren

Berichtdoor jeanine » di jun 21, 2011 6:15 pm

Verloren kosten ;) De fretten klimmen er gewoon over. Een speelplaats is onvoldoende groot om aan de behoeften van een fret te voldoen, lijkt meer op een tweede kooi. Binnen de kortste keren heeft hij het gezien en zal een plaatsje zoeken om te slapen van verveling. Na de speeltijd kan het misschien een oplossing zijn om hem wat extra tijd buiten de kooi te gunnen. Maak zelf iets dat voldoende hoog is en gemakkelijk weer op te bergen is. Als je reeds naar een speelnamiddag geweest bent weet je ongeveer hoe het te doen. Geen draad gebruiken, dat is een klimrek. Voor buiten zou ik er nog een bodem en afdekking voor voorzien als je er niet bij wil blijven staan om een oogje in het zeil te houden.
Een andere oplossing kan zijn dat je een hondenkot buiten zet om de honden bescherming te bieden tijdens hun buitentijd. Dan mag het regenen, ze hebben beschutting. ;)
Zo komt iedereen afzonderlijk aan zijn trekken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Ren

Berichtdoor nielsvl » di jun 21, 2011 7:07 pm

Ik ben dezelfde mening toegedaan, een ren (toch hoe ik het in mijn hoofd heb) is te klein om een fret voldoende speelruimte te geven...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Ren

Berichtdoor Thrypa » di jun 21, 2011 8:08 pm

Idem, het kan handig zijn voor korte momenten (bv als je even naar de winkel moet en ze zitten binnen en ze geraken er niet uit natuurlijk :P). Maar als enige speelplaats is het wrs een beetje klein, lijkt me ook niet handig om als baasje mee in de ren te spelen. Kan je de fretten niet in de woonkamer laten? Deze fretproof maken? En de honden dan in de keuken?

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Ren

Berichtdoor ufo » di jun 21, 2011 9:15 pm

zelf maak ik ook gebruik van een ren , niet op de manier zoals de meesten denken , om de fretten laten in te spelen
maar om het stuk waar de fretten niet mogen komen af te schermen , een ren in tralie werk is niet gechikt daar klimmen ze over
ik heb een ren van volle platen die ik zo bevestig tegen de muur met oogjes en staaf ( eigenlijk het principe van de rennetjes die je koopt in de winkel voor konijnen of cavia's ) daar zijn ook 2 oogjes aan en dan word daar een metalen staaf doorgeschoven om ze tegen elkaar vast te maken
wel ik heb mij hier op gebaseerd maar dan met volle platen hout ong 75 cm hoog , misschien heb je hier iets aan het is een redelijk goedkope oplossing ook mijn honden kunnen op die maier niet bij de fretten :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Ren

Berichtdoor kysimoza » di jun 21, 2011 9:27 pm

ik heb ergens op een site iets gezien
wacht effe link zoeken e
http://www.legacy-of-ferrets.nl/ kijk naar die zijn verblijven daar staat ergens iets die hij heeft gemaakt "als ren" misschien ook iets?
:)

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ren

Berichtdoor Saantje » wo jun 22, 2011 2:20 pm

Een andere oplossing kan zijn dat je een hondenkot buiten zet om de honden bescherming te bieden tijdens hun buitentijd. Dan mag het regenen, ze hebben beschutting. ;)
Zo komt iedereen afzonderlijk aan zijn trekken.
De honden blijven aan de achterdeur zitten, ook in de gietende regen dus dat is geen optie.
Ze kunnen altijd wel binnen en buiten dmv een hondenluik tenzij we dit dicht doen.
Ik ben dezelfde mening toegedaan, een ren (toch hoe ik het in mijn hoofd heb) is te klein om een fret voldoende speelruimte te geven...
Ik zou het dubbel besteld hebben voor meer ruimte, dat kan je makkelijk in elkaar steken of aan elkaar hangen.
Kan je de fretten niet in de woonkamer laten? Deze fretproof maken? En de honden dan in de keuken?
De woonkamer is mijn moeder haar "heiligdom" alles blijft zoals het is, momenteel mogen ze enkel op de zetel maar dat is pas te klein.
Verder in de keuken, maar bij dit weer al niet zo handig... In ons woonkamer staat ook enorm veel en mijn ma wilt niet dat ze zomaar ergens achter verdwijnen mijn ma vertrouwt het dan niet. Hij speelt ook met de kabels en trok deze week de telefoon naar beneden, dus mijn ma staat er ook op dat als hij nog eens ontsnapt uit de zetel hij niet meer in de woonkamer mag...
De keuken is hond/fretproof maar geen handige optie, 3 honden kunnen ermee leven die zijn vriendelijk, maar de 4de hond zou hem durven pakken, daarom niet direct maar ik zie dat hij ernaar 'jaagt'.
http://www.legacy-of-ferrets.nl/ kijk naar die zijn verblijven daar staat ergens iets die hij heeft gemaakt "als ren" misschien ook iets?
:)
Zo een ren zou misschien wel een goede optie zijn, geen klimmogelijkheden en ik kan het zo ruim nemen als ik zelf wil.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Ren

Berichtdoor nielsvl » wo jun 22, 2011 2:52 pm

De woonkamer is mijn moeder haar "heiligdom" alles blijft zoals het is, momenteel mogen ze enkel op de zetel maar dat is pas te klein.
Beetje een rare zin, precies of de fret mag enkel op de zetel spelen en nergens anders...

Niemand zegt dat je fret moet kunnen rondlopen he, gans hun leven in een hok zullen ze ongetwijfeld ook overleven... Ik ben persoonlijk totaal niet te vinden voor zo een ren. Als ik eens kijk bij de meeste van ons hebben de fretten 1 ruimte in het huis als hun speelruimte, ik denk dat dit bij de meesten toch minimum rond de 15m² is... Fretten zijn heel energievolle dieren, die veel slapen uiteraard, maar wanneer ze wakker zijn moet die energie er uit kunnen, anders krijg je uiteindelijk gestoorde fretten... Een fret dagdagelijks op een stuk van 4m² laten verblijven ben ik geen voorstander van.

Ik zie ook graag een kudde olifanten, maar mijn tuin is daar jammer genoeg te klein voor... Dat fretten hun speelruimte nodig hebben wist je eigenlijk op voorhand, dat nu blijkt dat er eigenlijk geen enkele plaats is waar ze kunnen (of mogen) rondlopen kunnen wij niet veel aan veranderen...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Ren

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 4:22 pm

Ik ben het volledig met Niels eens, zulk een ren is echt vrij klein en biedt immens weinig speelmogelijkheid of uitdaging. Zelf als je afwisselt zit je nog met beperkte opties. Terwijl een woonkamer, lekker veel plaatjes om te verstoppen, proberen om te kruipen, wachten op momenten tot die kast of schuif weer opengaat, achter het baasje aanhobbelen... dan is een ren een beetje te statisch denk ik. Je kan als baasje ook echt niet in een ren meespelen volgens mij? En je slaapkamer is dat geen optie? Er moet toch een kamer zijn, waar jij rustig kan zijn en je fretje(s) ook?

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ren

Berichtdoor Saantje » wo jun 22, 2011 5:24 pm

De woonkamer is mijn moeder haar "heiligdom" alles blijft zoals het is, momenteel mogen ze enkel op de zetel maar dat is pas te klein.
Beetje een rare zin, precies of de fret mag enkel op de zetel spelen en nergens anders...
Dat is ook zo in de woonkamer.
Niemand zegt dat je fret moet kunnen rondlopen he, gans hun leven in een hok zullen ze ongetwijfeld ook overleven... Ik ben persoonlijk totaal niet te vinden voor zo een ren. Als ik eens kijk bij de meeste van ons hebben de fretten 1 ruimte in het huis als hun speelruimte, ik denk dat dit bij de meesten toch minimum rond de 15m² is... Fretten zijn heel energievolle dieren, die veel slapen uiteraard, maar wanneer ze wakker zijn moet die energie er uit kunnen, anders krijg je uiteindelijk gestoorde fretten... Een fret dagdagelijks op een stuk van 4m² laten verblijven ben ik geen voorstander van.
Ben absoluut geen voorstander van om hem in de kooi alleen te houden, vandaar dat ik dus aan een ren dacht. Een ren, geen rennetje maar een waar ik zelf ook bij kan.
Dat fretten hun speelruimte nodig hebben wist je eigenlijk op voorhand, dat nu blijkt dat er eigenlijk geen enkele plaats is waar ze kunnen (of mogen) rondlopen kunnen wij niet veel aan veranderen...
Ja dat wist ik op voorhand en ze mogen hier wel rondlopen, maar het moet dan wel veilig zijn. Bovendien moet ik mijn moeder haar regels ook respecteren.
Ik ben het volledig met Niels eens, zulk een ren is echt vrij klein en biedt immens weinig speelmogelijkheid of uitdaging. Zelf als je afwisselt zit je nog met beperkte opties. Terwijl een woonkamer, lekker veel plaatjes om te verstoppen, proberen om te kruipen, wachten op momenten tot die kast of schuif weer opengaat, achter het baasje aanhobbelen... dan is een ren een beetje te statisch denk ik. Je kan als baasje ook echt niet in een ren meespelen volgens mij? En je slaapkamer is dat geen optie? Er moet toch een kamer zijn, waar jij rustig kan zijn en je fretje(s) ook?
Ik denk dat jij onze woonkamer spannender vind dan ik alle sinds en de plaatsen waar hij zich kan verstoppen is het niet veilig dmv bekabeling of dergelijke. Ik vind ren dat ik in mijn achterhoofd houd helemaal niet klein, een van de voorwaarden is ook dat ik er mee in moet kunnen en nog ruimte hebben om te spelen. Er mogen geen dieren mee naar boven genomen worden. Trouwens als ik zie hoe hij zich amuseert (met of zonder mij) op de zetel ben ik ervan overtuigd dat als je een deftig rennetje leuk maakt ze er ook heel veel aan hebben.

Ik ga eens horen bij een kennis of deze niets in elkaar kan steken
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Ren

Berichtdoor Raven » wo jun 22, 2011 6:18 pm

Hey saantje,

Een kennis van mij heeft 4 fretten en thuis een living in een L vorm. Nu heeft hij ergens een oud ren op de kop getikt en dit aangepast om maar een gedeelte van zijn living te gebruiken voor de fretten.
Dat ren bestaat uit 4 panelen = vierkant en is open van onderen en van boven... de panelen zijn +- 120 cm. en even hoog (schatting) en deze haken in elkaar... nu heeft hij een houten lat met oogjes gemonteerd op de muur naast de kast = bijna onzichtbaar voor vreemden en aan de andere kant een uitklapbaar paneeltje met haakjes en scharnieren en dit is wel zichtbaar :p
Nu als de fretten mogen loslopen zet hij de ren panelen in elkaar en verbind zo de ene muur met lat zo naar de andere muur met klap paneel... onderaan en bovenaan komt een smal plastiek U profieltje... zo kan het opengevouwen ren niet meer bewegen en vormt 1 rechte onbeweeglijke muur (ren).
Opzetten en afbreken duurt enkele minuten :domhoog:

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ren

Berichtdoor Saantje » wo jun 22, 2011 6:56 pm

Dat klinkt perfect!
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Ren

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 7:04 pm

Je fret mag niet naar boven omwille van regels, maar je mag wel de living in 2 delen voor de beestjes? Als het zo kan opgelost worden, des te beter natuurlijk. Maar net zoals je op voorhand wist dat fretten vrij moeten rondlopen had je beter ook ineens nagedacht over de veiligheid en de regels van je moeder ;) Want natuurlijk bedoel ik niet laat je fret rondlopen in een fret onveilge kamer he :p Maar gewoon een ruimte die ter beschikking is en fretproof is (en dit kan ook zelf fretproof maken hoor).

En dat spelen op de zetel, fretten zijn erg snel verveeld.. Dus als hij lang genoeg in een kleine, eentonig ruimte moet kan je hem om den duur al even goed in de kooi laten (bij wijze van spreken natuurlijk)..

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ren

Berichtdoor jeanine » do jun 23, 2011 11:05 am

Moeders zijn op termijn al meer dan eens bijgedraaid wat fretten betreft. Niet enkel moeders maar ook andere huisgenoten. ;)
Eenmaal ze door hebben wat een fret uitspookt in huis komen ze tot de conclusie dat het eigenlijk lieve en onschuldige streken zijn. Het baasje blijft verantwoordelijk voor het welzijn van de fretjes en de vrede met de huisgenoten te bewaren. een oplossing op maat zoeken waar iedereen zich kan in vinden.
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ren

Berichtdoor Saantje » ma jun 27, 2011 1:03 am

Mijn moeder is compleet gek van hem maar héél materialistisch ook vooral naar der spullen.
Nu er is wel degelijk goed nagedacht over de fret en het akkoord was dan ook dat hij niet overal mocht en ik vind de woonkamer ook zelf niet echt fretproof dus ik sta wel achter de ren.
Trouwens, het is niet omdat het de naam 'ren' is dat het meteen ook klein is. Het gaat over een ruimte die bij vele mensen vaak al een kamer is ipv een klein standaard rennetje...
Ik had graag gewoon tips gehad welke 'afsluiting' geschikt zouden zijn en welke totaal niet, traille blijkbaar niet ivm klimmen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Ren

Berichtdoor Margiet » ma jun 27, 2011 4:01 am

Shana, die ren op Legacy of ferrets is wel degelijk ferretproof. Ik ken Natasha, zowel haar volwassen fretten als de pups mogen daar in spelen. Zolang je maar maakt dat ze niet via hun speelgoed over die ren kunnen, is het ok!! ;)

Natuurlijk, moest je dat ding nog wat groter maken is het nóg veel leuker, hé!! :p

Succes en laat me weten of je die "ren" gemaakt hebt of niet, ik wil die nl ook ineen gan flansen (of laten flansen als het Jef wat beter gaat), voor de pups lijkt me dat veel veiliger dan de grote ruimte die ze nu hebben. Ik hoor dus graag of het idd zo handig is als het eruit ziet! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Ren

Berichtdoor nielsvl » ma jun 27, 2011 10:22 am

Het properste is plexiglas, daar kan je doorkijken en verstoord je omgeving niet zo... Houten platen kunnen natuurlijk ook, zolang het maar een vlakke ondergrond is zonder gaten in...

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ren

Berichtdoor Saantje » do jun 30, 2011 9:48 am

Plexiglas das ook nog een gedacht en idd mooier als dicht hout!
Volgende week gaan we eraan beginnen ik houd jullie op de hoogte :)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 26 gasten