war dance en bijten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

war dance en bijten

Berichtdoor stijn92 » do jul 14, 2011 2:02 pm

Is dit nu de befaamde war dance en wat betekent die eigenlijk verder het geluidje dat je hoort in het filmpje hoe noemt men dat mokken of kekkeren en wat betekent dat samen met die bewegingen (krijgt dat geluid een andere betekenis door die "war dance of niet" . Verder bijt hij ook heel graag het is niet doorbijten. Als hij eet of drink kan ik hem perfect strelen maar als hij gedaan is met eten of drinken dan bijt hij opeens samen met die war dance (laten het voorlopig toch zo noemen) als hij losloopt of als hij in zijn hangmat hangt draait hij zich op zijn rug en begint met zijn poten mijn hand te duwen en trekken en bijten, zoals een kat dat doet. Ook als ik heb terug in zijn kooi steek begint hij te springen (en vallen lees verder) Dat is toch speelbijten als ik mij goed heb geïnformeerd. Hij blaast niet of zet zijn anaal klieren niet open maar ik vind het wel jammer als hij rondloop en ik wel hem pakken of strelen dat hij probeert te bijten en weg te springen . Als laatste valt mij fretje veel hij zit te klimmen in zijn kooi of zit zo te bijten in mijn hand als hij op zijn hangmat ligt dat hij opeens valt. Kan dat veel kwaad en zal hij zijn eigen dat af leren...
Ik verwacht geen uitgebreide uitleg over het afleren van speelbijten of war dance ofzo ik wil gewoon bevestiging omdat fretjes nieuw zijn voor mij. Eenmaal dat ik deze bevestiging heb gekregen zal ik de zoekfunctie gebruiken voor het af te leren van speelbijten ect.

let niet op het feit dat ik opeens verschoten ben toen hij in mijn sok beet :p


Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Furby&Barry » do jul 14, 2011 3:15 pm

Het geluid is idd mokken. Hij heeft wel wat weg van een war dance te doen

http://www.youtube.com/watch?v=01FdqYJSLbA&NR=1
Hier zie je het duidelijk als de fret op het andere gedeelte van het bed zit :-)
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Margiet » do jul 14, 2011 8:46 pm

Ik verwacht geen uitgebreide uitleg over het afleren van speelbijten of war dance ofzo ik wil gewoon bevestiging omdat fretjes nieuw zijn voor mij. Eenmaal dat ik deze bevestiging heb gekregen zal ik de zoekfunctie gebruiken voor het af te leren van speelbijten ect.
Zeg, zeg, 't is niet omdat er sommigen met minder geduld reageren, dat je niets meer mag vragen, hoor!! Daarom zijn we er tenslotte, om mensen die met problemen of vragen zitten een beetje fretwijzer te maken als we kunnen!! ;)

Wat nu dat filmpje betreft, jouw fretsel mokt idd, al is het nog maar lichtjes :p maar de bewegingen die erbij zijn betekenen volgens mij eerder een ongeduldig, nieuwsgierig, uitnodigend springen in de hoop dat jij (of een ander fretje) komen meespelen. Hij wil iets gaan doen, wil zijn energie kwijt, zoekt een "gewillig slachtoffer" dat de boel wil helpen afbreken of eentje waar hij gewoon eens heerlijk mee kan rollebollen/spele-vechten. Het lijkt me hier echt een pup die blij is "vrij" te mogen maar niet echt goed weet wat ie kan gaan doen.

Dat zo 'n snotje van het bed enzo valt, veel te hoog klimt en zich pardoes laat vallen, zonder kijken begint de gek uit te hangen en overal afvalt of tegen aan botst, kan je allemaal als "normaal" frettengedrag beschouwen. Denk er wel aan dat voor een fret zelfs een val van 2m absoluut geen probleem lijkt, maar wel degelijk is!! Zij klimmen tot ze niet meer verder kunnen en dan hoepla, naar onder, het is dus aan jou om te maken dat de omgeving veilig genoeg wordt. Een val van 60cm kan al fataal zijn als je fretje verkeerd neerkomt, let daar dus op want zeg nu zelf, ons lijkt dat niet hoog als we er niet echt bij stilstaan dat fretlief een heel stuk kleiner is dan wij!! :roll:

Het bijten dat jij beschrijft, tijdens het spelen dus "happen", laat je best in het begin gewoon niet toe. Als hij het nu afleert, kan je hem nog altijd méér toelaten als hij groter is. Als je hem nu echter bezig laat en dat "speelbijten" wordt erger, dan ben je gezegend!! :( Een dier of een kind dat pas iets aanleert, snapt mss na een tijdje wel "ja" en "nee", maar de begrippen "soms mag het" of "nee, op dit moment niet", snappen ze volgens mij absoluut niet.

Dat trekken en bijten in de hangmat is ook normaal, waarschijnlijk zou hij, als je het toeliet, na een poosje knabbelen en bijten op je hand, tegen je hand in slaap vallen, lekker beschermd en warm. Onze eerste fret Mikado had zo 'n beertje waar hij aan roefelde en beet als hij slapen ging, dat ding lag ook steeds bij hem tot hij ons Domino als vriendinnetje kreeg!! :wub:

Hopelijk is mijn uitleg nu niet té uitgebreid voor je, ;) , als ik begin te zeveren over fretten is het einde vaak ver te zoeken ... :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor jeanine » do jul 14, 2011 10:43 pm

Je hebt daar een mokkend speels vriendje. :D Ik denk dat Margiet haar uitleg wel volstaat wat je er mee kan aanvangen. Dat gedrag vertoont de fret in goede gezondheid tot op zijn oude dag. ;)
Afbeelding

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: war dance en bijten

Berichtdoor stijn92 » vr jul 15, 2011 12:05 am

andermaal bedankt voor jullie hulp.

Over het feit dat ik geen hele uitleg wil is gewoon zeggen van als je geen zin hebt moet je het ook niet doen ;) , maar als je het wel doet dan ben ik blij :D . Ik apprecieer jullie mensen op dit forum één voor één echt waar. En jullie staan open voor mensen die niets weten over fretten (zoals ik) en willen en kunnen ons helpen. Wij kunnen wel veel dingen lezen maar als we er dan met onze neus op de feiten worden gedrukt zijn we onzeker en zoeken hier toch bevestiging. Bedankt voor al jullie hulp. In x-aantal jaar zal ik hier ook ander jonge freteigenaars helpen. Het was echt niet verkeerd bedoeld, ik wil gewoon niet te afhankelijk lijken, overkomen van hier een vraag stellen en hup daar is het antwoord zonder al te veel moeite of opzoekingswerk te doen....

Nogmaals ik waardeer het echt wat jullie voorlopig allemaal al hebben gedaan en op een dag zal ik mijn deel terugdoen :D

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor weazel » vr jul 15, 2011 12:30 am

Kortom Stijn , je hebt daar een "echte" fret in huis , zo moeten ze zijn ; dolgedraaid en gek op zijn frets :hammer:
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Margiet » vr jul 15, 2011 2:40 am

Bedankt voor al jullie hulp. In x-aantal jaar zal ik hier ook ander jonge freteigenaars helpen.
:domhoog: :domhoog: :domhoog: Iedereen het gelezen???

Daar houden we je aan, hé!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Arisa » vr jul 15, 2011 8:56 am

Ik vind, persoonlijk ondervonden, dat je hier zooo'n grote schat aan informatie vindt, dat daar zelfs geen groot aantal jaren over moet gaan hoor :)
Wat ik al allemaal niet heb geleerd en ondervonden op dat iets meer dan een half jaar...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Margiet » vr jul 15, 2011 3:02 pm

Wij zijn goe bezig ... !!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor jeanine » vr jul 15, 2011 8:22 pm

Wij kunnen wel veel dingen lezen maar als we er dan met onze neus op de feiten worden gedrukt zijn we onzeker en zoeken hier toch bevestiging.
Zo een fimpje zegt ook meer dan duizend woorden. ;)
Wij zijn goe bezig
Daar dient een forum toch voor ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: war dance en bijten

Berichtdoor daikiri » ma jul 18, 2011 6:44 pm

hey
ik wacht nog op u voor u babbel he!! ;)
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: war dance en bijten

Berichtdoor sah » ma jul 18, 2011 7:21 pm

Ik zou eens een beetje met een keukenhanddoek wapperen naar hem toe, of met een speetje aan een hengel, volgens mij zit hij net op zoiets te wachten om uit de bol te gaan en te spelen! :D Of een speeltje aan een draadje ofzo, gaat fun zijn voor jullie twee!

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Buddy » zo aug 07, 2011 8:06 pm

Het ziet er inderdaad naar uit dat hij op zoek is naar een bezigheid, en buis om in te kruipen of een teen om in te bijten :mrgreen:
Probeer zijn omgeving zo boeiend mogelijk te maken, een fretje verveelt zich snel en is vlug op iets uitgekeken. Hier ligt het vol met afvoerbuizen, tunnels, dekens en speelgoed. Wat ook favoriet is is zo'n flexibele afvoer.

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: war dance en bijten

Berichtdoor Peewee » zo aug 21, 2011 12:35 pm

denk hier toch ook hetzelfde, die zoekt dingen om kattekwaad uit te halen :twisted:

zoals al eerder gezegd, een knuffeltje (zonder harde oogjes of neusje) aan een koordje of kledingrekker of eentje zonder gewoon om zelf mee te ravotten, een ping-pong balletje, een plastiek zakje (wel onder toezicht), een kartonnen doos gevuld met propjes papier en enkele gaten ingesneden, buizen zoals Buddy hiervoor al zei of een oude t-shirt of broek kan ook al uitstekend dienst doen als "buis" :p

Met fretjes leer je je fantasie wel gebruiken om hun bezig te houden :p

En speeltjes hoeven niet eens duur te zijn, een baby rammelaar vanuit de Wibra en ze zijn al blij en het is goedkoper dan de meeste dierenspeeltjes in de dierenwinkels :)

Om dat vallen een beetje tegen te gaan kan je hangmatten zo in de kooi gaan hangen dat als hij klimt en valt hij opgevangen wordt.
Mijn eerste kooi was ook de furret xl en ik heb toen grote hangmatten gemaakt in 3-hoek vorm zodat ze overlappend in de kooi konden worden gehangen (zal eens zien of ik er nog ergens een foto van heb) dus mss kan je ook zo iets maken, of ken je iemand die dit kan :)

Heb je maar een fretje? Dan zou ik wel zien dat, als je niet van zin bent een speelkameraadje erbij te halen (wat eigenlijk wel beter is) om het fretje bezig te houden niet alle speelgoed tegelijk te geven zodat je om de paar dagen eens kan afwisselen zo blijft het "nieuw" want net al bij kleine kinderen is het zo dat eens het nieuw eraf is ze het speelgoed links laten liggen.
Hoewel ze buizen wel geestig blijven vinden :)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten