enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe pups

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe pups

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 12:19 am

Hoi allemaal !

Ik ben nieuw hier en volgende week mogen we eindelijk onze 2 fretjes verwelkomen. Het zijn 2 mannetjes wildkleur van 10 weken oud en we kijken er enorm naar uit. Ik heb al verschillende boekjes en websites met info gelezen. Wij hebben een particuliere fokker gevonden met een super schattig nestje (we hebben gekozen voor een particuliere fokker omdat we niet zo'n vertrouwen hadden in een dierenwinkel of een grootschalige fokker). Nu heb ik in enkele boekjes gelezen dat je best niet begint aan een fretje waar de fokker nog niet met de zindelijkheidstraining is begonnen. Toen we naar onze toekomstige schatten gingen kijken bleek er geen toiletbak in het verblijf te staan dus ik vermoed dat de beestjes nog niet vertrouwd zijn met einige vorm van zindelijkheid en nu wou ik vragen of het nu een extra zware opdracht gaat zijn om ze zindelijk te krijgen of dat sommigen ook een fretje hebben gehaald dat nog niet met de zindelijkheidstraining was begonnen en hier geen problemen mee hebben gehad.
Ook vond ik het een beetje vreemd dat hun moeder niet bij hen in het nest zat. Ze zijn al 10 weken en dus kunnen ze al een 2tal weken zonder hun moeder leven, maar is het normaal dat de moeder ook in een apart kot gezet wordt?
We hebben ze overigens geruime tijd vast gehouden en ze beten een paar keer in onze hand (niet hard, gewoon speels) maar we hebben ze dan een paar keer bij hun nekvel genomen en streng "nee" gezegd en daarna hebben ze al geen enkele keer meer gehapt in de gehele tijd dat we ze vast hielden, dus ik denk dat ze wel al veel in mensenhanden zijn geweest en al een behoorlijke opvoeding hebben gekregen.
Het is de 1ste keer dat ik en m'n vriend fretjes gaan nemen en we willen er absoluut 2 uit dit nestje want we zijn ons hart er al helemaal aan verloren en ik zou het echt niet over m'n hart krijgen om ze te laten zitten en op zoek te gaan naar een ander paar (ik heb namelijk de gewoonte van verwaarloosde honden en katten uit het asiel te redden en deze volledig op te lappen en te heropvoeden, dus aan geduld geen gebrek. Ik wil gewoon weten waar ik me aan kan verwachten).
Alle tips zijn meer dan welkom !!!

Alvast heel erg bedankt ! :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor nielsvl » za jul 30, 2011 12:35 am

Geen kattenbak of niets in het hok? Komt in mijn ogen al raar over moet ik zeggen...

Hoe zaten ze voor de rest? Welke bodembedekking werd gebruikt? Zaten ze buiten of binnen? Welke voeding krijgen ze?

Dat de moeder apart zit is op zich niet zo abnormaal, na een paar weken kan de moeder het wat beu worden en kan ze terug in de groep geplaatst worden waar ze oorspronkelijk zat. Dat de pups eventjes bijten is op zich ook niet zo abnormaal...

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 12:43 am

Ze kregen de frettenbrokjes die wij ook al zijn gaan halen, ferret complete van Versele-Laga. Ze zaten buiten in een hok zonder speeltjes, doeken of hangmatjes. De bodembedekking leek op houtschaafsel maar ik heb er aan gevoeld en het had niet dezelfde textuur van het houtschaafsel dat ik ook gebruik voor mij hamster (ook dit leek me niet echt professioneel aangezien ik gelezen heb dat deze bodembedekking absoluut niet kan gebruikt worden voor fretten wegens te stoffig).
Ik had schrik dat ze heel terug getrokken, bang of agressief zouden zijn maar de waren zeer sociaal en absoluut niet agressief.
Zoals je kan lezen wil ik deze beestjes absoluut 'redden' want bi mij krijgen ze een geweldig grote kooi met meerdere etages, hangmatjes, speeltjes en alles waar ze van kunnen dromen.

PS: tips over inentingen, ontwormingen, castratie e.d. (wanneer? wat is noodzakelijk en wat niet? ...) zijn ook zeer welkom !

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor nielsvl » za jul 30, 2011 12:55 am

Toch niet toevallig ergens in Limburg? :)

Fretjes "redden" is hier eigenlijk een mes dat aan 2 kanten snijdt. Je haalt zelf beesten in huis die god weet wat hebben, waarvan je niet weet uit welke lijnen ze komen. De verzorging laat precies de wensen over, waarom zo iemand dan juist fretten kweekt is voor mij een volledig vraagteken (als ik heel eerlijk ben ken ik wel redenen, maar zal ze best voor mij houden :p )

Langs de andere kant zorg je ervoor dat die mens zijn koten geleegd raken, zodat er plaats is voor de volgende. Nu, eerlijk, als jij ze niet neemt zal er veel kans zijn dat wij binnenkort een telefoontje of email krijgen dat er ergens enkele fretjes rondlopen (wat geregeld gebeurd).

Zoals je wel merkt had ik voor een andere kweker gekozen, fretten kunnen zo al duur genoeg zijn, het is niet nodig van onverantwoordelijke kwekers nog verder te sponsoren.


inentingen: 1ste inenting , 4 weken later een booster; daarna jaarlijks herhalen met 1 inenting.
ontwormen: hoeft op zich niet, al ga jij waarschijnlijk zeker en vast langs de dierenarts moeten voor een behandeling tegen oormijt (roze pipetjes stronghold in de nek)
Castratie: Vanaf je rammetje ruikt/ bronstig wordt; Moertje vanaf je merkt dat je moertje net loops begint te worden...

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 1:24 am

Idd, in Limburg.
Ik weet dat ik deze persoon eigenlijk 'sponser' door mijn fretjes hier te kopen maar ik kan ze echt niet aan hun lot over laten omdat ik weet dat ze dan waarschijnlijk in minder goede handen vallen of aan hun lot over gelaten gaan worden.

Maar eigenlijk heb ik nu nog steeds geen antwoord gekregen op mijn zindelijkheids en opvoedingsvraag :p alle tips en eigen ervaringen i.v.m zindelijkheid en opvoeding van jonge pups die nog niet echt kennis hebben gemaakt met de kattenbak e.d. zijn welkom ! :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor nielsvl » za jul 30, 2011 1:40 am

Er is eigenlijk niet veel dat je kan doen...

Fretten zouden van nature uit zindelijk moeten zijn, ze gaan dus hun eigen nest niet bevuilen en zullen haast altijd hun behoefte in een hoekje doen. Het enige wat jij kan doen is daar een kattenbak zetten waar ze makkelijk in kunnen, en hopen op het beste.

Merk je dat ze daar echt naast gaan kan je meerdere kattenbakken dicht bijeen zetten, en na verloop van enkele weken telkens 1 wegnemen (en ze zo zelf conditioneren). De plaatsen waar ze niet mogen gaan kan je doeken leggen, normaal zal een fret daar niet op gaan, maar als ze nooit doeken gewend zijn :roll:

Als je merkt dat ze naast de bak gaan kan je ze er uiteraard op zetten, maar als ze in de kooi zetten ben je hiervoor toch altijd te laat...

Veel geduld ;) Voor hetzelfde geld loopt alles goed, en anders; veel kuisplezier ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor jeanine » za jul 30, 2011 7:46 am

Welkom hier.
Al een pluspunt om niet naar een dierenwinkel te stappen. Al lijkt mij de kweker waar je terecht gekomen bent ook enkele basisregels aan zijn laars te lappen. Wat het bakprobleem betreft, normaal staat die bij de geboorte al in de kooi voor het moertje. Pups leren het zo veel vlugger aan, waar mama gaat zal het wel in orde zijn. Het enige dat je kan doen is wat Niels hier aangehaald heeft. Als ze naast de bak gaan kuis je dit onmiddellijk op, leg het drolletje in de bak en gooi het niet weg.Ook als je ze ziet zoeken, staart omhoog en in een hoekje, zet je ze in de bak tot ze deze kennen. Ik steek de kattenbakken in de week met gewoon water, zo blijft de geur er beperkt in. Voor onze neus niet waarneembaar maar voor de fretjes wel ;)
Succes met de opvoeding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Margiet » za jul 30, 2011 1:31 pm

Hallo en welkom!! ;)

Heb me hier net zitten afvragen wat een "oen" dat ik toch ben, hoor!! :s De mama-fret vanaf de dekking extra krachtvoer geven, slapen naast of zeer dichtbij de kooi als de pups er gaan aankomen, elke dag alles compleet verversen, elk dekentje, elk doekje, papjes maken voor mama en zodra ze het kunnen ook de kleintjes leren zelf eten, vers vlees geven (waardoor er nog vaker dekentjes vervangen moeten!! :p ), 2 wc-tjes zetten vanaf dat de pups 4 weken zijn want ze zijn met méér dan 1 en die dan elke dag nog 2x uitkuisen, de pups vanaf dat ze zelf eten (dan maakt de mama het nest niet meer proper) bij het ontwaken, na het wegen en voor het knuffelen op de bak zetten, hen uitbundig prijzen en loven als er een geslaagd hoopje ligt, uren "hampelen" met die prutskes zodat ze mensenhanden gewend zijn .... pffff, het kan toch allemaal veel makkelijker precies!! xp

Veel kan je niet doen aan die zindelijkheidstraining, ik kan je alleen aanraden hen die eerste dagen zeker géén grote kooi te geven, zet hen zo klein mogelijk (wel nog comfortabel natuurlijk ;) ) een wc en een hoopje gezellige dekentjes is voldoende die eerste dagen. Dan hebben ze maar 2 mogelijkheden : ofwel gaan ze in die bak ofwel maken ze hun slaapplaats vuil ... De meeste fretten zullen braaf voor de bak kiezen!! Als je hen ziet wakker worden dadelijk op de bak zetten en niet uit laten komen voor ze wat gepresteerd hebben, kan net als bij een ander jong dier ook snel helpen, zeker als je hen dan een snoepje ofzo als beloning geeft achteraf. Geef hen dan een "gezond" snoepje alsjeblieft, een stukje rauw vlees ofzo, anders kan je na een tijdje met de snoeppot langs hun kooi gaan zitten en krijgen ze massa's onnatuurlijke boel binnen. Ook na het eten altijd even op de bak, hier krijgen ze 2x daags een bordje vers vlees, dus een echte aparte maaltijd en dan zet ik ze dus ok dadelijk op de bak. Dat volhouden als ze gewoon hun brokjes eten in de kooi, is niet te doen natuurlijk.

Al is Ferret Compleet één van de betere voedingen (tenzij het de FC Pro is :( ), toch blijf ik, zeker voor pups en zogende moertjes voorstander van Totally Ferret Baby. Na 3 maanden meng ik er hier pas de Ferret Compleet (grijze dozen/zakken) door en dan nog maar voor 1/3. Ook Hill's kitten (kip) brokjes zijn niet slecht, een "baby" kan niet genoeg goede dingen binnenkrijgen, hé!! ;)

Moest het niet lukken, geef je maar een gil, ik zou er in het begin echt wel op letten om hun ruimte maar mondjesmaat te vergroten, geen leggertjes aanbieden voor ze hun onderste verdiepje kunnen proper houden enz ... Anders ben je gezegend met die "hele grote kooi" vol speeltjes, dan kan je elke dag alles (ja, écht alles) liggen afwassen en kuisen!! :hammer: Fretten en zeker pupjes, zijn schatjes, maar verdomd ook afschuwelijke viezerikjes als ze niet opgevoed zijn!! :p

Succes enneuh ... komen vertellen, hé!! :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Raven » za jul 30, 2011 2:30 pm

Hey welkom!

Het is zoals Margit het aanhaalt...
Geef ze beperkte mogelijkheden en een kleine (voorlopige) leefruimte / kooi ruimte... en bij deze dwing je ze al zonder fysieke dwang om op de bak te gaan. Belonen waar het lukt ;) Snoepje of lieve prijzende kreetjes ;) Houd het gezond en beperkt de snoepjes... lovende woorden of kirrende kreetjes mag met massa’s :lol:
Als je ze observeert zie je dat ze een soort wederkerende kadans hebben... helaas is die niet 100 % waterdicht :lol:

Veel geluk.
Dito voor het onderscheppen waar het lukt :lol: Soms ziet je dit aankomen dat ze naar een hoekje lopen, zich omdraaien en zich zetten met staart omhoog... ingrijpen zou ik dan zeggen. :bow:

Hou vol ;)

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 3:29 pm

Dankjewel allemaal voor de tips !

ik ga zeker proberen hun kooiruimte beperkt te houden, al zal dit wel even puzzelen worden met een kooi van 1 vierkante meter opp en 1,50 m hoog :p
Gelukkig heb ik nu vakantie dus kan ik de klentjes hele dagen observeren en in de gaten houden.
Ik hoop dat het slimme beestjes zijn die snel leren maar aangezien ze toch al goed luisterden bij de bestraffing tegen het happen denk ik dat ik er zeer positief aan kan beginnen :D ik heb er een goed oog in.

Ik laat jullie zeker weten hoe het verloopt en ik ben blij dat ik hier met eventuele vragen terecht kan !

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Raven » za jul 30, 2011 5:08 pm

Yep, laat ons weten hoe alles verloopt :D En met een fotootje mag zeker ook :domhoog: :domhoog: :domhoog:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Margiet » za jul 30, 2011 5:19 pm

De oppervlakte van je kooi doet er eigenlijk niet toe, hé, zet desnoods zoals gezegd meerdere bakken op de bodem maar geef hen niet de kans ergens anders op de geraken. Enkel die bakken en een stapeltje slaapmateriaal en je bekomt hetzelfde, hé!! ;)

Wat dat luisteren bij bestraffen betreft, ik weet het toch niet, hoor ... Als een fret van kleinsaf aan goed gewend is aan mensen, is "corrigeren" meestal meer dan voldoende. Dat nekvel vastnemen is niet eens echt nodig, zelfs niet bij een dove fret (wat een goede kweker ook moet gemerkt hebben voor het vertrek van de pup, is eens zo handig voor de baasjes!!), gewoon een boze, strenge "nee" en een blaas op hun toet volstaat dan hoor. Oké, voor de dove exemplaartjes soms wel een stormblaas, :p maar het is vooral het contact tussen fret en baas en het vertrouwen dat het beestje in je heeft, dat zijn bijtgedrag gaat bepalen, hoor.

Ik ben hier door omstandigheden dit jaar ff heel druk in de weer geweest net op het moment dat mijn eigen pups zo 'n week of 8 waren. Resultaat, weinig tijd en ... 2 monstertjes!! :roll: Toppunt is dat dat mijn zelfgekozen pups dan moeten zijn, terwijl die die naar hun nieuwe baasjes vertrokken waren allemaal behoorlijk braaf en lief waren! :p Maar die baasjes hadden dus het veel bezig zijn wat ik met de pups deed, verder gezet en ikzelf had er op een gegeven moment tegen de 60 zitten (volwassen fretten inbegrepen, hé!!) en kon hen die alleen-aandacht niet geven doordat Jef in het ziekenhuis lag en ik zo al tijd tekort had ... Ondertussen zijn ook die krengetjes :wub: wat braver, hoor, maar toch, verder dan eens heel boos worden en hun nekvel beetnemen ben ik niet gegaan. De kleinste pups nu zijn echter onnoemelijk lief, met hen ben ik heel veel bezig geweest ;) , ze knuffelen nu al dolgraag, dus ja ... een blaasje op hun toet zo heel af en toe (vooral bij té goedgezind zijn of honger ;) ) is echt genoeg!!

Maar kom, dat nekvel vastgrabbelen om zo een beetje het gedrag van de moederfret te imiteren, kan eigenlijk niet veel (geen, ik weet het, maar vind het gewoon niet leuk! :bow: ) kwaad, enkel die tik tegen de neus die er meestal op volgt vind ik echt niet nodig. Ik blijf erbij dat elk dier jouw handen als iets fijns moet leren kennen en niet als iets waarvan ie nooit weet of het nu positief of negatief gaat worden. Een hand is een belangrijke schakel tussen baas en dier, het vertrouwen van je beestje doen verdwijnen gaat makkelijk, maar het terug opbouwen is vaak verdorie moeilijk, dat zien we veel meer dan ons lief is met de opvangertjes die we binnen krijgen ...
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Raven » za jul 30, 2011 5:42 pm

T’is daarmee dat we over niet fysieke dwang spreken he Margit :p

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor sah » za jul 30, 2011 8:45 pm

Hoi,
Ik kan niets toevoegen aan wat eerder werd gezegd over opvoeden, ik heb trouwens enkel maar oudere fretjes in huis gehaald, maar ik wou wel zeggen, als je een hoge kooi hebt (1,5m lees ik) dan kan je best een grote of meerdere kleine hang/val matjes halverwege hangen. Fretjes hebben de neiging om overal te kunnen opkruipen en dan de snelste weg naar beneden (= vallen, springen) te zoeken, en dat is niet altijd even goed voor hen. Bij mij hangt er meestal een handdoek met 4 litsjes aan halverwege, het hoeft geen dure hangmat te zijn, mr van boven naar beneden vallen/springen is niet zo best voor hen.
Veel plezier met je kroost!
Sah

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Margiet » za jul 30, 2011 9:11 pm

T’is daarmee dat we over niet fysieke dwang spreken he Margit :p
Ja, idd :) , maar volgens mij zijn er héél wat frettenbazen die dat moeilijk begrijpen kunnen (willen) ... :hammer: , met alle gevolgen (zoals gezegd ook vaak voor ons) vandien! :(
Afbeelding

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 11:20 pm

Ik had ook gelezen dat als ze happen je hen bij hun nekvel moet nemen en dan even terug in de kooi stoppen als 'straftijd' en eventueel een tik tegen de neus, maar hier ben ik ook tegen want ik heb nog noot 1 van mij dieren geslagen of getikt. Ik ben ook meer voor het belonen dan voor het straffen, maar er loopt hier vaak een klein manneke van 2 rond (ons neefje waar we vaak op passen) en ik zou egt niet willen dat 1tje hem in z'n vingertjes hapt. Daarom dat alle tips over bestraffen van bijtgedrag of het belonen als ze het niet doen zeer welkom waren.

Ik heb wel net gezien dat de kooi in 3 delen gedemonteerd kan worden dus ik kan de bovenste 2 verdiepen eraf halen in het begin van de zindelijkheidstraing en daarna telkens een verdiepje hoger gaan om te kijken of ze wel mooi in de bak blijven gaan. En ik heb al massa's hangmatjes en slaapzakjes gekregen van een vriendin dus de kooi zal zeker zo goed mogelijk 'valvrij' zijn :p

Hheft er trouwens iemand een adres van een goede dierenarts in Limburg ? want mij dierenarts is geweldig met mijn honden en katten e.d. maar ik weet niet of ze zo'n ervaring heeft met fretjes.

Woensdag gaan we ze halen en dan zal ik er zeker foto's opzetten. Iemand nog tips waar ik op moet letten als we ze gaan halen (er zitten er nog 8 dus we kunnen er 2 kiezen) of tips voor als ze thuiskomen ? kan ik ze best eerst de kooi laten verkennen en met rust laten of ze eerst laten rondlopen in de mgeving waar ze zullen mogen spelen ? (ze staan in de veranda en in deze staat enkel een tafel en stoellen en een kast en hij is volledig afgesloten met ventilatie en verwarming voor de winter e.d. dus ik denk dat deze toch behoorlijk 'fretproof' is, niet?)

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Thrypa » za jul 30, 2011 11:22 pm

Als je fretten wil 'redden' dan doe je dit via een opvang. Nu sponsor je niet alleen een onverantwoorde kweker maar vern**k je ook het leven van die massa andere fretten die daar nog gaan komen en je niet gaat redden.. Het klinkt hard, maar het is zo flauw om te zeggen 'ik kan ze niet aan hun lot overlaten' want al die andere die er daar door nog komen laat je wel aan hun lot over. Again, ik bedoel het niet persoonlijk op jou hoor! Het is gewoon een zwakte van mensen ^^ en ik ben een EXTREME voorstander van opvangfretjes!

Ik weet trouwens niet of het al gezegd is, maar je kooi is zeer hoog voor pups! Dus ik zou in het begin ze niet de hele hoogte ter beschikking geven. Ze hebben namelijk absoluut geen dieptezicht en een val bij zulk een klein protje is echt levensgevaarlijk. Of je kan ze ook propvol hangen met hangmatjes zodat een eventuele val zeker gebroken wordt :) EDIT : Het was dus blijkbaar al gezegd :D

Als ze thuis komen, best in de kooi even laten wennen. Hierna kan je de kooi openzetten en ze op hun eigen tempo alles laten verkennen. Gun ze wat rust in het begin (haal ze dus niet te veel aan, neem ze niet zomaar op, ...) Het is een grote stap met veel stress om van de groep weg te gaan, dus 'tijd' om te wennen kunnen ze wel gebruiken!

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » za jul 30, 2011 11:39 pm

ja mij kooi is in 3 stukken verdeeld dus als ik enkel het onderste deel gebruik is ze maar een 60tal cm hoog met 1 verdiepje dat ik er zelfs nog uit kan halen.

Ik wist helaas niet eerder dat er zoiets bestond als een frettenopvang tot ik deze site vond, anders had ik zeker een fretje van jullie geadopteerd, maar ik had de naam van deze kweker door gekregen van de dierenwinkel bij ons in de buurt dus zonder argwaan gingen we een kijke nemen en nu kan ik gewoon niet meer terug, ik heb ontzettend medelijden met die beestjes en ik zou niet willen dat er iets erg met hen gebeurd. Mijn huis en dat van mijn ouders zit vol met honden en katten die we in asielen gevonden hebben, verwaarloosd langs de autostrade gevonden, vastgebonden aan een boom of sommigen waren er zo erg aan toe dat we wel 4x per week naar de DA moesten en we hen hebben moeten voeren met een pipetje met speciaal 'astronautenvoer' maar we hebben ze er allemaal bovenop gekregen en het zijn stuk voor stuk schatten met een goeie thuis. Ik wijk nu een beetje af van het onderwerp maar ik wil maar zeggen dat ik gewoon niet anders kan dan ze gaan halen, mijn geweten knaagt enorm :wub:

dus ik kan ze best eerst in de kooi zetten en laten wennen en misschien de dag erna het deurtje open zetten om ze zelf de speelruimte te laten verkennen ? wanneer kan ik dan best beginnen met ze op te nemen e.d. ? aangezien je zegt dat we ze niet meteen te veel moeten opnemen en er mee hampelen.

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Buddy » zo jul 31, 2011 12:00 am

Mijn hart breekt als ik lees dat een pup die SPEELS bijt, je zegt het zelf, bij het nekvel genomen wordt. Tis goed om nooit meer mensen leuk te vinden...

Ik heb een bijtfret uit de opvang, na twee weken was het volledig gedaan, ik heb ze nooit gestraft, wel geleerd dat ze van mij afhankelijk is voor alle leuke dingen en dat ze mij kan vertrouwen.

Ik heb nu ook een pupje en die bijt inderdaad speels( ik noem dat voelen en aftasten) maar die zal niet gestraft worden. Afleiden met speelgoed en ze niet te zot maken met uw handen doet wonderen.

Straf je pupje niet maar zorg dat hij je net leuk vind, maar ook weet dat hij voor eten, spelen en alle leuke dingen afhankelijk is van u.

Veel plezier met de pups, het zijn zo'n schatjes...

Shannon
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 29, 2011 11:20 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Shannon » zo jul 31, 2011 12:07 am

hoe kan ik dan best het happen aanpakken ? iedere boek die ik gelezen heb zegt 'als ze happen bij hun nekvel nemen' dus ik dacht dat dit zo hoorde. ik heb schrik dat als ik ze nu teveel ga laten knabbelen ze later misschien bijterig gaan worden omdat ze denken dat dit mag. En als we ze nu vasthouden en ze knabbelen of happen geruime tijd niet, begrijpen ze dan waarvoor ze beloond worden als ik ze dan een snoepje geef of prijs met m'n stem ?
ik wil gewoon absoluut geen risico's lopen met ons neefje, hij wordt natuurlijk altijd goed in het oog gehouden en er komt een afscherming rond de kooi dat hij z'n vingertjes niet in de kooi kan steken maar een ongeluk is zo snel gebeurd.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Margiet » zo jul 31, 2011 2:13 am

Eerst en vooral even zeggen dat het niet is omdat je geen "bijt-fret" hebt, dat eveneens wil zeggen dat je fret niet bijten zal bij een nieuwe (vreemde of niet zo vertrouwde) geur die door de tralies komt. Zelfs fretten die op de arm nooit bijten zie je soms wel happen als er vingers in de kooi gestoken worden. Vergeet niet dat de kooi "zijn" domein is, hij wordt daar verondersteld rust, veiligheid en een "thuis" te vinden. Vaak zit een fret dan met een andere fret in de kooi, sommige fretten voelen zich genoodzaakt de boel in de gaten te houden en happen gewoon uit verdediging of afweer tov die andere fret. En niet te vergeten, of jaloezie nu als een "erkend" gevoel herkend is bij dieren of niet, als de ene fret denkt dat de andere op die manier iets krijgt van die vinger die door de kooi komt, kan er ook gebeten worden, gewoon uit "voedselnijd", wat echt niet altijd betekent dat je fret hongerig zou zijn, hoor!! ;) Maar "vreemden" (geen eigen volk zoals de baas dus) houden best ALTIJD hun vingers uit de kooi!!! Zoals je zegt, een ongeluk zit in een klein (meestal ook niet voorzien) hoekje! :(

Nee, dat straffen is zo 'n discussiepunt, niemand heeft de ideale manier van opvoeden en als hij of zij ze al denkt gevonden te hebben, maakt de eerstvolgende fret wel ff duidelijk dat ook dat niet alles was!! :rol: Het komt er eigenlijk simpelweg op neer dat jij en je fret mekaar eerst moeten leren kennen en dan moeten leren vertrouwen. Als je begint met een volwassen fret, ligt dat vaak nog moeilijker, fretje heeft dikwijls al wat meegemaakt waar jij het raden naar hebt, dan is de enige regel consequent zijn en niet afgeven. Natuurlijk is dat ook de enige regel die telt bij een pup, maar je hebt het voordeel dat die pup nog alles moet/kan/zal ontdekken. De goede indrukken die hij bij jou krijgt, zullen zijn leven tekenen, of hij nu tot aan zijn dood bij jullie blijft of niet. Help JIJ het om zeep (stel, hé!! ;) ) dan heeft de volgende een pak meer werk om eerst al dat foute om te draaien in goede dingen, om een slecht opgevoede fret braaf te krijgen enz...

Daarom begin ik hier dus ook met een allerzachtste manier om mijn afkeuren te laten blijken bij bv bijten. Een "nee lieverd, bijten is niet wat baasje graag ziet" heeft geen effect natuurlijk, een blaasje op hun snoet in 97% van de gevallen wel volgens mij. Niet dat ik dan niet zever dat ik dat niet graag zie, hoor :p , maar dan al op een toon die fretlief van mij niet gewend is. Je ziet dan eerst dat snoetje achteruit trekken om je vervolgens in de haast aan te kijken van "euh, wat nu??" Zolang ik dat effect beoog en zie dat het verkeerde gedrag daarmee stopt, is dat op dat moment ook mijn zwaarste "straf" hier. Komen ze op een gegeven moment op de heerlijke leeftijd van 10 à 12 weken waarbij ze denken dat ze àlles mogen, blaas of geen blaas, dan word ik al een stukje bozer, zeker als zij dan ook nog wat bozer worden! ;) Dat is bij mij echt de limiet, ik blijf baas en daarmee uit. Die 2 donderstenen hebben hier even de kans gehad het pleit te winnen, wel, vandaag zaten ze samen met hun broertje op mijn schoot lief te wezen. Ik heb me welgeteld 1x echt boos gemaakt!! Zwaarste strafmaatregel : in verdomd weinig woorden op een zeer boze toon heb ik één van de 2 met haar nekvel gepakt (de andere ging niet, die hing aan mijn vingers!!! :twisted: ) en in de kooi gezwierd, bij de andere heb ik (auw, auw) mijn vinger uit haar mond getrokken want ik was echt kwaad, een hoop boze woorden uitend omdat ze in een mum van tijd door 4 vingers en 1 nagel uit zat!! Dat ze met dat bijten begonnen was omdat ze naar het snoepje pakte dat ik haar wou geven, kon me niks meer schelen, dat mag niet, al begrijp ik het ergens wel. ;) (Niet aan haar vertellen, hoor!) Ook zij vloog haar "bed" in en ik heb haar de eerstvolgende 2 dagen gewoon compleet genegeerd. Ik denk echt niet dat haar dat zoveel maakte, maar ik had pijn, ze had er echt werk van gemaakt en ik betrouwde haar voor geen haar meer. Kwam nog bij dat ikzelf doodmoe was, echt geen ideale uitgangspositie om tegenover een jonge fret te staan die een sterk karakter blijkt te hebben (tja, ze heeft het van geen vreemden, haar mama is al dezelfde!! :rol: )

Ondertussen hebben de 2 dames wel door dat ze moeten luisteren, ik ben hen pas terug gaan oppakken toen ik me iets zekerder voelde. De angst in ons voelen ze haarscherp aan, dat heb ik al zo vaak gemerkt, een bange baas mag het vergeten, die krijgt niks gedaan van zijn beestje. Maar heel wat mensen blijven zweren bij die tik en idd, soms is het nodig ook, maar er is een verschil tussen een tik en een tik die je geeft als je boos bent ook nog. Hier komen soms fretten aan die elke hoek van de kamer gezien hebben (wordt er bijgezegd bij afstand, hoor) en dan moet je daar nog wat van gemaakt krijgen?? Het lukt me tot hiertoe wel, hoor, maar je wil niet weten hoeveel tijd daar inkruipt. Kostbare tijd voor mij, maar ik doe het graag dus dat is geen punt, maar vooral heel veel kostbare tijd die zo 'n fretje verloren heeft in zijn leventje door de fout van de mens, die zonodig moest laten zien dat hij de "sterkste" was. :roll:

Je krijgt hier nu dadelijk één van de meest besproken en betwiste onderwerpen naar je oren gezwierd, hé Shannon, het is allemaal zo erg niet als het soms lijkt, maar vermits je het precies wel degelijk goed wil gaan aanpakken, wou ik je even de 2 kanten van "straffen" laten zien. Je zal ook wel merken dat wij, allemaal behoorlijk dikke vrienden onder mekaar die voor mekaar door het vuur zouden gaan, toch ook regelmatig behoorlijk andere meningen hebben en onze dieren ook lang niet allemaal hetzelfde opvoeden. :) Hoofdzaak is dat je in de eerste plaats goed beseft dat je met een levend wezen bezig bent waarmee je ook een goede band wil opbouwen. Vertrouwen krijgen in mekaar, consequent zijn én blijven en geduld met hopen hebben, zijn dan volgens mij veruit de allervoornaamste ingrediënten!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Buddy » zo jul 31, 2011 8:37 am

Als je nog nooit fretten gehad hebt is twee pups nemen ook niet het beste idee, misschien kon je beter beginnen met een al wat braaf ouder fretje dat al opgevoed was. In het begin moet je gewoon nog heel veel leren over hoe een fret in elkaar zit, da's echt wennen. Het lijkt me dus inderdaad niet evident om ineens twee pups op te voeden. Maar ik sluit me volledig aan bij Margiet haar uitleg. En zoals ik al zei, maak ze niet te zot met uw handen, want da's verleidelijk, maar geef ze speelgoed en beweeg daar mee.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor jeanine » zo jul 31, 2011 1:28 pm

Er is hier al veel gezegd. ;) Ik wil er enkel dit aan toevoegen.
Vertrouw een fret nooit met een kind samen. Beiden zijn onberekenbaar in het gedrag. Zelfs de braafste fret uit 1000 kan onverwacht uit de hoek komen. De fret zal het kind niet zwaar verwonden maar het kan behoorlijk pijn doen. Alles gebeurt zo snel dat je amper tijd krijgt om in te grijpen.
Elke fret reageert anders op straf. Wat de één tammer maakt zal de ander als een lachertje ervaren. Eenmaal het vertrouwen baas fret is geschaad is het moeilijk maar niet onmogelijk om dit te herstellen, het kost heel wat moeite dan. Bedenk steeds dat het een kwetsbaar diertje blijft en je straf aangepast moet blijven. Begin op zijn minst met de zachte aanpak en dan zie je wel verder wat er nodig is. Ik heb Freebee in haar moeilijkste periode nog in het nekvel over de vloer gesleept. Ze heeft het dan wel gesnapt maar alle vertrouwen was langs beide kanten weg. Het is pas nu dat ons Freebee weer haar eigen lieve zelve kan zijn en we een goede relatie hebben.
Laat je nieuwe fretjes een dag of 2 wennen aan de kooi voor je ze uit laat. Hou je er wel mee bezig door een babbeltje met hen te slaan en een brokje aan te bieden door de tralies. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor Raven » zo jul 31, 2011 1:58 pm

Er is hier al veel gezegd. ;) Ik wil er enkel dit aan toevoegen.
Vertrouw een fret nooit met een kind samen. Beiden zijn onberekenbaar in het gedrag. Zelfs de braafste fret uit 1000 kan onverwacht uit de hoek komen. De fret zal het kind niet zwaar verwonden maar het kan behoorlijk pijn doen. Alles gebeurt zo snel dat je amper tijd krijgt om in te grijpen.
Elke fret reageert anders op straf. Wat de één tammer maakt zal de ander als een lachertje ervaren. Eenmaal het vertrouwen baas fret is geschaad is het moeilijk maar niet onmogelijk om dit te herstellen, het kost heel wat moeite dan. Bedenk steeds dat het een kwetsbaar diertje blijft en je straf aangepast moet blijven. Begin op zijn minst met de zachte aanpak en dan zie je wel verder wat er nodig is. ;)
Kort en bondig... nuf said. :domhoog:

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: enkele vraagjes over opvoeding en zindelijkheid nieuwe p

Berichtdoor sah » zo jul 31, 2011 5:33 pm

Hoi, nog even over de hoogte van de kooi en al of niet een verdiepje; het verdiepje weghalen behoed hen niet voor een val, ze klimmen ook langs de tralies omhoog, ik zou toch wat halverwege hangen, voor een pupje is 60 cm al veel. Een hoge kooi kan wel hoor, dat vinden ze wel fijn, maar er moeten gewoon genoeg hang- en valmatten zijn zodat ze niet van boven naar beneden kunnen totteren.
Wat bijten betreft heb ik altijd veel geluk blijkbaar, ik krijg hier enkel brave fretjes denk ik, (komen ook allemaal uit de opvang) De nieuwste beet mij tijdens het spelen net zo hard als hij een fretje tijdens het spelen zou bijten, maar na 1 week beet hij veel voorzichtiger, en dat kwam enkel omdat ik gewoon zei dat het te hard was (zo van ouw! )
Daar kan ik dus niets over zeggen.
Veel succes, je kijkt er vast erg naar uit!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten